Mitä ajattelette jos joku on tosi lihava?
Joskus kadulla näkee selvästi yli 100kg naisia. En tuomitse mutta mietin mikä siihen on johtanut ja millaista hänen elämä on. Varsinkin jos on nuori.. Elämä menee hukkaan.. Mitä ajatuksia teillä? Mitä uskotte että siinä on taustalla?
Kommentit (316)
Suomessa joka toinen on ylipainoinen. Siihen on tottunut. Olemme kuin Usa. Ainostaan, jos joku 250kg painava tulee vastaan, saatan hieman hätkähtää. Kuten eilen, nainen bussissa oli niin lihava, että ei mahtunut normaaliin penkkiin, vaan hän istuutui keskipenkkiin, jossa penkit vastakkain. Muita siihen ei olisi mahtunutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Näin yks päivä tuossa lähikaupassa nuorehkon pariskunnan, joka yhteensä painoi varmaan yli 300 kg. Harvoin näkee. Tuli lähinnä säälin tunne.
Minä näen lähikaupassa työharjoittelijana nuoren miehen, joka saattoi olla ikänsä puolesta kaksikymppinen tai korkeintaan kolmekymppinen, mutta hän oli todella järkyttävän lihava. Toinen työnharjoittelija samassa kaupassa oli pienikokoinen tyttö/nuori nainen ja häneen verrattuna se lihava kaveri oli ainakaan 3 kertaa suurempi. Lähinnä hirvitti sen kaverin terveyden puolesta, jos jo nuorena on noin paljon painoa.
Mä muistan joskus tv:stä nähneeni jonkun ohjelman, jossa suurperhe oli adoptoinut erään muksun. Tämä adoptoitu muksu eli samanlaisella ravinnoilla kuin muutkin perheen jäsenet, mutta silti tämä adoptoitu muksu kasvoi kaksi kertaa isommaksi, kuin muut perheen lapset. Tämä oli joku dokumentti tai sen kaltainen, jossa mentiin tämän adoptoidun lapsen elämää läpi. Vasta teininä vai oliko nuorena aikuisena tämä adoptoitu sai tietää olevansa adoptoitu ja tämä adoptoitu oli kauhistellut kuten myös perheen jäsenensä tämän adoptoidun kasvua. Loppupuolella siinä ohjelmassa sanottiin, että tämän adoptoidun koko johtui geeneistä.
Tuo ohjelma sai itseni ajattelemaan, että me ihmiset ollaan synnytty erilaisiksi. Ei ole sitä yhtä ainoaa muottia.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 10kg ylipainoinen ja huomaan, että mahaläskit vaivaavat töissä. On hankalaa kumartua ahtaissa tiloissa. Olen lähihoitaja. Kai tässä on ruvettava laihduttamaan.
Itselläni samoin. Työpaikallani kaikki hoitajat ovat lihavia. Hiki lentää ja ei jaksa kunnolla töitä. Osa ei myönnä lihavuuttaan.
Vierailija kirjoitti:
Että ylettyyköhän pyyhkimään/pesemään takapuoltaan. Telkkarissa tarvitsevat apua pyllistäen
Ai niin satakiloinenko, olen n. 97 kg painava nainen ja alapään pyyhintä onnistuu niin etu- kuin takakautta, no en ole ihan lyhyimmästä päästä (170 cm).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Töissä aina ne oikeasti todella ylipainoiset syövät jotain salaatteja ja puhuvat miten söivät viikonloppuna vaikka vain lohisalaatin jne. Jotenkin en voi olla hymyilemättä, sillä kotiin mentyään ahmivat varmaan jotain suklaakakkuja pari kappaletta. Lähinnä ylipaino on mentaalipuolen ongelma, usein ne laihat ja terveellisesti elävät ovat elämässään onnellisia.
Itse en puhu ruoasta töissä, mutta syön kyllä kevyesti. Siihen on pari syytä. Ensinnäkin, minun ongelma nimenomaan on se, että syön _ruokaa_ liian vähän ja iltapainotteisesti. Toiseksi iso annos töissä aiheuttaisi sen, että työntekeminen olisi tukalaa. (fyysinen työ) Lisäksi minulla on suolisto-ongelmia (yllätys!) ja saisin istua paskalla loppupäivän, jos söisin töissä liikaa.
Jokin ei nyt täsmää. On fyysinen työ ja ongelma on liian vähäinen syöminen sekä kaikki päivällä syöty tulee suoraan pyttyyn. Silti henkilö on sairaalloisen ylipainoinen. Eli vain illalla syöty ruoka ei aiheta ripulia ja kerryttää ylipainoa? En nyt ihan hahmota tätä kokonaisuutta.
Etkä varmaan hahmota kokonaisuutta, koska en missään vaiheessa sanonut, että _kaikki_ tulee pönttöön. Jos syön raskaasti, liikaa, väärin.
Nyt alkoi jo oikeasti kiinnostamaan. En todellakaan hahmota kokonaisuutta. Eli et voi syödä raskaasti, liikaa etkä väärin. Silloin joudut istumaan pytyllä tunteja. Jos syöt kevyesti, vähän ja oikein ja sinulla on liikkuva työ, niin miten saat kerrytettyä tai ylläpidettyä ylipainoa? Ensimmäisessä tapauksessa mitään ei ehdi imeytyä, jälkimmäisessä taasen ei voi lihoa. Voisitko kertoa sinun syömisiä tänne, mitä on mielestäsi kevyesti ja oikein syöminen? Ja vaikka tämä kommentti voi tuntua keljuilulta, niin sitä se ei ole. Ihan aidosti kysyn toivoen asiallista vastausta.❤️
Kun tuo ei tulisi viereeni! Ajattelen, kun olen menossa lentokoneeseen ja jonossa on erittäin lihava tai jopa useampi.
Mikä kärsimys on ollut istua vaikkapa 4,5 tuntia lennolla Espanjaan lentokoneen jo muutenkin ahtaissa tiloissa.
Vierailija kirjoitti:
Totuus on ettei Sannastakaan olisi tullu pääministeriä lihavana. Lihavuus vaikuttaa kaikkiin eri elämän osa-alueisiin eikä vähiten yleisterveyteen.
Kyllähän Saarikostakin todennäköisesti tulisi pääministeri, jos nyt käytäisiin vaalit ja keskusta voittaisi. Puolueen kannatus ei tietenkään riittäisi voittoon, mutta se on ollut pohjamudissa pitkään ennen häntä. Eipä tuo paino hirveästi ole poliittiseen uraan vaikuttanut.
Sairaalloisen ylipainoisen ihmisen nähdessäni mietin, että miten vaikeaa mahtaakaan elämä fyysisesti olla kun vartalossa on niin paljon hallitsematonta massaa (vrt. lihakset). Liikkuminen vaivalloista, ei mahdu kapeista oviaukoista tai lentokoneen penkkiin ym. En ymmärrä miksi valitsee sellaisen elämän eikä laihduta.
Jos ajattelen jotain, ajattelen että mitenköhän tuo on päätynyt tuohon kuntoon (no siis syömällä tietenkin, mutta mikä on johtanut siihen että on päätynyt syömään niin paljon liikaa). Tämä siis joku on oikeasti _tosi_ lihava, mistään perus pullukasta en ajattele mitään, enkä kyllä useimmiten niistä lihavistakaan. Ei ole tapana ajatella vastaantulijoita sen tarkemmin.
Mietin ehkä, että mahtaa olla hankalaa olla noin lihava. Usein heidän liikkumisensa näyttääkin vaivalloiselle ja hengästyvät helposti.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, onko hänellä diabetes 2. Aina väitetään, että se on elintasosairaus, joka on ylipainoisilla. Juu, kyllä sen riski kohoaa, mutta tiedän monta huomattavan ylipainoista, joilla on ihan hyvät sokeriarvot. Itse sen sijaan olen normaalipainoinen, mutta olen saanut sukumme rasituksena tuon aikuistyypin diabeteksen, vaikka syön tosi terveellisesti yms. Suvussa ei ole edes ylipainoisia, vaikka tuo DM2 periytyykin meillä vahvana. Lievästi alipainoinen perheenjäsenkin kärsii korkeista sokeriarvoista, vaikka syö superterveellisesti ja urheilee valtavasti. Eli siis ihan puhtaasti itsekkäästä uteliaisuudesta mietin asiaa ja tekisi usein mieli kysyä, mutta en tietenkään kehtaa.
Muuten en ajattele ylipainoisista sen kummempia kuin muistakaan vastaantulijoista.
Itsellänikin olisi varaa painoa pudottaa 10 kiloa, eli ylipainoa on, mutta en ole vaikeasti ylipainoinen. Minulla 2. diabetes ja joskus jopa ketuttaa katsoa niitä lihavuusohjelmia joissa naisia joiden paino 100-150 kiloa ja 2. diabetes kolkuttelee jo lähellä. Hyvä, että Heillä ei sitä ole, mutta kun tosiaankin se voi puhkea muutenkin. Itselläni kun pikkuhiljaa 40 v jälkeen tuli ensin verenpaine ja kolesterolilääkitys ja 5 v myöhemmin myös diabeteslääkitys. Nyt ikää 50 v mittarissa ja ei painon pudotus ole ainakaan helpottunut. Nyt käyn säännöllisesti vaa'alla että painoa ei tulisi yhtään lisää.
Säälittäviä reppanoita ovat lihavat ihmiset. Tyhmiä ja kuluttavat yhteiskunnan varoja. Laihduttaminen on kiinni korvien välistä. Ei mitään armoa rasvapalleroille. Itsepä ovat suunsa avanneet ja mättöä vetäneet kaksi käsin. Ei armoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän täysin ponttisi. Siksi minun ei täällä pitäisi huudella, kun ei omakohtaista kokemusta ole. Olen hoikka ja siten etuoikeutettu. Nytkin pitäisi olla hiljaa, mutta pakko puhua.
Minusta olisi kiinnostavaa kuulla lihavien itsensä mietteitä omasta lihavuudestaan. Toki on ihmisiä joilla on mielenterveyden ongelmia tai muita vastaavia, jotka kasautuneet ja johtaneet lihomiseen. Tämän ymmärrän täysin. Mutta en usko että jokainen lihava on "moniongelmainen". Olisi kiinostavaa kuulla, ovatko he tyytyväisiä kehoonsa (tuskin ovat) ja haluaisivatko he muutosta (todennäköisesti haluaisivat). Ovatko he yrittäneet? Miksi eivät? Miksi ei tule muutosta? Ovatko hakeneet apua? Jne.
No minä voin muutaman kilon ylipainolla kertoa, että suklaa maistuu ja räntäiltoina kotisohvakin kutsuu enemmän kuin ulkoilu. Lapset ja työ pitävät kiireisenä, joten hikijumpalle ajan löytyminen on työn alla. Nukun mieluummin kunnon yöunet kuin nipistän niistä heräämällä esimerkiksi viideltä salille. En ole tyytyväinen kehooni mutta koko nuoruus meni hoikkana ja ehkä taas kun lapset itsenäistyvät jaksan taas paremmin hoitaa itseäni. Luulen, että nämä ovat aika tavallisia syitä suurimmalle osalle pikkuisen tai vähän enemmänkin pullealle.
Muutaman kilon ylipaino tai lievä lihavuus on kyllä niin normaalia ja yleistä että kukaan tuskin niistä ajattelee juuri mitään. Yleensähän syyt on just tuon kaltaisia, kiirettä ja stressiä ja herkut ja sohva kiinnostaa enemmän kuin liikunta. Mutta sitten kun se alkaa mennä oikeasti sairaalloisen ylipainon puolelle niin alkaa ihmetyttää, eikö siihen itse herää ennen kuin tilanne on ihan järkyttävä ja ala tehdä jotain? Siinä kohtaa kun kunto alkaa mennä niin huonoksi että hengästyy normaalista kävelystä, ei mahdu enää normaalikokoiselle tuolille tai vessakoppiin ja alkaa ehkä tulla muitakin terveysongelmia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Töissä aina ne oikeasti todella ylipainoiset syövät jotain salaatteja ja puhuvat miten söivät viikonloppuna vaikka vain lohisalaatin jne. Jotenkin en voi olla hymyilemättä, sillä kotiin mentyään ahmivat varmaan jotain suklaakakkuja pari kappaletta. Lähinnä ylipaino on mentaalipuolen ongelma, usein ne laihat ja terveellisesti elävät ovat elämässään onnellisia.
Itse en puhu ruoasta töissä, mutta syön kyllä kevyesti. Siihen on pari syytä. Ensinnäkin, minun ongelma nimenomaan on se, että syön _ruokaa_ liian vähän ja iltapainotteisesti. Toiseksi iso annos töissä aiheuttaisi sen, että työntekeminen olisi tukalaa. (fyysinen työ) Lisäksi minulla on suolisto-ongelmia (yllätys!) ja saisin istua paskalla loppupäivän, jos söisin töissä liikaa.
Jokin ei nyt täsmää. On fyysinen työ ja ongelma on liian vähäinen syöminen sekä kaikki päivällä syöty tulee suoraan pyttyyn. Silti henkilö on sairaalloisen ylipainoinen. Eli vain illalla syöty ruoka ei aiheta ripulia ja kerryttää ylipainoa? En nyt ihan hahmota tätä kokonaisuutta.
Etkä varmaan hahmota kokonaisuutta, koska en missään vaiheessa sanonut, että _kaikki_ tulee pönttöön. Jos syön raskaasti, liikaa, väärin.
Nyt alkoi jo oikeasti kiinnostamaan. En todellakaan hahmota kokonaisuutta. Eli et voi syödä raskaasti, liikaa etkä väärin. Silloin joudut istumaan pytyllä tunteja. Jos syöt kevyesti, vähän ja oikein ja sinulla on liikkuva työ, niin miten saat kerrytettyä tai ylläpidettyä ylipainoa? Ensimmäisessä tapauksessa mitään ei ehdi imeytyä, jälkimmäisessä taasen ei voi lihoa. Voisitko kertoa sinun syömisiä tänne, mitä on mielestäsi kevyesti ja oikein syöminen? Ja vaikka tämä kommentti voi tuntua keljuilulta, niin sitä se ei ole. Ihan aidosti kysyn toivoen asiallista vastausta.❤️
Olen eri kirjoittaja, mutta mä käsitin, että hän syö päivällä ja aamulla liian kevyesti (koska pelkää isoja annoksia ja raskaampaa ruokaa suoliston takia). Tämä kostautuu illalla, jolloin syödään suuret määrät jotain kaloripitoista. Se ilta sitten istutaan siellä vessassa.
Ei tossa ollut mitään epäselvää, varmasti aika yleinen syömisrytmi ylipainoisemmilla. Tuollainen kierre myös ruokkii itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 10kg ylipainoinen ja huomaan, että mahaläskit vaivaavat töissä. On hankalaa kumartua ahtaissa tiloissa. Olen lähihoitaja. Kai tässä on ruvettava laihduttamaan.
Itselläni samoin. Työpaikallani kaikki hoitajat ovat lihavia. Hiki lentää ja ei jaksa kunnolla töitä. Osa ei myönnä lihavuuttaan.
Minun on pakko kyllä vähän sympata lähihoitajia. Ennen liiankin hoikan ja terveen painon rajoilla keikkunut kaverini lihoi ainakin kympin lähes heti kun aloitti lähihoitajana. Epäsäännöllinen uni ja ruokailu tulevat vuorotyön mukana, ei edes vessaan aina pääse, eikä monen alan työpaikan ilmapiirissäkään ole kehumista, niin stressikertoin on aika taattu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä puhuin työpaikkaruokailusta. En voi syödä töissä paljoa, koska maha menee sekaisin liikkuessa. Sen sijaan syön illalla liikaa. Niin kuin sanoin, monella ylipainoisella on ruokarytmi sekaisin. Jo pelkästään se haittaa painonlaskua. Usko pois, olen "alalla" ja tiedän kyllä miten pitäisi syödä ja mitkä ovat omat kompastuskiveni. Ne on iltasyömisessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen eri kirjoittaja, mutta mä käsitin, että hän syö päivällä ja aamulla liian kevyesti (koska pelkää isoja annoksia ja raskaampaa ruokaa suoliston takia). Tämä kostautuu illalla, jolloin syödään suuret määrät jotain kaloripitoista. Se ilta sitten istutaan siellä vessassa.
Ei tossa ollut mitään epäselvää, varmasti aika yleinen syömisrytmi ylipainoisemmilla. Tuollainen kierre myös ruokkii itseään.
Kyllä, juuri näin. Saatan syödä lounaaksi salaattia, keittoannoksen tai muun ruoan lautasmallin mukaan. Pienesti kuitenkin, mutta se kostautuu illalla ja itselläni esimerkiksi makean syömisenä. Lounaat on oikeasti säälittävän pieniä usein myös kotona, se voi olla esimerkiksi yksi leipä. Illalla vedänkin sitten usein vaikka puoli levyä suklaata. Makeassa on niin paljon kaloreita, että ei niitä hirveästi tarvitse edes mättää.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi sentään talven tullen näkyy katukuvassa vähemmän pimppitrikoita ja etupyllyfarkkuja. Kiitän tästä maksikokoisia talvitakkeja.
Mikä on etupyllyfarkut ? 🙈
Samalla tavallahan jotkut puolustelevat tupakointia että he tietävät jonkun 90-vuotiaana vaarin, joka on polttanut tupakka-askin päivässä 15-vuotiaasta lähtien eikä ole saanut keuhkosyöpää tai muita mainittavia sairauksia. Ei se silti tarkoita että etteikö tupakointi tai huomattava ylipaino olisi ilmeinen riski terveydelle.