Pakko avautua jollekin / terapeutistani
Olen käynyt melkein vuoden yhdellä psykoterapeutilla ja minulla oli seuraava aika ensi viikolla mutta peruutin sen koska suoraan sanottuna pelkkä ajatus sen tapaamisesta ahdistaa ihan helvetisti. Olen kertonut hänelle useasti, että en pidä hänen autoritäärisestä tyylistään ja jotkut asiat joita hän sanoo ovat suorastaan vastuuttomia. Hänellä on sellainen "et itse ymmärrä omaa parastasi joten minä päätän sinun puolestasi mitä sinun pitäisi tehdä" -asenne. Hän yllyttää minua tekemään asioita jotka ensinnäkään eivät ole asioita joita haluasin tehdä mutta sen lisäksi, pieleen mennessään, aiheuttaisivat tuhoa. Siis miettikää jos joku perinteiseen perhekäsitykseen uskova yllyttäisi velaa hankkimaan lapsia tai joku uskovainen yllyttäisi ateistia liittymään johonkin lahkoon. Sitten kun sanon hänelle, että tuo mitä hän tekee on vastuutonta leikkiä muiden elämillä, niin hän vetäytyy ja alkaa sanoa, että "no kuule en mä sitten voi sua auttaa".
Kommentit (33)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 22:52"]
Ap:n ongelma on hänen terapeuttinsa, ja terapeutti sanookin sen ihan suoraan. Terapeutti on ilmeisesti persoonallisuushäiriöinen, ja haluaa puhua itsestään.
Sori, joskus täysin sairaat, päästään vialla olevat ihmiset onnistuvat pääsemään hoitajiksi. Tee valitus siitä terapeutista, muuten se saattaa määrätä sinun elämääsi vielä muidenkin terapeuttien kohdalla.
[/quote]
En aio mitään valitusta tehdä mutta en aio mennä sinne enää. En tiedä onko sillä joku häiriö, on se ainakin kertonut, että silläkin on ollut paljon ongelmia elämässään.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 22:58"]
Joo, nämä on mutkikkaita asioita. Paras olisi ottaa asia puheeksi terapeutin kanssa, hän ei voi tietää ajatuksistasi jos et niitä kerro :-)
[/quote]
Olen kertonut. Itse asiassa minulla oli tapaaminen psykiatrini kanssa, jossa piti pohtia, että miten terapia on edistynyt ja kannattaako hakea jatkoa ja se tunki sinne mukaan! Olin ihan, että mitä vittua. Psykiatrini sanoi, että "teillähän menee ihan hyvin, teillähän on jopa huumoria". Se on hermostunutta naureskelua.
Tee se valitus nyt vain. Se terapeutti voi vaikeuttaa sun asioita vielä terapian jälkeenkin, jos ei joudu minkäänlaiseen vastuuseen. Jos se terapeutti on nimittänyt itsensä sun ongelmaksi, niin et välttämättä pääse siitä narsistista eroon vain sillä että kävelet huoneesta pois.
Ap on narsistin uhri, ja narsisti on terapeutti... Näitä valitettavasti aina joskus näkee, mutta ei saisi tapahtua koskaan.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:06"]
Tee se valitus nyt vain. Se terapeutti voi vaikeuttaa sun asioita vielä terapian jälkeenkin, jos ei joudu minkäänlaiseen vastuuseen. Jos se terapeutti on nimittänyt itsensä sun ongelmaksi, niin et välttämättä pääse siitä narsistista eroon vain sillä että kävelet huoneesta pois.
[/quote]
Mitä tarkoitat sillä, että hän nimittänyt itsensä minun ongelmakseni?
Se on persoonallisuushäiriöisten ihmisten tapa puhua itsestään. Heillä menee myös käsitteet 'sinä' ja 'minä' sekaisin. Kun he puhuvat itsestään, he käyttävät sanaa 'sinä'. Kun persoonallisuushäiriöinen sanoo 'sinulla on ongelma' he tarkoittavat että he ovat ongelma sinulle. He aiheuttavat ongelmia. Ja normaali ihminen väittää tuossa vastaan;"Ei minulla ole ongelmaa". Vaikka oikeasti on, se pershärö.
Mulla on käsitys, että juuri psykoterapia on tuollaista kovempaa ja käskevää touhua. Tai ainakin olen usein lukenut aivan vastaavia tekstejä.. Eräs entinen työkaveri kävi psykoterapiassa neljä vuotta, se liittyi erääseen tutkimukseen. Henkisesti hurjan rankkaa aikaa, mutta jälkeenpäin hän on kehunut ja kertonut antoisaksi ajaksi. Juuri se terapeutin tapa haastaa häntä kiehtoi loppupeleissä eniten.
Musta noi aina kuulostaa joltain kultilta. Heittäytydytään täysin yhden ihmisen vietäväksi ja pompoteltavaksi, alistutaan. Sitten vuosien päästä psykoterapeutit puhaltaa kutsupilliin ja pyytää "oppilaansa" takaisin valtaamaan maailman. ;)
Vaihta ihmeessä, jos tuon kaltainen terapia ei sulle sovi.
Mikä ihmeen pakko ap:n olisi enää jatkaa tämän terapeutin luona käymistä? Ei terapeutti ole mikään one size fits all -lippalakki, jonka pitäisi sopia kaikille ja kaikkiin tarpeisiin. Hyvä henkilökemia on psykoterapiassa todella tärkeää. Harvoin käy niin hyvä tuuri, että löytää heti aluksi itselleen parhaimman terapeutin.
Kuten joku sanoi, terapia on raskasta, mutta ei siitä tarvitse tehdä yhtään sen vaikeampaa kuin se jo itsessään on jäämällä terapeutille, joka ei tunnu itselleen sopivalta.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 23:00"][quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 22:52"]
Ap:n ongelma on hänen terapeuttinsa, ja terapeutti sanookin sen ihan suoraan. Terapeutti on ilmeisesti persoonallisuushäiriöinen, ja haluaa puhua itsestään.
Sori, joskus täysin sairaat, päästään vialla olevat ihmiset onnistuvat pääsemään hoitajiksi. Tee valitus siitä terapeutista, muuten se saattaa määrätä sinun elämääsi vielä muidenkin terapeuttien kohdalla.
[/quote]
En aio mitään valitusta tehdä mutta en aio mennä sinne enää. En tiedä onko sillä joku häiriö, on se ainakin kertonut, että silläkin on ollut paljon ongelmia elämässään.
[/quote]
Terapiaa ei todellakaan kannata lopettaa noin. Teet vaan itsellesi hallaa jos lopetat sen tuolla tavalla.
Kuten moni jo sanoi, kannattaa vaihtaa terapeuttia. Joskus vaan kemiat eivät sovi yhteen, joskus terpeutti on niin leipiintynyt omaan ammattiinsa että ei pysty enää asettautumaan omaan ammattirooliinsa yms. Ihmisiä me olemme kaikki. Mutta todellinen ammattilainen on sellainen, joka pystyy jättämään omat asiansa jopa persoonansa taustalle ja tavallaan kuuntelemalla ja kyselemällä auttamaan toista löytämään ratkaisun. Siis se ratkaisu ei ole terapeutin ratkaisu vaan tämän ihmisen.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 22:21"]
Taitaa osua kohdalleen, Ei terapiassa ole kivaa, ei ollenkaan. Se sattuu ja on kovaa työtä.
[/quote]
Ei ole kivaa, ei. Mutta terapeutti ei edelleenkään saa sanoa kommentteja, ohjeita, neuvoja. Asiakkaan täytyy itse oivaltaa.
Minulla oi tosi ahdistava terapeutti. Tuntui tosi epäpätevältä ja aiheutti enemmän harmia kuin auttoi. Vaihdoin ja nyt on ihan todella pätevä terppa. Lopeta ihmeessä jos ei tunnu oikealta.
Joo, nämä on mutkikkaita asioita. Paras olisi ottaa asia puheeksi terapeutin kanssa, hän ei voi tietää ajatuksistasi jos et niitä kerro :-)