Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vihaan lapsiperheen jouluja!

Vierailija
13.12.2021 |

Minulla on puoliso ja kolme kouluikäistä lasta. Lasten syntymän jälkeen olen alkanut yksinkertaisesti vihaamaan joulua.

Ironista tässä on se, että olin ennen lasten syntymään varsinainen jouluihminen. Joulu oli silloin minulle vuoden ihanin juhla. Tunnelma alkoi jo joulukuun alusta ja ai että kun nautin jouluvaloista, musiikista, jne.

Nykyään joulut ovat yhtä helvettiä. On pimeää, väsyttää ja vi*u**aa. Olen niin hemmetin väsynyt tähän työpaikan, koulujen, kerhojen, harrastusten, jne. jouluhärdelliin. Sitten päälle vielä oman perheen ja suvun joulusäätäminen.

Niin, arvata varmaan saattaa, että minä hoidan meidän perheessä about kaiken metatyön. JOULU ON VI**U PERSEESTÄ!!!

Kommentit (168)

Vierailija
141/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Metatyö" on naisten miesflunssa

T mies yh

Vierailija
142/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetappas MetaAP suomen kielen raiskaaminen heti alkuunsa. Älkää lähtekö tuohon finglish mädätykseen ollenkaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Metatyö" on naisten miesflunssa

T mies yh

Aka työtön palstaluuseri

Vierailija
144/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan täysin ymmärtämätön, kun lapset ei vielä ole koulu iässä. Mutta meillä joulu tulee ihan oman kodin sisällä pikku hiljaa... Ei juosta missään kinkereissä vaan saatetaan illalla paistaa piparit/tortut, kuunnellaan joulumusiikkia, luetaan joulusatuja, käydään ihailemassa ihmisten jouluvaloja, katsellaan joululeffoja, laitetaan kynttilöitä, pikku hiljaa koristeita. Ainut kiire saattaa olla jouluviikolla vähän siivouksen ja ruokien kanssa, mutta niitäkin suoritetaan samalla intohimolla kuin muinakin vuoden päivinä. Päiväkotiin pyydettiin tuomaan tonttulakki, että siinä oli ainut kodin ulkopuolelta tuleva paine. Ja jouluna ei tarvi ajaa rallia mihinkään sukulaisiin, kun meillä tämä on perhejuhla

Niin. Niinhän sinä olet.

On aina yhtä liikuttavaa kun jonkun taaperon alkaa päteä.

Nyt hei vähän tapoja tai edes joulumieltä. Kyllä alle kouluikäisten lasten (monikko) äidillä voisi ihan hyvin olla massiivinen jouluangsti päällä, mutta hänelläpä ei ole, koska on valinnut niin. Minäkin olen varmaan tosi liikuttava, kun lapseni ovat vasta teinejä, enkä vielä tiedä mitään painajaismaisesta joulustressistä. Olen aina nauttinut jouluista, lasten kanssa vielä paljon enemmän, se odotus ja riemu ovat sydäntä lämmittäviä. Ehkä kohta viisastun.

Vierailija
145/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerhojen ja duunin pikkujouluihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista, voi jättää väliin, jos ei hotsita.

Aikuinen ihminen osaa sanoa ei ja jakaa työtaakan perheen kesken. Olet ilmeisesti rasittava ylisuorittaja, joka haluaa heittäytyä marttyyriksi. Ruuat saa kaupasta ja lahjat voi tilata kotiinkannettuna netistä.

Hyvää joulua vaan.

Voi luoja näitä jeesustelijoita. Olisi kiva olla kärpäsenä katossa, kun kerrot lapselle esim. että "ei, et voi osallistua opettajan järjestämään joulukalentariin, sillä en jaksa hommata sinulle sitä kolmen euron lahjaa." jne.

Kolmen euron lahjan voi ostaa ruokakauppareissulla, eikä vaadi mitään lisäsuorittamista. Kuinka vaikeaa elämäsi oikein on, jos tämä on sinulle ongelma? Jos on, niin jätä osallistumasta juhliin jeesustelija vai saatko kirkkaamman kruunun ruikuttamalla Vauvalla?

Luuletko sinä edelleen että kyse on yhdestä kolnen euron lahjasta?

Ja entäs kun opettaja laittaa 20.30 viesitä että kaikilla pitää olla 7.50 seuraavana aamuna mukanaan punapilkullista kangasta ja miekka.

Minä ostan yleensä aina varastoon kiitoslahjoja/kaverilahjoja/pikkulahjoja/lahjapusseja/kortteja ihan pitkin vuotta, mutta tuo miekka pääsi oikeasti yllättämään.

No ainakin omien lasteni koulussa korkeintaan yhdellä luokasta olisi ollut aamulla koulussa punapilkullinen kangas ja miekka tuollaisella ohjeistuksella, ja se olisikin ollut tällaiselle opettajalle ihan oikein... Kaikkeen te menette mukaan.

Eikö nykyvanhemmilla ole aivoja? Peruskoulu on maksuton, opettaja ei voi vaatia oppilaita tuomaan mitän kankaita ja miekkoja. Idioottimaista lähteä tuollaiseen mukaan.

Vierailija
146/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lopetappas MetaAP suomen kielen raiskaaminen heti alkuunsa. Älkää lähtekö tuohon finglish mädätykseen ollenkaan.

Lakkaa sinä kirjoittamasta "lopetaPPas".

Vierailija
147/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen varmaan täysin ymmärtämätön, kun lapset ei vielä ole koulu iässä. Mutta meillä joulu tulee ihan oman kodin sisällä pikku hiljaa... Ei juosta missään kinkereissä vaan saatetaan illalla paistaa piparit/tortut, kuunnellaan joulumusiikkia, luetaan joulusatuja, käydään ihailemassa ihmisten jouluvaloja, katsellaan joululeffoja, laitetaan kynttilöitä, pikku hiljaa koristeita. Ainut kiire saattaa olla jouluviikolla vähän siivouksen ja ruokien kanssa, mutta niitäkin suoritetaan samalla intohimolla kuin muinakin vuoden päivinä. Päiväkotiin pyydettiin tuomaan tonttulakki, että siinä oli ainut kodin ulkopuolelta tuleva paine. Ja jouluna ei tarvi ajaa rallia mihinkään sukulaisiin, kun meillä tämä on perhejuhla

Niin. Niinhän sinä olet.

On aina yhtä liikuttavaa kun jonkun taaperon alkaa päteä.

No minäpä aion ilkeilystäsi huolimatta nauttia perhe elämästä ja käyttää enegiani olennaiseen, ihan nyt ja tulevaisuudessa. Sitä saa jokainen päättää millaiseksi elämänsä tekee. Hyvää joulua sinullekin, mutta ootas... ei se tuolla asenteella koskaan hyvää taida tullakaan.

Vierailija
148/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla joulukaaoksen aiheuttaa työ. Siellä tehdään joulukuun kahdella ekalla viikolla se työmäärä mikä yleensä tehdään kuudessa viikossa.

Siihen ei pysty oikein puuttumaan mitenkään.

Vierailija
149/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen laiska, mutta haluan joulun olevan "täydellinen". On jouluverhot ja köynnökset, itse kaadettu kuusi, leipomiset ja kokkailut (itseasiassa vihaan ruuanlaittoa!). Lapsilla ollut Itsenäisyyspäivän juhlia ja harrastuksiin liittyviä tapahtumia. Olen leiponut myyjäisiin ja kuskannut lasta jopa toiseen kaupunkiin. Unohtamatta muita joulutapahtumia ja konserttia. Mutta en yksinkertaisesti keksi, että mistä tässä pitäisi stressata!? Ei ole edes miestä apuna arjessa. Aatto vietetään koko suvun voimin ja jokainen tekee osuutensa ruuista, niin kukaan ei joudu kaikkea yksin raatamaan. Rakastan joulua!

Vierailija
150/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kerhojen ja duunin pikkujouluihin osallistuminen on täysin vapaaehtoista, voi jättää väliin, jos ei hotsita.

Aikuinen ihminen osaa sanoa ei ja jakaa työtaakan perheen kesken. Olet ilmeisesti rasittava ylisuorittaja, joka haluaa heittäytyä marttyyriksi. Ruuat saa kaupasta ja lahjat voi tilata kotiinkannettuna netistä.

Hyvää joulua vaan.

Voi luoja näitä jeesustelijoita. Olisi kiva olla kärpäsenä katossa, kun kerrot lapselle esim. että "ei, et voi osallistua opettajan järjestämään joulukalentariin, sillä en jaksa hommata sinulle sitä kolmen euron lahjaa." jne.

Kolmen euron lahjan voi ostaa ruokakauppareissulla, eikä vaadi mitään lisäsuorittamista. Kuinka vaikeaa elämäsi oikein on, jos tämä on sinulle ongelma? Jos on, niin jätä osallistumasta juhliin jeesustelija vai saatko kirkkaamman kruunun ruikuttamalla Vauvalla?

Luuletko sinä edelleen että kyse on yhdestä kolnen euron lahjasta?

Ja entäs kun opettaja laittaa 20.30 viesitä että kaikilla pitää olla 7.50 seuraavana aamuna mukanaan punapilkullista kangasta ja miekka.

Minä ostan yleensä aina varastoon kiitoslahjoja/kaverilahjoja/pikkulahjoja/lahjapusseja/kortteja ihan pitkin vuotta, mutta tuo miekka pääsi oikeasti yllättämään.

No ainakin omien lasteni koulussa korkeintaan yhdellä luokasta olisi ollut aamulla koulussa punapilkullinen kangas ja miekka tuollaisella ohjeistuksella, ja se olisikin ollut tällaiselle opettajalle ihan oikein... Kaikkeen te menette mukaan.

Eikö nykyvanhemmilla ole aivoja? Peruskoulu on maksuton, opettaja ei voi vaatia oppilaita tuomaan mitän kankaita ja miekkoja. Idioottimaista lähteä tuollaiseen mukaan.

Lapseton provoilija pääsi lempiaiheeseensa peruskoulun maksuttomuudesta. Tuleeko seuraavaksi taas ne lakipykälät jne.?

Vierailija
151/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa tehdä vaan se minkä jaksaa ja pystyy. Suunnitella ja aloittaa valmistelut ajoissa. Ja kaappeja ei tarvitse siivota jos ei aio jouluaan kaapissa viettää :)

Olen ennen järjestellyt joulut yli 30 vuoden ajan ja ihania jouluja oli omalla lapsellani kun oli pieni sekä myöhemmin ( ennen koronaa) oli tunnelmallisia jouluja myös lapsenlasten kanssa. Nykyisin keskityn jouluvalmisteluun kahdestaan  mieheni kanssa. Kyllä se Ap:lläkin helpottaa, kun lapset kasvaa. Nauti nyt vielä kun  voit, ja ihan joka kinkereihin ei tosiaan tarvitse osallistua. Jos saan suositella, niin ehdotan mökkijoulua laadukkaassa siivotussa ja koristellussa mökissä ja loppusiivouksen kanssa. Sitten vaan ruuat ja lahjat autoon ja nauttimaan joulurauhasta jossain tunnelmallisessa hirsimökissä, takkatulen loimotus ja sauna. Ai ai ihania muistoja tulvii mieleen vuosien takaa....

Vierailija
152/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joululahjat voi ostaa vuoden aikana. Varsinkin koulun pikkulahjat arvontaan. Itse olen nuorten harrastustoiminnassa mukana. Hankin arpajaispalkintoja ja teen käsitöitä koko vuoden aikataululla. Muut valittavat, että eivät muistaneet hankkia mitään.

Varmaan se avainsana organisointikyky on selitys tähän. Avamammalla nyt organisointikyvyn puute. Perheenkin pitää tehdä jouluvalmistelut ajoissa. Kaikkea voi tehdä yhdessä ja surutta hankkia vaikka siivouspalveluita.

Entäs jos siellä koululla ei ole mitään "pikkulahjoja arvontaan"? Vaan jokin ihan muu vaatimus, joka kerrotaan edellisenä päivänä.

No miksi sitten jankkaat jostain viimetippaan ilmoittelijoista, jos ne eivät liikuta sinua tippaakaan?

Jos edellisenä päivänä ilmoitetaan, niin voi sanoa, että ei onnistu. Olisitte ilmoittaneet ajoissa. Ihmeellistä selkärangattomuutta aikuiselta, ettei puututa epäkohtiin.

Missä on sanottu, etteikö olisi puututtu? Mitä se auttaa, jos se toinen pää ei silti parane.

No sinä siitä tunnut silti yöunesi menettävän ja jo toistamiseen itketään näitä viimetippaan ilmoittajia. On ihan oma ongelma jos ottaa niistä paineita ja lähtee keskellä yötä hyppäämään jonnekin 24h- Prismaan.

En ole sanonut menettäneeni yöunia tai että olisin ko tarvikkeita lähtenyt ostamaan. Siinä vaiheessa mun viisivuotias oli jo nukkumassa, enkä minä muutenkaan lähde tuohon aikaan lasten kanssa kauppaan, vaikka olisi ollut hereilläkin.

Vierailija
153/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan keksittyjä ongelmia ja ap ja muutama muu on vaan päättänyt että lapsiperheen joulut on perseestä.

On varmaan perseestä jos ottaa asenteen että joka paikkaan pitää revetä ja säätää.

Lapsiperheessä nyt tulee koko ajan jotain muuttujia ja sitä se vaan on. Ihan itsestä se on kiinni miten niihin asennoituu.

Vierailija
154/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan keksittyjä ongelmia ja ap ja muutama muu on vaan päättänyt että lapsiperheen joulut on perseestä.

On varmaan perseestä jos ottaa asenteen että joka paikkaan pitää revetä ja säätää.

Lapsiperheessä nyt tulee koko ajan jotain muuttujia ja sitä se vaan on. Ihan itsestä se on kiinni miten niihin asennoituu.

Juujuu. On myös oma valinta jankuttaako hölmöjä.

Vierailija
155/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oisko kannattanut miettiä asiaa ennen kuin porsi kolme kertaa???

Vierailija
156/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oisko kannattanut miettiä asiaa ennen kuin porsi kolme kertaa???

No niin! Tulihan se porsiminen siellä. Kyselinkin sitä jo sivulla kaksi.

Vierailija
157/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljolti on kyse omista valinnoista. Jouluruoat voi pitkälti ostaa ihan valmiina. Siivoukseen riittää ihan tavallinen viikkosiivous tai miten kukin sen nyt järjestääkin. Lapset varmaan voivat hoitaa osan koristelusta ihan mielelläänkin. Opettajille ei ole mikään pakko viedä mitään pikku lahjoja kuten ei jokaiselle kerho-ohjaajallekaan tms. En nyt muutenkaan ymmärrä näitä "pikku muistamisia" missä vaihdetaan päikseen hyasintit ja suklaarasiat. Koulussa tuskin on kovin monta joulujuhlaa ja nyt korona-aikana vanhemmat eivät monesti varmaan edes pääse paikalle. Kun itse muistelen lapsuuteni jouluja, muistan ennen kaikkea tunnelman, en sitä oliko kuusi suorassa ja montako lahjaa sain minäkin jouluna. Ehkä tunnelma on myös sinun lapsillesi se, mitä he jatkossa muistelevat. Panosta siihen. Olen itsekin joskus väsynyt jouluvalmisteluissa, mutta lähtökohtaisesti minusta on outoa, että ilon ja valon juhla on jotain samaa suorittamista kuin koko elämäkin, jossa tärkeintä on saada someen näyttävät kuvat ihkusta perhejoulusta.

Koulussa on normaalioloissa joulukuussa itsenäisyyspäiväjuhlallisuudet, luokan joulujuhla, koulun joulujuhla.

Sitten on eri harrastusten joulujuhlat/näytökset.

No eihän nuo kaikki vanhemmilta juuri vaadi. En minä ainakaan ole mihinkään itsenäisyysjuhliin tai luokan joulujuhliin osallistunut, koulun joulujuhlaan kyllä. Harrastukset kannattaa mitoittaa niin, että ne ylipäänsä jaksaa hoitaa. Ja ehkä nyt pikku asennemuutoksella voi olla KIVAA katsella lapsensa ja tämän kavereiden esiintymistä jossain näytöksessä, eikä niiden ajankohtakaan yleensä kai ihan puskista tule.

Itsenäisyyspäivänjuhliin voi liittyä ylimääräisiä harjoituksia jotka sotkee aikataulut, sinne on pukukoodi, joka pitää tarkistaa.

Luokan juhliin voi ollam yös teemapukeutuminen, eväät. Ja taas aikataulumuutoksia.

Jos on 3 lasta ja jokaiselle 1-2 harrastusta, näytökset, niiden harjoitukset ja kaikkien esiintymisasut tuottaa valtavasti työtä. Ja kyllä ajankohdat, vaatevaatimukset jne tulee aina viime tipassa ja puskista, valitettavasti.

Miten nuo itsenäisyyspäivänjuhlat sinuun liittyy yhtään mitenkään? Kai lapset osaavat itse kouluun mennä? Mekon ostat Prisma-reissulta, job done. En tajua, miksi vanhemmat kulkevat lasten juhlissa. Ei kai penskat teidänkään työpaikoilla ravaa?

Vierailija
158/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuten mikään pakko edes viettää joulua! Ja jos viettää, saa ihan itse päättää millä tavalla ja kuinka paljon sisällyttää siihen stressiä aiheuttavia asioita. Meillä ei ole lapsuudenperheessä vietetty joulua koskaan eikä jäänyt traumoja. Äiti myhäilee edelleen tyytyväisenä, kun joululomalle jäädessä saa oikeasti jäädä lomalle sen sijaan, että pitäisi alkaa järjestää joulua.

Kyse onkin sitä joulunpyhien aikaa edeltävästä ajasta.

Se juju oli vähän niin kuin siinä, että jos ei vietä joulua ei tarvitse tehdä etukäteisvalmisteluitakaan.

Vierailija
159/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljolti on kyse omista valinnoista. Jouluruoat voi pitkälti ostaa ihan valmiina. Siivoukseen riittää ihan tavallinen viikkosiivous tai miten kukin sen nyt järjestääkin. Lapset varmaan voivat hoitaa osan koristelusta ihan mielelläänkin. Opettajille ei ole mikään pakko viedä mitään pikku lahjoja kuten ei jokaiselle kerho-ohjaajallekaan tms. En nyt muutenkaan ymmärrä näitä "pikku muistamisia" missä vaihdetaan päikseen hyasintit ja suklaarasiat. Koulussa tuskin on kovin monta joulujuhlaa ja nyt korona-aikana vanhemmat eivät monesti varmaan edes pääse paikalle. Kun itse muistelen lapsuuteni jouluja, muistan ennen kaikkea tunnelman, en sitä oliko kuusi suorassa ja montako lahjaa sain minäkin jouluna. Ehkä tunnelma on myös sinun lapsillesi se, mitä he jatkossa muistelevat. Panosta siihen. Olen itsekin joskus väsynyt jouluvalmisteluissa, mutta lähtökohtaisesti minusta on outoa, että ilon ja valon juhla on jotain samaa suorittamista kuin koko elämäkin, jossa tärkeintä on saada someen näyttävät kuvat ihkusta perhejoulusta.

Koulussa on normaalioloissa joulukuussa itsenäisyyspäiväjuhlallisuudet, luokan joulujuhla, koulun joulujuhla.

Sitten on eri harrastusten joulujuhlat/näytökset.

No eihän nuo kaikki vanhemmilta juuri vaadi. En minä ainakaan ole mihinkään itsenäisyysjuhliin tai luokan joulujuhliin osallistunut, koulun joulujuhlaan kyllä. Harrastukset kannattaa mitoittaa niin, että ne ylipäänsä jaksaa hoitaa. Ja ehkä nyt pikku asennemuutoksella voi olla KIVAA katsella lapsensa ja tämän kavereiden esiintymistä jossain näytöksessä, eikä niiden ajankohtakaan yleensä kai ihan puskista tule.

Itsenäisyyspäivänjuhliin voi liittyä ylimääräisiä harjoituksia jotka sotkee aikataulut, sinne on pukukoodi, joka pitää tarkistaa.

Luokan juhliin voi ollam yös teemapukeutuminen, eväät. Ja taas aikataulumuutoksia.

Jos on 3 lasta ja jokaiselle 1-2 harrastusta, näytökset, niiden harjoitukset ja kaikkien esiintymisasut tuottaa valtavasti työtä. Ja kyllä ajankohdat, vaatevaatimukset jne tulee aina viime tipassa ja puskista, valitettavasti.

Miten nuo itsenäisyyspäivänjuhlat sinuun liittyy yhtään mitenkään? Kai lapset osaavat itse kouluun mennä? Mekon ostat Prisma-reissulta, job done. En tajua, miksi vanhemmat kulkevat lasten juhlissa. Ei kai penskat teidänkään työpaikoilla ravaa?

Meidän lähikoulu on homeessa ja tilanne erittäin epävarma. Siksi lapsemme ovat keskustassa koulussa, eivätkä he alaluokilla kulje yksin.

Minkähän mekon minä ostan? Missä kerrottin mikä se pukukoodi oli tai mikä edes on lapseni sukupuoli...

Vierailija
160/168 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole muuten mikään pakko edes viettää joulua! Ja jos viettää, saa ihan itse päättää millä tavalla ja kuinka paljon sisällyttää siihen stressiä aiheuttavia asioita. Meillä ei ole lapsuudenperheessä vietetty joulua koskaan eikä jäänyt traumoja. Äiti myhäilee edelleen tyytyväisenä, kun joululomalle jäädessä saa oikeasti jäädä lomalle sen sijaan, että pitäisi alkaa järjestää joulua.

Kyse onkin sitä joulunpyhien aikaa edeltävästä ajasta.

Se juju oli vähän niin kuin siinä, että jos ei vietä joulua ei tarvitse tehdä etukäteisvalmisteluitakaan.

Se ei millään tavoin poista koulujen tai harrastusten aiheuttamaa joulunaluskuormitusta. Tai esimerkiksi minulle työpaikan tilannetta.