Onko paha jättää lapsi kutsumatta allergian takia?
Eli pojalla tulossa synttärit ja mietitään vieraslistaa. Tiedän viime vuodesta yhdellä pojalla olevan pahoja allergioita ja se menun miettiminen hänelle sopivaksi oli tosi rasittavaa. Ja vaikka siihen panosti, silti huolehti että se saa jonkun kohtauksen...
Haluaisinkin nyt miettiä tarjottavat vapaasti ja juhlia vähän stressittömämmin = jättää tämän pojan kutsumatta. Miten selitän omalle pojalle? Oikeaa syytä ei viitsisi kertoa...
Kommentit (108)
Jos luokalta/kaveri-/harrastusporukasta muut kutsutasn, niin ois todella epäkohteliasta. Samoin, jos on lapsesi hyvä kaveti. Ite oisin allergisen vanhempiin yhteydessä ja keskustelisin tarjoilusts. Hän voi antaa hyviä vinkkejä, joidenkin kuullut lupaavan tuoda omat eväät. Ja muista esittää asia tahdikkaasti tyyliin "olisi tarkoitus kutsua X juhliin, mutta tarjottavat mietityttää hänen terveyden kannalta".
Siis voi anna mun kestää!
Mulla on ollu allergioita läpi elämän, kolme vuotiaana osasin jo sanoa, mikä sopii ja mikä ei!
Allergia ei ole syy syrjimiseen!
Meidän lapsen kavereina on gluteiinittomia ja maidottomia lapsia. Juhliin teen tarjoilut niin että ne sopii kaikille. Viimeksi tytön synttäreillä oli täytekakku,mariannekääretorttu,suolaisena coctailtikkuihin tehtyjä vartaita (nakkia,kasvista,viinirypälettä),poppareita ja karkkia. Ihan samalla vaivalla leipoo maidottoman ja gluteiinittoman kakun kuin normaalin kakun. Eipä tartte miettiä,mitä voi yksi lapsi syödä ja mitä ei. Kaikille maistuu ja kaikki on tyytyväisiä. Suosittelen!
Jätä muitakin lapsia kutsumatta. Neljä poikaa ainakin pois listalta, niin tää yks ei erotu joukosta.
En minäkään alkaisi tekemään erikseen ruokaa, ei ole minun vikani että jollain on allergiaa. Sellaisen vanhemmat saavat ihan itse säätää lapsensa ruoan kanssa.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 07:46"]Pikkusiskoni jolla on keliakia jätettiin pienenä kutsumatta jonkun kaverinsa synttäreille sillä verukkeella ettei lapsen äiti tiedä mitä tarjoaisi pikkusiskolleni. Paha mieli tuli pikkusiskolle etenkin kun ruokavaliomuutos oli jo tarpeeksi iso juttu nieltäväksi.
[/quote]Mutta jos asiaan perehtymätön alkaa tehdä tarjottavia niin siitä ei hyvää seuraa. Ei voi laittaa edes vierekläin gluteiinittomia tarjottavia lasten juhlilla.
Mä en edes KEHTAISI vaatia jotain lapsen luokkakaverin äitiä leipomaan omalle lapselle erikseen tarjottavia! :o ilmoittaisin heti että tuodaan omat herkut.
Ilman muuta kutsut, mutta pyydät äitiä kauniisti laittamaan sopivaa syötävää mukaan. Terv. Keliaakikon äiti
Nyt on saavutettu pohjakosketus, tämän alemmaksi ei voi vajota.
Allerginen on tottunut rajotteisiin joten hänelle on helppo osoittaa että vain nämä tarjottavat sopii sinulle. Ei tuota suurta vaivaa koota vaikka tarjottimelle allergiselle sopiva kokonaisuus. Kysymys on tahtotilasta.
Aloittaja pelkää että oman Nico-Petterin synttärit riiistää huomiollaan allerginen vieras, voi hyvää päivää sentään.
Joku jo ehdottikin aloittajalle mietittäväksi jos allerginen lapsi olisi kyseinen päivänsankari ja hän ei saisi kutsuja kenenkään kaverisynttäreille koska on allerginen. Veikkaan että aloittaja olisi iltapäivälehtien sivuilla itkemässä poikansa kohtaloa.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:18"]Onhan se tylyä, mutta jos jollekkulle moniallergiselle menee tekemään omat tarjoiltavat ja tälle ei sitten joko kelpaa, tai pitää kokoajan sanoa että älä ota tuota ja tuota niin ymmärrän kyllä jos stressaa. Kyseessä kuitenkin vielä lapsen terveys ja pahimmassa tapauksessa voi saada pahoja oireita.
Minkä ikäisiä lapsia ja minkälaisia allergioita tällä sitten on?
[/quote]
Alapeukuista päätellen minut käsitettiin ihan väärin. En missään tapauksessa tarkoittanut että on ok jättää kutsumatta se yksi allerginen lapsi. Sanoin vain että ymmärrän kyllä stressin ja luettelin muutaman syyn mitkä voi stressata. Lisäksi on sillä merkitystä onko lapsi 4v vai vaikka 8. Siksi kysyin ikää ja allergioita. Toki allergiset lapset varmasti tottuvat selvittämään mitä saa syödä, mutta ne allergiset lapsetkin on yksilöitä. Oma sukulaislapseni on myös moniallerginen ja ikää 5v, ei hän osaa kysyä jokaisesta ruuasta saako syödä. Tämä ei nyt lasten syntymäpäiville kuuluu, mutta esim. jos kotona tehdään joku ruoka munattomana tai maidottomana, voi lapsi luulla, että sitä samaa ruokaa voi syödä myös muualla vaikka siinä saattaa olla näitä allergisoivia aineita.
Kannatam myös lapsen äidin kanssa erikseen sopimista erikoisemmista herkuista että ottaako itse omia mukaan.
Tuo 8
Mun lasten kavereilla on joillain tosi pahoja allergioita ja oon tehny niille omat eväät, monesti tosin tuovat ite vielä mukanaan. Ei tässä oo mitään tekopyhää, vaan sinä ap oot itsekäs ja koitat mennä sieltä mistä aita on matalin oman lapsesi ja hänen ystävänsä kustannuksella. Mietippä nyt vähän.
Mä jätin kokonaan lapsen kaverisynttärit tänä vuonna väliin, tehtiin sitten muuta kivaa, puhtaasti erään allergialapsen takia. Hänellä on monta eri hengenvaarallista allergiaa, plus diabetes ja kaikki mitä hän syö, täytyy laskea. Viime vuonna hänellä oli omat eväät mukana, mutta kun silmä vältti, yritti syödä normaaleja herkkuja. Mulla meni juhlat siihen kun stressasin niin paljon tätä lasta. Joten meillä jäi juhlat väliin. Omaa lasta ei harmittanut, koska se muu mitä sitten tehtiin, oli hänen suosikkipuuhaansa :) kellekään ei tullut paha mieli, ja mä en saanut harmaita hiuksia ;)
Oot ap hirveä! Ajattele miltä siitä lapsesta tuntuu kun saa kuulla että ei kutsuttu synttäreille allergioiden takia?! Se on muutenkin jo varmaan sellanen asia mikä lasta harmittaa, koska rajoittaa elämää. Ja sitten vielä kasvatat omat lapsesi samanlaisiksi syrjijöiksi. Hienoa. Onko niin vaikeata soittaa lapsen äidille ja kertoa että sua stressaa se tarjoilu ja vahtiminen?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:45"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:35"]
Kyllä se vastuu todellakin on juhlien järjestäjällä. Se on hyvää vieraanvaraisuutta, että ne kutsutut vieraat otetaan jokainen huomioon.
Mä en pyytäisi mitään pussukoita vanhemmilta, omia eväitä. En suostu. Vaan kysyin moni allergisten lasten vanhemmilta, että mitä mä voin tarjota. Kyllä sieltä on aika kattava lista kuitenkin aina tullut. Lapsi on erilainen ruokavalionsa takia ja se tulee esille joka paikassa. Hän on siihen tottunut. Meillä on usein sitten muutkin halunnut maistaa allergisten tarjoiluja.
Ihmettelen tuon lapsen vanhempia, että epikynästä on puhuttu, muttei sallituista syötävistä? Meillä ei ihan niin pahaa tilannetta ole ollut kenenkään lapsen kanssa, mutta parilla aikuisella on aina kynä joka paikassa. Erään diabeetikkopojan äiti käy aina tsekkaamassa tarjottavat ja sanoo lapselle, että mitä saa ottaa ja minkäkin verran. Ekoina vuosina äiti jäi pidemmäksikin aikaa vahtimaan lastansa. Hänkin vasta opetteli diabetesta ja vierailuja. Tutussa ympäristössä se sujuu mutkattomammin.
[/quote]
No todellakaan ei saisi mielestäni vastuu kenenkään hengestä olla juhlien järjestäjällä, edes tunne siitä että näin on.
Ja kyllä kirjoitin, että antoivat listan sopivista tarjottavista. Kynästä puhuminen oli kai lohdutusta/neuvomista, jos kuitenkin käy vahinko.
Mä oon joo ehkä sit se ilkyde ydin vai mitä joku kirjoitti. Tai vain väsynyt ja rehellinen. Tuntuu, että näiden allergisten lasten pitäisi saada oikein erityishuomio eikä vain saada olla yksi joukosta. Vanhempansa voisivat toteuttaa tämän laatimalla kaavan juhlaosallistumisiin.
AP
[/quote]
Ai saada oikein erityishuomiota?! Oikeesti et voi olla noin pihalla ja kamala ihminen. Luuletko että se lapsi on valinnut itselleen allergiat ja on iloinen niistä? Tässä on nyt kyse siitä kaikki lapset saisi osallistua samoihin asioihin allergioista ja sairauksista huolimatta. Pelottava ajatus että kasvatat siellä lisää sun kaltaisia ihmisiä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:37"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:18"]
Onhan se tylyä, mutta jos jollekkulle moniallergiselle menee tekemään omat tarjoiltavat ja tälle ei sitten joko kelpaa, tai pitää kokoajan sanoa että älä ota tuota ja tuota niin ymmärrän kyllä jos stressaa. Kyseessä kuitenkin vielä lapsen terveys ja pahimmassa tapauksessa voi saada pahoja oireita. Minkä ikäisiä lapsia ja minkälaisia allergioita tällä sitten on?
[/quote]
Kiitos ymmärryksestä! Juuri sitä peräänkuulutan, että yksi lapsi ei voi "varastaa juhlaa"; vaan homma pitäisi hänen vanhempiensa puolesta organisoida hyvin.
Pojat ovat vasta ekalla, eskarissa pidettiin ekat juhlat. Enkä kyllä yhtään luota, että poika itse osaa huolehtia syömisistään eikä pidäkään luottaa. Allergioina oli muna, maito, pähkinät, sitrukset, kala, mansikat... tätä voisi jatkaa pitkään.
AP
[/quote]
Tavan sipsit varmaan käy? Maidoton pizza (eli ilman juustoa, täytteeksi vaikka texmex maustettua jauhelihaa, tomaattia, ananasta murskana tuomaan kosteutta? Hedelmäsalaatti säilykepersiKasta, banaanista, viinirypäleistä, erilaisista meloneista... coctailtikut nakki+vinirypäle tai lihapullaversio, tarkastat vain, ettei tuote sisällä maitoa, juustoa, maitoproteiinia. Mehujäätä (tarkista maidottomuus!), munaton kakkupohja ja soija/kaurakermasta päälle, väliin vaikka maidottomasta jugurtista ja sallitusta marjasta tehty sekoitus? Karkkia? Vihannestikkuja? Limsaa/mehua?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 00:12"]No jossain helvetissä lienee paikka, joka varattu juuri ap:n kaltaisille pienten lasten syrjijöille. Tuollaisten ihmisten takia on niin moni pieni ihminen vuodattanut kyyneliä. Ja usein aikuisen aloittama syrjintä antaa ikään kuin luvan muille lapsillekin syrjiä "outoa" kaveriaan. Lapsi ei ole syyllinen sairauteensa, sinä kohtelet häntä kuin pitaalista keskiajalla.
Nykyään on kaupat täynnä ruoka-aineita joka allergiaa silmällä pitäen. Netissä on reseptejä. Ei voi olla noin vaikeaa, jos osaa käyttää päätään. Ja jos et osaa, soita lapsen vanhemmille ja kysy.
[/quote]
Näin just. Luuletko ap että ne lapset ei tajua miksi sitä yhtä lasta ei kutsuttu? Opetat näin omillesi että on oikein syrjiä ihmisiä joilla on sairauksia ja jotka ovat erilaisia, koska heistä on "vaivaa".
Tuosta se muiden kiusaaminen eristämällä alkaa. Vanhemmiltahan lapset oppivat.
Mä kutsusin. Kysyisin sen vanhemmilta, mitä poika voi ottaa ja hankkisin sitten myös sitä lajia. Muuten normitarjottavat.
Ap, ymmärrän pointin, siis sen, että on raskasta keksiä tarjottavia ja sitten vielä päälle jännittää, että varmasti muisti olla tarkka. Lapseni oli pienenä allergiapäiväkodissa ja synttärijuhlien järjestäminen oli oikeasti vatsaa vääntävä juttu. Juuri kun tyytyväisenä löysit ruokalajin ja olit sitä valmistamassa, tajusitkin, että kädessäsi on kananmuna, jota et vain jotenkin ollut tajunnut kaiken maidottoman, gluteiinittoman yms. keskellä. Myös allergialasten vanhempien kertomukset aiheuttivat hirvittävää jännitystä, koska jokaisella vanhemmalla oli jokin kokemus siitä, miten typerä leipoja ei ollut tajunnut jotain allergisoivaa ainetta.
Silti korostan, että lasta ei voi jättää kutsumatta eikä juhlien järjestämisen tarvitse olla mikään stressaava juttu. Cocktail-tikut ovat helppo suolainen pala allergisille. Muistelen, että niihin pystyi huoletta laittamaan vesimelonia ja viinirypäleitä, lihapullia (ilman munaa) jne. Lisäksi esim. hotdogit, pizzat ja sandwichit kaikki onnistuvat, kun näistä voi tehdä sille vakavasti allergiselle ihan omansa mutta silti samaa. Näistä suurin osa on valmiiksi munattomia ja maidottomia (juuston kanssa tarkkana) vaikka valmiiksi ostettuina, jos ei tarvitse miettiä vilja-allergiaa tai keliakiaa ja näille taas löytyy pizzapohjia ja sämpylöitä runsain mitoin valmiina kaupoissa. Sovittiin monen vakavasti allergisen lapsen vanhemman kanssa, ettei näille tehdä mitään itse koska pöytätasoilla tai voiveitsissä saattaisi olla allergisoivaa ainetta ihan huomaamattakin ja lapsen juhlat loppuisivat ikävällä tavalla. Niinpä "kakku" oli usein vadelmamehujääkeko ja popcornit ja karkit laitettiin suoraan pussista kulhoihin. En leiponut muillekaan mitään, koska siinäkin on riski, että sitä jauhopölyä tms. leijuu käsissä tai välineissä allergisen ruokaan. Hotdog-sämpylät ostin valmiina ja käsittelin sekä vaikeasti allergisen että muiden sämpylät eri hansikkailla. Loppujen lopuksi kun oli syy olla leipomatta, se juhlien valmistelu oli helpompaa. Toisaalta lapset pitivät hotdog- ja mehujääsynttäreitä paljon parempina kuin täytekakku- ja pullasynttäreitä (omat lapset eivät olleet allergisia, joten muista synttäreistä oli runsaasti tietoa).
Ap, älä stressaa. Osta jäätelöä ja karkkia, väsää muutama cocktailtikku tai hotdog ja tarjottavat ovat siinä. Takaan että lapset ovat tyytyväisiä. Aikuiset usein stressaavat tarjottavista, lapsille riittää, kun on jotain herkkua tarjolla. Ja voithan aina tehdä sen suunnitelemasi kakun ja varoittaa allergista lasta, että juuri tätä hän ei nyt voi syödä. Allerginen lapsi on tottunut siihen, että kaikkea ei voi huoletta syödä, joten ei varmasti siitä loukkaannu.Oman murehtimisesi takia voisi tosin olla helpompaa, että kaikki syötävä on mahdollista kaikille tai allerginen saa oman samankaltaisen jutun, niin ei tule tunnetta, että joudut vahtimaan haukkana koko ajan, ettei tule mitään reaktioita.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 08:33"]Mä jätin kokonaan lapsen kaverisynttärit tänä vuonna väliin, tehtiin sitten muuta kivaa, puhtaasti erään allergialapsen takia. Hänellä on monta eri hengenvaarallista allergiaa, plus diabetes ja kaikki mitä hän syö, täytyy laskea. Viime vuonna hänellä oli omat eväät mukana, mutta kun silmä vältti, yritti syödä normaaleja herkkuja. Mulla meni juhlat siihen kun stressasin niin paljon tätä lasta. Joten meillä jäi juhlat väliin. Omaa lasta ei harmittanut, koska se muu mitä sitten tehtiin, oli hänen suosikkipuuhaansa :) kellekään ei tullut paha mieli, ja mä en saanut harmaita hiuksia ;)
[/quote]
Tai sitten olisit voinut hoitaa asian kuin aikuinen ja vaikka ilmoittaa tälle lapsen äidille/isälle että tulee juhliin mukaan vahtimaan lastaan.
Pikkusiskoni jolla on keliakia jätettiin pienenä kutsumatta jonkun kaverinsa synttäreille sillä verukkeella ettei lapsen äiti tiedä mitä tarjoaisi pikkusiskolleni. Paha mieli tuli pikkusiskolle etenkin kun ruokavaliomuutos oli jo tarpeeksi iso juttu nieltäväksi.