Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paha jättää lapsi kutsumatta allergian takia?

Vierailija
20.03.2015 |

Eli pojalla tulossa synttärit ja mietitään vieraslistaa. Tiedän viime vuodesta yhdellä pojalla olevan pahoja allergioita ja se menun miettiminen hänelle sopivaksi oli tosi rasittavaa. Ja vaikka siihen panosti, silti huolehti että se saa jonkun kohtauksen...

Haluaisinkin nyt miettiä tarjottavat vapaasti ja juhlia vähän stressittömämmin = jättää tämän pojan kutsumatta. Miten selitän omalle pojalle? Oikeaa syytä ei viitsisi kertoa...

Kommentit (108)

Vierailija
1/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 00:21"]

Siis 31 oli AP.

Yritän vielä selittää sanomalla, että toivosin pahasti allergisen lapsen vanhempien suhtautumisen olevan "Meillä on tällainen tilanne ja hoidamme sen näin." eikä "Meillä on tällainen tilanne, tässä listoja, lycka till."

Empatiaa riittää lapsille ja vanhemmille, tietotaitoa/jaksamista ei.

AP

[/quote]

allergiset ovat tottuneet siihen, että vain osa juhlapöydän tarjottavista on heille sopivia. Riittää siis hyvin, että pöydässä on jotain lapselle sopivaa, jokaisen tarjottavan ei sitä tarvitse olla.

terveisin allergisen äiti

p.s. voithan soittaa allergisen äidille ja kysyä, mikä olisi sopiva tarjottava vaikka ihan kaupan valmisvalikoimista.. äiti sitten kertoo tai sanoo laittavansa evästä mukaan.

Vierailija
2/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä miten joku ottaa noin suurta stressiä synttäreistä ylipäätään ja suunnittelee viikkotolkulla menua.

Itse olen kutsunut aina kaikki lasten toivomat vieraat ja joukossa on ollut diabeetikkoja ja allergisia. Vanhimman lapsen kohdalla en osannut edes ajatella, että tällaisin perustein voisi syrjiä ennen kuin jonkun allergisen äiti kertoi tällaista tapahtuvan. Kaikki on aina mennyt hyvin yhteistyössä vanhempien kanssa. Diabeetikkotytön äiti jopa soitti jälkeenpäin ja kiitteli kuinka mukavaa oli kun kutsuimme tytön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 12:40"]

No 91, eikö noita eläinallergiasynttäreitäkin voisi pitää ulkona, kuten AP suunittelee? Eiköhän se onnistu ihan joka vuodenaikaan. Ja ennen kuin vastaat ei, mieti itse miksi ei.

[/quote]

Kerrostalon pihassa kaatosateessa? Ei kiitos.

Vierailija
4/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä pahasti allergisten lasten vanhempien tulisi laittaa omat eväät lapselleen juhliin.

Vierailija
5/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla itsellä on ollut moniallerginen ja vietiin omat eväät. Jos kutsuja halusi itse ehdottomasti tehdä jotain, kerroin mikä sopii ja yritin keksiä hänelle mahdollisimman helpot jutut.

Nyt kun oluen allergiat on helpottaneet, löytyy kavereista vastaavia

Vierailija
6/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 13:34"]

[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 12:40"]

No 91, eikö noita eläinallergiasynttäreitäkin voisi pitää ulkona, kuten AP suunittelee? Eiköhän se onnistu ihan joka vuodenaikaan. Ja ennen kuin vastaat ei, mieti itse miksi ei.

[/quote]

Kerrostalon pihassa kaatosateessa? Ei kiitos.

[/quote]

Eikä sää ole ainoa asia, vaikka lokakuussa saattaakin olla putaa, vesisadetta, räntäsadetta tai jopa lumisadetta. Miten sinne pihalle järjestää tarjottavat? Okei, jotkut pillimehut ja jätskitötteröt? Entä miten estetään, ettei taloyhtiön muut lapset mahdollisine muine kavereineen tule jaolle tai pahimmassa tapauksessa ala härnäämään ja lällättämään? Miten vahtia isoa lapsilaumaa aitaamattomalla pihalla? Entä, jos jollekin tulee pissahätä, mitä sitten tehdään? Lähdetään sen yhden kanssa sisälle vessaan ja jätetään muut 11 pihalle keskenään? Entä, jos sillä aikaa joku häviää pihasta tai vaikka tippuu keinusta? Vai pitääkö koko komppania rahdata sisälle odottamaan, että yksi käy pissalla? 

Ei meillä ole koskaan ollut ongelmaa tämän eläinallergian kanssa, koska eivät nämä lapset muutenkaan ole mitään sydänystäviä, kun eivät ole voineet toistensa kodeissa kyläillä muutenkaan. Tärkeintä on, että kaikki saavat kutsun eikä  ketään jätetä kutsumatta. 

- 91 - 

Vierailija
7/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munattomat kookospallot ovat olleet aika hyvä allergisten lasten herkku. Margariinin valinta oleellinen. Popcornit koristeellisissa muffinssikupeissa ovat olleet kivoja. Soodastreamilla on saanut näppärästi tehtyä kaikille sopivia limsoja. Kaurajäätelöäätelöbaari karkkeineen oli kerran myös kiva juttu. Tässä pitää olla tarkkana, että ottimet eivät mene sekaisin, mutta jos tarjoilee jäätelöt itse ikään kuin oikean jäätelötiskin takaa, ei ole vaaraa, että menee ottimet sekaisin.

Vierailija
8/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varsinainen mulkku olet! Ei mulla muuta.

Vierailija
9/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tuota voisi pitää syrjintänä, niin kuin täällä on kirjoitettu, mutta motiivina on sentään (ainakin osittain) huoli kohteesta, eikä viha tai inho tai ennakkoluulo.

Vierailija
10/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä teet niinku sä teet. Sähän olet talon pomo.

jätä vaan kutsumatta kaikki sellaiset, joilla on jotain vähän sulle vaivaa aiheuttavaa. Miks sä ees järjestät niitä synttäreitä? Siitähän on sulle vaivaa.

paska juttu tollanen eristäminen jollain verukkeella. Tosiaan pikkusieluista.

Vierailija
11/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:59"]

[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:38"]

AP, ole nyt aikuinen. Jos tuntuu liian hankalalta järjestää yhdelle ruokia ja jännität asiaa, otat kiltisti puhelimen käteen ja ilmoitat vanhemmille, että haluat heidän tuovan lapselleen tarjottavat. Jos vanhemmat ovat törppöjä, eivätkä tajua tarjoutua auttamaan, se ei ole mikään tekosyy olla vielä törpömpi itse. Avaa nyt vain suusi ja kerro mitä toivot heidän tekevän äläkä laita viatonta lasta kärsimään siitä, ettette te aikuiset osaa puhua. Onhan se vähän tylsää, kun yhdellä on eri herkut, mutta paljon paljon ikävämpää, jos ei pääse koko juhliin. Eikä niitä lapsia yleensä asia kiusaa ollenkaan niin paljon kuin aikuisia.

T. 4

[/quote]

Toi "ole nyt aikuinen" kyllä kolahti. Niinhän se pitäisi, mutta on joskus kauhean vaikeaa ja raskasta... Saa nähdä mihin päädyn, ehkä hyvin nukutun yön jälkeen asia on taas mittasuhteissaan.

Silti olen sitä mieltä, että asia voi olla kynnys muillekin. Oli sitä aloitusta yläpeukutettukin. Jos eivät olleet harhatäppejä, tämä saattaa olla validi kysymys muissakin perheissä. Joku ystävällinen voisi sen vanhempien vsstuuta painottavan ohjesäännön laatia.

AP

[/quote]

ei sen menu niin hirvee tarvi olla. Kiva, kun pääsee kavereitten kans leikkimään. Sulla on ehkä ruoka törkein? Lapsilla ei.

Vierailija
12/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on. Juuri tänään ollaan lohduteltu poikaamme, jota ei kutsuttu synttäreille. Yksi toinenkin poika oli jätetty kutsumatta eskariryhmästä. Erityisen ikävää oli, että itse kutsuimme tämän pojan oman poikamme synttäreille ja hän tulikin, mutta vastavuoroisuus näyttää olevan vaikea käsittää.

Vierailija
13/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, minusta ongelmasi aiheutuu nyt siitä, että yrität liikaa. Allerginen lapsi on täysin tottunut siihen, että hänellä on omat ruuat. En ymmärrä, miksi juhlissa ei voi olla kakkua (jos se on päivänsankarille tärkeä), kunhan allergiselle on sitten jotain muuta hyvää. Kokemukseni mukaan suurin osa tuonikäisistä lapsista ei edes pahemmin tykkää syödä täytekakkua, mutta heistä on kuitenkin tärkeää, että se on synttäreillä pöydässä.

Synttärit olisi helppo hoitaa siten, että pyydät allergiko äidiltä listan 4-5 jutusta, jotka sopivat lapselle ja jotka voi ostaa suoraan kaupasta. Näin saat tarjottavat lapselle alle puolessa tunnissa. 

Vierailija
14/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vatajalla on nakkeja, jotka sopivat lähes kaikille allergisille.

Vierailija
15/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika kusipäitä täällä kaikki ap:n haukkujat.Tsemppiä ap,jätä kutsumatta Se allergia lapsi niin saa täällä nämä ruoka-allergikot jatkossakin itkeä kun tuli sairas lapsi pyöräytettyä ja elämä meni vaikeaksi!

Vierailija
16/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoista. Täällä on arvosteltu ap:tä empatiakyvyttömäksi, mutta ennemminkin vaikuttaa siltä, että ongelmana on liika empatia. Haluaisi järjestää kutsut, joissa kaikki yhdenveroisia eikä syrjiä allergikkoa tarjoiluissa. Tämä tehnyt järjestelyistä vaikeat ja johtanut kutsumisen pohdintaan, mitä sitten pidetään syrjintänä. Hmmm. Määrittääkö syrjinnän syy vai seuraus?

Vierailija
17/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mun lapsella olisi pahoja allergioita voisin vaikka itse tuoda jotain syötävää,

Vierailija
18/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan 41:ä. Jos synttäreiden järjestäminen tuntuu hirveän rankalta, samoin kun vanhemmille edes soittaminen, kannattaisi miettiä oletko liian kovilla muutenkin? Kertomasi perusteella kuulostaa myös siltä, että saatat yrittää liikaa näiden synttärijärjestelyjen kanssa. Päästä itsesi vähän helpommalla. Ei koko menun tarvitse olla sille allergiselle sopiva, kunhan nyt jotain on. Jäätelö, popcornit ja karkit riittävät hyvin. (Jos ne vain sopivat, mutta melkein kaikille sopivat.) Itse asiassa ne riittävät hyvin vaikka koko porukalle, joten siinä on sinulle koko menu, eikä tarvitse edes stressata, että allerginen saa jotain sopimatonta. Jäätelöiden kanssa voit laittaa lisäksi kastikkeita, strösseleitä tms, joilla lapset voivat itse koristella annoksena. (Eikä ole niin vakavaa, vaikka nämä eivät sopisi lapselle. Jos on pahasti vehnäallerginen, ei kannata nähdä vaivaa edes etsiä. Sopivat ovat tosi vähissä.)

Mukavia synttäreitä!

T. 4

Vierailija
19/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tältä palstalta ei kannata kysellä. Jos et jaksa niin jätä kutsumatta. Ja tosiaan olen itse äiti jolla olla pahoja allergioita ja lääkäri määrännyt adrenaliinikynän. Lapseni on allerginen myös.

Vierailija
20/108 |
21.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi sanomatta, että toki erittäin hankalasti allergisen lapsen vanhempien voisi olla kohteliasta tarjoutua tuomaan omat tarjottavat. Mutta voi olla, etteivät vanhemmat välttämättä itse pidä allergioita niin monimutkaisina, kun ovat tottuneet. Tai sitten eivät vaan älyä. Allergia voi tulla ihan millaisen perheen lapselle vain, se ei valitettavasti osaa valikoituja vain perheisiin, jossa vanhemmilla on erityisen hyvä sosiaalinen äly ja tilannetaju. Vaan se vaivaa yhtä lailla lapsia, joiden vanhemmat ovat kiireisiä, ajattelemattomia tai sosiaalisesti kömpelöitä. Meidän muiden on nyt vaan pärjättävä asioiden kanssa ja avattava suumme, vaikka kaikki tiellemme osuvat ihmiset eivät aina osaisi asettua asemaamme ja lukea ajatuksiamme kertomatta.

T.4

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme