Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paha jättää lapsi kutsumatta allergian takia?

Vierailija
20.03.2015 |

Eli pojalla tulossa synttärit ja mietitään vieraslistaa. Tiedän viime vuodesta yhdellä pojalla olevan pahoja allergioita ja se menun miettiminen hänelle sopivaksi oli tosi rasittavaa. Ja vaikka siihen panosti, silti huolehti että se saa jonkun kohtauksen...

Haluaisinkin nyt miettiä tarjottavat vapaasti ja juhlia vähän stressittömämmin = jättää tämän pojan kutsumatta. Miten selitän omalle pojalle? Oikeaa syytä ei viitsisi kertoa...

Kommentit (108)

Vierailija
101/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin allergisen lapsen äitinä olen ilmoittanut allergioista juhlien järjestäjälle, kuten kutsussa on pyydetty. Olen vielä lisäksi maininnut, että jos tulee kysyttävää tarjoilun suhteen niin aina saa kysyä ja mielelläni autan. Ap jos koet korvaavien tarjoilujen järjestämiselle, niin eikö se voisi sitten jo kutsussa lukea että nyyttärimeiningillä tms?

Allergiset lapset itse eivät koe sitä pahana jos heillä on eri ruokaa tarjolla kuin muilla, mutta huomaavat kyllä sen jos heille ei ole mitään tarjolla.

Ps. Pidin myös sanomaasi erittäin moukkamaisena. Hei yksi päivä vuodessa, kun joutuu vähän miettimään tarjoilua, c'mon!

Vierailija
102/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tän on pakko olla huono provo. Eihän kukaan voi olla noin vajaaälyinen. Siis oikeasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:38"]

AP, ole nyt aikuinen. Jos tuntuu liian hankalalta järjestää yhdelle ruokia ja jännität asiaa, otat kiltisti puhelimen käteen ja ilmoitat vanhemmille, että haluat heidän tuovan lapselleen tarjottavat. Jos vanhemmat ovat törppöjä, eivätkä tajua tarjoutua auttamaan, se ei ole mikään tekosyy olla vielä törpömpi itse. Avaa nyt vain suusi ja kerro mitä toivot heidän tekevän äläkä laita viatonta lasta kärsimään siitä, ettette te aikuiset osaa puhua. Onhan se vähän tylsää, kun yhdellä on eri herkut, mutta paljon paljon ikävämpää, jos ei pääse koko juhliin. Eikä niitä lapsia yleensä asia kiusaa ollenkaan niin paljon kuin aikuisia.

T. 4

[/quote]

Toi "ole nyt aikuinen" kyllä kolahti. Niinhän se pitäisi, mutta on joskus kauhean vaikeaa ja raskasta... Saa nähdä mihin päädyn, ehkä hyvin nukutun yön jälkeen asia on taas mittasuhteissaan.

Silti olen sitä mieltä, että asia voi olla kynnys muillekin. Oli sitä aloitusta yläpeukutettukin. Jos eivät olleet harhatäppejä, tämä saattaa olla validi kysymys muissakin perheissä. Joku ystävällinen voisi sen vanhempien vsstuuta painottavan ohjesäännön laatia.

AP

[/quote]

Ap, pelkkien synntäreiden järjestäminen vaikka vain ihan "normitapauksessa" tai pelkästään omalle lapselle voi ollaaekynnys tai raskasta, mutta ei allergian vuoksi voi ketään synttäreiltä jättää kutsumatta. Jos tosaan on liian väsynyt järjestämään synttäreitä eikä voi pyytää apua tarjottavian ja vahtimisen osalta apua allergikon vanhemmilta niin jättää koko kaverisynttärit pitämättä,niin kannattaa miettä saisiko koko synttäreiden järjestämiseen apua läheisltä/tukiverkolta tai auttaako jos synttäreitä siirreään viikolla tai kahdella eteenpäin. Jos apua et saa jasinulta täysin voimatloppu, niin ehkä parempi vaihtoeho olis sitten järjestää lapsellesi synttärit, jonne saa kutsua yhdn parhaimman kaverin kuin kutsua monta kaveriaja jättää yksi ulkopuolelle. Ei tuokaan ole paras ratkaisu, mutta tosiaan jos sinulla ei yksinkertaisesti ole muuten voimia järjestää asianmukaiset synttärit ilman syrjimistä. Ei ne allergiat ole huomionhakua vaan vakava asia, josta itse lapsi varmasti jo kärsiin tarpeeksi paljon. Asetu tämän alergisen lapsen äidin rooliin ja mieti miltä tuntuisi jos lastasi ei kutsuttaisi edes synttäreille.

Vierailija
104/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On todella paha! Mieti itseäsi viattoman lapsen tilalla. Kun yksi jättää kutsumatta, niin pian kukaan ei kutsu. Ja kun se allergia ei milläänlailla ole lapsen oma syy. Minä ainakin vaikeasti ruokarajoitteisen lapsen äitinä olen sanonut aina juhlan järjestäjille, että toivottavasti ette loukkaannu kun tuomme omat eväät. Ja sitten paikanpäällä voin katsoa, josko juhlien tarjottavissa olisi jotakin mitä lapseni voi syödä, usein on.

Sikälikin kysymyksesi on todellä tyhmä, että jos olet koskaan seurannut lapsia juhlissa niin se syöminen on hyvin pieni osa sitä juhlaa, eivät kauaa pöydässä viihdy.

Vierailija
105/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 kommentoi. Toivottavasti selkoa saa kun laite teki tepposia sanojen ja sanavälien kanssa.

Vierailija
106/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään voi jättää kutsumatta tuon takia.

Jostakin syystä oman lapseni kaveripiirissä on useita allergisia. Toki on joutunut suht tarkkaan miettimään, mitä tarjota mutta joka kerta pöytä on kuitenkin ollut täysi herkuista.  Tietysti olen sitten kysynyt vanhemmilta jos jonkun ruoka-aineen sopivuus on mietityttänyt.

En ole kokenut tuota raskaaksi, lähinnä vain haastavaksi koska omilla lapsillani ei ole allergioita joten olen tottunut vain laittamaan ruokaa tarjolle.

Vierailija
107/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Allergisen lapsen äitinä olen positiivisesti yllättynyt ihanista kommenteista!! Ihanaa, että suurin osa ajattelee lasta allergioiden takana!! Meidän tapanamme on antaa vinkkejä tai tarjoutua tuomaan syötävät itse, varsinkin kun kyse on vielä 3-vuotiaasta, jonka mukana me aikuiset aina olemme juhlissa. Aika monet itkut on näiden vakavien allergioiden kanssa itketty, toivoisin niin, että lapsi saisi elää täytyä elämää allergioista huolimatta. Meillä jo näin pieni alkaa ymmärtää, että hän ei voi syödä samaa kuin muut, joten tärkeää on vain se, että hänellä on joku oma herkku kun muut herkuttelevat.

Leivo allergiselle ensin, puhtaat kulhot, pellit ja muut työvälineet, ota vanhemmilta varmistetut lapselle sopivat ainekset uusista pakkauksista ja kun leipomukset ovat valmiit, laita ne hyvin suojattuina sellaiseen paikkaan, jonne ei voi roiskua tai lentää murusia muista kokkailuista. Ei se oikeasti ole sen vaikeampaa, kunhan ei tee välissä mitään muuta ja huolehtii käsien ja työvälineiden puhtaudesta.

Allergisen lapsen äitinä annan tutuille mielelläni helppoja leipomisohjeita ja muutamat ovat etsineet niitä itsekin ja varmistaneet vain, että ohjeet ovat sopivat. Mikään ei ole ihanampaa, kuin mennä kyläpaikkaan, jossa myös meidän lapselle on varattu tai jopa itse tehty syötävää. Sitä ei "terveiden" lasten äidit ehkä ymmärrä.

Vierailija
108/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisen ÄO:n omaava ihminen miettii ensimmäisenä ratkaisuna tilanteeseen synttärivieraan kutsumatta jättämistä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kaksi