90-luvun teinin kieli, mitä muistat?
Mitä teinien suosimia ilmaisuja käytit 90-luvulla? Jos siis olit varhaisteini tai teini 90-luvulla.
Käytätkö niitä vielä?
Itse muistan, että kaikki oli "skitsoa" tai "pervoa". Tällaisia ei tulisi kyllä enää käytettyä.
Mutta "olla ihan fiiliksissä/fiilareissa" tai "päästä fiilikseen" on ainakin mun kouluajoilta.
Kommentit (225)
Joo nämä ainakin täälläkkin päin: "asiaa", "ei tod." "so?" "eipä vissiin" "vähänkö" "mixi, (x oli ks)" "tsoukki"
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 15:09"]
Pakko linkittää, vaikka on vähän ohis. Vähän eon teinit muuttunut tähän päivään verrattuna.. :D
[/quote]
Kiitos illan nauruista, täällä vedet silmissä makaan lattialla kippurassa!
"Ei tässä auta kun jatkaa itkemistä..." :)))) en kestä!!!!
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 17:46"]71, mistäpäin olet? Mä luulin, että tuota "simona" käytettiin vain meillä! :D
[/quote]
En oo sama, mutta lahessa meillä käytettii
Kyllä vieläkin käytetään osaa näistä :D t: 12-vuotias
"Porukat" kun tarkoitettiin perhettä/vanhempia
"Onks sil jotain seksuaalista merkitystä?"
"Syytön mä siihen oon!"
"Äitis oli/ Isäs oli kun sua teki!"
"Vitsi, vitsi!"
"Se oli tsoukki!"
Muita sanoja: hineetä, sikana, sairaan, sairaasti, bailata, esim. "Lähetääks bailaan?" tarkoitti, että diskossa lähettiin tanssimaan, Kummelin sanonnat, esim. "Kanada", joka kelpas vastaukseksi kaikkeen.
Kingi oli käytössä, oisko kurko ollu myös, vai tuliko vähän myöhemmin muuallekin kuin pelikortteihin?
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 22:59"]
"Syytön mä siihen oon!"
"Äitis oli/ Isäs oli kun sua teki!"
[/quote]
Nää on tuttuja, mut olisko noiden alkuperä kuitenkaan 90-luvussa. Erityisesti toi eka mietityttää, mistä se on.
ap
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:49"]
Smägmä= Kaikki emulsiomainen aines. Käytettiin rasvasta spermaan (ihan niinkun ton jälkimmäisen kanssa oltais oltu tekemisissä).
Käheetä= Hienoa, upeaa. Käytössä melko vähän aikaa, mutta tämän niminen TV-sarjakin oli.
[/quote]
Olen kuullut myös, että smegma. Tää oli jotain avaruuslimaa (tai tarkentakaa te, jotka tiedätte). Jotain mönjää tällä tarkoitettiin kuitenkin. Mielenkiintoista, että tää tuli mainittua. :)
ap
Suutelemiselle oli monta nimeä 90-luvulla: nuoleminen, kismailu, smäidäily, kielareiden vetäminen jne. Enpä tiedä kuinka montaa noista enää käytetään, vai puhuuko kukaan suutelemisesta enää.
Tosi vaikee muuten tietää, mitkä sanonnat on keksitty 90-luvulla, ap tuntuu tivaavan sitä koko ajan. Musta oleellisempaa on se, miten teinit silloin puhui kuin se, onko joku termi keksitty silloin vai kenties aiemmin.
Yks tuli vielä mieleen: luokan parhaimpia numeroita saavia sanottiin hikareiksi tai hikuiksi. Se tuntui olevan puoliksi ruma ilmaus, riippuen kuka sen sanoi ja ketä sillä tarkoitti.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:07"]
Yks tuli vielä mieleen: luokan parhaimpia numeroita saavia sanottiin hikareiksi tai hikuiksi. Se tuntui olevan puoliksi ruma ilmaus, riippuen kuka sen sanoi ja ketä sillä tarkoitti.
[/quote]
Hikari on kyllä vanha, ei liity 90-lukuun. Mun vanhempien aikana taidettiin puhua hiki-pinkoista mutta siinä parissa sukupolvessa hiki-pinkoista tuli hikareita. :)
Ja joo, ei tosiaan oo tarkoitus näpäytellä ja oon itsekin muistanu asioita väärin tähän ketjuun. Tosiaan mua kiinnostaa ne sanat ja ilmasut, jotka keksittiin silloin.:)
ap
Oli paljon erilaisia tsydeemejä.
Kaikkea oli ihan sikana.
Lähettiin ytimeen.
Jos joku lähti mukaan: Lähe pykälään, messiin tai meisseliin.
Asiaa! Huudeltiin läppänä.
Kovat skodut uppoo yleisöön.
Ketä kiinnostaa - vakiovastaus aikuisille.
Läpällä
Täällä on paljon noita Kummeleista peräisin olevia hokemia, ja minäkin ne toki 90-luvun teininä hyvin muistan. Jos ko. ohjelma ei silloin uutenakaan mikään huippu ollut, niin erityisesti nyt jälkeenpäin katsottuna Kummelit tuntuu harvinaisen typerältä kohellukselta - varsinaista teinihuumoria. Asiaa!
Tyhmää/junttii - spedeä.
Vitun spede stevari
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:11"]
Oli paljon erilaisia tsydeemejä. Kaikkea oli ihan sikana. Lähettiin ytimeen. Jos joku lähti mukaan: Lähe pykälään, messiin tai meisseliin. Asiaa! Huudeltiin läppänä. Kovat skodut uppoo yleisöön. Ketä kiinnostaa - vakiovastaus aikuisille. Läpällä
[/quote]
Musta tuo läppä on tullut myöhemmin, mut vaikee sanoo. Ois kiva kuulla myös paikkakunta, varmaan Helsinkiin on rantautuneet sanonnat aikaisemmin kuin muualle Suomeen. Meillä lähettiin aina "messiin, megeen, remekseen". Ja jos oli paikalla, se oli silloin "mestoilla". "Ketä kiinnostaa" on tuttu ilmaus.
Asiaa, kuka on kingi? Rane on kingi!
Asiaa!
Heitän jatimatikin järveen - tauolla kahvia ja pullaa.
Simona oli stadissa jo 80-luvun lopussa.
Simo vaatehuoneelta...
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:02"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 09:49"]
Smägmä= Kaikki emulsiomainen aines. Käytettiin rasvasta spermaan (ihan niinkun ton jälkimmäisen kanssa oltais oltu tekemisissä).
Käheetä= Hienoa, upeaa. Käytössä melko vähän aikaa, mutta tämän niminen TV-sarjakin oli.
[/quote]
Olen kuullut myös, että smegma. Tää oli jotain avaruuslimaa (tai tarkentakaa te, jotka tiedätte). Jotain mönjää tällä tarkoitettiin kuitenkin. Mielenkiintoista, että tää tuli mainittua. :)
ap
[/quote]
Smegmaa käytettiin kuvaamaan kaikkea epämäärästä ainesta.
[quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:21"][quote author="Vierailija" time="22.03.2015 klo 23:11"]
Oli paljon erilaisia tsydeemejä. Kaikkea oli ihan sikana. Lähettiin ytimeen. Jos joku lähti mukaan: Lähe pykälään, messiin tai meisseliin. Asiaa! Huudeltiin läppänä. Kovat skodut uppoo yleisöön. Ketä kiinnostaa - vakiovastaus aikuisille. Läpällä
[/quote]
Musta tuo läppä on tullut myöhemmin, mut vaikee sanoo. Ois kiva kuulla myös paikkakunta, varmaan Helsinkiin on rantautuneet sanonnat aikaisemmin kuin muualle Suomeen. Meillä lähettiin aina "messiin, megeen, remekseen". Ja jos oli paikalla, se oli silloin "mestoilla". "Ketä kiinnostaa" on tuttu ilmaus.
[/quote]
Helsinki
Menee vähän aiheen sivuun, mutta kun siitä heräsi keskustelua, niin kerron muisteloni minäkin.
Muistaakseni käytin "ihq" (lausuen ihkuu) ironisesti puheessa elävässä elämässä eli "irl" ainakin vielä 2002. Sen jälkeen ei mennyt kauankaan kun siitä tuli keski-ikäisten täti-ihmisten suosikkisanoja, jolloin sitä ei kehdannut käyttää enää edes ironisesti.