Luottaako rekrytoiva yritys täysin konsulttiin?
Työhakemusten perusteella valitut henkilöt testataan, eikä työnantajayritys näe ehdokkaita. Pelkästään konsultti testaa ja arvioi. Luottaako työnantajayritys hänen arvioonsa täysin vai voiko palkata tai haluta itsekin nähdä siitä huolimatta?
Kommentit (33)
Vuokratyöntekijän kohdalla kyllä voi olla niin ettei varsinainen asiakas haastattele.
Konsulttifirma valitsee top kympin, Pomo päättää haastatteluun pääsevät. Sitten konsultti haastattelee, ja Pomo haastattelee seuraavalle kierrokselle pääseet.
Riippuu tapauksesta. Yleensä toivotaan, että esitellään muutama ihminen ja yritys tekee niistä sitten itse loppuvalinnan.
Tarkoitin nyt läsinnä, että jos konsultti tyrmää jonkin näistä haastatteluun päässeistä, niin voiko työnantaja silti haluta nähdä hänetkin. Vai onko niin että luottaa yleensä täysin konsulttiin?
Itselleni kävi niin että konsultti oli töykeä, eikä tuntunut arvostavan työtä jota hain. Hän ei päästänyt minua jatkoon. Onko silti mahdollista että työnantaja haluaa nähdä? Kun työ todella kiinnostaa ja siitä löytyy osaamista ja työkokemusta. Ihmettelen miksen olisi soveltuva, kun aikaisemmin olen tehnyt vastaavaa ja nyt natsaa vielä täydellisemmin minulle tietyistä syistä.
Mun kaveri oli vuosia konsulttina, pärjäsi hienosti työssään. Mutta koki ikävimmäksi sen, että työnantajat on usein liian ennakkoluuloisia ja hakevat tylsiä ratkaisuja. Esimerkiksi sanoi, että 39-vuotias nainen it-alalla, hieno kokemus, loistavat suositukset, näkemystä, kokemusta, lapsetkin jo tehty. Mutta ei kelvannut vaan mielummin otettiin samalla palkalla joku nörttipoika, vaikkei kysymys ollut edes koodarityöstä. Sanoi, että it-alalla häntä risoi, että jo 35-vuotiaita pidettiin helposti vanhana.
Samoin sanoi, että työnantajat ei arvosta yhtään laajaa kokemusta vaan tuijotetaan yksisilmäisesti jotain tiettyä kokemusta ja lasketaan siitä vuosia, vaikka oikeasti työn oppii kuka vaan ja monenlainen tausta antaisi enemmän ehkä osaamista. Ei uskota, että kaikki työ kouluttaa kaikkeen ja työnantaja saattaisi saada paljon enemmän sellaisesta työntekijästä, joka on nähnyt muutakin työelämää kuin sen kapean sektorin. Käytti esimerkikkinä tapausta, jossa haettiin koulutuskoordinaattoria. Hakijana oli toinen, joka oli tehnyt kv-töitä vuosia, toiminut projekteissa, tuotekehityksessä ja sitten viimeisen vuoden koulutuspuolella. Toinen oli taas suoraan koulusta hakeutunut koulutuskoordinaattoriksi ja tehnyt sitä työtä muutaman vuoden. Työnantajan mielestä kokemus tuosta helposta, perusduunista oli ratkaisevampi kuin se, että toisella taas olisi ollut tuoda ehkä monenlaista osaamista ja näkemystä myös sieltä pöydän toiselta puolen.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:58"]Tarkoitin nyt läsinnä, että jos konsultti tyrmää jonkin näistä haastatteluun päässeistä, niin voiko työnantaja silti haluta nähdä hänetkin. Vai onko niin että luottaa yleensä täysin konsulttiin?
Itselleni kävi niin että konsultti oli töykeä, eikä tuntunut arvostavan työtä jota hain. Hän ei päästänyt minua jatkoon. Onko silti mahdollista että työnantaja haluaa nähdä? Kun työ todella kiinnostaa ja siitä löytyy osaamista ja työkokemusta. Ihmettelen miksen olisi soveltuva, kun aikaisemmin olen tehnyt vastaavaa ja nyt natsaa vielä täydellisemmin minulle tietyistä syistä.
[/quote]
Itse kävin testeissä yhteen työpaikkaan. Konsultin listoilla en ollut hänen mielestään parhaiden joukossa, mutta työnantaja silti halusi minut ja sain työpaikan.
Joo työ sopii sulle ja siinä on ne edut, mitä haluat. Minä minä minä. Mitä annat yritykselle? MItä he saa?
JOs oot liian seniori, maksat liikaa ja nuoret ja nälkäiset kyvyt menee sun ohi. No, jos et päässyt jatkoon, tilaisuus meni jo.
Soita suoraan yritykseen. Aikas törkeää jos rekrytoiva ylenkatsoo työtä mihin haet eli omaa asiakastaan !!!
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:10"]Mun kaveri oli vuosia konsulttina, pärjäsi hienosti työssään. Mutta koki ikävimmäksi sen, että työnantajat on usein liian ennakkoluuloisia ja hakevat tylsiä ratkaisuja. Esimerkiksi sanoi, että 39-vuotias nainen it-alalla, hieno kokemus, loistavat suositukset, näkemystä, kokemusta, lapsetkin jo tehty. Mutta ei kelvannut vaan mielummin otettiin samalla palkalla joku nörttipoika, vaikkei kysymys ollut edes koodarityöstä. Sanoi, että it-alalla häntä risoi, että jo 35-vuotiaita pidettiin helposti vanhana.
Samoin sanoi, että työnantajat ei arvosta yhtään laajaa kokemusta vaan tuijotetaan yksisilmäisesti jotain tiettyä kokemusta ja lasketaan siitä vuosia, vaikka oikeasti työn oppii kuka vaan ja monenlainen tausta antaisi enemmän ehkä osaamista. Ei uskota, että kaikki työ kouluttaa kaikkeen ja työnantaja saattaisi saada paljon enemmän sellaisesta työntekijästä, joka on nähnyt muutakin työelämää kuin sen kapean sektorin. Käytti esimerkikkinä tapausta, jossa haettiin koulutuskoordinaattoria. Hakijana oli toinen, joka oli tehnyt kv-töitä vuosia, toiminut projekteissa, tuotekehityksessä ja sitten viimeisen vuoden koulutuspuolella. Toinen oli taas suoraan koulusta hakeutunut koulutuskoordinaattoriksi ja tehnyt sitä työtä muutaman vuoden. Työnantajan mielestä kokemus tuosta helposta, perusduunista oli ratkaisevampi kuin se, että toisella taas olisi ollut tuoda ehkä monenlaista osaamista ja näkemystä myös sieltä pöydän toiselta puolen.
[/quote]
Juuri noin yksisilmäisiä konsulttien tekemät valinnat ovat, ikävä kyllä. Edellisessä työpaikassani oli useita konsulttien valitsemia vääriä valintoja. Vaikka joihinkin paikkoihin oli satoja hakijoita, oli silti jollain perusteella valittu joku täysin sopimaton tyyppi. Luottamukseni konsultteihin rekrytoinnissa ei ole kovin suuri.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:58"]Tarkoitin nyt läsinnä, että jos konsultti tyrmää jonkin näistä haastatteluun päässeistä, niin voiko työnantaja silti haluta nähdä hänetkin. Vai onko niin että luottaa yleensä täysin konsulttiin? Itselleni kävi niin että konsultti oli töykeä, eikä tuntunut arvostavan työtä jota hain. Hän ei päästänyt minua jatkoon. Onko silti mahdollista että työnantaja haluaa nähdä? Kun työ todella kiinnostaa ja siitä löytyy osaamista ja työkokemusta. Ihmettelen miksen olisi soveltuva, kun aikaisemmin olen tehnyt vastaavaa ja nyt natsaa vielä täydellisemmin minulle tietyistä syistä. [/quote] Itse kävin testeissä yhteen työpaikkaan. Konsultin listoilla en ollut hänen mielestään parhaiden joukossa, mutta työnantaja silti halusi minut ja sain työpaikan.
[/quote]
Minkälaisen arvion konsultti antoi? Olitko kuitenkin hänen mielestään ihan jees, mutta oli vielä 2 jotka oli enemmän jees? Vai antoiko hön huono arvion sinusta?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:10"]Mun kaveri oli vuosia konsulttina, pärjäsi hienosti työssään. Mutta koki ikävimmäksi sen, että työnantajat on usein liian ennakkoluuloisia ja hakevat tylsiä ratkaisuja. Esimerkiksi sanoi, että 39-vuotias nainen it-alalla, hieno kokemus, loistavat suositukset, näkemystä, kokemusta, lapsetkin jo tehty. Mutta ei kelvannut vaan mielummin otettiin samalla palkalla joku nörttipoika, vaikkei kysymys ollut edes koodarityöstä. Sanoi, että it-alalla häntä risoi, että jo 35-vuotiaita pidettiin helposti vanhana. Samoin sanoi, että työnantajat ei arvosta yhtään laajaa kokemusta vaan tuijotetaan yksisilmäisesti jotain tiettyä kokemusta ja lasketaan siitä vuosia, vaikka oikeasti työn oppii kuka vaan ja monenlainen tausta antaisi enemmän ehkä osaamista. Ei uskota, että kaikki työ kouluttaa kaikkeen ja työnantaja saattaisi saada paljon enemmän sellaisesta työntekijästä, joka on nähnyt muutakin työelämää kuin sen kapean sektorin. Käytti esimerkikkinä tapausta, jossa haettiin koulutuskoordinaattoria. Hakijana oli toinen, joka oli tehnyt kv-töitä vuosia, toiminut projekteissa, tuotekehityksessä ja sitten viimeisen vuoden koulutuspuolella. Toinen oli taas suoraan koulusta hakeutunut koulutuskoordinaattoriksi ja tehnyt sitä työtä muutaman vuoden. Työnantajan mielestä kokemus tuosta helposta, perusduunista oli ratkaisevampi kuin se, että toisella taas olisi ollut tuoda ehkä monenlaista osaamista ja näkemystä myös sieltä pöydän toiselta puolen. [/quote] Juuri noin yksisilmäisiä konsulttien tekemät valinnat ovat, ikävä kyllä. Edellisessä työpaikassani oli useita konsulttien valitsemia vääriä valintoja. Vaikka joihinkin paikkoihin oli satoja hakijoita, oli silti jollain perusteella valittu joku täysin sopimaton tyyppi. Luottamukseni konsultteihin rekrytoinnissa ei ole kovin suuri.
[/quote]
Mutta luotettiinko silti konsultteihin sokeasti?
Pomot ei ehkä haluu besserwisseriäkään. Joka osaa kaiken ja tietää kaiken.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:16"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:58"]Tarkoitin nyt läsinnä, että jos konsultti tyrmää jonkin näistä haastatteluun päässeistä, niin voiko työnantaja silti haluta nähdä hänetkin. Vai onko niin että luottaa yleensä täysin konsulttiin? Itselleni kävi niin että konsultti oli töykeä, eikä tuntunut arvostavan työtä jota hain. Hän ei päästänyt minua jatkoon. Onko silti mahdollista että työnantaja haluaa nähdä? Kun työ todella kiinnostaa ja siitä löytyy osaamista ja työkokemusta. Ihmettelen miksen olisi soveltuva, kun aikaisemmin olen tehnyt vastaavaa ja nyt natsaa vielä täydellisemmin minulle tietyistä syistä. [/quote] Itse kävin testeissä yhteen työpaikkaan. Konsultin listoilla en ollut hänen mielestään parhaiden joukossa, mutta työnantaja silti halusi minut ja sain työpaikan.
[/quote]
Minkälaisen arvion konsultti antoi? Olitko kuitenkin hänen mielestään ihan jees, mutta oli vielä 2 jotka oli enemmän jees? Vai antoiko hön huono arvion sinusta?
[/quote]
Minun ja työnantajan arvomaailmat olivat kuulemma ristiriidassa. Pomo kuitenkin halusi minut mieluummin kuin ketään muuta niistä, jotka haastatteli. Konsultti ei minua suositellut, mutta ne joita suositteli, eivät olleet pomon mieleen. :)
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:17"][quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:10"]Mun kaveri oli vuosia konsulttina, pärjäsi hienosti työssään. Mutta koki ikävimmäksi sen, että työnantajat on usein liian ennakkoluuloisia ja hakevat tylsiä ratkaisuja. Esimerkiksi sanoi, että 39-vuotias nainen it-alalla, hieno kokemus, loistavat suositukset, näkemystä, kokemusta, lapsetkin jo tehty. Mutta ei kelvannut vaan mielummin otettiin samalla palkalla joku nörttipoika, vaikkei kysymys ollut edes koodarityöstä. Sanoi, että it-alalla häntä risoi, että jo 35-vuotiaita pidettiin helposti vanhana. Samoin sanoi, että työnantajat ei arvosta yhtään laajaa kokemusta vaan tuijotetaan yksisilmäisesti jotain tiettyä kokemusta ja lasketaan siitä vuosia, vaikka oikeasti työn oppii kuka vaan ja monenlainen tausta antaisi enemmän ehkä osaamista. Ei uskota, että kaikki työ kouluttaa kaikkeen ja työnantaja saattaisi saada paljon enemmän sellaisesta työntekijästä, joka on nähnyt muutakin työelämää kuin sen kapean sektorin. Käytti esimerkikkinä tapausta, jossa haettiin koulutuskoordinaattoria. Hakijana oli toinen, joka oli tehnyt kv-töitä vuosia, toiminut projekteissa, tuotekehityksessä ja sitten viimeisen vuoden koulutuspuolella. Toinen oli taas suoraan koulusta hakeutunut koulutuskoordinaattoriksi ja tehnyt sitä työtä muutaman vuoden. Työnantajan mielestä kokemus tuosta helposta, perusduunista oli ratkaisevampi kuin se, että toisella taas olisi ollut tuoda ehkä monenlaista osaamista ja näkemystä myös sieltä pöydän toiselta puolen. [/quote] Juuri noin yksisilmäisiä konsulttien tekemät valinnat ovat, ikävä kyllä. Edellisessä työpaikassani oli useita konsulttien valitsemia vääriä valintoja. Vaikka joihinkin paikkoihin oli satoja hakijoita, oli silti jollain perusteella valittu joku täysin sopimaton tyyppi. Luottamukseni konsultteihin rekrytoinnissa ei ole kovin suuri.
[/quote]
Mutta luotettiinko silti konsultteihin sokeasti?
[/quote]
Kyllä luotettiin. Muissakin asioissa konsulteille virtasi rahaa miljoonia.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:14"]
Soita suoraan yritykseen. Aikas törkeää jos rekrytoiva ylenkatsoo työtä mihin haet eli omaa asiakastaan !!!
[/quote]
No niin minunkin mielestä! Täysin selvästi antoi ymmärtää että aivan paska paikka, miten voit hakea tälläistä, ja antoi vielä väärän kuvauksen tehtävästä. Meni sitten itselläni vähän pasmat sekaisin kun oli eri käsitys työstä ja oikeasti sen koin itselleni sopivaksi ja kiinnostavaksi. Tuli olo että konsultti ei oikeasti usko minun olevan siitä työstä kiinnostunutja minun piti yrittää väkisin vääntää hänelle asiaa että haluan tehdä. Muutenkin naurahteli vastauksiani yms. Aika paskan maku jäi suuhun.
mitä työnantaja oikëasti tahtoo, juoksupojan vai osaajan?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 14:51"]
Konsulttifirma valitsee top kympin, Pomo päättää haastatteluun pääsevät. Sitten konsultti haastattelee, ja Pomo haastattelee seuraavalle kierrokselle pääseet.
[/quote]
Onko aina näin? Että pomo valitsee ehdokkaita jo ennen tuota omaa haastatteluaan vaikka ei näe heitä? Ihmettelen todella jos ei yhtään itse halua valikoida missään vaiheessa vaan haluaa nähdä vain ne 2 joita konsultti suosittelee.
Meillä pistettiin yrityksen toimesta kiinnostavat ehdokkaat vielä testaukseen, testi kesti muistaakseni noin 8 h. Hakijoita saattaa olla satoja, testaus tulee kalliiksi jos summissa pistettäisiin kaikki testiin. Itseäni suositeltiin testaustulosten perusteella ensijaisena valintana ja tulin valituksi.
Yleensä noin ei kyllä toimita, varsinkin jos on kyse asiantuntijatyöstä. Tyypillinen tapa on niin, että rekrykonsultti tuo 1-5 haastateltua ja testattua ehdokasta työnantajan haastatteluun, tyypillinen määrä on 2-3,