Avioliitto vetelee kai viimisiään, mitä teen väärin :(
Meillä on takana melkein yhdeksän yhteistä vuotta, kuudes hääpäivä lähestyy. Välillä on ollut huonompia aikoja, jolloin olemme olleet etäisiä, mutta ollaan sitten lähennytty aina uudelleen.
Jatkuvana ongelmana olen itse kokenut miehen kyvyttömyyden keskustella asioista, niistä arkipäiväisistäkin. Välillä olen yrittänyt korostaa puhumisen tärkeyttä ja sitten toisinaan hiljaa hyväksynyt miehen puhumattomuuden, eihän toista voi väkisin muuttaa.
Meillä oli vajaa vuosi sitten isompi riita, jonka seurauksena mies otti eron esille tyyliin "kyllä minä eropaperit voin kirjoittaa jos haluat, mutta sinä toimitat ne eteenpäin". Keskustelu loppui lyhyeen kun en itkultani saanut mitään sanottua ja hän lupasi että keskustellaan asiat selviksi myöhemmin ja katsotaan mihin päädytään. Sitä keskustelua ei koskaan käyty uudestaan, enkä sitä vaatinut kun en halunnut painostaa miestä puhumaan, odotin että puhuu kyllä jos siltä tuntuu.
Asiat lähtivät kuitenkin taas parempaan suuntaan ja kaikki tuntui olevan hyvin. Mies alkoi puhua neljännestä lapsesta. Minun mielipiteeni oli että kolme riittää, mutta tiesin kyllä miehen haavrilevan neljännestä. Aiheesta ihme kyllä saatiin tiivis keskustelu aikaan ja päätin suostua miehen toiveeseen. Omana toiveenani esitin, että hän yrittäisi olla raskausajan enemmän läsnä ja henkisenä tukena minulle (kolmatta odottaessa koin jääväni ihan yksin ja tunne oli ahdistava), mies lupasi yrittää.
Nyt odotan meille neljättä lasta. Mies on etäinen, kylmäkiskoinen, pahantuulinen ja välinpitämätön. Minä tunnen itseni pelokkaaksi, ahdistuneeksi, hylätyksi ja huonoksi kun en kelpaa. Saatan olla päivällä ihan hyvällä tuulella lasten kanssa, mutta miehen tullessa töistä, mieliala vaihtuu varautuneeksi ja kiukkuiseksi, koska mies on niin pahalla tuulella tullessaan kotiin.
Olen yrittänyt kysyä syytä miehen pahantuulisuuteen saamatta vastausta. Ainut asia jonka hän on maininnut on että seksin puute kiukuttaa häntä. Kerroin että haluan kyllä seksiä, mutta päästäkseni oikeaan mielentilaan, kaipaisin ensin huomiota, hyväilyä, hellyyttä, kosketusta.. Pari kertaa olen suostunut seksiin vain koska mies on sitä niin kovasti halunnut ja tarvinnut. Molemmilla kerroilla olen tuntenut fyysistä ja henkistä kipua, minkä mies on huomannut ja jatkanut siitä huolimatta. Tämä on vähentänyt halujani entisestään.
Kaikesta tästä johtuen minulla on riittämätön olo. Koen tarvitsevani hyväksyntää ja arvostusta, huomiota ja kosketusta ilman taka-ajatuksia. Tunnen olevani yksin ja minua pelottaa.
Kommentit (144)
Puhun nyt sellaisen perheen lapsena, jossa vanhemmilla oli todella kylmät välit. Ei ikinä mitään hellyydenosoituksia, ainoastaan kyräilyä, tiuskimista, halveksuntaa ym. JÄTÄ SE MIES. Lasten vuoksi. Itse koen olevani täysin tunnevammainen lapsuuden vuoksi, monen vuoden masennus takana ja tunnelukkoja joita pääsen onneksi pian terapiassa avaamaan. Mutta kyllä tuntuu, että parhaat nuoruusvuodet meni vain "selvitessä". Kyllä kotona täytyy olla mukava ilmapiiri ja rakkautta, sillä ei ole paskan vertaa väliä tuleeko se yhdeltä vai kahdelta vanhemmalta.
Unohda, että olet prinsessa, kun ei ole. Eikä miehesikään ole prinssi. Me olemme tavallisia ihmisiä.
Aloita siitä, että teet miehen kotiintulon hänelle mieluisaksi asiaksi. Ehkä hän on väsynyt tulessaan töistä kotiin. Ethän voi tietää, millaista hänellä on päivisin työpaikallaan ja hän toivoisi lepoa kotiin tullessaan. Halaa häntä hänen tullessaan ja yritä näyttää leppoisalta. Anna hänen ainakin puolisen tuntia toipua työpäivän rasituksista vaikka pitkällään ja tarjoa sitten ruokaa. tämä varmaan auttaisi miestäsi sitten asettumaan perhe.elämään. Kuuntele häntä, jos hän joskus haluaa puhua itsestään ja työpaikastaan.Älä kuitenkaan kysele liikaa. Minusta tuntuu, että hän kyllä välittää teistä, eikä haluaisi menettää. Olisi niin hyvä, jos pystyisitte jatkamaan yhteiseloanne jo lastenkin tähden.
Aikuiset ihmiset ja noin ulapalalla omista asioistaan. Tietääkö tällä planeetalla ylipäätään kukaan mitä tekee?
ootte vaan väärä pari, ei sitä rakennevikaista taloa
voi saada pintaremontilla kuntoon.
Ero on ainoa ratkaisu.
Meette myöhemmin yhteen uudestaan jos meette.
Menee vaan molempien elämä syltyksi
toisialle raastaessa vuodesta toiseen.