90-luvun teinin kieli, mitä muistat?
Mitä teinien suosimia ilmaisuja käytit 90-luvulla? Jos siis olit varhaisteini tai teini 90-luvulla.
Käytätkö niitä vielä?
Itse muistan, että kaikki oli "skitsoa" tai "pervoa". Tällaisia ei tulisi kyllä enää käytettyä.
Mutta "olla ihan fiiliksissä/fiilareissa" tai "päästä fiilikseen" on ainakin mun kouluajoilta.
Kommentit (225)
Anyway tai "enivei" oli kaikissa kirjeilmoituksissa. Pojat oli kundeja tai jätkii.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:09"]
Pakko linkittää, vaikka on vähän ohis. Vähän eon teinit muuttunut tähän päivään verrattuna.. :D
[/quote]
Reunimmaiset muijat oli hurjan näköisiä? Mikä niitten lärviä vaivas?
Digataanko jotain pändiä vieläkin noin kovasti? Että kun pannaan rukkaset naulaan muijat vetää ranteet auki.
Sekoilla (pussailla, kuherrella), kusessa johonkin (ihastunut johonkin), pervoa (kaikki tosiaan oli pervoa).:D
Kysy postista! Muistan, ku veli käytti tuota aina, kysypä siltä yhteen aikaan mitä tahansa niin vastaus oli tuo.
Lets kou luteet, sänky palaa!
:D Kaveri hoki tätä minulle aina koulussa ysärin lopulla.
Noi kuulostaa nyt ....tosi ärsyttäviltä ja junteilta :D., siis nyt aikuisena.
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 07:26"]Lets kou luteet, sänky palaa!
:D Kaveri hoki tätä minulle aina koulussa ysärin lopulla.
[/quote]
Lets kou lehmät, sonnilla seisoo! :D
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:58"]Kenellä on murkkuja nyt 2010-luvulla? Onko ihan uusia sanontoja, joita ei tunnista? Omat kaoset basta 5 ja 7.
[/quote]
Mitä ensimmäisenä tulee mieleen on "kinostaa"/"kinosti" (todetaan asiaan, mikä ei kiinnosta alkuunkaan), joku hieno/mahtava asia on "ebin". Jos ebiniyttä halutaan korostaa, saatetaan sanoa perään 5/5. Putous-hokemat ovat tämän päivän kummelien vastineita; "mitä jäbä duunaa" etc.
.
Youtube videoista eritoten Makea ja Viljamia matkitaan, "Voi viddu Mage". Samoista videoista on peräisin myös sanojen kirjainten vääntely. Kirjoitetussa kielessä (harvemmin puhutussa) konsonantit vaihtuvat vieraskielisiksi "vastineikseen": paskaa=basgaa, synttärit=synddärit(syndet) jne.
.
Varhaisteini(poikia) kutsutaan jonneiksi, suuttuminen on rageemista, baariin meno (yms) "lähdetään yöhön"....
.
Olen itse 20-vuotias, joten tämä vuosikymmenen on tullut vietettyä teini-elämää :D
Kukaan ei kai ole vielä sanonut olleensa kimpassa. Meillä oli ruotsinluokan seinässäkin oikein kimppalista, johon kirjoitettiin ketkä kulloinkin oli kimpassa. Sitä oli sitten jännä seurata...
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:19"]
[quote author="Vierailija" time="23.03.2015 klo 00:01"]
Satanen oli huntti, vitonen fesse.
Killeristä tuli mieleen, että sitä sanaa käytettiin myös puhelusta, johon ei ole tarkoitus vastata. Muistaakseni sanottiin myös, että mä killaan sua tai sulle, ja tällä toiminnalla oli muitakin nimiä, ainakin piippi, häläri (=kellään ei selkeästi ollut rahaa soitella oikeita puheluita jos ei ollut pakko). Kännykkä oli gänä ja kavereiden numeroiden perässä mun puhelimen luettelossa luki "gsm" erotuksena kotinumeroon.
[/quote]
No mut oliko noi puhelinjutut vielä 90-luvulla..no joo, ehkä ihan lopussa. Koska noi killerit ja hälärit tuli vasta, kun kännykät tuli. Itse sain kännykän vasta muistaakseni -99 ja kavereilla se oli -98, ei me kyllä vielä tajuttu silloin tuollaisia termejä.:)
[/quote]
Itse sain kännykän kun olin seiskalla vuonna 97 enkä muista olleeni mitenkään etunenässä mutta oikeassa olet siinä että ei niitä vuosikymmenen alkupuolella ollut juuri kellään, muistaakseni 95 oli vielä aika harvinaista, sitten kun tulivat niin tulivat nopeasti. Mutta liitän nuo kännykkäjutut kyllä vahvasti juuri nimenomaan 90-lukuun, 2000-luvun puolella kännykkä oli jo itsestäänselvyys.
164
Oliks "pommi" käytössä pilarihälärikilleristä vain Kainuun perämettissä? Mulle "jäbä" on uudempaa sanastoa, meillä puhuttiin aina "jätkistä". Olen kyllä Maalta. Ja mä olin niidenkin mittapuun mukaan pihalla, koska en katsonut Kummelia tai Jyrkiä. Voitte kuvitella, kuinka kummallisilta noi Kummeli-hokemat kuulostivat. :D
Bailut
Kismailla
Nuoleskella (=pussailla)
Vieläkö teinit muuten kysyy "aletaaks olee?" :)
Heitä homo voltti, juokse mutkia......tampio,pölö...
Toi helmee muokkaantu myöhemmin hemaa.... Vähäx hemaa :D
"Systeemi" "sekoilla" "sekoboltsi" "eipä vissiin" "häläri" "pervo" "EVVK" "so...?" En muista enempää;'(