Isovanhemman pakkomielle lapsenlapsen vaatteista
Yksi isovanhemmista haluaa ostaa lapsellemme vaatteet. Emme ole pyytäneet tätä ja kun isovanhempi ottaa aiheen esille "minä voisin ostaa lapselle toppahousut/talvihaalarin/yöpuvun..." niin sanomme, että meillä on jo kyseinen vaate/kyseisiä vaatteita tarpeeksi tai emme tarvitse juuri nyt sellaista. Kiellämme suoraan isovanhempaa ostamasta vaatteita. Meillä vanhemmilla on vara itselläkin ostaa tarvittavat vaatteet ja haluaisimme itse valita, miten lapsemme puemme. Emme siis käytä mitään superkalliita lastenvaatteita, mutta haluamme ostaa helppokäyttöisiä vaatteita, jotka kestävät kulutusta sekä on helppo pukea ja pestä koneessa. Emme myöskään halua kaappeihin pyörimään rajattomasti vaatteita, vaan kohtuullinen määrä riittää. Isovanhempi on saanut aikanaan lastensa kohdalla päättää, miten meidät lapsensa pukee. Nyt on meidän vanhempien vuoro valita, miten puemme lapsemme.
Isovanhempi saattaa muistaa kieltomme hetken. Sitten vähän ajan päästä kylään tullessaan isovanhempi tuo mukanaan vaatteet, jotka on ostanut meiltä kysymättä ja kielloistamme huolimatta. Isovanhempi korostaa, että haluaa itse valita, millaiset vaatteet lapsellemme ostaa, koska lahjan antaja saa valita mitä hankkii. Jos olisimme vailla vaikka housuja, niin isovanhempi ei ostaisi sellaista, vaan haluaisi ostaa lapselle haalarin. Jos lapsi tarvitsisi uimapuvun, niin isovanhempi ostaa kaulahuivin jne. Sekään ei auta, että sanoisimme vaikka "merkin X legginssit koossa Y olisi tarpeen", vaan isovanhempi haluaa päättää merkin ja mallin itse. Kokokaan ei usein ole oikea, vaan isovanhempi saattaa ostaa jopa vuoden vanhemmalle lapselle tarkoitettuja vaatteita. Näitä sitten säilötään nyt kaappien kätköissä odottamassa, että lapsi kasvaisi. Isovanhempi ei myöskään välitä siitä, onko vaate helppokäyttöinen, kunhan se on hänestä söpö (usein nämä ovat niitä napitettavia ja käsinpestäviä vaatteita, joita emme itse ikinä ostaisi). Yhdelläkin kertaa ehdotimme lapselle vaatteiden shoppailusta haaveilleelle isovanhemmalle, että ostaisi lapsellemme jarrusukat, niille olisi todella tarve. Isovanhempi ei ottanut pyyntöä kuuleviin korviinsa, vaan toi seuraavalla käynnillä kassillisen muita vaatteita. Ja kuten arvata saattaa, isovanhempi odottaa meidän pukevan lapsemme ostamiinsa vaatteisiin, varsinkin silloin kun isovanhempi näkee lapsenlastaan.
Onko jollakin muulla tällaista ongelmaa isovanhemman kanssa? Pää meinaa hajota tämän asian kanssa. Miksi ihmeessä pitää ostaa meille tavaraa, jota emme tarvitse? Ja jos jotain nyt on aivan pakko ostaa, miksi ei osta sitä, mikä olisi tarpeen (sen sijaan, että hän ostaa mitä itse haluaa hankkia oli tarpeellista tai ei)?
Ap
Kommentit (780)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisipä joku toimittaja tästä jutun johonkin eläkeläisten suosimaan lehteen. Ehkä yksi isovanhempi avaisi silmänsä sille, että olisi hyvä kysyä, tarvitaanko jotain eikä ostaa sokkona mitä mieli tekee.
tämä! moni kuvittelee olevansa suureksikin avuksi eikä edes tajua käyttäytyvänsä haitallisesti. oma anoppini on juuri tällainen. ostelee jatkuvasti kaikkea turhaa, mitä ei tarvita eikä todellakaan kysele toiveita. sen sijaan appiukko on toista maata. jos pohdimme, että lapselle tarvittaisiin jotain, niin klikkaa koneen auki ja kysyy, mitä hän voisi netistä tilata. mieheni siinä sitten valitsee appiukon kanssa meille oikeasti sopivan tuotteen. ihan hullua, että pariskunta voi olla noin erilainen!
Ongelma on se, että nää ei välttämättä mene siltikään perille. Oon näyttänyt aiheesta lehtijuttuja, mutta ei. Vastauksena on voivottelua ja kauhistelua, että onpas joillakin huonot tavat. :DD
Ei osata ollenkaan nähdä sitä omaa käytöstä samanlaisena...
Yleensä sellaisena pahiksena nähdään se lastenlasten toinen mummo...
Tässä tapauksessa kyseessä on oma äitini. :D
edellinen
Musta näissä asioissa miniöistä tehdään herkästi pahiksia, jotka nirsoilevat eivätkä halua anopilta tavaraa ihan periaatteesta, vaikka tästä ei olisi kyse. Ei nähdä sitä, että miehen tehtävä olisi laittaa äidilleen rajat eikä kukaan halua roinaa nurkkiinsa pyörimään. Se ei ole miniän syy, jos anoppi kuvittelee voivansa hankkia mitä tahansa toisten kotiin pyytämättä. Varmasti monelle miniälle kelpaa, jos saisi anopilta tarpeellista ja ehjää tavaraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisipä joku toimittaja tästä jutun johonkin eläkeläisten suosimaan lehteen. Ehkä yksi isovanhempi avaisi silmänsä sille, että olisi hyvä kysyä, tarvitaanko jotain eikä ostaa sokkona mitä mieli tekee.
tämä! moni kuvittelee olevansa suureksikin avuksi eikä edes tajua käyttäytyvänsä haitallisesti. oma anoppini on juuri tällainen. ostelee jatkuvasti kaikkea turhaa, mitä ei tarvita eikä todellakaan kysele toiveita. sen sijaan appiukko on toista maata. jos pohdimme, että lapselle tarvittaisiin jotain, niin klikkaa koneen auki ja kysyy, mitä hän voisi netistä tilata. mieheni siinä sitten valitsee appiukon kanssa meille oikeasti sopivan tuotteen. ihan hullua, että pariskunta voi olla noin erilainen!
Moni mies on juurikin tuollainen kun tuo appi.
"No en minä ny tuommosista niin kauheesti mittään tiedä... Näytähän mitä ostetaan. Ai jaa tommosiakin on nykyään, kaikenlaista. No tääkö on nyt sitten Eevertille hyvä? Nonnii ostetaas semmonen sitten"
Tällaisista appiukoista on paljon enemmän apua!! Ei tule usein tavaraa, mutta kun joskus saa jotain, niin se on todella sopivaa. Saattavat ostaa joskus jonkun kalliinkin tavaran, jolle on paljon käyttöä. Meidän vauvalle appiukko osti koliikkikeinun, kun vauva kärsi koliikista. Oli yksi vauvavuoden parhaita ostoksia meidän perheelle, kun oli oikeasti tarpeellinen.❤️
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"No en minä ny tuommosista niin kauheesti mittään tiedä... Näytähän mitä ostetaan. Ai jaa tommosiakin on nykyään, kaikenlaista. No tääkö on nyt sitten Eevertille hyvä? Nonnii ostetaas semmonen sitten"
Tällaisista appiukoista on paljon enemmän apua!! Ei tule usein tavaraa, mutta kun joskus saa jotain, niin se on todella sopivaa. Saattavat ostaa joskus jonkun kalliinkin tavaran, jolle on paljon käyttöä. Meidän vauvalle appiukko osti koliikkikeinun, kun vauva kärsi koliikista. Oli yksi vauvavuoden parhaita ostoksia meidän perheelle, kun oli oikeasti tarpeellinen.❤️
Yleensäkin miehet eivät juuri "shoppaile" vaan ostavat yhden tarpeellisen asian ja se voi olla kalliskin. Siinä missä moni nainen kiertelee kaupoissa ja miettii "mitäs kivaa täältä löytyisi"
Isovanhemmat nyt vaan toiset "sekoaa" lapsenlapsistaan. Varsinkin ensimmäisen kyseessä ollessa. Onko teidän lapsi ensimmäinen lapsenlapsi? Kyllä se siitä tasaantuu.
Itse laittaisin kylmä viileesti myyntiin ja tallettaisin saadut rahat lapselle tilille tulevaisuutta varten. Aikanaan voi lapsi kiittää isovanhempaansa pesämunasta XD
Tietenkin myös kertoisin isovanhemmalle mitä tuomalleen kamalle tapahtuu. Ehdottaisin, että ostamisen sijaan voisi laittaa rahaa samalle tilille.
Omalla kohdalla ei auttanut kuin totaalinen kilahtaminen asiasta. Piti ihan huutaa, että lakkaa kantamasta tänne kaikkea satunnaista tavaraa, kippoa kuppia pyyhettä lakanaa kirpputorilta haalattua nuhruista vauvanvaatetta ja "vain vähän rikkinäisiä" vaunuja. Vasta kun huusin, että mulla ei helvetti soikoon riitä energia kaiken tämän ovesta vyöryvän tavaran välppäämiseen, kun nukun keskimäärin kaksi tuntia yössä ja yritän vain pitää vauvan hengissä. Siihen loppui. Mitään - etenkään nuhruista, pesua, korjausta tai huoltoa vaativaa - ei ole enää tuotu. Vähän siitä loukkaannuttiin, mutta pääsenpä itse vähemmällä. Ehkä siinä kohtaa syttyi jokin lamppu, kun sanoin, että enkö mä saa itse hankkia omalle lapselleni mieluisia vaatteita, kun kaapit täytetään jollain kolme lasta kiertäneillä rytkyillä?
Että jos puhe ei riitä, kannattaa suuttua. Se on sitten vastaanottajan vastuulla päättää, miten suhtautuu. Mutta tuo turhan tavaran työntäminen toisten kotiin ja kaappeihin on nurkanvaltausta: "minä tiedän paremmin, mitä sinun lapsesi tarvitsee".
Vierailija kirjoitti:
Isovanhemmat nyt vaan toiset "sekoaa" lapsenlapsistaan. Varsinkin ensimmäisen kyseessä ollessa. Onko teidän lapsi ensimmäinen lapsenlapsi? Kyllä se siitä tasaantuu.
Itse laittaisin kylmä viileesti myyntiin ja tallettaisin saadut rahat lapselle tilille tulevaisuutta varten. Aikanaan voi lapsi kiittää isovanhempaansa pesämunasta XD
Tietenkin myös kertoisin isovanhemmalle mitä tuomalleen kamalle tapahtuu. Ehdottaisin, että ostamisen sijaan voisi laittaa rahaa samalle tilille.
Yritäpä saada myytyä joku neljällä eurolla Tokmannin alelaarista ostettu body tai kirpparilta ostettu nukkainen paita. Eivät varmasti mene kaupaksi, eikä moni edes ottaisi ilmaiseksikaan. Monet paikat myös sanovat suoraan, että tuollaisia vaatelahjoituksia eivät ota vastaan, vain täysin uudet kelpaavat.
Vierailija kirjoitti:
Ei tällaiseen ole mitään oikeutta.
Eikä kaikki sekoa.
Vain nämä rajattomat.
Vierailija kirjoitti:
Ei näitä löytöjä kukaan osta. Ja aika kalliita säästöjä kun minäkin olen yrittäjä ja jos käytän kuusi tuntia 3 euron vaatteen myymiseen, menetän siinä 600 euron tienestit.
Joku jo mainitsikin, mutta mua ainakin ahdistaa nykyinen kulutuskulttuuri aivan jäätävästi ja en todellakaan halua hankkia mitään turhaa. Omiakin kulutustottumuksia on tullut mietittyä ja vähennettyä merkittävästi ostamista. Sitten tulee ihminen, joka täyttää kotimme tarpeettomilla ja rikkinäisillä tavaroilla, koska siitä tulee hänelle hyvä mieli.
Oman lapseni mummi tekee tosi vaihtelevia ostoksia. Joskus ostaa uutena tosi hyviä vaatteita tarjouksesta niitä bongattuaan. Lähes aina tulee kuitenkin jotain huonolaatuista tarjoustavaraa, joka ei ole muille kelvannut. Olen yrittänyt kovasti kehua hyvien ostosten kohdalla ja myöhemmin korostanut, että kylläpäs näitä on käytetty ahkerasti. Silti ei ota onkeensa ja tajua hankkia vastaavaa myöhemmin.
Vierailija kirjoitti:
mä en oo ikinä tajunnut tuota, miksi ei voi hankkia sitä mille olisi tarve? miksi ostaa vaikka satasella vaatteita, jos toiset toivoo vitosen sukkaparia?
Ei tällaista voi tajutakaan. En minäkään tajua, en millään, vaikka oma äitini on just tällainen. Tosin hän tuo vielä paljon pahempaa ryönää kuin uusia lastenvaatteita. Bravuurinsa oli tuoda mulle yläkerran vanhanrouvan vanhoja (mulle liian pieni kuppikoko) tissiliivejä.
Puolisonsa on jo sanonut, ettei halua tulla meille silloin kun mutsi kantaa meille sitä paskaa, koska mä saan aina raivarit asiassa, ja parhaimmillaan kannan ne kassit väkisin takaisin mutsin autoon.
Silti ei opi, ei sitten millään.
Ja mäkin olen sanonut monta kertaa, että sen sijaan että kantaisi meille sitä euron paskaa kirppiksiltä, niin malttaisi mielensä vaikka 20 kertaa, ja sitten ostaisi jotain oikeasti kivaa 20 eurolla, JOS on jotain pakko ostaa. Mutta ei niitä helvetin parittomia pirtaliinoja tai peflettejä tai mitä ikinä.
Mutta ei. Ei käy. Tämä on sitä hyvin klassista rajatonta käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mä en oo ikinä tajunnut tuota, miksi ei voi hankkia sitä mille olisi tarve? miksi ostaa vaikka satasella vaatteita, jos toiset toivoo vitosen sukkaparia?
Ei tällaista voi tajutakaan. En minäkään tajua, en millään, vaikka oma äitini on just tällainen. Tosin hän tuo vielä paljon pahempaa ryönää kuin uusia lastenvaatteita. Bravuurinsa oli tuoda mulle yläkerran vanhanrouvan vanhoja (mulle liian pieni kuppikoko) tissiliivejä.
Puolisonsa on jo sanonut, ettei halua tulla meille silloin kun mutsi kantaa meille sitä paskaa, koska mä saan aina raivarit asiassa, ja parhaimmillaan kannan ne kassit väkisin takaisin mutsin autoon.
Ja mäkin olen sanonut monta kertaa, että sen sijaan että kantaisi meille sitä euron paskaa kirppiksiltä, niin malttaisi mielensä vaikka 20 kertaa, ja sitten ostaisi jotain oikeasti kivaa 20 eurolla, JOS on jotain pakko ostaa. Mutta ei niitä helvetin parittomia pirtaliinoja tai peflettejä tai mitä ikinä.
Taivas...... Mun äiti on lihonut vaihdevuosien takia hieman ja hänellä on paljon pieneksi jääneitä rintsikoita.
Ei heitä niitä pois vaan sanoo, että "Sähän voit sitten pitää näitä, kyllä sunkin tissit varmaan vielä kasvaa (koska vanhempana lihot)" :-----DDD Ai jumalauta.
(Minähän siis olen 30v, kuppikoko 75B ja äidin liivit kokoa85D)
En ymmärrä tätä ajatuksenjuoksua. Osaako joku selittää? Onko tämä jotain vittuilua, jota en vain ymmärrä?
Mun anoppi SOITTAA erikseen meille, että mitä me erityisesti toivottaisiin kun hän menee Riihimäen lasimyymälään. Kerromme selkeästi, että keräämme yhtä tiettyä käyttölasisarjaa ja sitä otamme mielellämme lisää.
Hän menee sinne myymälään, tulee sitten kovalla tohinalla käymään ja on ostanut meille KONJAKKILASIT.
Wtf? Miksi hän kysyy, kun ei kuitenkaan sitten osta mitään sinnepäinkään. Vielä siinä puhelussa selitin, miten minusta olisi niin kiva, kun olisi esimerkiksi isommalle vierasporukalle vihdoin samanlaiset lasit ja että nää on vielä järkihintaisiakin, että uskaltaa käyttää juhlissakin sitten.
Sitten me saadaan kaksi konjakkilasia. Kumpikaan ei edes tykätä konjakista. Isäni joi konjakkia, mutta hän on ollut haudassa 22 vuotta.
Toisen kerran tuli puhe sisustamisesta. Sanoin erikseen ainakin 15 kertaa, etten yhtään tykkää vihreästä väristä. Sen jälkeen kaikki mitä meille on tuotu on ollut vihreää. Wtf?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miksi ei voi ostaa sitä, mitä toinen sanoo tarvitsevansa? ei kaikki pyydä mitään gugguun haalareita, vaan monilla on ihan normaalit toiveet. tyyliin vauvalle 60 asteen konepesua kestävä body kokoa 68 tai lapselle sininen t-paita koossa 110. miksi pitää sitten sen bodyn sijaan tuoda välikausihaalari tai t-paidan sijaan ulkoiluhousut? tulee myös näistä marttyyri-isovanhemmista olo, että eivät kunnioita ollenkaan sitä, että vanhempi tietäisi mitä lapsensa tarvitsee.
Ei ne isovanhemmat läheskään aina tiedä, mitä lapsi tarvitsee.
Isovanhemman kokemus pienen lapsen vanhempana olosta on usein n.30 vuoden takaa. Ajat ovat muuttuneet ja moni asia on kehittynyt. Vauvanvaatteet varsinkin. Eikä lapset enää haaveile samoista leluista ja tavaroista kuin joskus v. 1990. Eikä isovanhempi edes ole se henkilö, joka hoitaa vauvaa tai lasta 24/7 eli ei senkään vuoksi tiedä, mikä toimii parhaiten.
Mun anoppi on ollut avoimen vihainen lapselle, kun lapsi on sanonut mummulleen saamastaan isänsä vanhasta "lempipaidasta", että vie pois, ruma. Anoppi ei tajua, että mun poika ja anopin poika ovat eri ihmisiä, vaikka kovasti muistuttavat toisiaan. Mies muuten ei edes muista tuota lempipaitaa, että olisikohan kyseessä kuitenkin ollut anopin käsitys poikansa lempipaidasta?
Apua kuolen nauruun noita rintsikkajuttuja lukiessa. 😂 Oman äitini shoppailu tuntuukin jo kesyltä verrattuna siihen, että tuotaisiin naapurinkin mamman vanhat tissiliivit.
Vierailija kirjoitti:
Voi kun tuotaisiin sellaista, josta joku maksaa jotain. Ne nukkavierut bodyt ja dublosetit joista puuttuu kolmannes eivät juuri kassaa kerrytä.
Olen ihmetellyt myös sitä, että miksi aina oikein naureskellen annetaan kaikkea sellaista, joka pitää mahdollisimman kovaa meteliä. Sivusilmällä koko ajan tarkkaillaan, että eikö ole meistä vanhemmistakin hauskaa.
Ihan kuin meillä lapsiperheessä olisi liian hiljaista ilman erityisiä möhkälaitteita. Pahimmat oli pompom-huiskut, jotka alkoi itsekseen möykätä, jos lattia tärisi vähänkään (jos joku käveli samassa kerroksessa).
Roskakuskit varmaan ihmettelee, miksi meidän jäteasiassa aina soi jokin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taivas...... Mun äiti on lihonut vaihdevuosien takia hieman ja hänellä on paljon pieneksi jääneitä rintsikoita.
Ei heitä niitä pois vaan sanoo, että "Sähän voit sitten pitää näitä, kyllä sunkin tissit varmaan vielä kasvaa (koska vanhempana lihot)" :-----DDD Ai jumalauta.
(Minähän siis olen 30v, kuppikoko 75B ja äidin liivit kokoa85D)
Tässä on ilmeisesti sitä kasvunvaraa?
Oikeesti, yök jonkun vanhat rintsikat.