Olisiko auriongonpimennys pitänyt pysty havaitsemaan jollain tavalla?
Oli menoa, minkä takia jouduin liikkumaan ulkona parhaaseen aikaan välillä 11.30 -13.00, mutta en kyllä huomannut paljon mitään tavallisesta päivänvalosta poikkeavaa.
Suoraan aurinkoa kohtia en kyllä varoitusten takia katsellut, mutta kyllä se silti ihan normaalisti häkäisi (pimennyksen aikana ei kuulemma pitäisi häikiä).
Kusetukselta vaikuttaa koko pimennys.
Kommentit (41)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:43"]
[/quote] Tarkoituksella ylihypetettyä paskaa, jolla taas saatiin otsikoita myytyä. [/quote] Kyllä mielestäni ihan hypetettävä uutinen.
[/quote]
Hypen mukaan auringonvalon ei pitänyt pimmenyksen aikana olla häikäisevää, kuten se normaalisti on. Mä olin sen koko pimmenyksen ajan ulkosalla ja kummä kyllä, koko ajan auringonvalo häikäisi aivan normaaliin tapaan.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:50"]
mutta en löydä mitään infoa mitä nyt pitäs tehä jos tulikin jotain vahinkoa???
[/quote]
Et voi tehdä mitään.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:23"]
Kyllähän valo oli hetken aikaa hämärämpää ja oli jopa pimeää sisällä.
[/quote]
Missäpäin Suomea oli pimeää???
Itse asun Pirkanmaalla ja vaikka metsäkin vähän varjostaa, niin h-hetkellä ei ollut kyllä tietoakaan pimeydestä, vaan auringovaloa tulvi pirttiin kokoajan. Tokihan sellanen aavistuksen vähäisempi aurinko oli hetkellisesti havaittavisssa, mutta hämärää ei todellakaan ollut. Täällä siis aurinko paistaa tällä hekellä, kuten myös pimennyksen aikaan, pilvettömältä taivaalta.
Kun on vielä hyvin muistissa se vuoden 1990 täydellisen auringonpimennyksen tuoma hetkellinen hämärä hetki, niin eihän tätä voi verrata siihen edes samana päivänä.
Aurinko paistoi kuin ohuen pilven läpi, mutta hämärää saati pimeää ei kyllä sisällä tai ulkona ollut. Ihan aurinkoista ja valoisaa koko ajan.
"
Elimistöllämme on kyky korjata ja korvata vaurioituneita soluja. Silmän mykiö on kuitenkin poikkeus, eikä sitä voi koskaan korjata. Tämän vuoksi tiettyjä oireita, esimerkiksi kaihia, voi ilmetä mykiön valkuaisaineiden asteittaisen vaurioitumisen seurauksena. Tavallisesti tämän vaurion aiheuttaa UV-säteily.
Liiallinen altistuminen UV-säteille varhaislapsuudessa on erityisen haitallista silmille, ja voi olla, että vauriot ilmenevät vasta myöhemmin. UV-säteilyllä saattaa myös olla osansa silmänpohjan ikärappeuman kehittymisessä makulan (verkkokalvon keskustan) rappeutuessa. Jos auringolle altistuminen jatkuu edelleen, seurauksena saattaa myös olla ihosyöpä (melanooma) silmäluomissa."
Käytännössä se säteily siis polttaa näköhermoja paskaksi.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:50"]Tämä on tyhmä kysymys koska olen tyhmä (!!!!!!!) mutta sainkohan pysyvän vaurion silmilleni aikaiseksi.[/quote]
Jos katsoit lyhyissä parin sekunnin pätkissä ja pidit välissä taukoja, pysyvät vauriot ovat hyvin epätodennäköisiä. Et voi tehdä mitään. Älä panikoi, vaan idota, että näkö palautuu. Jos saitkin vaurion, sille lääkäritkään eivät voi tehdä mitään sen korjaamiseksi. Se heikentää näkökykyäsi jonkin verran ja vaikeuttaa lukemista ja tarkkaa työskentelyä. Jos et saa asiaa mielestäsi, psykologia voi tehdä temput ja saada sinut tuntemaan näkösi heikoksi. Siinä tapauksessa voit käydä ensi viikolla optikolla näöntarkastuksessa. Se maksaa pari kymppiä ja saat hyvin hyvin todennäköisesti huojentavan tiedon, että kaikki on kunnossa.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:50"]
Tämä on tyhmä kysymys koska olen tyhmä (!!!!!!!) mutta sainkohan pysyvän vaurion silmilleni aikaiseksi.. Olisin ostanut suojalasit mutta kun ei ollut saatavilla niin hetken mielijohteesta menin pihalle katsomaan pimennystä. Nappasin jotkut halpis arskat mukaan missä tuskin mitään suojaa ollenkaan. Ajattelin että olenhan ennenkin vilkaissut aurinkoon nopeasti niin voin nytkin. Kurkkasin halpislasieni läpi ja näin vain auringon. Kun katsoin uudelleen näinkin edessä olevaa kuuta. Pidin aina taukoa mutta unohdin kaiken järkevän ja katsoin useita kertoja suoraan aurinkoon kun pystyi seuraamaan miten kuu liikkui. Samaan ainaan katsoessani muualle näin vain täpliä ja huonosti. Tiedän, olen niin TYHMÄ! Viellä miehellenikin toitotin eilen ettei sitten katso suoraan aurinkoon kun pimennys tulee. Sit oli pakko googlata et kai ne arskat nyt jotain suojaa ni saankin lukea että edes parhaimmat aurinkolasit eivät suojaa MITÄÄn. Ja jo muutaman sekunnin katsominen aiheuttaa vakavan silmävaaran. Minä katsoin sekunnin/kaksi. Varmaan 7-10 kertaa :( sitten tulin sisälle enkä tietenkään tuon jälkeen nähnyt kunnolla kun tuijotellut kirkkaaseen. Puolentunnin päästä aloin psnikoitumaan että en vieläkään tunne näkeväni normaalisti. Silmät tuntuvat jotenkin vähän ärtyneiltä, kuin olisi hiekkaa saanut silmiin. Nyt on kulunut 1,5 h ja näen siis "normaalisti" mutta edelleen silmissä vähän outo tunne ja vähän semmoinen fiilis ku ois just katsonut kirkkaaseen. Ihan ku ei pystyis niin nopeesti tarkentaa tai jotain. Oonki nyt googlannu ihan paniikissa, kaikkialta löytyy "vältä näitä virheitä", älä katso suoraa, vakavan silmävaurion vaara, mutta en löydä mitään infoa mitä nyt pitäs tehä jos tulikin jotain vahinkoa??? Ja mitä se vahinko käytännössä tarkoittaa??? Ja eikö muut sitten keillä ei nyt ollut oikeaoppisia suojalaseja niin yhtään kurkkinut aurinkoon? Mua ahdistaaa, meneekö tää ohi vai mitä mä nyt teen. Eihän kukaan voi auttaa mut pakko purkaa kun pelottaa. Kyllä voi olla ihminen TYHMÄ :(((((
[/quote]
No kyllähän sä huomaisit jos jotain olis tullut.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:00"]
"
Elimistöllämme on kyky korjata ja korvata vaurioituneita soluja. Silmän mykiö on kuitenkin poikkeus, eikä sitä voi koskaan korjata. Tämän vuoksi tiettyjä oireita, esimerkiksi kaihia, voi ilmetä mykiön valkuaisaineiden asteittaisen vaurioitumisen seurauksena. Tavallisesti tämän vaurion aiheuttaa UV-säteily.
Liiallinen altistuminen UV-säteille varhaislapsuudessa on erityisen haitallista silmille, ja voi olla, että vauriot ilmenevät vasta myöhemmin. UV-säteilyllä saattaa myös olla osansa silmänpohjan ikärappeuman kehittymisessä makulan (verkkokalvon keskustan) rappeutuessa. Jos auringolle altistuminen jatkuu edelleen, seurauksena saattaa myös olla ihosyöpä (melanooma) silmäluomissa."
Käytännössä se säteily siis polttaa näköhermoja paskaksi.
[/quote]
Eihän tässä taidettu uv-säteilystä puhua...
Hypen mukaan auringonvalon ei pitänyt pimmenyksen aikana olla häikäisevää, kuten se normaalisti on. Mä olin sen koko pimmenyksen ajan ulkosalla ja kummä kyllä, koko ajan auringonvalo häikäisi aivan normaaliin tapaan.
Mikä ihmeen taho on uutisoinut, että auringon valo ei häikäisisi auringonpimennyksen aikana? Seiskalehti? Kannattaa tietysti harrastaa lähdekriittisyyttä.
Olisi kannattanut olla Färsaarilla.
Missä ovat Färsaaret? ;D
Mutta huomasitteko, kuinka jännänvärisiä pilvet ja taivat olivat pimennyksen aikaan? Ne näyttivät erilaisilta kuin normaalisti.
Kiitos 28 vastauksestasi, olen aina herkkä ihminen ja mietinkin kuvittelenko nyt enemmän oireita koska mieli vaikuttaa vai tuntuuko oikeesti oudolta. Mutta mielestäni en kuvittele, eli taidan mennä näöntarkastukseen. Opinpahan tästä läksyn. Voi hyvää päivää sentään. Ehkä menen tarkastukseen jo tänään. Toivotaan että tulis se huojentava tieto! Vähän on siis semmoinen olo edelleen että tekis hyvää vaikka pitää vAn silmiä kiinni/pimeessä, muttasekään ei nyt onnistu kun olen kotona kahden puolivuotiaani kanssa :/
Kiitos 28 vastauksestasi, olen aina herkkä ihminen ja mietinkin kuvittelenko nyt enemmän oireita koska mieli vaikuttaa vai tuntuuko oikeesti oudolta. Mutta mielestäni en kuvittele, eli taidan mennä näöntarkastukseen. Opinpahan tästä läksyn. Voi hyvää päivää sentään. Ehkä menen tarkastukseen jo tänään. Toivotaan että tulis se huojentava tieto! Vähän on siis semmoinen olo edelleen että tekis hyvää vaikka pitää vAn silmiä kiinni/pimeessä, muttasekään ei nyt onnistu kun olen kotona kahden puolivuotiaani kanssa :/
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:08"]
Olisi kannattanut olla Färsaarilla.
Missä ovat Färsaaret? ;D
[/quote]
Atlantin valtameressä Ison Britannian ja Islannin välillä. Kannattavuudesta en tiedä. Sielläpäin oli tänään aika pilvistä, mutta ei se ihan pahimman pilvialueen alla ollut. Jos menisin auringonpimennysmatkalle, ottaisin paikan, jossa on todennäköisemmin aurinkoista kuin pivisellä Atlantilla.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 13:43"]
[/quote] Tarkoituksella ylihypetettyä paskaa, jolla taas saatiin otsikoita myytyä. [/quote] Auringonpimennys ei ole olemassa jotta sinulla olisi jännää. :D Kuun kulkeminen auringon edestä on tähtitieteellinen tapahtuma, jonka voi tavallinenkin ihminen havaita maasta käsin. Tapahtuu vieläpä erittäin harvoin. Kyllä mielestäni ihan hypetettävä uutinen.
[/quote]
Auringonpimennyksiä on maapallolla keskimäärin 18 kk välein, joten ei se nyt niin harvinaista ole. Suomessakin seuraava on jo kesällä 2018.
Suomessa kaksi kolmesta jää pilvien taakse. Hyvä kun kerran vuosikymmenessä näkee. Tämä oli minulle neljäs tai viides, vaikka olen ollut 35 vuotta avaruusintoilija.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2015 klo 14:05"]
Mikä ihmeen taho on uutisoinut, että auringon valo ei häikäisisi auringonpimennyksen aikana? Seiskalehti? Kannattaa tietysti harrastaa lähdekriittisyyttä.
Kyllä sitä uutisoitiin ihan ylellä ja vielä jotain asiantuntijaa lainaten.
Pohjanmaalla näkyi vain pieni sirppi, observatorion putkilla näki upeasti, ja mukanani oli myös omat auringonkatseluun tarkoitetut lasit :) ei sielläkään paljaalla silmällä olisi huomannut koko pimennystä :D oli kyllä hassua kuinka vähän loppupeleissä hämärtyi, aurinko se vaan jaksaa valaista :)
Tämä on tyhmä kysymys koska olen tyhmä (!!!!!!!) mutta sainkohan pysyvän vaurion silmilleni aikaiseksi.. Olisin ostanut suojalasit mutta kun ei ollut saatavilla niin hetken mielijohteesta menin pihalle katsomaan pimennystä. Nappasin jotkut halpis arskat mukaan missä tuskin mitään suojaa ollenkaan. Ajattelin että olenhan ennenkin vilkaissut aurinkoon nopeasti niin voin nytkin. Kurkkasin halpislasieni läpi ja näin vain auringon. Kun katsoin uudelleen näinkin edessä olevaa kuuta. Pidin aina taukoa mutta unohdin kaiken järkevän ja katsoin useita kertoja suoraan aurinkoon kun pystyi seuraamaan miten kuu liikkui. Samaan ainaan katsoessani muualle näin vain täpliä ja huonosti. Tiedän, olen niin TYHMÄ! Viellä miehellenikin toitotin eilen ettei sitten katso suoraan aurinkoon kun pimennys tulee. Sit oli pakko googlata et kai ne arskat nyt jotain suojaa ni saankin lukea että edes parhaimmat aurinkolasit eivät suojaa MITÄÄn. Ja jo muutaman sekunnin katsominen aiheuttaa vakavan silmävaaran. Minä katsoin sekunnin/kaksi. Varmaan 7-10 kertaa :( sitten tulin sisälle enkä tietenkään tuon jälkeen nähnyt kunnolla kun tuijotellut kirkkaaseen. Puolentunnin päästä aloin psnikoitumaan että en vieläkään tunne näkeväni normaalisti. Silmät tuntuvat jotenkin vähän ärtyneiltä, kuin olisi hiekkaa saanut silmiin. Nyt on kulunut 1,5 h ja näen siis "normaalisti" mutta edelleen silmissä vähän outo tunne ja vähän semmoinen fiilis ku ois just katsonut kirkkaaseen. Ihan ku ei pystyis niin nopeesti tarkentaa tai jotain. Oonki nyt googlannu ihan paniikissa, kaikkialta löytyy "vältä näitä virheitä", älä katso suoraa, vakavan silmävaurion vaara, mutta en löydä mitään infoa mitä nyt pitäs tehä jos tulikin jotain vahinkoa??? Ja mitä se vahinko käytännössä tarkoittaa??? Ja eikö muut sitten keillä ei nyt ollut oikeaoppisia suojalaseja niin yhtään kurkkinut aurinkoon? Mua ahdistaaa, meneekö tää ohi vai mitä mä nyt teen. Eihän kukaan voi auttaa mut pakko purkaa kun pelottaa. Kyllä voi olla ihminen TYHMÄ :(((((