Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä eläkkeelle säästämistä

Vierailija
13.12.2021 |

Kyllähän työikäinen käyttää enemmän rahaa kuin eläkeläinen. Miksi eläkkeelle jäädessä pitäisi olla joku miljoona tilillä?

Kommentit (207)

Vierailija
41/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä eläkettä ole pakko ottaa, jos ei tykkää eläkejärjestelmästä. Voi sitten elää omillaan.

Kyse onkin siitä että jaettavaa ei enää ole kun ikäluokkani on eläkeiässä.

Siksi vituttaa maksella nykyisten eläkeläisten elkkeitä.

Jyrkemmin pitäisi ajaa alas koko järjestelmä.

Virossa tuli laki, että kuka tahansa saa nostaa eläkesäästönsä kokonaan itselleen ja tehdä niillä mitä haluaa. Ei sen jälkeen tietenkää tule saamaan eläkettä, mutta halutessaa voi sijoittaa rahat paremmin tuottaviin kohteisiin.

Juu, mutta Suomen järjestelmässä ei ole mitään omia eläkesäästöjä, vaan pyramidihuijauksen tapaan uudet tulijat maksavat edellisille.

Paitsi nyt kun tulijat vähenee ja pyramidi romahtaa.

Vierailija
42/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä eläkkeelle säästämistä

Kyllähän työikäinen käyttää enemmän rahaa kuin eläkeläinen. Miksi eläkkeelle jäädessä pitäisi olla joku miljoona tilillä?

.

Juuri sinunlaisia varten eläkejärjestelmä kehitettiin, ikävä kyllä ponzi huijau on romahtamaisillaan.

Samoin pikkulapsetkin syövät yhden tikkarin heti, eivätkä odota vaikka odottamalla saisivat kaksi tikkaria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä eläkettä ole pakko ottaa, jos ei tykkää eläkejärjestelmästä. Voi sitten elää omillaan.

Kyse onkin siitä että jaettavaa ei enää ole kun ikäluokkani on eläkeiässä.

Siksi vituttaa maksella nykyisten eläkeläisten elkkeitä.

Jyrkemmin pitäisi ajaa alas koko järjestelmä.

Virossa tuli laki, että kuka tahansa saa nostaa eläkesäästönsä kokonaan itselleen ja tehdä niillä mitä haluaa. Ei sen jälkeen tietenkää tule saamaan eläkettä, mutta halutessaa voi sijoittaa rahat paremmin tuottaviin kohteisiin.

Jos tuhlaa kaiken niin on silti oikeutettu valtion minimieläkkeeseen. Ei Virossakaan tyhjän päälle jätetä.

Viron minimieläke on vain 141 euroa. Se ei ole montaa euroa päivää kohti. Saa aika taikuri olla jos meinaa sillä rahalla ostaa ruoat, maksaa vuokran ja lääkkeet. Itse en saisi edes ruokia ostettua tuolla rahalla.

Vierailija
44/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse elän jokaista päivää kuin viimeistä.

Typerää odotella vanhuutta (mihin asti ei edes välttämättä elä), lun voi elää nyt.

N32

Vierailija
45/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mummosta ei kannata ottaa mallia. On elänyt todella köyhästi (perus duunariammatti), kerryttänyt 6 numeroisen summan tilille, ja nyt makaa vaipoissa vanhainkodissa.

Säästäminen on hyvästä kunhan se ei mene överiksi. Ei muakaan perintö lämmitä yhtään kun ajattelen, mistä kaikesta mummo on luopunut vaan saadakseen nollia ykkösen perään pankkitilille.

Rahoja ei saa mukaan!

Eipä kuusinumeroinen summa säästöjä erityisen paljon ole eläkeläiseltä. Aika monella on oma asunto ja ehkä kesämökki siinä vaiheessa. Pelkkä omakotitalo on helposti lähemmäs puoli miljoonaa euroa arvoltaan. Paljon ihan tavallisia ihmisiä niissä asuu. Aikanaan itse rakennettu ja vuosikymmeniä maksettu lainaa pois. Silleen sitä varallisuutta karttuu.

HAHAAHAH. Suurin osa suomalaisten varallisuudesta on tosiaan kiinni omakotitaloissa ja mökeissä. Harmi vaan että se 60/70-luvun okt jossain muualla kuin kasvavan kaupungin välittömässä läheisyydessä ei ole p*skankaan arvoinen. Suunnilleen täytyy maksaa jollekin että suostuu semmoisen vaivoikseen ottamaan. Sama on niiden homeisten, huoltamattomien kesämökkien kanssa, itse tontilla voi olla jotain arvoa JOS sattuu olemaan ison ja puhtaan vesistön rannalla, jos sijaitsee jossain ruskean suolammen rannalla niin ei sitä kukaan osta edes muutamalla tonnilla.

Vierailija
46/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan alle 40-vuotiaat ei ensinnäkään tule ikinä saamaan mitään valtion maksamaa eläkettä ja toisekseen työuraa pitää jatkaa sinne jonnekin 70-vuotiaaksi asti, sen jälkeen voikin mennä suoraan vuodeosastolle ja kuolla pois. Mutta jos on fiksumpi ja alkaa säästää ja kerryttää omaisuutta ajoissa, voi jäädä töistä pois kun vielä on terve ja sitten 70-vuotiaana mennä Sveitsiin ja lähteä arvokkaasti ja omaehtoisesti. Niin minä ainakin teen.

Vierailija
47/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeet on niin pieniä että niillä selviää velattomassa omistusasunnossa juuri ja juuri. Eri asia jos vielä olet vuokralla.

Ja tokihan sitä toivoo että nyt kun lopultakin on aikaa niin olisi varaa matkustella ja nauttia elämästä. Meidän säästöillä ostetaan talo etelä-Euroopasta ihan näinä päivinä. 

Siksi

Vierailija
48/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä nykynuorille ole eläkettä luvassa. Hyvä se on säästää että on jotain millä maksaa ruoka. Eläkejärjestelmä on huijausta ja pitäisi purkaa.

Ja mihis se minun eläkkeeni katoaisi  25 vuoden päästä kun virallinen eläkeeni alkaa kun sitä olen jo 10 vuotta nostanut?  Ihan vaan hups heitteille sitten vai? Työeläkeyhtiöni rahasto häviää mystisesti jonnekin?

Meinaat että ne on siellä rahastossa sua varten johonkin sukkaan laittaneet just sun rahasi?

Niin, sehän se idea on. Muuten jokainen säästäisi itse eläkkeensä.

Vierailija
49/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mummosta ei kannata ottaa mallia. On elänyt todella köyhästi (perus duunariammatti), kerryttänyt 6 numeroisen summan tilille, ja nyt makaa vaipoissa vanhainkodissa.

Säästäminen on hyvästä kunhan se ei mene överiksi. Ei muakaan perintö lämmitä yhtään kun ajattelen, mistä kaikesta mummo on luopunut vaan saadakseen nollia ykkösen perään pankkitilille.

Rahoja ei saa mukaan!

Eipä kuusinumeroinen summa säästöjä erityisen paljon ole eläkeläiseltä. Aika monella on oma asunto ja ehkä kesämökki siinä vaiheessa. Pelkkä omakotitalo on helposti lähemmäs puoli miljoonaa euroa arvoltaan. Paljon ihan tavallisia ihmisiä niissä asuu. Aikanaan itse rakennettu ja vuosikymmeniä maksettu lainaa pois. Silleen sitä varallisuutta karttuu.

HAHAAHAH. Suurin osa suomalaisten varallisuudesta on tosiaan kiinni omakotitaloissa ja mökeissä. Harmi vaan että se 60/70-luvun okt jossain muualla kuin kasvavan kaupungin välittömässä läheisyydessä ei ole p*skankaan arvoinen. Suunnilleen täytyy maksaa jollekin että suostuu semmoisen vaivoikseen ottamaan. Sama on niiden homeisten, huoltamattomien kesämökkien kanssa, itse tontilla voi olla jotain arvoa JOS sattuu olemaan ison ja puhtaan vesistön rannalla, jos sijaitsee jossain ruskean suolammen rannalla niin ei sitä kukaan osta edes muutamalla tonnilla.

Meinaatko, että Suomen eläkeläiset asuu jossain Pihtiputaan perämetsissä? Suurin osa asuu ihan samoissa kaupungeissa ja kasvukeskuksissa missä nuoremmatkin. Kaiken kaikkiaan suomalaiset asuu valtaosin lähellä kaupunkeja.

Helsinki ja Espoo on ainakin täynnä vanhoja omakotitaloja joissa asuu eläkeläisiä. Nykyrahassa mitattuna ihan järkyttävän kalliita koteja! Vuosikymmenien aikana asuntojen arvo ehtinyt moninkertaistua useaan otteeseen.

Vierailija
50/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä nykynuorille ole eläkettä luvassa. Hyvä se on säästää että on jotain millä maksaa ruoka. Eläkejärjestelmä on huijausta ja pitäisi purkaa.

Ja mihis se minun eläkkeeni katoaisi  25 vuoden päästä kun virallinen eläkeeni alkaa kun sitä olen jo 10 vuotta nostanut?  Ihan vaan hups heitteille sitten vai? Työeläkeyhtiöni rahasto häviää mystisesti jonnekin?

Meinaat että ne on siellä rahastossa sua varten johonkin sukkaan laittaneet just sun rahasi?

:D

Hauska vitsi. Eläkejärjestelmä ei todellakaan toimi sillä tavalla, että maksamasi eläkemaksut olisi odottamassa eläkkeelle pääsyäsi. Ne rahat menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksamiseen. Niitä rahoja ei ole enää olemassa sitten kun joskus pääset eläkkeelle.

Vierailija
51/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rahoja ei saa mukaan!

Meinaatko, että Suomen eläkeläiset asuu jossain Pihtiputaan perämetsissä? Suurin osa asuu ihan samoissa kaupungeissa ja kasvukeskuksissa missä nuoremmatkin. Kaiken kaikkiaan suomalaiset asuu valtaosin lähellä kaupunkeja.

Helsinki ja Espoo on ainakin täynnä vanhoja omakotitaloja joissa asuu eläkeläisiä. Nykyrahassa mitattuna ihan järkyttävän kalliita koteja! Vuosikymmenien aikana asuntojen arvo ehtinyt moninkertaistua useaan otteeseen.

Kurkkaappa huvikseen Suomen kuntien ikäjakaumaa ja huoltosuhdetta. Jep, suurin osa niistä eläkeläisistä asuu just siellä perämetsissä.

Vierailija
52/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauska vitsi. Eläkejärjestelmä ei todellakaan toimi sillä tavalla, että maksamasi eläkemaksut olisi odottamassa eläkkeelle pääsyäsi. Ne rahat menee nykyisten eläkeläisten eläkkeiden maksamiseen. Niitä rahoja ei ole enää olemassa sitten kun joskus pääset eläkkeelle.

Miksi sitten eläkevakuutusyhtiöiden varallisuus on nyt suurempi kuin koskaan historiansa aikana?

Vierailija
53/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko on kuitenkin eläkemaksuja maksaa, joten vaikka niistä saisi vain 10% takaisin, niin tottakai kannattaa ottaa.

Jos voisi jättäytyisin heti eläkejärjestelmästä - en saisi mitään, mutta en maksaisikaan. Itse sijoittamalla saman summan eläke olisi noin kaksinkertainen (20 vuoden ajan, maltillisella 4% tuotto-odotuksella).

Vierailija
54/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeiän kynnyksellä tuollaiset säästäjät ovat eläneet juurikin sitä "Sitten, kun elämää".

Mihin sitä enää tuossa iässä tarvii säästää, kun puoliakaan ei voi enää tehdä, kuten työikäisenä?

Monet silti koittavat "Ostaa elämää". Harmillista katsottavaa...

No ei pidä paikkaansa. Elän juuri nyt ja varsin eikasta elämää. Haluan jatkaa sitä eläkkeelläkin ja sen lisäksi jäädä eläkkeelle aikaisin. Siksi säästössä eläkettä varten nyt nelikymppisenä 45000€ plus isohko salkku.

Vierailija
55/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ylimääräistä jää, niin toki sitä kannattaa säästää myös pitkällä aikavälillä. Milloin ja miten, se kannattaa miettiä oman elämäntilanteen mukaan. 

Ajattelin tässä seuraavat 5 vuotta maksimoida kulutuksen. Laitoin ensi vuoden alusta asuntolainan lyhennysvapaalle. Lapset ovat teini-iässä ja menot ovat taas aika kovat. Näköpiirissä kajastaa jo aika, jolloin elän yksin, enkä haluaisi pihitellä joka euroa, kun lapset ovat vielä kotona. 

Viiden vuoden päästä voin muuttaa pienempään asuntoon ja odotan menojen tippuvan muutenkin, kun lapset ovat lentäneet pesästä. Sitten on hyvä aika taas miettiä eläkepäiviin varautumista. 

Vierailija
56/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin se on että rikkaat maksaa eläkemaksuja myös köyhät maksaa koska kun tulet vanhaksi et vaan pysty enää tienaamaan ja millä maksat asumiskulut ja lääkärit lääkkeet hoidot . Se vaan on pakko ottaa huomioon että ihminen tulee vanhaksi ja myös kuolee.

Vierailija
57/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos me nykyiset kolmekymppiset aiotaan saada jotain käyttörahaa kun jäädään eläkkeelle joskus 75 vuotiaana niin ne tulot on laitettava talteen nyt.

Vierailija
58/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi sua. Jos yhtään olet tietoinen eläkejärjestelmästä, ja eläkekertymästä, niin tietäisit, että sun eläkkeesi on pieni murto-osa siitä mitä sä olet maksanut. Eläkekertymä on Suomessa surkeaakin surkeampi.

Vierailija
59/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työikäisenä kannattaa opetella elämään vähän niukemmin eikä kuin viimeistä päivää niin, että palkka menee suunnilleen saman tien kaikenlaisiin mielitekoihin. Nimittäin eläkkeen pienuus tulee yllättämään, eikä paljon naurata, jos on tottunut kuluttamaan.

Vierailija
60/207 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkeläisenä ei tarvi niin paljon rahaa, ku on asuntolaina maksettu ja jälkikasvu lentäny pesästä.

En mä nytkään tarvitse niin paljoa kun asuntolaina on maksettu vaikkakin teini on vielä pesässä. Mutta fakta on, että eläke on noin puolet palkasta, jos haluaa elää leveästi myös eläkkeellä niin osa on sijoitettava jo nyt. Eikä se sulje pois elämistä ja rahankäyttöä myös nyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kuusi