Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä eläkkeelle säästämistä

Vierailija
13.12.2021 |

Kyllähän työikäinen käyttää enemmän rahaa kuin eläkeläinen. Miksi eläkkeelle jäädessä pitäisi olla joku miljoona tilillä?

Kommentit (207)

Vierailija
161/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään. Mitä v ittua minä teen kaikella rahalla kun olen vanha ja raihnainen? Mieluummin vaikka kuolen pois. Perintöäkään ei ole järkeä jättää kun saa vain kamalat verot kaupan päälle.

Käydä kylpylöissä ja ottaa nk hoitopaketit ja muutenkin pitää kunnosta huolta. Lapsille lahjoittaa jo eläessään rahaa.

Olen eläkeläinen, minua ei saa, ei ole koskaan saanut, kylpylöihin kusivesiin lillumaan. Voi luoja, hirveä ajatuskin. 🤢

Vierailija
162/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähissä ne jotka säästää terveyteen  , lihavia jokapuolella,ei heillä tule olemaan lokoisia eläkepäiviä koskaan.

Joskus näkyy pappajengi salilla samaan aikaan , sellasia mitälie 80+ herrasmiehiä jotka treenaa oikeasti.

Tämä on kustannustehokasta. Näin halutaan olevan, näin se on suunniteltu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri raihnaisenahan sitä rahaa vasta saakin menemään. Lääkkeet, hoidot, hieronta, fysioterapia, siivouspalvelut, ateriapalvelut, taksikyydit...

Aika lailla todellisuudesta tietämätöntä ajatella, että hittoako sillä rahalla vanhana ja raihnaisena tekee.

Vierailija
164/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri raihnaisenahan sitä rahaa vasta saakin menemään. Lääkkeet, hoidot, hieronta, fysioterapia, siivouspalvelut, ateriapalvelut, taksikyydit...

Aika lailla todellisuudesta tietämätöntä ajatella, että hittoako sillä rahalla vanhana ja raihnaisena tekee.

Ihmiset aliarvioi myös rankasti miten pitkä ajanjakso eläkeikä pisimmillään on. Se voi olla, että eläkkeellä ollaan 40 vuotta! Tyypillisesti ajatellaan, että ainakin se parikymmentä vuotta on elon päiviä jäljellä eläkkeelle pääsystä.

Monen kirjoituksista saa sellaisen mielikuvan, että eläkkeellä ollaan pari vuotta ja sekin vanhana ja raihnaisena vanhainkodissa kuolemaa odottaessa.

Vierailija
165/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin se on.

Eläkeikä noussu sen verran korkeaksi, että harva enää on siinä kunnossa et nauttis eläkepäivistä.

Oli rahaa tai ei. Tietenki jos perintöä lapsille hamuaa, mutta tuostakin taitaa tulla vaan riitoja jälkipolville.

Paitsi jos on sen verran paljon rahaa, että voi näyttää systeemille keskisormea ja jäädä eläkkeelle aikaisemmin. Kun on tarpeeksi rahaa muuttuu töissä käyminen luonteeltaan vapaaehtoiseksi.

Vierailija
166/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8pm

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mummosta ei kannata ottaa mallia. On elänyt todella köyhästi (perus duunariammatti), kerryttänyt 6 numeroisen summan tilille, ja nyt makaa vaipoissa vanhainkodissa.

Säästäminen on hyvästä kunhan se ei mene överiksi. Ei muakaan perintö lämmitä yhtään kun ajattelen, mistä kaikesta mummo on luopunut vaan saadakseen nollia ykkösen perään pankkitilille.

Rahoja ei saa mukaan!

Eipä kuusinumeroinen summa säästöjä erityisen paljon ole eläkeläiseltä. Aika monella on oma asunto ja ehkä kesämökki siinä vaiheessa. Pelkkä omakotitalo on helposti lähemmäs puoli miljoonaa euroa arvoltaan. Paljon ihan tavallisia ihmisiä niissä asuu. Aikanaan itse rakennettu ja vuosikymmeniä maksettu lainaa pois. Silleen sitä varallisuutta karttuu.

HAHAAHAH. Suurin osa suomalaisten varallisuudesta on tosiaan kiinni omakotitaloissa ja mökeissä. Harmi vaan että se 60/70-luvun okt jossain muualla kuin kasvavan kaupungin välittömässä läheisyydessä ei ole p*skankaan arvoinen. Suunnilleen täytyy maksaa jollekin että suostuu semmoisen vaivoikseen ottamaan. Sama on niiden homeisten, huoltamattomien kesämökkien kanssa, itse tontilla voi olla jotain arvoa JOS sattuu olemaan ison ja puhtaan vesistön rannalla, jos sijaitsee jossain ruskean suolammen rannalla niin ei sitä kukaan osta edes muutamalla tonnilla.

Meinaatko, että Suomen eläkeläiset asuu jossain Pihtiputaan perämetsissä? Suurin osa asuu ihan samoissa kaupungeissa ja kasvukeskuksissa missä nuoremmatkin. Kaiken kaikkiaan suomalaiset asuu valtaosin lähellä kaupunkeja.

Helsinki ja Espoo on ainakin täynnä vanhoja omakotitaloja joissa asuu eläkeläisiä. Nykyrahassa mitattuna ihan järkyttävän kalliita koteja! Vuosikymmenien aikana asuntojen arvo ehtinyt moninkertaistua useaan otteeseen.

Se on ihan sama sille eläkeläiselle, onko asunnon arvo moninkertaistunut vai ei. Se on oma koti, jossa on tarkoitus asua, ei myydä alta pois.

Ei se nyt ihan niinkään ole. Jos on arvokas asunto, voi sen vaihtaa halvempaan (alueeseen) ja elää mukavemmin hinnan erotuksen rahoilla

Me teimme näin kun olin 58v ja kuntoni heikkeni sen verran ettei töistä tullut enää mitään. Nuorin lapsistakin oli jo lähdössä kotoa. Päätimme että muutamme puolta halvempaan ja puolta pienempään lähes uuteen taloon. Välirahalla on saatu kivasti kaikkea mistä nauttia, mm talon etelästä. Loput on rahastossa keräämässä tuottoa, sieltä otetaan kun/jos tarvitaan. 

Vierailija
167/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiiriä kun katson, niin 70v ei ole vielä mikään vanhus. 70-80 vuotiaat matkustaa edelleen, kaksikin tuttavapariskuntaa on käynyt tänä syksynä Espanjassa. Isolla osalla tuonikäisistä on vielä ajokortti.

Vierailija
168/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

8pm

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mummosta ei kannata ottaa mallia. On elänyt todella köyhästi (perus duunariammatti), kerryttänyt 6 numeroisen summan tilille, ja nyt makaa vaipoissa vanhainkodissa.

Säästäminen on hyvästä kunhan se ei mene överiksi. Ei muakaan perintö lämmitä yhtään kun ajattelen, mistä kaikesta mummo on luopunut vaan saadakseen nollia ykkösen perään pankkitilille.

Rahoja ei saa mukaan!

Eipä kuusinumeroinen summa säästöjä erityisen paljon ole eläkeläiseltä. Aika monella on oma asunto ja ehkä kesämökki siinä vaiheessa. Pelkkä omakotitalo on helposti lähemmäs puoli miljoonaa euroa arvoltaan. Paljon ihan tavallisia ihmisiä niissä asuu. Aikanaan itse rakennettu ja vuosikymmeniä maksettu lainaa pois. Silleen sitä varallisuutta karttuu.

HAHAAHAH. Suurin osa suomalaisten varallisuudesta on tosiaan kiinni omakotitaloissa ja mökeissä. Harmi vaan että se 60/70-luvun okt jossain muualla kuin kasvavan kaupungin välittömässä läheisyydessä ei ole p*skankaan arvoinen. Suunnilleen täytyy maksaa jollekin että suostuu semmoisen vaivoikseen ottamaan. Sama on niiden homeisten, huoltamattomien kesämökkien kanssa, itse tontilla voi olla jotain arvoa JOS sattuu olemaan ison ja puhtaan vesistön rannalla, jos sijaitsee jossain ruskean suolammen rannalla niin ei sitä kukaan osta edes muutamalla tonnilla.

Meinaatko, että Suomen eläkeläiset asuu jossain Pihtiputaan perämetsissä? Suurin osa asuu ihan samoissa kaupungeissa ja kasvukeskuksissa missä nuoremmatkin. Kaiken kaikkiaan suomalaiset asuu valtaosin lähellä kaupunkeja.

Helsinki ja Espoo on ainakin täynnä vanhoja omakotitaloja joissa asuu eläkeläisiä. Nykyrahassa mitattuna ihan järkyttävän kalliita koteja! Vuosikymmenien aikana asuntojen arvo ehtinyt moninkertaistua useaan otteeseen.

Se on ihan sama sille eläkeläiselle, onko asunnon arvo moninkertaistunut vai ei. Se on oma koti, jossa on tarkoitus asua, ei myydä alta pois.

Ei se nyt ihan niinkään ole. Jos on arvokas asunto, voi sen vaihtaa halvempaan (alueeseen) ja elää mukavemmin hinnan erotuksen rahoilla

Me teimme näin kun olin 58v ja kuntoni heikkeni sen verran ettei töistä tullut enää mitään. Nuorin lapsistakin oli jo lähdössä kotoa. Päätimme että muutamme puolta halvempaan ja puolta pienempään lähes uuteen taloon. Välirahalla on saatu kivasti kaikkea mistä nauttia, mm talon etelästä. Loput on rahastossa keräämässä tuottoa, sieltä otetaan kun/jos tarvitaan. 

Puolta pienempi uusi asunto maksaa helposti saman kuin isompi vanha.

Vierailija
169/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten elinajanodote on 85 vuotta. 20 vuotta on pitkä aika kärvistellä eläkkeellä köyhyydessä. Joten säästä jos voit ja pidä terveydestäsi huolta.

Vierailija
170/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin meinasin jäädä eläkkeelle jo viimeistään 60 vuotiaana säästöjeni turvin. En todellakaan ala kituuttaa lähemmäs 70v työelämässä.

Toisekseen nykyajan 60v on tosi hyväkuntoisia ihmisiä. Ajattelin silloin käyttää enemmän aikaa rakkaaseen harrastukseeni, ehkä perustan toiminimenkin ja alan myymään harrastuspohjalta palveluita? Matkustelen ja vaellan ja mitä nyt mieleen juolahtaa.

Pitkällä aikajänteellä kun säästää (30-40v), niin säästettävän summan ei edes tarvitse olla kovin erikoinen. 100€ kuussa tuottaa jo kivan summan, kun sen 30 vuotta lyö edes johonkin indexiin kiinni.

Vierailija
171/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä nykynuorille ole eläkettä luvassa. Hyvä se on säästää että on jotain millä maksaa ruoka. Eläkejärjestelmä on huijausta ja pitäisi purkaa.

Ja mihis se minun eläkkeeni katoaisi  25 vuoden päästä kun virallinen eläkeeni alkaa kun sitä olen jo 10 vuotta nostanut?  Ihan vaan hups heitteille sitten vai? Työeläkeyhtiöni rahasto häviää mystisesti jonnekin?

Meinaat että ne on siellä rahastossa sua varten johonkin sukkaan laittaneet just sun rahasi?

Niin, sehän se idea on. Muuten jokainen säästäisi itse eläkkeensä.

:D

Hauska vitsi. Eläkejärjestelmä ei todellakaan toimi sillä tavalla, että maksamasi eläkemaksut olisi odottamassa eläkkeelle pääsyäsi. Ne rahat menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksamiseen. Niitä rahoja ei ole enää olemassa sitten kun joskus pääset eläkkeelle.

No ei kai se nyt ole se ratkaiseva osa, että saan juuri sen saman euron, jonka itse aikaisemmin maksoin. Mutta se on ratkaisevaa, että eläkkeet maksetaan järjestelmän toimesta eikä jokaisen itse vaikka osakkeisiin säästämällä.

Mutta vähän ihmettelen, että miksi te niitä eläkemaksuja maksatte, jos olette jo alistuneet siihen, että mitään eläkkeitä ei tule.

Vierailija
172/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisten elinajanodote on 85 vuotta. 20 vuotta on pitkä aika kärvistellä eläkkeellä köyhyydessä. Joten säästä jos voit ja pidä terveydestäsi huolta.

"Elämme toistakymmentä vuotta elinajanodotetta pidempään"

https://www.stat.fi/artikkelit/2010/art_2010-02-18_001.html?s=1

Iltalukemiseksi tilastotiedettä. Elinajanodote on huono mittari koska keskiarvon ja mediaanin välillä on suuri ero. Nuorena kuolleet vääristää eliniänodotetta jos sitä halutaan tulkita "odotettuna kuolinikänä".

173/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahoja ei saa mukaan!

Ne rahat käytetään tietysti hänen hoitoonsa, mutta jos hänellä on kiinteää omaisuutta kuten mökki, se jää perillisille.

Moni vanha ihminen pitää kunnia-asiana, että voi jättää perintöä lapsilleen.

Ei säästöt mene hoitomaksuihin. Maksut määräytyvät tulojen mukaan, ei omaisuuden.

Tässä on varmasti kuntakohtaisia eroja. Täällä Helsingissä säästöt ulosmitataan hoitokuluihin aika herkästi.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
174/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiiriä kun katson, niin 70v ei ole vielä mikään vanhus. 70-80 vuotiaat matkustaa edelleen, kaksikin tuttavapariskuntaa on käynyt tänä syksynä Espanjassa. Isolla osalla tuonikäisistä on vielä ajokortti.

Ja kun katsot vähän laajemmalle, niin iso osa on jo kuollut, iso osa on sairas ja osa ei pärjää itsenäisesti kotonaan.

Vierailija
175/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän eläkkeelle säästämisen. Se ei edes sulje pois rahan käyttämistä ennen sitä.

Vierailija
176/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahoja ei saa mukaan!

Ne rahat käytetään tietysti hänen hoitoonsa, mutta jos hänellä on kiinteää omaisuutta kuten mökki, se jää perillisille.

Ei säästöt mene hoitomaksuihin. Maksut määräytyvät tulojen mukaan, ei omaisuuden.

Tässä on varmasti kuntakohtaisia eroja. Täällä Helsingissä säästöt ulosmitataan hoitokuluihin aika herkästi.

Ei, kyllä laki on sama.

Vierailija
177/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaffepulla kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahoja ei saa mukaan!

Ai kunnallisessa hoidossa? Ehei.

Vierailija
178/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin haluan eläkkeellä asua omassa asunnossa ja hankkia omilla rahoillani (lisä)hoitopalveluja tarpeen mukaan. Haluan, että itselläni on taloudellista päätäntävaltaa, enkä ole Kelan tai sossun armoilla.

Periaatteessa hyvässä tapauksessa menoni ovat melko pienet, eli asumis- ja muut elämiskustannukset ovat melko vähäiset. Sen sijaan hoidot ja lääkkeet lienevät ne menoerät, jotka kasvavat.

Vierailija
179/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä nykynuorille ole eläkettä luvassa. Hyvä se on säästää että on jotain millä maksaa ruoka. Eläkejärjestelmä on huijausta ja pitäisi purkaa.

Ja mihis se minun eläkkeeni katoaisi  25 vuoden päästä kun virallinen eläkeeni alkaa kun sitä olen jo 10 vuotta nostanut?  Ihan vaan hups heitteille sitten vai? Työeläkeyhtiöni rahasto häviää mystisesti jonnekin?

Meinaat että ne on siellä rahastossa sua varten johonkin sukkaan laittaneet just sun rahasi?

Niin, sehän se idea on. Muuten jokainen säästäisi itse eläkkeensä.

:D

Hauska vitsi. Eläkejärjestelmä ei todellakaan toimi sillä tavalla, että maksamasi eläkemaksut olisi odottamassa eläkkeelle pääsyäsi. Ne rahat menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksamiseen. Niitä rahoja ei ole enää olemassa sitten kun joskus pääset eläkkeelle.

No ei kai se nyt ole se ratkaiseva osa, että saan juuri sen saman euron, jonka itse aikaisemmin maksoin. Mutta se on ratkaisevaa, että eläkkeet maksetaan järjestelmän toimesta eikä jokaisen itse vaikka osakkeisiin säästämällä.

Mutta vähän ihmettelen, että miksi te niitä eläkemaksuja maksatte, jos olette jo alistuneet siihen, että mitään eläkkeitä ei tule.

On se aika ratkaisevaa nykyisenkaltaisessa tilanteessa jossa viisaas taloustieteilijät sanovat eläkejärjestemässä olevan yli 400 miljardin euron vaje. Tulevia eläkkeitä on luvattu maksaa, mutta nykyisellä systeemillä niiden maksaminen ei tule onnistumaan. Jokaisen eläkkeenä maksettavan euron on pakko tulla jostain. Joko se on säästetty etukäteen tai joku muu maksaa sen eläkemaksuina. Silloin kun rahaa laitetaan systeemiin sisälle vähemmän kuin sitä otetaan ulos on täysin väistämätöntä, että ennemmin tai myöhemmin kirstu on tyhjä.

Vierailija
180/207 |
14.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku täällä mainitsi YELlin.

Onhan se tosi näppärä, kuin laittaisi rahaa (pankkitilille makaamaan). Sillä erotuksella toki, että valtio ei taas seuraavan taantuman aikaan tyhjennä sinun pankkitiliäsi valtion menojen maksuun.

Yrittäjien YEL-rahojen ryöstö oli niin pikku asia valtiolle(ja muulle kansalle), että koko asiaa ei enää löydy edes googlettamalla netistä. Näin kuitenkin tapahtui.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kahdeksan