En ymmärrä eläkkeelle säästämistä
Kyllähän työikäinen käyttää enemmän rahaa kuin eläkeläinen. Miksi eläkkeelle jäädessä pitäisi olla joku miljoona tilillä?
Kommentit (207)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisenä ei tarvi niin paljon rahaa, ku on asuntolaina maksettu ja jälkikasvu lentäny pesästä.
Voi kuule. Jos liikuntakyky menee huonoksi, joudut kulkemaan taksilla. Ei ole halpaa. Kaikki palvelut maksaa, ja palveluita tarvitset vanhana ja raihnaisena enemmän.
Omalla autolla, ostin v.2019 uuden auton, siis tilasin.
Ikää on 74 ja puolisolla 69v. Asumme isossa ok-talossa suurella puutarhalla jota on ilo hoitaa ja muuttaa muotoa silloin kun haluaa.
Vuokralle kt ei olla menossa, vaan saappaat jalassa se viimeinen henkäisy on tarkoitus vetäistä. Jollei se toteudu ja joudumme loppusijoituspaikkaan, eli hoitolaitokseen, niin siihen on nopea omatoiminen ratkaisu.
Sillä, mihin rahamme, talomme ja automme kuolomme jälkeen joutuu, ei ole niin väliä kun omia lapsia ei ole. Se joka jää viimeisenä kekkuloimaan, on velvollinen hävittämään niin paljon kuin keksii, voi antaa kelle haluaa tai sitten eläinsuojeluun menee kaikki.
Elämä on nauttimista varten, ja se hoituu kun töissä olessaan säästää, enkä tarkoita mitään pennin venytystä. Rahaa säästyy itsestään kun ei käytä kaikkea.
Voi eläkkeelläkin ostella vaikka uuden , oikeasti uuden auton vaikka 3v. välein ja harrastaa ihan samoin kuin töissä ollessaan....hankkia mitä mieli tekee.
Voihan sitä ostella ja ajella - niin kauan kuin saa kortin pitää.
En minäkään. Mitä v ittua minä teen kaikella rahalla kun olen vanha ja raihnainen? Mieluummin vaikka kuolen pois. Perintöäkään ei ole järkeä jättää kun saa vain kamalat verot kaupan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuuden varalle kannattaa oikeasti säästää, jotta voi varautua sairaalareissuihin, taksimatkoihin, kotihoitokuluihin ja palveluasumisen kuluihin. Tämä toki ei välttämättä ole vastassa vielä pitkään aikaan, mutta tulee monelle kuitenkin vastaan jossain vaiheessa.
Jep, että voisi kustantaa itselleen ihmisarvoisen elämän vielä vanhanakin. Tai omaiset voisi sen järjestää. Niin montaa köyhänä kituvaa eläkeläistä olen nähnyt ja heidän huoliaan kuunnellut, että todellakin laitan rahaa säästöön etten päädy samaan tilanteeseen.
Olisi hyvä ymmärtää miten töissäkäyvän kulutustaso hoituu eläkkeelle jäädessä. Eli pystyy säätämään sen kohdilleen myös eläkkeellä ettei ole ottanut kulutusluottoa pilvin pimein jo töissä ollessa ja joutuu niiden kanssa vaikeuksiin eläkkeellä ollessa.
Toki yllätys tuloissa voi tapahtuu jo yt neuvotteluiden myötä.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään. Mitä v ittua minä teen kaikella rahalla kun olen vanha ja raihnainen? Mieluummin vaikka kuolen pois. Perintöäkään ei ole järkeä jättää kun saa vain kamalat verot kaupan päälle.
Kuoleminen ei olekaan välttämättä niin yksinkertaista eikä edes halpaa. No se nyt tietysti ei enää itseä haittaa jos ei rahat riitä edes pieniin hautajaisiin, mutta omaiset ehkä mielellään järjestäisi. Ja voi mieli muuttua sitten kun tosiasiassa on vanha ja raihnainen ja miettii, että mistä saisi rahaa lääkkeisiin ja taksikyyti sairaalaan maksaa liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä rahakas eläkeläinen pärjää paremmkin kuin köyhä.
Äitini eläke on aika pieni, 1200 euroa, mutta hänellä on säästöjä. Jos tarvitsee mennä ykstyislääkärille, menee,. Jos tarvii ostaa uudet kengät, ostaa. Ja niin edelleen.
Mutta on itskin sanonut että lirissä olisi, jos eläkkeellä pitäisi toimeen tulla. Perusasiat hoituu, mutta esim yksityislääkärin kulut vuodessa tekee jo pitkän pennin, jos pitäisi eläkkeestä maksaa.
Minä en aio eläkeläisenä maksella yksityislääkärimaksuja, vaikka rahaa olisikin. Minun brse kestää istua vaikka kaksi päivää terkkarin jonossa. Otan eväät ja lukemista mukaan, mahdollisesti makuupussinkin.
Jos lonkka menee niin etpä kestäkään istua. Terkkarin kautta kun odottelet ortopedille pääsyä 5kk niin veikkaan että sinä aikana alkaa tehdä mieli yksityiselle.
Kannattaa harrastaa sijoittamista. Ne jotka jää eläkkeelle esim 5 vuoden päästä niin säästää remonttia varten jos tarvetta. Palkkatuloista siirryttäessä niin saat eläkkeellä ollessa pienempää rahamäärää.
Vierailija kirjoitti:
No yrittäjillä tai kotiäideillä ei eläkettä kerry. Ja voi olla erilaisia kulurakenteita eläkeläisilläkin.
Ja on kiva tehdä eläkkeellä muutakin kuin ihan vaan syödä kaurapuuroa päivät pitkät. Esim. matkustella, harrastaa.
Ei sillä n. 850 e eläkkeellä hurraten elä. Onneksi on rahaan jonkin verran, vähän perittyäkin ja omaisuutta
Säästän, jotta voisin jäädä eläkkeelle jo muutamaa vuotta aikaisemmin. Jos olen onnekas, pystyn harrastamaan ja matkustamaan ainakin 80v asti, kuten äitini. Osa hänen Teneriffalla käyvistä ystävistään on yli 90v.
Ymmärrän sen niiltä, jotka luottavat sokeasti elävänsä niin pitkään. Itsellä usko siihen mennyt jo ajat sitten ja pidän realistisempana elää noin 50-vuotiaaksi erittäin hyvällä tuurilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äitini eläke on aika pieni, 1200 euroa, mutta hänellä on säästöjä. Jos tarvitsee mennä ykstyislääkärille, menee,. Jos tarvii ostaa uudet kengät, ostaa. Ja niin edelleen.
Mutta on itskin sanonut että lirissä olisi, jos eläkkeellä pitäisi toimeen tulla. Perusasiat hoituu, mutta esim yksityislääkärin kulut vuodessa tekee jo pitkän pennin, jos pitäisi eläkkeestä maksaa.
Minä en aio eläkeläisenä maksella yksityislääkärimaksuja, vaikka rahaa olisikin. Minun brse kestää istua vaikka kaksi päivää terkkarin jonossa. Otan eväät ja lukemista mukaan, mahdollisesti makuupussinkin.
Jos lonkka menee niin etpä kestäkään istua. Terkkarin kautta kun odottelet ortopedille pääsyä 5kk niin veikkaan että sinä aikana alkaa tehdä mieli yksityiselle.
Lonkka ilmoittaa aiemmin että nyt täytyy lähteä lääkärissä käymään ja kuvaukset. Itsellä polvissa tekonivelet ja kunnallisella puolella. Ei tullut yhtäkkiä vaan oireili pitkän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummoni on julkisella puolella kolmatta kertaa vasta lonkkaleikattu. Nopeasti päässyt aina tarvittaessa hoitoon. Hammaslääkäriinkin ottivat samana päivänä, kun soitti ja vähän valitteli. Itse kun soitin ja valittelin hammaslääkärin tarvetta, sain tarkistusajan päivää vaille 6kk päähän suorilta. Että kannattaa ne massit käyttää nyt niihin yksityislääkärillä käynteihin ja mummelina nauttia paremmasta terveydenhuollosta.
Vierailija kirjoitti:
Säästän, jotta voisin jäädä eläkkeelle jo muutamaa vuotta aikaisemmin. Jos olen onnekas, pystyn harrastamaan ja matkustamaan ainakin 80v asti, kuten äitini. Osa hänen Teneriffalla käyvistä ystävistään on yli 90v.
Saatkin säästää sitten aika lailla, koska eläkkeesi tulee olemaan kuolemaasi asti huomattavasti pienempi, jos jäät aiemmin eläkkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
8pm
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mummosta ei kannata ottaa mallia. On elänyt todella köyhästi (perus duunariammatti), kerryttänyt 6 numeroisen summan tilille, ja nyt makaa vaipoissa vanhainkodissa.
Säästäminen on hyvästä kunhan se ei mene överiksi. Ei muakaan perintö lämmitä yhtään kun ajattelen, mistä kaikesta mummo on luopunut vaan saadakseen nollia ykkösen perään pankkitilille.
Rahoja ei saa mukaan!
Eipä kuusinumeroinen summa säästöjä erityisen paljon ole eläkeläiseltä. Aika monella on oma asunto ja ehkä kesämökki siinä vaiheessa. Pelkkä omakotitalo on helposti lähemmäs puoli miljoonaa euroa arvoltaan. Paljon ihan tavallisia ihmisiä niissä asuu. Aikanaan itse rakennettu ja vuosikymmeniä maksettu lainaa pois. Silleen sitä varallisuutta karttuu.
HAHAAHAH. Suurin osa suomalaisten varallisuudesta on tosiaan kiinni omakotitaloissa ja mökeissä. Harmi vaan että se 60/70-luvun okt jossain muualla kuin kasvavan kaupungin välittömässä läheisyydessä ei ole p*skankaan arvoinen. Suunnilleen täytyy maksaa jollekin että suostuu semmoisen vaivoikseen ottamaan. Sama on niiden homeisten, huoltamattomien kesämökkien kanssa, itse tontilla voi olla jotain arvoa JOS sattuu olemaan ison ja puhtaan vesistön rannalla, jos sijaitsee jossain ruskean suolammen rannalla niin ei sitä kukaan osta edes muutamalla tonnilla.
Meinaatko, että Suomen eläkeläiset asuu jossain Pihtiputaan perämetsissä? Suurin osa asuu ihan samoissa kaupungeissa ja kasvukeskuksissa missä nuoremmatkin. Kaiken kaikkiaan suomalaiset asuu valtaosin lähellä kaupunkeja.
Helsinki ja Espoo on ainakin täynnä vanhoja omakotitaloja joissa asuu eläkeläisiä. Nykyrahassa mitattuna ihan järkyttävän kalliita koteja! Vuosikymmenien aikana asuntojen arvo ehtinyt moninkertaistua useaan otteeseen.
Se on ihan sama sille eläkeläiselle, onko asunnon arvo moninkertaistunut vai ei. Se on oma koti, jossa on tarkoitus asua, ei myydä alta pois.
Ei se nyt ihan niinkään ole. Jos on arvokas asunto, voi sen vaihtaa halvempaan (alueeseen) ja elää mukavemmin hinnan erotuksen rahoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläisenä ei tarvi niin paljon rahaa, ku on asuntolaina maksettu ja jälkikasvu lentäny pesästä.
Voi kuule. Jos liikuntakyky menee huonoksi, joudut kulkemaan taksilla. Ei ole halpaa. Kaikki palvelut maksaa, ja palveluita tarvitset vanhana ja raihnaisena enemmän.
Tarpeeksi raihnainen niin pääsee kela taxilla. Täytyy harrastaa ivittäin liikuntaa että jalat kantaa vanhanakin ja muutenkin elää terveellisesti.
Minulla on nyt säästössä (sijoitettuna) 250.000e ja velaton omakotitalo, kesämökki ja uusi auto. Ikää 50v ja turvallinen olo sen suhteen, että jos menetän työni ennen eläkeikää tai terveys menee, en joudu kituuttamaan köyhyydessä. 68v asti en ajatellutkaan töitä tehdä vaan jään nauttimaan eläkepäivistä jo aikasemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mummoni on julkisella puolella kolmatta kertaa vasta lonkkaleikattu. Nopeasti päässyt aina tarvittaessa hoitoon. Hammaslääkäriinkin ottivat samana päivänä, kun soitti ja vähän valitteli. Itse kun soitin ja valittelin hammaslääkärin tarvetta, sain tarkistusajan päivää vaille 6kk päähän suorilta. Että kannattaa ne massit käyttää nyt niihin yksityislääkärillä käynteihin ja mummelina nauttia paremmasta terveydenhuollosta.
Tällä hetkellä on mummeleilla todella pitkät jonot. Ensin monen kk jonotus ortopedille (jos edes tk-lääkäri antaa lähetteen...), leikkausjonot reilusti yli puoli vuotta. Äitini (79) jonotti leikkaukseen yli 7kk.
Tilanne tuskin on ainakaan helpottumassa.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko saada veroja kuolemasi jälkeen? Tuo oli ihan uutta minulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatkin säästää sitten aika lailla, koska eläkkeesi tulee olemaan kuolemaasi asti huomattavasti pienempi, jos jäät aiemmin eläkkeelle.
Vaihtoehtona on rahoittaa se väli säästöillä, ja eläkettä nostaa vasta ajallaan.
Vanhuuden varalle kannattaa oikeasti säästää, jotta voi varautua sairaalareissuihin, taksimatkoihin, kotihoitokuluihin ja palveluasumisen kuluihin. Tämä toki ei välttämättä ole vastassa vielä pitkään aikaan, mutta tulee monelle kuitenkin vastaan jossain vaiheessa.