Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paha jättää lapsi kutsumatta allergian takia?

Vierailija
20.03.2015 |

Eli pojalla tulossa synttärit ja mietitään vieraslistaa. Tiedän viime vuodesta yhdellä pojalla olevan pahoja allergioita ja se menun miettiminen hänelle sopivaksi oli tosi rasittavaa. Ja vaikka siihen panosti, silti huolehti että se saa jonkun kohtauksen...

Haluaisinkin nyt miettiä tarjottavat vapaasti ja juhlia vähän stressittömämmin = jättää tämän pojan kutsumatta. Miten selitän omalle pojalle? Oikeaa syytä ei viitsisi kertoa...

Kommentit (108)

Vierailija
61/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-aineallergiat on helppo juttu, koska tosiaan voi pyytää allergisen lapsen vanhemmalta vinkkejä, mitä lapselle voi kaupasta ostaa. Ei sisi tarvitse itse alkaa leipomaan tai tekemään jotain erikoishökötystä, joka todennäköisesti vielä kokemattomuden vuoksi epäonnistuu. Eli reippaasti vaan yhteys allergisen lapsen vanhempiin. Hankalampia on eläinallergiat, mutta silloinkin olemme lähettäneet allergisillekin kutsut, mutta kutsussa on mainittu, että juhlapaikassa on kissoja ja koiria. Eläinallergiset eivät ole synttäreille osallistuneet, mutta se on ollut heidän vanhempiensa päätös eikä lasta näin ollen ole syrjitty. Niin ja voithan toki tehdä niinkin, että laitat kutsun myös tälle lapselle, mutta mainitset kutsussa, että tarjolla ei ole erikoisruokavaliota vaan toive on, että allergiset lapset ottaisivat omat eväät mukaan. Näin lapsi on kutsuttu, mutta on hänen vanhempiensa asia, saapuuko lapsi synttäreille vai ei.

Vierailija
62/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No 91, eikö noita eläinallergiasynttäreitäkin voisi pitää ulkona, kuten AP suunittelee? Eiköhän se onnistu ihan joka vuodenaikaan. Ja ennen kuin vastaat ei, mieti itse miksi ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha stressata allergisen lapsen tarjoiluista tai varsinkaan leipoa itse mitään. Mun lapsi ei suostu syömään juhlissa mitään, jos vanhemmat ei itse ole paikalla sanomassa että ok. Niin monta kertaa leipomukset ovat kuitenkin menneet pieleen mm. likaisten työvälineiden tai huolimattomasti luettujen pakkausselosteiden (esim käytetty leivontamargariinia, jossa maitoa), ettei lapsi uskalla niitä syödä. Sanonkin aina, että lapsi tulee mielellään juhliin, mutta isäntäväen ei pidä loukkaantua siitä että lapsi ei syö mitään.

Vierailija
64/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tylyä jättää kutsumatta!

Vierailija
65/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on myös hyvin tylyä  jättää kutsumatta.

Vierailija
66/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on todella paha! Jos et usko voivasi järjestää ruokaa turvallisesti, pyydä vanhempia laittamaan lapselle omat syötävät mukaan. Pahasti allergisen lasten vanhemmat ovat tottuneet tähän. Ja jos vieläkin huolettaa, kysy voisiko vanhempi jäädä paikalle juhlien ajaksi.

Ongelma ratkaistu: Kaveri pääsee synttäreille, eikä kenenkään tarvitse stressata.

Vierailija
67/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille kutsuttiin synttäreillä maito- ja vilja-allerginen lapsi. Äitinsä sanoi synttärikutsun saatuaan, mitä lapselle voi tarjota. Ei mitään ongelmaa. 

Vierailija
68/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paha. Miksi et laittaisi pojan äidille vaikka viestiä, että onko omat herkut mukaan -järjestely mahdollinen nyt kun olit miettinyt tarjottavat jotenkin? Pahasti allergisen lapsen äiti kyllä tämän hyväksyy, mutta kutsumattomuudesta pahoittuu moni mieli. Eniten sen lapsen, jota ei kutsuta.

Vierailija
69/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En keksi sanoja tähän avaukseen. Veti hiljaiseksi.

Vierailija
70/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se tylyä, mutta jos jollekkulle moniallergiselle menee tekemään omat tarjoiltavat ja tälle ei sitten joko kelpaa, tai pitää kokoajan sanoa että älä ota tuota ja tuota niin ymmärrän kyllä jos stressaa. Kyseessä kuitenkin vielä lapsen terveys ja pahimmassa tapauksessa voi saada pahoja oireita.
Minkä ikäisiä lapsia ja minkälaisia allergioita tällä sitten on?

Vierailija
71/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti osaa varmasti kertoa mitä lapsi voi syödä ja tarvittaessa tuo omat eväät mukana. Lapsi itsekin tietää mitä ei voi syödä ja osaa varoa.

Vierailija
72/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On paha. Ja myös äärettömän moukkamaista ja lasta kohtaan epäreilua. "Kato, kun sä oot viallinen silleen, että aiheutat mulle lisävaivaa...". Jos oma lapsesi olisi vastaavassa tilanteessa, niin miltä hänestä tuntuisi jäädä kutsutta? Tai sinusta äitinä?

Vierailija
73/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytkö ap ihan tosissaan vai haluatko vain provoilla? Ei kai kukaan voi olla noin TYHMÄ???

Vierailija
74/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on tylyä! Kauheeta sille pienelle ihmiselle joka ei voi mitenkään vaikuttaa omaan allergiaansa. Ihan ilman mitään omaa syytä jäädä kaverin synttäreiltä pois... Oot kyllä aika kauhee tyyppi, sulla ei taida olla aavistustakaan siitä miten tärkeitä noi kutsut lapsille on? Toivottavasti en tunne sua tosielämässä, vaikka omilla lapsilla ei allergioita olekaan.

Vierailija
75/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:18"]

Onhan se tylyä, mutta jos jollekkulle moniallergiselle menee tekemään omat tarjoiltavat ja tälle ei sitten joko kelpaa, tai pitää kokoajan sanoa että älä ota tuota ja tuota niin ymmärrän kyllä jos stressaa. Kyseessä kuitenkin vielä lapsen terveys ja pahimmassa tapauksessa voi saada pahoja oireita. Minkä ikäisiä lapsia ja minkälaisia allergioita tällä sitten on?

[/quote]

Ne pahasti allergiset lapset on yleensä itse tosi tarkkoja jo pienenä syömisistään ja paremminkin valmistelevat mitä saa ottaa kuin olisivat ottamassa jotain sopimatonta. Olen ollut monilla synttäreillä, joissa on ollut 4-5-vuotiaita allergikkoja ja pöytään saapuessa on yleensä lapselle kerrottu sinä saat/et saa ottaa näitä ja noita ja asia on ollut sillä selvä. Jos on myöhemmin annettu joku tikkari, lapsi on senkin liikuttanut oma-aloitteisesti aikuiselle tarkastettavaksi saako syödä.

Ei kannata tehdä suotta asioista vaikeampia kuin ne ovatkaan.

T.6

Vierailija
76/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:18"]Onhan se tylyä, mutta jos jollekkulle moniallergiselle menee tekemään omat tarjoiltavat ja tälle ei sitten joko kelpaa, tai pitää kokoajan sanoa että älä ota tuota ja tuota niin ymmärrän kyllä jos stressaa. Kyseessä kuitenkin vielä lapsen terveys ja pahimmassa tapauksessa voi saada pahoja oireita.
Minkä ikäisiä lapsia ja minkälaisia allergioita tällä sitten on?
[/quote]
Tuskin kuolemaan johtavia seurauksia tulee vaiko allerginen onkin, heidän kohdallaan luulisi vanhempien tulevan itse mukaan juhliin.

En minäkään ymmärrä, miten jotkut vanhemmat on niin idiootteja että voivat yhden lapsen jättää kutsumatta tuollaisen takia. Eikö teillä ole minkäänlaista empatiakykyä??

Vierailija
77/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:26"]

Onhan se tylyä, mutta jos jollekkulle moniallergiselle menee tekemään omat tarjoiltavat ja tälle ei sitten joko kelpaa, tai pitää kokoajan sanoa että älä ota tuota ja tuota niin ymmärrän kyllä jos stressaa. Kyseessä kuitenkin vielä lapsen terveys ja pahimmassa tapauksessa voi saada pahoja oireita. Minkä ikäisiä lapsia ja minkälaisia allergioita tällä sitten on?

[/quote]

Ne pahasti allergiset lapset on yleensä itse tosi tarkkoja jo pienenä syömisistään ja paremminkin valmistelevat mitä saa ottaa kuin olisivat ottamassa jotain sopimatonta. Olen ollut monilla synttäreillä, joissa on ollut 4-5-vuotiaita allergikkoja ja pöytään saapuessa on yleensä lapselle kerrottu sinä saat/et saa ottaa näitä ja noita ja asia on ollut sillä selvä. Jos on myöhemmin annettu joku tikkari, lapsi on senkin liikuttanut oma-aloitteisesti aikuiselle tarkastettavaksi saako syödä.

Ei kannata tehdä suotta asioista vaikeampia kuin ne ovatkaan.

T.6

[/quote]

Ei kun nelonen hän mä olin enkä Kuronen.

T. 4

Vierailija
78/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän olevan tylyä, tavallaan lapsen allergian ikävyys kertautuu näin. MUTTA eikö kukaan täällä oikeasti ole kokenut ahdistusta,kun ilmoitetaan kauhea lista allergioita? Ne järjestelyt on muutenkin kuormittavia.

Ja kyllä olin viimeksi yhteydessä ja allergialistan lisäksi toisen listan; turvalliset tarjottavat. Se vain lisäsi tuskaa. Koska en halunnut vieroittaa yhtä muusta poruksdta, sen ehdoilla sitten pähkäilin tarjoiluja.

Miksei allergisen huoltaja sitten itse ehdota oman pussukan mukaan ottamista. Vapauttaisi näin juhlan järjestäjän huolesta. Heille se on kuitenkin tuttua.  Pahennetaan vain asiaa puhumalla jostain adrenaliinikynistä.

Ihan totta. Tähän asiaan voisi kommentoida vähemmän tekopyhästi ja enemmän rakentavasti; saattaa jokin toinenkin allerginen lapsi jäädä kusumatta "vahingossa" tai verukkeella, kun ei kehdata tunnustaa, että on ahdistavaa. Pelisäännöt / jokin etiketti pitäisi olla. Vastuu ei voi olla juhlien järjestäjällä.

AP

Vierailija
79/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt! Nyt olen löytänyt ehkä ilkeyden ytimen. 

Vierailija
80/108 |
20.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Oma allergikoni osasi jo pienenä kieltäytyä tuntemattomien tarjoamista karkeista ja herkuista todeten olevansa allerginen. Allergisten lasten viikolopputapahtumassa eri aineksille olevat lapset söivät pöydässä kukin omaa ruokaansa. Allergikko tottuu pienestä pitäen ikävien kokemusten kautta syömään omia annoksiaan. Yleensä ne omat annokset ovat aina kelvanneet. Allergikoilla kun ei ole ronkeloimisen luksusta keinovalikoimissaan vaan siihen tyydytään mitä saadaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi