Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä eläkkeelle säästämistä

Vierailija
13.12.2021 |

Kyllähän työikäinen käyttää enemmän rahaa kuin eläkeläinen. Miksi eläkkeelle jäädessä pitäisi olla joku miljoona tilillä?

Kommentit (207)

Vierailija
101/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne thaimaan reissut kannattaa tehdä nuorena miehenä, ihan turha sinne mennä sitte 75v eläkeläisenä.

Vierailija
102/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mulla on varmaan 350 000€ tilillä kun olen 50v, olettaen että saan tehdä töitä. sitten voin hypätä pois oravanpyörästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No yrittäjillä tai kotiäideillä ei eläkettä kerry. Ja voi olla erilaisia kulurakenteita eläkeläisilläkin.

Ja on kiva tehdä eläkkeellä muutakin kuin ihan vaan syödä kaurapuuroa päivät pitkät. Esim. matkustella, harrastaa.

Yrittäjälle kertyy eläkettä, jos hän maksaa työstään eläkemaksuja tulojensa mukaan. YEL vakuutus on pakollinen yrittäjille.

YEL on kusetusta. Ei rahastoida.

Sama kuin laittaisit rahan tilille, inflaatio syö hyödyn

Vierailija
104/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisenä ei tarvi niin paljon rahaa, ku on asuntolaina maksettu ja jälkikasvu lentäny pesästä.

Voi kuule. Jos liikuntakyky menee huonoksi, joudut kulkemaan taksilla. Ei ole halpaa. Kaikki palvelut maksaa, ja palveluita tarvitset vanhana ja raihnaisena enemmän.

Vierailija
105/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

vanhakyynikko kirjoitti:

Hauska vitsi. Eläkejärjestelmä ei todellakaan toimi sillä tavalla, että maksamasi eläkemaksut olisi odottamassa eläkkeelle pääsyäsi. Ne rahat menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksamiseen. Niitä rahoja ei ole enää olemassa sitten kun joskus pääset eläkkeelle.

Miksi sitten eläkevakuutusyhtiöiden varallisuus on nyt suurempi kuin koskaan historiansa aikana?

Totta.

Ja samalla voi kysyä, mikä ryhmä on niitä sinne kerryttänyt.

Eivät ne sinne ole taivaasta tipahtaneet.

Vastaus on, ettei ainakaan ne 20-40 vuotiaat, jotka asiasta pahimmin kohkaavat.

Kymmenien vuosien rahastointi on kasvattanut sen potin. Ei nykyeläkeläisten suuret maksut.

Vierailija
106/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mummosta ei kannata ottaa mallia. On elänyt todella köyhästi (perus duunariammatti), kerryttänyt 6 numeroisen summan tilille, ja nyt makaa vaipoissa vanhainkodissa.

Säästäminen on hyvästä kunhan se ei mene överiksi. Ei muakaan perintö lämmitä yhtään kun ajattelen, mistä kaikesta mummo on luopunut vaan saadakseen nollia ykkösen perään pankkitilille.

Rahoja ei saa mukaan!

Ne rahat käytetään tietysti hänen hoitoonsa, mutta jos hänellä on kiinteää omaisuutta kuten mökki, se jää perillisille.

Moni vanha ihminen pitää kunnia-asiana, että voi jättää perintöä lapsilleen.

Ei säästöt mene hoitomaksuihin. Maksut määräytyvät tulojen mukaan, ei omaisuuden.

Vierailija
107/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole pakko säästää jos haluaa eläkkeellä olla leipä- ja sossujonossa.

Vierailija
108/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aika pitkään ollut työttömänä eikä senttiäkään jää säästöön. Olen viiskymppinen.  Eläke tulee koostumaan alimmasta kansaneläkkeestä, asumistuesta ja toimeentulotuesta.  Noh, tähän on jo hyvin tottunut.  Ei ne suuret tulot vaan pienet menot.  Huippuhalpa kaupungin vuokrakämppä on onneksi ikuinen.

Vierailija
109/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä nykynuorille ole eläkettä luvassa. Hyvä se on säästää että on jotain millä maksaa ruoka. Eläkejärjestelmä on huijausta ja pitäisi purkaa.

Ja mihis se minun eläkkeeni katoaisi  25 vuoden päästä kun virallinen eläkeeni alkaa kun sitä olen jo 10 vuotta nostanut?  Ihan vaan hups heitteille sitten vai? Työeläkeyhtiöni rahasto häviää mystisesti jonnekin?

Eläkerahastoissa on eläkelupauksiin nähden yli 400 miljardin euron vaje. Tulevaisuuden väestörakenne on sellainen, että tuota vajetta ei pystytä paikkaamaan, eli ei ole muuta keinoa kuin eläkkeiden leikkaaminen. Ei ole häpeä ottaa asioista selvää. eri

Sitten mennään jollain eri systeemillä. Luulisi pelkästään lakien määräävän/vaikuttavan.

Mitä se joku laki auttaa jos rahaa ei kertakaikkiaan ole? Ei valtio voi päätöksellä taikoa tyhjästä 400 miljardia euroa.

No sitten tämä globaali koko maailman sossu vaan yksinkertaisesti sulkee ovensa ja alkaa vihdoin huolehtia SUOMEN omista kansalaisista!! Hanat kiinni! Olis jo aikakin! Se on voi voi, kun nyt ollaan vuosikymmeniä syydetty miljardeja niska limassa, ja ahneet vain ottavat ja sikiävät lisää nälkäisiä suita. 

eri

Vierailija
110/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisenä ei tarvi niin paljon rahaa, ku on asuntolaina maksettu ja jälkikasvu lentäny pesästä.

Voi kuule. Jos liikuntakyky menee huonoksi, joudut kulkemaan taksilla. Ei ole halpaa. Kaikki palvelut maksaa, ja palveluita tarvitset vanhana ja raihnaisena enemmän.

Omalla autolla, ostin v.2019 uuden auton, siis tilasin.

Ikää on 74 ja puolisolla 69v. Asumme isossa ok-talossa suurella puutarhalla jota on ilo hoitaa ja muuttaa muotoa silloin kun haluaa. 

Vuokralle kt ei olla menossa, vaan saappaat jalassa se viimeinen henkäisy on tarkoitus vetäistä. Jollei se toteudu ja joudumme loppusijoituspaikkaan, eli hoitolaitokseen, niin siihen on nopea omatoiminen ratkaisu.

Sillä, mihin rahamme, talomme ja automme kuolomme jälkeen joutuu, ei ole niin väliä kun omia lapsia ei ole. Se joka jää viimeisenä kekkuloimaan, on velvollinen hävittämään niin paljon kuin keksii, voi antaa kelle haluaa tai sitten eläinsuojeluun menee kaikki.

Elämä on nauttimista varten, ja se hoituu kun töissä olessaan säästää, enkä tarkoita mitään pennin venytystä. Rahaa säästyy itsestään kun ei käytä kaikkea.

Voi eläkkeelläkin ostella vaikka uuden , oikeasti uuden auton vaikka 3v. välein ja harrastaa ihan samoin kuin töissä ollessaan....hankkia mitä mieli tekee.

Vierailija
111/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ikääntyy niin alkaa tulla uusia menoja, kaikkein pienimmillään rahan "tarve" on siinä viisi-kuusikymppisenä, kun on lapset muuttanut pois ja lainat alkaa olla maksettu (no ei kaikilla tietenkään), mutta ei ole vielä tullut vaivoja ja pystyy itse hyvin tekemään kaikkea. Sitten kun ikää tulee, alkaa terveydenhuoltomenot kasvaa ja tulla tarvetta ostaa palveluita. Eläkkeelle jäädessä tulot tippuu helposti puoleen siitä mitä töissä ollessa. Joten kyllä, jos ei halua köyhää vanhuutta niin kannattaa säästää. Toisaalta siinä eläkkeen alkuvuosina voi olla kiva myös toteuttaa haaveitaan esim matkailun suhteen, jos ei ole aiemmin ollut aikaa. Mutta ei tietysti kannata elää mitään "sitku" elämää, ei voi tietää kuinka monta tervettä vuotta on vielä edessä.

Vierailija
112/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa kirjoittaa vanhoista ihmisistä jotka ovat ikänsä säästäneet tilille tai muualle varojaan niitä suuremmin käyttämättä. Täytyy muistaa minkälaisista lähtökohdista he ovat tulleet ja millaisissa eläneet.

Tällaista yltäkylläistä aikaa ei ole käytännössä ollut kuin 1980 luvun jälkeen.

Vuosisadan alussa ja sota-aikojen tienoilla syntyneet ovat oikeasti olleet tiukoilla ja joutuneet säästämään lähes kaikessa. Ei ne  1-3 lehmän pientilat paljon tuottaneet eikä tehdastyöstäkään hirmuisesti palkkaa saatu.

Nykyaikana huomattavasti enemmän varallisuutta ja osalla sitten perittyä omaisuutta. Hyvä onkin miettiä onko se mahdollinen sijoitusasunto tai runsaat lomamatkat omalla työllä tienattua vai perittyä.

Mutta, jos joku ei ymmärrä eläkkeelle säästämistä niin omapa on asiansa. Sekin on hölmöä puhetta ettei kuolinvaatteissa ole taskuja. Tarkoittavat että laitetaan rahat menemään heti eikä ajatella yhtään eteenpäin. Säästäminen ei välttämättä tarkoita että joutuisi jostain varsinaisesti luopumaan. 

Turhat kulut pois, autoissa saa poltettua paljonkin rahaa, riippuu siitä kuinka ison ja komean haluaa ja kuinka usein sen vaihtaa. 

Vierailija
113/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä rahakas eläkeläinen pärjää paremmkin kuin köyhä.

Äitini eläke on aika pieni, 1200 euroa, mutta hänellä on säästöjä. Jos tarvitsee mennä ykstyislääkärille, menee,. Jos tarvii ostaa uudet kengät, ostaa. Ja niin edelleen.

Mutta on itskin sanonut että lirissä olisi, jos eläkkeellä pitäisi toimeen tulla. Perusasiat hoituu, mutta esim yksityislääkärin kulut vuodessa tekee jo pitkän pennin, jos pitäisi eläkkeestä maksaa.

Minä en aio eläkeläisenä maksella yksityislääkärimaksuja, vaikka rahaa olisikin. Minun brse kestää istua vaikka kaksi päivää terkkarin jonossa. Otan eväät ja lukemista mukaan, mahdollisesti makuupussinkin.

Vierailija
114/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milleniaalit ja sitä nuoremmat säästävät jotta pystyvät jäämään eläkkeelle. Joko heidän eläkeikänsä on niin korkea, ettei siitä tarvitse haaveilla ilman säästöjä tai sitten ei ole mitään jaettavaa.

Ja mitä ihmettä se ap:n elämää haittaa, jos joku säästää omia eläkepäiviään varten? Ei se ap:lta ole mitään pois.

Vierailija
115/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurenna todennäköisyydellä kuolen ennen eläkkeelle pääsyä, joten ei paljoa kiinnosta säästellä sinne asti.

Vierailija
116/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä on todellisuudesta vieraantunutta porukkaa, jos kuvittelette että 70v olisi ikäloppu toinen jalka haudassa eikä voi tehdä enää mitään. Nyky-seitsenkymppiset on vielä ihan vireää väkeä, matkustelevat ja mökkeilevät ja remppaavat kotiaan. Ei ne menot mitenkään merkittävästi pienene eläkkeelle jäädessä, helposti tulee vaan uusia kun on aikaa harrastella kaikkea. Ja sitten kun alkaa tahti hidastua niin tulee tarvetta hankkia palveluita, ja lääkkeisiin ym. menee rahaa. On tosi lyhytnäköistä ajatella, että eihän sitä sitten vanhana enää mitään tee. No, voi toki olla että sairastuu jo kuusikymppisenä vakavasti, mutta yhtä hyvin voi elää ihan vireää elämää vielä päälle kasikymppisenäkin.

Vierailija
117/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milleniaalit ja sitä nuoremmat säästävät jotta pystyvät jäämään eläkkeelle. Joko heidän eläkeikänsä on niin korkea, ettei siitä tarvitse haaveilla ilman säästöjä tai sitten ei ole mitään jaettavaa.

Ja mitä ihmettä se ap:n elämää haittaa, jos joku säästää omia eläkepäiviään varten? Ei se ap:lta ole mitään pois.

Tämä! Jos minun eläkeikä tulee olemaan jotain +70 vuotta niin todellakin toivon, että pystyn säästämään niin että tarpeen tullen voin jäädä jo pari vuotta aiemmin eläkkeelle tai ainakin lyhentää työpäiviä, jos alkaa tuntua liian raskaalle. Ja toisaalta jos on onnea ja terveyttä ja jaksaa tehdä töitä niin voi sitten eläkkeellä vielä nauttia elämästä laskematta pennejä. Ja jos on huono onni ja kuolee nuorena, niin jäähän ne rahat lapsille sitten.

Vierailija
118/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen nyt 45v, omat lapset ikähaarukassa esiteinistä parikymppiseen. Muutama ikätoveri lähipiirissä elää parhaillaan vauva/taaperoarkea. En osaa kuvitella että 20v päästä olisin niin ikäloppu että jäisin eläkkeelle jäätyäni kotiin istumaan kissan ja kahvinkeittimen kanssa, lähikauppojen tarjouksia selaillen.

Mä ainakin nyt haluaisin ajatella että eläkkeelle jääminen tarjoaa mulle mahdollisuuden tehdä niitä asioita joihin tällä hetkellä ei aika riitä. Kaikki niistä asioista eivät ole ilmaisia ja tosissaan haluaisin tuossa vaiheessa nauttia elämästä ja uudesta vapaudesta.

En toki elä pelkästään eläkkeestä haaveillen. Liian monta ihmiskohtaloa olen näitäkin nähnyt joissa ihminen säästää kituuttaa ja raataa töissä tavoitteenaan vain se eläkeiän nauttiminen ja sitten kuollaan tai sairastutaan pari vuotta aiemmin.

Kyllä me eletään mukavaa elämää nytkin, koskaan ei tiedä mikä päivä on viimeinen. Silti pyritään hoitamaan talousasiat niin että eläkkeelle jäädessä voisi elää, harrastaa, matkustella ja asua mukavasti.

Vierailija
119/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästää kannattaa jo nyt kun vanhana on todella vaikea saada hoitoa. Itselläni on iäkäs, yli 90v  huonokuntoinen äiti, mutta  mihinkään julkiseen palvelulaitokseen/hoivakotiin  ei ole asiaa, koska pystyy juuri ja juuri vielä vessassa käymään, vaikkei  juuri näe, kuule, muisti pätkii pahasti, mitään asioitaan ei ole enää vuosiin pystynyt hoitamaan, vaan meidän sukulaisten avunannon varassa on ollut + kotikäynnit (sh, siivooja, ruokapalvelu jne) .  Kun  me työssäkäyvät emme enää jaksaneet  pitkänmatkan takaa kulkea, hänet on  nyt saatu yksityiseen palvelukotiin jossa siis menee kaikki eläkerahat mitä löytyy eikä riitäkään, joten säästöjä nyt syödään ja hirvittää että mitä sitten kun ne on syöty. Sukunsa on pitkäikäistä, saattaa elää kituuttaa vielä vuosia.  En todellakaan tiedä,  että kadulleko sitten nostavat kun viimeisetkin rahat on käytetty.  Meitä lähisulaisia on vain 2 ja mekin pienituloisia + yhdellä  hoitoa vaativa aikuinen  lapsi. Jonkinlainen muu ratkaisu sitten aikanaan  pitää omalle kohdalle miettiä. Mutta  julkisia  vuodeosasto7hoivapaikkoja on siis nykyäänkin todella vähän ja  vähentyvät jatkossa entisestäänkin. Poliitikkojen tahtotila. 

Vierailija
120/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä nykynuorille ole eläkettä luvassa. Hyvä se on säästää että on jotain millä maksaa ruoka. Eläkejärjestelmä on huijausta ja pitäisi purkaa.

Ja mihis se minun eläkkeeni katoaisi  25 vuoden päästä kun virallinen eläkeeni alkaa kun sitä olen jo 10 vuotta nostanut?  Ihan vaan hups heitteille sitten vai? Työeläkeyhtiöni rahasto häviää mystisesti jonnekin?

Mä en ymmärrä yhtään. Tarkenna vähän. Hups.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kahdeksan