Tiedätkö kuinka paljon pitkäaikaistyötön saa käteen kuukaudessa?
Tiedätkö, kuinka paljon pitkäaikaistyöttömälle jää käteen kuukaudessa vuokranmaksun jälkeen? Jos et tiedä, arvaa.
Kommentit (104)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:57"]
KÄTEEN???? Mikä sinulla on veroprosentti??? Itsellä jää alle 600e ja siis myös 1 lapsi josta korotus.
[/quote]
Mun veroprosentti on 0%. On asuntolainan korkoja ja maksan PS-tilille 5000€ vuodessa. Lisäksi osingoista menee ennakonpidätys, joten näistä työmarkkinatuista ei jää mitään verotettavaa noiden ennakoiden ja vähennysten jälkeen.
[/quote]
Täh? Eikö työttömyyskorvauksesta mene aina 20 prosentin vero?
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:29"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:03"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:57"]
KÄTEEN???? Mikä sinulla on veroprosentti??? Itsellä jää alle 600e ja siis myös 1 lapsi josta korotus.
[/quote]
Mun veroprosentti on 0%. On asuntolainan korkoja ja maksan PS-tilille 5000€ vuodessa. Lisäksi osingoista menee ennakonpidätys, joten näistä työmarkkinatuista ei jää mitään verotettavaa noiden ennakoiden ja vähennysten jälkeen.
[/quote]
Täh? Eikö työttömyyskorvauksesta mene aina 20 prosentin vero?
[/quote]
No ei mene, kun toimitat muutosverokortin kelaan. Jos et verokorttia toimita, menee automaattisesti 20%.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:59"]
Minulla jää vuokran jälkeen 940e/kk, 2 lasta. Ensi viikolla alkaa työvoimakoulutus ja sitten tulee vielä 250e/kk(netto) enemmän rahaa.
[/quote]
Meinaatko, että saat kulukorvausta tuon 250e? Miten saat noin paljon? Mä saan työttömyysrahaa 790e käteen, joka sisältää kulukorvauksen 180e.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:59"]
Minulla jää vuokran jälkeen 940e/kk, 2 lasta. Ensi viikolla alkaa työvoimakoulutus ja sitten tulee vielä 250e/kk(netto) enemmän rahaa.
[/quote]
Meinaatko, että saat kulukorvausta tuon 250e? Miten saat noin paljon? Mä saan työttömyysrahaa 790e käteen, joka sisältää kulukorvauksen 180e.
[/quote]
Kulukorvaus tuon 180e ja lisäksi korotusosa n. 5e/pvä miinus verot. Korotusosaa saa 200 päivää.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:01"]Mikä ongelma alapeukuttajalla?
[/quote]
Eriävä mielipide.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:22"]
Eroaako pitkäaikaistyöttömän tuet jotenkin ei-pitkäaikaistyöttömien tuista?
[/quote]
Eroaa sikäli, että pääomatulot vaikuttavat työmarkkinatukeen. Lapseton sinkku saa ansaita pääomatuloja vain 311€/kk ennen kuin ne vaikuttavat tuen määrään. Jos on avo- tai avioliitossa, saa olla jo 1044€ pääomatuloja kuukaudessa. Jokaisesta lapsesta tulee vielä 130€ korotus.
Tuo on minusta vähän hassuakin, että ansiotulot alkavat leikata työttömyysturvaa jo 300 euron jälkeen, mutta pääomatuloja saa olla melko reilustikin, jos vain on avo- tai avioliitossa. Jos sattuu olemaan sinkku, jolla on kovat pääomatulot, niin kannattaa ehdottaa seurustelukumppanille avoliittoa :-D
Kuinka paljon työmarkkinatuki on bruttona ja nettona yksin elävälle? Onko vero% yli 20 %? Jos ei tienaa koko vuonna mitään, saako siitä veronpalautusta?
Olen laskeskellut, että työmarkkinatuki olisi bruttona vajaa 700 € ja nettona 500 €. Olenko laskenut oikein? Tämän lisäksi saa asumistuen max 406 €. Eli väkisinkin jää käteen vähemmän kuin toimeentulotuen perusosa, ellei asu todella halvassa vuokra-asunnossa (alle 400 €).
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:50"]
Kuinka paljon työmarkkinatuki on bruttona ja nettona yksin elävälle? Onko vero% yli 20 %? Jos ei tienaa koko vuonna mitään, saako siitä veronpalautusta?
Olen laskeskellut, että työmarkkinatuki olisi bruttona vajaa 700 € ja nettona 500 €. Olenko laskenut oikein? Tämän lisäksi saa asumistuen max 406 €. Eli väkisinkin jää käteen vähemmän kuin toimeentulotuen perusosa, ellei asu todella halvassa vuokra-asunnossa (alle 400 €).
[/quote]
*katsoo lappua*
Veronalainen määrä: 656,00€
Maksetaan: 524,80€
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:28"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:22"]Eroaako pitkäaikaistyöttömän tuet jotenkin ei-pitkäaikaistyöttömien tuista?[/quote]
Ansiosidonnainen on yleensä paljon korkeampi kuin pitkäaikaistyöttömän tuet. Ansiosidonnaisen kesto on rajoitettu.
[/quote]
No eipä koulusta suoraan työttömäksi valmistunut mitään ansiosidonnaista saa, vaikkei siis pitkäaikaistyöttömäksi voidakaan luokitella. Mutta hyvä pointti kuitenkin tuo ansiosidonnainen :)!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 15:01"]
[/quote]
*katsoo lappua*
[/quote]
Just näin. Lisäksi saan asumistukea n. 250 euroa. Vuokra 530 euroa. Eli elämiseen jää vähän päälle parisataa kuussa. Toimeentulotukea en saa, sillä minulla on 700 euroa säästöjä. En haluaisi kuluttaa säästöjä, että minulla olisi puskurirahastoa onnettomuuden sattuessa. Tosin summa kuluu vähitellen väistämättä, kun parilla sadalla on vaikea selvitä. Aina tulee jotain yllättäviä menoja.
[/quote]
Katso veroprosenttilaskurilla ja omilla tiedoillasi. Jos sinulla ei ole mitään vähennyksiä, niin veroprosentti voi olla juuri tuo 20%. Työmarkkinatuen määrän näkee Kelan sivuilta, siinä ei ole mitään ihmeteltävää. Paitsi jos sinulla on isot pääomatulot, jotka pienentää sen määrää. Verotuksessa sen sijaan on enemmän niitä liikkuvia osia.
[/quote]
*katsoo lappua*
[/quote]
Kiitos! Onko tämä kuukaudessa vai 4 vko:ssa?
Jos maksaisin puolet vuorkastani niin käteen jäisi vajaa 200 euroa. Mies töissä, tulot pienet. En saa asumistukea, en sossusta. Ainoastaan peruspäivärahan ja sillä kituutan. Nytkin kun yksi lasku oli vahingossa menny perintään, niin mun rahat kusi siinä. Ei ole varaa maksaa puhelinlaskuakaan.
Eikös se riipu vuokrasta? Ja eikö pitkäaikaistyöttömälläkin voi olla (velaton) omistusasunto?
Niin paljon jää käteen, että kaikkien kannattaa kadehtia työttömiä.
Siis kyllähän muutamalla satasella kuukaudessa saa ruuat, vaatteet ja kaikki. Ei työttömän tarvii tietenkään ikinä esim. käydä leffassa tai ostaa kesällä jätskiä tmv. Ja ei hajoo pesukonee tmv. (ja jos hajoo, työttömällä on kyllä aikaa pestä käsin. paitsi jos on orjatyössä).
Miiten vitussa joilleki jää muka joku tonni ku ittelle satane !??!?
Saan 818€ ja siitä verot pois. Korotus yhdestä lapsesta. Vuokralla asutaan mutta mitään asumistukea en saa miehen tulojen takia.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 15:12"]
[/quote]
*katsoo lappua*
[/quote]
Kiitos! Onko tämä kuukaudessa vai 4 vko:ssa?
[/quote]
Neljän viikon aikajaksolta.
[/quote]
*katsoo lappua*
[/quote]
Ilman korotuksia työmarkkinatuki on keskimäärin 705€/kk, lukee kelan sivuilla.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:22"]Eroaako pitkäaikaistyöttömän tuet jotenkin ei-pitkäaikaistyöttömien tuista?[/quote]
Ansiosidonnainen on yleensä paljon korkeampi kuin pitkäaikaistyöttömän tuet. Ansiosidonnaisen kesto on rajoitettu.