Mitä ajattelette jos joku on tosi lihava?
Joskus kadulla näkee selvästi yli 100kg naisia. En tuomitse mutta mietin mikä siihen on johtanut ja millaista hänen elämä on. Varsinkin jos on nuori.. Elämä menee hukkaan.. Mitä ajatuksia teillä? Mitä uskotte että siinä on taustalla?
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Olin todella pieni ja kaunis, mutta vähän extraa reisissä ja pepussa, kun työterveyshoitaja kysyi, että poljenko sähköpyörällä töihin ja että syönkö karkkia joka pv (kerroin että liikun 4h viikossa hikijumpat+ pyöräilyt töihin EI sähköpyörällä sekä fyysinen työ) ja kerroin etten syö karkkia ollenkaan. TyöterveysHoitaja pöyristyi koska vaakalukema oli isompi kuin miltä näytin ja käski laihduttaa (hän oli itse lihakseton luikku, varmasti liikuntaa välttelevä ihminen :D). LOL. tätä tasoa.
Sanotaankohan selkeille alkoholisteillekin työterveydessä että "nyt se korkki kiinni, juot varmaan vahvoja joka ilta eikö nii????????!!!!!!!!! koita pistää korkki kii!!!!!!"
............. -.- ei, ei sanota. Ainoastaan jos oot taipuvainen pyöreyteen, sussa on vikaa. Muuten oot normaali ihminen. -.-
No turha täällä selitellä, syöt liikaa ja kulutat liian vähän. Kerrankin joku sanoi sen sinulle päin naamaa, eikä hyssytellyt asiasta.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä että miksi ihmiset joita paino-"ongelmat" ei koske, on muka kiinnostuneita?? Jos olisit oikeasti kiinnostunut, pyytäisit vaikka lihavaa tuttua salille tms, jos täällä vaan kyselet niin se tekee nimenomaan kyttääjämäisen persoonan jota kiinnostaa vaan muiden huonojen puolien ajattelu, ehkä luulet siten että sussa olisi vähemmän vikaa?
Ei palstailu mitenkään poissulje kaikenpainoisten kanssa harrastamista, monella on itselläänkin kokemusta paiko-ongelmista, ja lopuilla on muuten vaan oikeus osallistua haluamiinsa keskusteluihin. Omaa osallistumistaan sen sijaan voi ja kannattaa miettiä jos aihepiiri tuottaa jotenkin tuskaa ja mielipahaa.
Vierailija kirjoitti:
Se mitä pistää suuhunsa ja paljonko liikkuu on kuitenkin 99% vaikuttavat tekijät siihenkin, miksi suurin osa suomalaisista on ylipainoisia
-Miksei alkoholisteista ajatella "Se mitä ihminen juo ja paljonko, kertoo onko ihminen alkoholisti!!!!!!!"
99% vaikuttavat tekijät alkoholismissa on ALKOHOLI!!!!!!!!!!!!!!!! Herätkää, alkoholistit!!!!!!!!!!! miksei noin ikinä sanota, mutta ylipainoisista saa sanoa noin?
Tota miten niin ei saa sanoa? Addiktio on addiktio mutta ilman alkoholia ei ole alkoholistia, joten totta kai sillä on merkitystä mitä kurkustaan alas pistää. En ymmärtänyt mitä raivoat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No miksi alkoholisti ei halua muuttua? Miksi laiska ei vaan pääse lenkille? Miksi tupakoivat yrittävät jyystää nikotiinipurkkaa, kunnes taas rööki palaa? Miksi nisti piikittää? Kerro! Ei ihmetytä??
Minua ainakin ihmetyttää kaikki nuo luettelemasi asiat ihan yhtä lailla, mutta tässä ketjussa ei kysytty, että ”mitä ajattelet nistin nähdessäsi”.
Miksi noista muista ei ainuttakaan ketjua ole palstalla näkynyt, jos kerran ihmetyttää? Voisiko olla, että näillä ryhmillä on eräällä lailla samanlaiset syyt? Miksi lihavan elämää pitää jatkuvasti ihmetellä? Mikä siinä niin kiinnostaa, miksi ei alkoholistin toimet ja motiivit kiinnosta?
Minua taas tämä jatkuva vainoaminen ihmetyttää. Miksi ei voi keskittyä siihen omaan elämäänsä, lihavat kun ei ihmettelemällä laihdu. Kova jankkaaminen joka päivä, vaikka lopputulema on aina sama, huudellaan kuorossa läskiä, kuin jotkut alakoulun kiusaajat. Miksi haluatte kiusata? Sekin ihmetyttää.
Tämä on keskustelupalsta, aihe vapaa. Joku teki aloituksen lihavuuden tuomista mielikuvista. Silloin on ihan korrektia keskustella siitä. Kukaan ei ole kuorossa huutelemassa läskiä, vaan kirjoittavat nimenomaan omia ajatuksiaan. Niitä, joita ei ääneen kehtaa sanoa oikeassa elämässä. Reaaliteetti on, että ihmiset ajattelevat omassa mielessään kaikenlaista mutta eivät sano niistä ääneen puoliakaan. Nyt oli keskustelu nimenomaan ajatuksista, ei siitä miten suhtautuu tai käyttäytyy todella lihavan ihmisen nähdessään. Harvassa ovat ihmiset, jotka sanallisesti hyökkäävät ylioainoisten kimppuun. Nyt keskustellaan ajatuksista, ei teoista.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin ponttisi. Siksi minun ei täällä pitäisi huudella, kun ei omakohtaista kokemusta ole. Olen hoikka ja siten etuoikeutettu. Nytkin pitäisi olla hiljaa, mutta pakko puhua.
Minusta olisi kiinnostavaa kuulla lihavien itsensä mietteitä omasta lihavuudestaan. Toki on ihmisiä joilla on mielenterveyden ongelmia tai muita vastaavia, jotka kasautuneet ja johtaneet lihomiseen. Tämän ymmärrän täysin. Mutta en usko että jokainen lihava on "moniongelmainen". Olisi kiinostavaa kuulla, ovatko he tyytyväisiä kehoonsa (tuskin ovat) ja haluaisivatko he muutosta (todennäköisesti haluaisivat). Ovatko he yrittäneet? Miksi eivät? Miksi ei tule muutosta? Ovatko hakeneet apua? Jne.
No minä voin muutaman kilon ylipainolla kertoa, että suklaa maistuu ja räntäiltoina kotisohvakin kutsuu enemmän kuin ulkoilu. Lapset ja työ pitävät kiireisenä, joten hikijumpalle ajan löytyminen on työn alla. Nukun mieluummin kunnon yöunet kuin nipistän niistä heräämällä esimerkiksi viideltä salille. En ole tyytyväinen kehooni mutta koko nuoruus meni hoikkana ja ehkä taas kun lapset itsenäistyvät jaksan taas paremmin hoitaa itseäni. Luulen, että nämä ovat aika tavallisia syitä suurimmalle osalle pikkuisen tai vähän enemmänkin pullealle.
Lihaviin naisiin en niinkään kiinnitä huomiota, mutta ylipainoiset miehet häiritsevät katukuvaani usein. Ajattelen miten vastenmielistä, nuo läskit impulsiiviset alkoholistit jotka aromatisoivat mieshormoninsa estrogeeniksi ja hankkivat itselleen tissit ja naisellisen takamuksen. Miten käy kansakunnan elinvoiman, kun miehet ovat niin hormonihäiriöisiä, etteivät kohta kykene hedelmöittämään ketään, vaikka joku satunnainen sokea kurppa olisi valmis yhtymään heidän kanssaan. Pitäisi laatia jokin fasisitinen lainsäädäntö joka kieltää kaiken roskaruuan ja alkoholin myymisen, koska mikään muu menetelmä ei saa noita läskejä mammanpoikia laihtumaan.
Mä mietin mitä heille kävisi jos tulisi joku sotatila, eikä sukaatia ja namipusseja olisikaan enää saatavilla.
Samalla pitäisi ehkä töitäkin tehdä ja osallistua yhteiskunnan asioihin muutenkin, monet näistä kun näyttävät siltä että sosiaalituilla elellään.
Mietin kun näen oikein lihavia naisia, että joku niitäkin nuhhii, vaikka itselle se olisi mitä pöyristyttävin ajatus.
Mielestäni lihavuus on samanlainen sairaus kuin esimerkiksi alkoholismi, johon tulisi saada kunnollista hoitoa psykologipalveluineen ja lihavuusleikkauksineen.
Lihavat ovat addiktoituneita syömiseen, piste.
En välttämättä mitään, jos ohi kävelee. Jos sen sijaan juttelen tai olen todella suuren ihmisen seurassa, mielessäni saattaa vilahdella ajatuksia, kuten "Miksi?", "Tuo on varmaan päivittäin onneton.", "Onpa sääli, kun tuon poistamiseen joutuu tekemään niin paljon töitä." tms. Vaihtelevasti jotain tällaista. En voi väittää, että näitä ajatuksia ei lyhyesti vilahtelisi, mutta en anna niille itsessäni tilaa tai arvoa. Ei minun tarvitse ymmärtää. Tiedän lisäksi järjellä sekä hengellisellä tasolla, että ihmisarvo ei riipu mitenkään painosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Töissä aina ne oikeasti todella ylipainoiset syövät jotain salaatteja ja puhuvat miten söivät viikonloppuna vaikka vain lohisalaatin jne. Jotenkin en voi olla hymyilemättä, sillä kotiin mentyään ahmivat varmaan jotain suklaakakkuja pari kappaletta. Lähinnä ylipaino on mentaalipuolen ongelma, usein ne laihat ja terveellisesti elävät ovat elämässään onnellisia.
Itse en puhu ruoasta töissä, mutta syön kyllä kevyesti. Siihen on pari syytä. Ensinnäkin, minun ongelma nimenomaan on se, että syön _ruokaa_ liian vähän ja iltapainotteisesti. Toiseksi iso annos töissä aiheuttaisi sen, että työntekeminen olisi tukalaa. (fyysinen työ) Lisäksi minulla on suolisto-ongelmia (yllätys!) ja saisin istua paskalla loppupäivän, jos söisin töissä liikaa.
Jokin ei nyt täsmää. On fyysinen työ ja ongelma on liian vähäinen syöminen sekä kaikki päivällä syöty tulee suoraan pyttyyn. Silti henkilö on sairaalloisen ylipainoinen. Eli vain illalla syöty ruoka ei aiheta ripulia ja kerryttää ylipainoa? En nyt ihan hahmota tätä kokonaisuutta.
Ööh, missä kohtaa sanoin, että olen sairaalloisen ylipainoinen? Ei tässä ketjussa sellaista kriteeriä vaadittu. Onko sulle oikeasti yllätys, että monen ylipainoisen ongelmana on epäsäännöllinen syöminen? Ja kotona on aikaa istua vessassa, töissä ei.
Tosi lihava ihan otsikossa viittaa aika suureen ylipainoon. Jos kaikki epäsäännöllisesti syöty ruoka tulee suoreen pyttyyn, niin missä välissä mitään ehtii kertyä vararavinnoksi?
Tämä lainaus on kuin omasta suustani. Toki koen tuon lisäksi myös myötätuntoa, mutta se myötätunto on ihan rehellisesti hivenen säälin sävyttämää. Näin se mussa vaan on, en voi sille mitään.
Lainaus: "Siis mitä oikein kuvittelit, ihan realistisesti? Ihmisten ajatukset ei yleensäkään ole kauhean korrekteja. Siksi on hyvä, että ne ovat äänettömiä ja yksityisiä. Merkitystä on sillä, miten muita ihmistä kohtelet.
Kyllä minä mietin tosi lihavan ihmisen nähdessäni, että huhhuh, miten toi on antanut tilanteen mennä tuohon. Jos päädymme jollain tavalla tekemisiin, kohtelen häntä ihan yhtä ystävällisesti kuin muita. Ihan yhtä lailla voisin miettiä jostakusta hoikasta ihmisestä, että onpa tolla hirvee tukka - ei se silti alenna hänen ihmisarvoaan silmissäni."
Näin yks päivä tuossa lähikaupassa nuorehkon pariskunnan, joka yhteensä painoi varmaan yli 300 kg. Harvoin näkee. Tuli lähinnä säälin tunne.
Totuus on ettei Sannastakaan olisi tullu pääministeriä lihavana. Lihavuus vaikuttaa kaikkiin eri elämän osa-alueisiin eikä vähiten yleisterveyteen.
En oikeastaan mitään. Ei ne mun kiloja ole. Ja jokainen saa olla sen painoinen kuin tykkää.
No HALOO! Kaikkien teidän äiti, isä, puoliso tai lapsi on ylipainoinen - jos ette ole itsekin.
Ajatteletteko tosiaan näin heistäkin, vai vain noista vieraista, kadulla vastaan tulevista lihavista?
Hormonaalinen ehkäisy, joka lisää ruokahalua, on tosi tavallinen syy naisten lihomiseen. Tätä ehkäisymuotoa tyrkyttävät terkkarit jo nuorille teinitytöille, vaikka näillä ei olisi säännöllistä seksielämää tai muuta syytä aloittaa ko. ehkäisyä. Monet naiset käyttävät hormonaalista ehkäisyä myös miehen painostuksesta, kun on muka pakko saada vedellä paljaalla.
Aloitin itse hormonaalisen ehkäisyn 30-vuotiaana runsaiden kuukautisten takia. Olin vältellyt ko. ehkäisymuotoa pitkään lihomisen pelossa. Lihoin pillereiden takia puolessa vuodessa 15 kg, olen nyt lihavampi kuin koskaan ennen elämäni aikana, 158 cm/80 kg. Ruokahalu on muuttunut sellaiseksi, että pystyy ihan helposti vetämään yhdeltä istumalta sipsipussin tai suklaalevyn, mitä en ennen tehnyt.
Siis miten niin elämä menee hukkaan? 🤣🤣
Mulla parikin lihavaa ystävää (28-32-vuotiaita), heillä on korkeakoulututkinnot, toisella avoliitto, toisella kaksi lasta, asiantuntijatyöt.
Harrastavat liikuntaa kummatkin, pelaamista, käsitöitä. Ihan normaaleja nuoria naisia.
Kummallakin on vakavan lihavuuden taustalla ongelmia, masennus ja PCOS, toisella epävakaa phäiriö ja huono lapsuus, ei oppinut syömään/kokkaamaan normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on ettei Sannastakaan olisi tullu pääministeriä lihavana. Lihavuus vaikuttaa kaikkiin eri elämän osa-alueisiin eikä vähiten yleisterveyteen.
Samaa mieltä, reilun kymmenen kilon painonnousu heilautti itsellä kaiken jotenkin pieleen, niin omakuvan (mikään vaate ei istunut enää kauniisti), aktiivisuuden kuin mielialankin. Puhumattakaan että tunsin itseni yhtäkkiä ainakin kymmenen vuotta vanhemmaksi. (erityisen kauheaa)! En vaan käsitä miten kukaan katselee vielä 50 kilon nousunkin jälkeen asiaa tumput suorina.
Onneksi sentään talven tullen näkyy katukuvassa vähemmän pimppitrikoita ja etupyllyfarkkuja. Kiitän tästä maksikokoisia talvitakkeja.