Teini kaupungilla. Neuvokaa äitiä..=)
15v poika kertoi muina miehinä tänään, että lähtee kaupungille, "kun yhen meidän luokan tytön kans sovittiin". Neljän maissa poika lähti ja siellä on vieläkin. Ihana ja hieno homma tietenkin, mutta kun tuo ei ole kaupungilla kuljeskellut näin iltaisin koskaan, päivisin koulun jälkeen kyllä on saattanut jäädä kahville tai kirjastoon tai jotain. Tänään ensimmäinen kerta siis iltamenot ja tytön kanssa vielä.. Ja ensimmäinen kerta siis minulle äitinä myös.
Joten, tyhmä kysymys kuuluukin; Pitääkö minun kysellä pojan perään jossain vaiheessa? Kello on vasta kahdeksan ja tuon ikäisten paras aika humuilla kylillä vielä, mutta missä vaiheessa kyselen onko kaikki ok ilman että vaikutan vainoharhaiselta hermorauniolta (jes)? Vai annanko olla niin kauan kun on, kyselemättä mitään?
Ja vaikka aloitus tuntuu typerältä ja hölmöltä, on tämä oikeasti tehty kysymys. Poika on esikoinen ja tämä teinihomma ja siihen kuuluvat jutut on minullekin tietenkin ihan uutta..En osaa.
Poika on kiltti, kiitettäviä numeroita koulussa, luotettava, avoin..joten ei ole mitään syytä miksi en luottaisi. Vain oma epävarmuuteni, miten minun äitinä pitää toimia.
Miten teidän muiden teinit kulkevat iltaisin kaupungilla? Tiedätkö, missä liikkuu, kenen kanssa ja mitä tekee, vai tarvitseeko sitä tietääkään? Ja missä vaiheessa odotat kotiin? Illalla? Yöllä? Viimeistään aamulla?
Kotiintuloajoistakaan ei ehditty tai tajuttu puhua, kun iltapäivällä lähti, ja ajattelin että tulee ajoissa kotiin, joten siitäkään ei ole valmiiksi mitään sovittua..
Kommentit (29)
Pasilassa yksin ollut 40v mieskin sai "monikulttuurisen kohtaamisen". Olisin ihan helvetin huolissani jos oma alaikäinen lapsi seikkailisi Helsingissä kello yhdeksän jälkeen yksin.
Ainakin yksi näistä vuoden 2014 "monikulttuurisen kohtaamisen" kokijoista oli kaverinsa kanssa... joten edes se ei ole varma turva.
No monikulttuurisuus on...
41v m
Ja jos joku jauhaa jotain paskaa, että kyllä aikaisemminkin oli....
Niin ei ollut! Ei koskaan, yksikään, Itä-Vantaan koululainen 80-luvulla niissä suurissa kouluissa mitä minä kävin, tullut hakatuksi kun hengaili Vantaalla/Helsingissä. Minulla oli kavereita kahdelta rinnakkaisluokalta, eikä kukaan tullu silmä mustana kouluun tai hakattu sairaalaan.
Yhden tapauksen tiedän että jonkun isoveli hakkasi lankulla sairaalaan jonkun Korson asemalla, pummi tupakkaa ja kun ei saanut... mutta tämä on ainoa minkä tiedän nuoruudestani. Ketään maassamakaavaa ei potkittu päähän /hakattu joukolla.
Ainoa kerta kun olen kuullut jonkun juosseen karkuun ettei tule joukolla pahoinpidellyksi, oli viime vuonna...
41v m
[quote author="Vierailija" time="21.03.2015 klo 00:11"]
Pasilassa yksin ollut 40v mieskin sai "monikulttuurisen kohtaamisen". Olisin ihan helvetin huolissani jos oma alaikäinen lapsi seikkailisi Helsingissä kello yhdeksän jälkeen yksin.
Ainakin yksi näistä vuoden 2014 "monikulttuurisen kohtaamisen" kokijoista oli kaverinsa kanssa... joten edes se ei ole varma turva.
No monikulttuurisuus on...
41v m
[/quote]
Miten nyt sait tästäkin taas mamu-aiheen? Mites ne "harvakulttuuriset" kohtaamiset, joita on joka päivä niin paljon, että niistä ei enää ole uutisen aiheeksi?
Mamut pois suomesta, tamperlaiset pois turusta, itä-köyliöläiset pois länsi-köyliöstä, turuntieläiset pois hämeentieltä, Kalevi ja Rane pois Esson baarista, naapuri pois pihalta, vaimo ja lapset pois olohuoneesta ja johan on perkele jos ei silti saa se yksin olohuoneessa istuva mies jotain rähinää aikaiseksi, mitäs sitten tehdään?
Meillä huumori toimii, itse laittaisin normiviestin (mihin aikaan tulet, pidä hauskaa) jne ja allekirjoittaisin "Neuroottinen Mutsi" tms joka saisi teinini hirnahtelemaan ja todennäköisesti kertomaan mihin aikaan tulee.
laita viesti jossa kysyt saiko jo pillua
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 20:46"]
Laitoin viestin "Ookko ok? Kiirettä ei kotiin, jos mukavaa siellä".
Poika vastasi "Juu, oon kohta kotona, laitatko saunan lämpiämään"
-ap
[/quote]
Oiii mikä sydänpupunen <3 <3 <3 Kelpais mulle vävyksi!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 21:30"]
Mitä helvettiä, 14 v pitää hakea autolla 8-9 maissa?! Melkoista maailmaa pelkäävää nysveröä kyllä kasvatat...
[/quote]
Tuohon aikaan on jo kaikenlaista känniääliötä liikenteessä ja mieluummin tuossa tilanteessa haen lapsen ihan oman mielenrauhani vuoksi. Hän on nörttihiirulainen, joka ei ole käynyt itsepuolustuskurssia.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 20:38"]
Olen ihan samassa veneessä, en tietäisi miten toimia. Minulla on 14-vuotias tyttö joka ei ole vielä kertaakaan ollut tuolla tavalla kaupungilla. Hän käy kaverin luona kylässä ja lähtee sieltä seitsemältä kotiin. Tai jos on vähän vanhempien kanssa peli-ilta ja tulee myöhemmin (8-9 maissa) niin melkein mieluummin haen kuin annan hänen tulla yksin bussilla.
Mitä helvettiä, 14 v pitää hakea autolla 8-9 maissa?! Melkoista maailmaa pelkäävää nysveröä kyllä kasvatat...
Minä varmaan ennen tuollaista ulosmenokuviota olisin kysynyt mitä heillä on ohjelmassa ja milloin tulee kotiin. Ja ehkä ennen ensimmäistä ulosmenokertaa olisin pyytänyt pojan meille kotiin. En haluaisi, että tyttö kulkee jonkun pojan kanssa, jota en ole edes tavannut.
[/quote]