Onko paha jättää lapsi kutsumatta allergian takia?
Eli pojalla tulossa synttärit ja mietitään vieraslistaa. Tiedän viime vuodesta yhdellä pojalla olevan pahoja allergioita ja se menun miettiminen hänelle sopivaksi oli tosi rasittavaa. Ja vaikka siihen panosti, silti huolehti että se saa jonkun kohtauksen...
Haluaisinkin nyt miettiä tarjottavat vapaasti ja juhlia vähän stressittömämmin = jättää tämän pojan kutsumatta. Miten selitän omalle pojalle? Oikeaa syytä ei viitsisi kertoa...
Kommentit (108)
Kyllä se vastuu todellakin on juhlien järjestäjällä. Se on hyvää vieraanvaraisuutta, että ne kutsutut vieraat otetaan jokainen huomioon.
Mä en pyytäisi mitään pussukoita vanhemmilta, omia eväitä. En suostu. Vaan kysyin moni allergisten lasten vanhemmilta, että mitä mä voin tarjota. Kyllä sieltä on aika kattava lista kuitenkin aina tullut. Lapsi on erilainen ruokavalionsa takia ja se tulee esille joka paikassa. Hän on siihen tottunut. Meillä on usein sitten muutkin halunnut maistaa allergisten tarjoiluja.
Ihmettelen tuon lapsen vanhempia, että epikynästä on puhuttu, muttei sallituista syötävistä? Meillä ei ihan niin pahaa tilannetta ole ollut kenenkään lapsen kanssa, mutta parilla aikuisella on aina kynä joka paikassa. Erään diabeetikkopojan äiti käy aina tsekkaamassa tarjottavat ja sanoo lapselle, että mitä saa ottaa ja minkäkin verran. Ekoina vuosina äiti jäi pidemmäksikin aikaa vahtimaan lastansa. Hänkin vasta opetteli diabetesta ja vierailuja. Tutussa ympäristössä se sujuu mutkattomammin.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:18"]
Onhan se tylyä, mutta jos jollekkulle moniallergiselle menee tekemään omat tarjoiltavat ja tälle ei sitten joko kelpaa, tai pitää kokoajan sanoa että älä ota tuota ja tuota niin ymmärrän kyllä jos stressaa. Kyseessä kuitenkin vielä lapsen terveys ja pahimmassa tapauksessa voi saada pahoja oireita. Minkä ikäisiä lapsia ja minkälaisia allergioita tällä sitten on?
[/quote]
Kiitos ymmärryksestä! Juuri sitä peräänkuulutan, että yksi lapsi ei voi "varastaa juhlaa"; vaan homma pitäisi hänen vanhempiensa puolesta organisoida hyvin.
Pojat ovat vasta ekalla, eskarissa pidettiin ekat juhlat. Enkä kyllä yhtään luota, että poika itse osaa huolehtia syömisistään eikä pidäkään luottaa. Allergioina oli muna, maito, pähkinät, sitrukset, kala, mansikat... tätä voisi jatkaa pitkään.
AP
Adrenaliinikynän käyttämisen pitäisi olla kansalaistaito. Jos allergikot vanhempi ei kertoisi lapsensa allergioista niin se olisi milteinpä ls-ilmoituksen paikka jos jättää lapsensa tavallaan heitteille kun ei kerro allergioista ja ensiavusta.
AP, ole nyt aikuinen. Jos tuntuu liian hankalalta järjestää yhdelle ruokia ja jännität asiaa, otat kiltisti puhelimen käteen ja ilmoitat vanhemmille, että haluat heidän tuovan lapselleen tarjottavat. Jos vanhemmat ovat törppöjä, eivätkä tajua tarjoutua auttamaan, se ei ole mikään tekosyy olla vielä törpömpi itse. Avaa nyt vain suusi ja kerro mitä toivot heidän tekevän äläkä laita viatonta lasta kärsimään siitä, ettette te aikuiset osaa puhua. Onhan se vähän tylsää, kun yhdellä on eri herkut, mutta paljon paljon ikävämpää, jos ei pääse koko juhliin. Eikä niitä lapsia yleensä asia kiusaa ollenkaan niin paljon kuin aikuisia.
T. 4
On tylyä jättää kutsumatta. Yleensä laitan synttärikutsuun pyynnön ilmoittaa allergioista, jolloin voin helposti valita sopivat tarjottavat.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:35"]
Kyllä se vastuu todellakin on juhlien järjestäjällä. Se on hyvää vieraanvaraisuutta, että ne kutsutut vieraat otetaan jokainen huomioon.
Mä en pyytäisi mitään pussukoita vanhemmilta, omia eväitä. En suostu. Vaan kysyin moni allergisten lasten vanhemmilta, että mitä mä voin tarjota. Kyllä sieltä on aika kattava lista kuitenkin aina tullut. Lapsi on erilainen ruokavalionsa takia ja se tulee esille joka paikassa. Hän on siihen tottunut. Meillä on usein sitten muutkin halunnut maistaa allergisten tarjoiluja.
Ihmettelen tuon lapsen vanhempia, että epikynästä on puhuttu, muttei sallituista syötävistä? Meillä ei ihan niin pahaa tilannetta ole ollut kenenkään lapsen kanssa, mutta parilla aikuisella on aina kynä joka paikassa. Erään diabeetikkopojan äiti käy aina tsekkaamassa tarjottavat ja sanoo lapselle, että mitä saa ottaa ja minkäkin verran. Ekoina vuosina äiti jäi pidemmäksikin aikaa vahtimaan lastansa. Hänkin vasta opetteli diabetesta ja vierailuja. Tutussa ympäristössä se sujuu mutkattomammin.
[/quote]
No todellakaan ei saisi mielestäni vastuu kenenkään hengestä olla juhlien järjestäjällä, edes tunne siitä että näin on.
Ja kyllä kirjoitin, että antoivat listan sopivista tarjottavista. Kynästä puhuminen oli kai lohdutusta/neuvomista, jos kuitenkin käy vahinko.
Mä oon joo ehkä sit se ilkyde ydin vai mitä joku kirjoitti. Tai vain väsynyt ja rehellinen. Tuntuu, että näiden allergisten lasten pitäisi saada oikein erityishuomio eikä vain saada olla yksi joukosta. Vanhempansa voisivat toteuttaa tämän laatimalla kaavan juhlaosallistumisiin.
AP
Ap et voi oikeasti olla noin julma! Soitat vaan lapsen vanhemmille ja juttelet, mitä lapselle tarjotaan, onko heillä vinkkejä tai ottavatko omat eväät mukaan. Kysyt myös voiko luottaa siihen, että lapsi on ottamatta allergisoivia ruokia.
Laitat sitten muille vaikka munaan ja maitoon tehdyn kakun. Tälle lapselle laitat omat herkut erilliselle pöydälle. Ei ole suuri homma, kun kysyt vaan vanhemmilta herkkusuositukset tai sit ne tuo ne vaan mukanaan. Vanhemmat varmasti laittavat omat herkut mukaan, jos toisena vaihtoehtona on, että lapsi jää ilman kutsua!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:38"]
AP, ole nyt aikuinen. Jos tuntuu liian hankalalta järjestää yhdelle ruokia ja jännität asiaa, otat kiltisti puhelimen käteen ja ilmoitat vanhemmille, että haluat heidän tuovan lapselleen tarjottavat. Jos vanhemmat ovat törppöjä, eivätkä tajua tarjoutua auttamaan, se ei ole mikään tekosyy olla vielä törpömpi itse. Avaa nyt vain suusi ja kerro mitä toivot heidän tekevän äläkä laita viatonta lasta kärsimään siitä, ettette te aikuiset osaa puhua. Onhan se vähän tylsää, kun yhdellä on eri herkut, mutta paljon paljon ikävämpää, jos ei pääse koko juhliin. Eikä niitä lapsia yleensä asia kiusaa ollenkaan niin paljon kuin aikuisia.
T. 4
[/quote]
Toi "ole nyt aikuinen" kyllä kolahti. Niinhän se pitäisi, mutta on joskus kauhean vaikeaa ja raskasta... Saa nähdä mihin päädyn, ehkä hyvin nukutun yön jälkeen asia on taas mittasuhteissaan.
Silti olen sitä mieltä, että asia voi olla kynnys muillekin. Oli sitä aloitusta yläpeukutettukin. Jos eivät olleet harhatäppejä, tämä saattaa olla validi kysymys muissakin perheissä. Joku ystävällinen voisi sen vanhempien vsstuuta painottavan ohjesäännön laatia.
AP
Ite oon nyt 29v, keliakia todettiin ollessani 8v. Muistan sen tunteen, kun tunsin olevani ikävällä tavalla erilainen ja jopa vaivaksi, kun en voinut syödä mitä vain ja äiti joutui varmistelemaan alkuaikoina. Silloin gluteenittomuus oli suoranainen ihme ja outous. Eipä ainakaan ikinä milloinkaan tule mieleen toimia oman lapsen kavereiden suhteen noin.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:45"]
[/quote]
No todellakaan ei saisi mielestäni vastuu kenenkään hengestä olla juhlien järjestäjällä, edes tunne siitä että näin on.
Ja kyllä kirjoitin, että antoivat listan sopivista tarjottavista. Kynästä puhuminen oli kai lohdutusta/neuvomista, jos kuitenkin käy vahinko.
Mä oon joo ehkä sit se ilkyde ydin vai mitä joku kirjoitti. Tai vain väsynyt ja rehellinen. Tuntuu, että näiden allergisten lasten pitäisi saada oikein erityishuomio eikä vain saada olla yksi joukosta. Vanhempansa voisivat toteuttaa tämän laatimalla kaavan juhlaosallistumisiin.
AP
[/quote]
Mietipä tuo viimeinen kappale nyt uusiksi. Sanotko sä jollekin sydänvikaiselle, astmaatikolle tai halvaantuneelle, että kerjäätkö erityishuomiota jättämällä asioita tekemättä?
Jotenkin vielä tajusin aloituksen, että et ehkä vaan ymmärrä, jos omassa perheessä ei ole allergisia - empatia on vaikea asia. Tuo kappale kyllä oikeasti tökki jo silmään.
No jossain helvetissä lienee paikka, joka varattu juuri ap:n kaltaisille pienten lasten syrjijöille. Tuollaisten ihmisten takia on niin moni pieni ihminen vuodattanut kyyneliä. Ja usein aikuisen aloittama syrjintä antaa ikään kuin luvan muille lapsillekin syrjiä "outoa" kaveriaan. Lapsi ei ole syyllinen sairauteensa, sinä kohtelet häntä kuin pitaalista keskiajalla.
Nykyään on kaupat täynnä ruoka-aineita joka allergiaa silmällä pitäen. Netissä on reseptejä. Ei voi olla noin vaikeaa, jos osaa käyttää päätään. Ja jos et osaa, soita lapsen vanhemmille ja kysy.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 00:04"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:45"]
[/quote]
AP
[/quote]
Mietipä tuo viimeinen kappale nyt uusiksi. Sanotko sä jollekin sydänvikaiselle, astmaatikolle tai halvaantuneelle, että kerjäätkö erityishuomiota jättämällä asioita tekemättä?
Jotenkin vielä tajusin aloituksen, että et ehkä vaan ymmärrä, jos omassa perheessä ei ole allergisia - empatia on vaikea asia. Tuo kappale kyllä oikeasti tökki jo silmään.
[/quote]
No nythän tää hassuille raiteille lähti tai ilmaisen itseni huonosti. Sinulle ja edelliselle kirjoittajalle haluan sanoa, että peräänkuulutan nimenomaan sitä, että LAPSI tuntisi olevansa kuin kuka tahansa. Eli vanhempien pitäisi hoitaa tämä asia huomaamattomasti ja rutiinilla lapsen selän takana.
Siis 31 oli AP.
Yritän vielä selittää sanomalla, että toivosin pahasti allergisen lapsen vanhempien suhtautumisen olevan "Meillä on tällainen tilanne ja hoidamme sen näin." eikä "Meillä on tällainen tilanne, tässä listoja, lycka till."
Empatiaa riittää lapsille ja vanhemmille, tietotaitoa/jaksamista ei.
AP
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:28"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:26"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:18"]
Onhan se tylyä, mutta jos jollekkulle moniallergiselle menee tekemään omat tarjoiltavat ja tälle ei sitten joko kelpaa, tai pitää kokoajan sanoa että älä ota tuota ja tuota niin ymmärrän kyllä jos stressaa. Kyseessä kuitenkin vielä lapsen terveys ja pahimmassa tapauksessa voi saada pahoja oireita. Minkä ikäisiä lapsia ja minkälaisia allergioita tällä sitten on?
[/quote]
Ne pahasti allergiset lapset on yleensä itse tosi tarkkoja jo pienenä syömisistään ja paremminkin valmistelevat mitä saa ottaa kuin olisivat ottamassa jotain sopimatonta. Olen ollut monilla synttäreillä, joissa on ollut 4-5-vuotiaita allergikkoja ja pöytään saapuessa on yleensä lapselle kerrottu sinä saat/et saa ottaa näitä ja noita ja asia on ollut sillä selvä. Jos on myöhemmin annettu joku tikkari, lapsi on senkin liikuttanut oma-aloitteisesti aikuiselle tarkastettavaksi saako syödä.
Ei kannata tehdä suotta asioista vaikeampia kuin ne ovatkaan.
T.6
[/quote]
Ei kun nelonen hän mä olin enkä Kuronen.
T. 4
[/quote]
Ennustava tekstinsyöttö? :D
Mä tässä jo diagnosoin itseni laiskaksi ja kylmäksi. Menen nukkumaan ja hoidan asian levänneenä aikuisen tavoin. Siltikin uskon, että asiassa saattaa olla kehittämistä.
Kaduttaa muuten koko ketju. Tajusin, että asia ei olekaan kaikille tai edes suurimmalle osalle lainkaan rasittava, mutta nyt tämän lukeneet allergiset tai vanhempansa saattavat niin ajatella. Mutta toivottavasti ottaisivat vain positiivisena kannustuksena kehittää hyvä juhlakaava.
AP
Minulla on ollut allerginen lapsi ja synttäreille ilmoittaessa olen kertonut allergiat ja sanonut että tarvittaessa annan täsmävinkkejä tarjottavasta. Nykyään on niin helppo ostaa allergiselle riisijäätelö tai mehujää, popcornit käyvät lähes kaikille ja karkkejakin löytyy varmaan kaikille rajoituksille, eikö tuo jo riitäkin syömiseksi?
Voi hyvänen aika. Ei lapselle ne tarjoilut ole mikään juhlien pääasia, vaan ihan sivuseikka! Todella julmaa sulkea yksi joukosta pois tuollaisen syyn takia. :( Olin itse moniallerginen lapsi ja 90-luvun alussa ei allergioita niin ollut, joten tunsin joka paikassa olevani outo ja erilainen, kun allergioista tehtiin niin suuri numero, ihmeteltiin ja päiviteltiin. Jouduin kiusatuksikin, mutta onneksi mulla oli myös kavereita, joiden vanhemmat jaksoivat järjestää juhliin pari minullekin sopivaa syötävää (välillä menin myös omien eväiden kanssa ja se oli ihan ok).
Lapsi ei ole itse allergioitaan valinnut ja on törkeää viitata huomion hakemiseen!!! Jos sopivien ruokien järkkääminen on noin ylivoimaista, niin mikään ei estä sanomasta vanhemmille, että nyt ei onnistu, koska kiire tms. Ovat varmasti tottuneet omien eväiden tekemiseen lapselle. Mutta hyvä jos ap tajusit itsekin, että voisit vielä miettiä asiaa kun olet levännyt ja hoitaa sen aikuismaisesti.
Mulle tuli paska mieli tästä aloituksesta. Siis todella paska. Mietin vain sitä pientä poika, joka ei omien "vikojensa" vuoksi saa kutsua. Kiitti ap , sait 28-vuotiaan lapsettoman miehen kyyneliin.
Miksi et voi pyytää niiltä vanhemmilta tarjottavia mukaan? Miksi? Kerrot vaan suoraan, että pelkäät että tarjoaakin jotain väärää ja vaikka vaarallista.
Mille tämä ei toivottu vieras sitten on allerginen?