Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä ajattelette jos joku on tosi lihava?

Vierailija
12.12.2021 |

Joskus kadulla näkee selvästi yli 100kg naisia. En tuomitse mutta mietin mikä siihen on johtanut ja millaista hänen elämä on. Varsinkin jos on nuori.. Elämä menee hukkaan.. Mitä ajatuksia teillä? Mitä uskotte että siinä on taustalla?

Kommentit (316)

Vierailija
141/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi alkoholisti ei halua muuttua? Miksi laiska ei vaan pääse lenkille? Miksi tupakoivat yrittävät jyystää nikotiinipurkkaa, kunnes taas rööki palaa? Miksi nisti piikittää? Kerro! Ei ihmetytä??

Minua ainakin ihmetyttää kaikki nuo luettelemasi asiat ihan yhtä lailla, mutta tässä ketjussa ei kysytty, että ”mitä ajattelet nistin nähdessäsi”.

Miksi noista muista ei ainuttakaan ketjua ole palstalla näkynyt, jos kerran ihmetyttää? Voisiko olla, että näillä ryhmillä on eräällä lailla samanlaiset syyt? Miksi lihavan elämää pitää jatkuvasti ihmetellä? Mikä siinä niin kiinnostaa, miksi ei alkoholistin toimet ja motiivit kiinnosta?

Minua taas tämä jatkuva vainoaminen ihmetyttää. Miksi ei voi keskittyä siihen omaan elämäänsä, lihavat kun ei ihmettelemällä laihdu. Kova jankkaaminen joka päivä, vaikka lopputulema on aina sama, huudellaan kuorossa läskiä, kuin jotkut alakoulun kiusaajat. Miksi haluatte kiusata? Sekin ihmetyttää.

Minä olen kyllä nähnyt lähes tasaisesti ketjuja kaikkia noita aiheita koskien. Ehkä huomaat vain ne jotka koskevat itseä jollain tavalla. Jotain kertoo tuokin että pelkkä aiheesta keskusteleminenkin on ”vainoamista, jankkaamista ja kiusaamista”, noilla kriteereillä jokainen keskustelu tällä kärkkäänäkin tunnetulla palstalla on.

No näytithän sinä luontosi "koskee itseä jollain tavalla" eli olen siis lihava, joka suuttui kun lihavista puhutaan, anteeksi "keskustellaan"?? :D

Onko kovin vaikeaa ymmärtää, että ylipainoinen syö enemmän kuin kuluttaa? Miksi sitä pitää yleensä puida, kun se ei itseä koske?

Ja ei, en ole yhtään alkoholistiketjuakaan nähnyt. Joku on saattanut aloittaa ketjun, jossa kertoo että aikoo erota kun mies juo ja pettää. Ei silti ole ollut juominen pääasiana, vaan ihan joku muu kuitenkin. 

=vastareaktio. Varmaan suurin osa keskusteluista ei koske itseäni vaikka niihin osallistunkin. Ihan vaan yleisestä keskustelun ja asioista oppimisen ilosta. Edelleen en voi mitään jos pääsi on jossain pensaassa, ihme päivä se palstalla jos ei ole vireillä keskusteluja niin painosta, alkoholista kuin huumeistakin.

Vierailija
142/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ex oli superkova ajattelemaan ihmisten ulkonäköä ja se olikin hänen lempikeskusteluaiheensa. Katsottiinpa telkkaria tai ajeltiin autolla, keskustelulta "kato tota, oksettavsn näköinen..." ja kyse yliopistotutkinnon suorittaneesta +40v miehestä. Ja muuta ei päässä liikkunut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nyt kun pakotetaan tätä koronarokotetta ihmisille, sillä varjolla että ovat kulkutautimyönteisiä ja kuormittavat sairaalat niin kyllä ylipainoiset ne pahimmat terveydenhuollon kuormittajat ovat. Kiuru ei jostain syystä vain voi sanoa tätä ääneen ja aloittaa sotaa ylipainoa vastaan. 

Vierailija
144/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rehellisesti, hieman ällöttää se läskin määrä. Lisäksi saatan pohtia miltähän siitä ihmisestä oikeasti tunuu olla todella lihava. Itse kun olin 30kg ylipainoinen niin olo oli surkea. Toki esitin itsevarmaa ja että kaikki on hyvin, mutta tunsin kyllä kuinka kehossa ei ollut asiat hyvin.

Eli 30 kiloa ylipainoisena et osannut kuvitella miltä tuntuu olla 60 kiloa ylipainoinenko? No nyt meni jo täysin överiksi. Jo on taas mässääjät vauhdissa. Onneksi haukkuminen ja muiden elämällä mässääminen ei lihota. Ja fiksuun keskusteluunhan toki kuuluu kertoa kuinka joku ihminen  "oksettaa"...

Lihava kieltää ylensyöntinsä ja te muut "paremmat ihmiset" yritätte kieltää ja kiertää sen millä asialla oikeasti olette :D Suoraselkäistä porukkaa.

Vierailija
145/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika yllättävä ketju. Itse en kyllä rehellisesti sanottuna kiinnitä huomiota. Tietenkin jos on joku 300 kg + niin väkiselläkin sen huomaa, mutta en jää ajattelemaan muiden ihmisten ulkonäköä. Terveysriskit ymmärrän erittäin hyvin, koska itselläni terveysvaivoja on jo ja se on tietenkin tosi huono juttu. Mutta nämä muut yleistykset on vähän hassuja. En koe jääneeni mistään paitsi ylipainon takia. Lentokoneen penkkeihin mahtuu hyvin, huvipuistot nyt ei muutenkaan ole minun juttu. Miehiä on riittänyt ja kengätnauhatkin saa solmittua. Teen fyysistä työtä ja opiskelen amkissa. Tosin opiskelen etänä, joten minua ei pääse kukaan näkemään. Eikä painonnousuun tai sen ylläpitoon tarvita mitään hirveää ahmimista. Itselläni on impulssikontrollin kanssa ongelmia, ADHD. Käytännössä ylipaino johtuu siitä, että syön päivisin ihan liian vähän ja iltaisin sitten liikaa. Esimerkiksi tänään olen syönyt 2 tortillaa ja aamulla puolikkaan leivän, MUTTA sen lisäksi olen syönyt puoli pussia toffeeta. Tämä toistuu todella usein. 

Vierailija
146/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huisii kirjoitti:

Että mitähän traumoja sen taustalla mahtaa olla. Ei normaali ihminen ahmi ellei jotain ole vialla.

Kaikki lihavat eivät suinkaan ahmi.

Niin ilmaa vaan haukkovat ja ihmettelevät kun paino se vaan nousee :D

Myös miinuskaloreilla voi lihoa jos sokeriaineenvaihdunta sakkaa. Ihminen ei ole suljettu järjestelmä.

Näitä kyllä sitten riittää kun yli puolet suomalaisista on jo ylipainoisia :D älkää viitsikö aina tarjota syyksi jotain uniikkeja lillukanvarsia kun lihavuusepidemian pääsyyllinen on kuitenkin ihan vaan perinteinen väärin ja liikaa syöminen.

Lihavat ihmiset itsessään eivät herätä minussa oikeastaan minkäänlaisia tunteita, mutta nämä harhaiset selittelyt ärsyttävät. Että ihan tosi terveellisesti syön ja vain vihersmoothieita juon ja päivittäin jumppaan mutta kuin itsestään vaan kertyy nämä kilot!

Miksi ei vaan voi myöntää, että syön päin persettä, se on mun haasteeni tässä elämässä? 99 % lihavista on nimittäin lihavia juuri tästä syystä. Sen takia lihavia on enimmäkseen korkean elintason länsimaissa eikä esim Aftikassa.

Tämä. Töissä aina ne oikeasti todella ylipainoiset syövät jotain salaatteja ja puhuvat miten söivät viikonloppuna vaikka vain lohisalaatin jne. Jotenkin en voi olla hymyilemättä, sillä kotiin mentyään ahmivat varmaan jotain suklaakakkuja pari kappaletta. Lähinnä ylipaino on mentaalipuolen ongelma, usein ne laihat ja terveellisesti elävät ovat elämässään onnellisia. 

Vierailija
147/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatan ajatella, että hänellä on ollut  ehkä traumaattinen lapsuus. Moni lääkityskin lisää ruokahalua.

Vierailija
148/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No miksi alkoholisti ei halua muuttua? Miksi laiska ei vaan pääse lenkille? Miksi tupakoivat yrittävät jyystää nikotiinipurkkaa, kunnes taas rööki palaa? Miksi nisti piikittää? Kerro! Ei ihmetytä??

Minua ainakin ihmetyttää kaikki nuo luettelemasi asiat ihan yhtä lailla, mutta tässä ketjussa ei kysytty, että ”mitä ajattelet nistin nähdessäsi”.

Miksi noista muista ei ainuttakaan ketjua ole palstalla näkynyt, jos kerran ihmetyttää? Voisiko olla, että näillä ryhmillä on eräällä lailla samanlaiset syyt? Miksi lihavan elämää pitää jatkuvasti ihmetellä? Mikä siinä niin kiinnostaa, miksi ei alkoholistin toimet ja motiivit kiinnosta?

Minua taas tämä jatkuva vainoaminen ihmetyttää. Miksi ei voi keskittyä siihen omaan elämäänsä, lihavat kun ei ihmettelemällä laihdu. Kova jankkaaminen joka päivä, vaikka lopputulema on aina sama, huudellaan kuorossa läskiä, kuin jotkut alakoulun kiusaajat. Miksi haluatte kiusata? Sekin ihmetyttää.

Minä olen kyllä nähnyt lähes tasaisesti ketjuja kaikkia noita aiheita koskien. Ehkä huomaat vain ne jotka koskevat itseä jollain tavalla. Jotain kertoo tuokin että pelkkä aiheesta keskusteleminenkin on ”vainoamista, jankkaamista ja kiusaamista”, noilla kriteereillä jokainen keskustelu tällä kärkkäänäkin tunnetulla palstalla on.

No näytithän sinä luontosi "koskee itseä jollain tavalla" eli olen siis lihava, joka suuttui kun lihavista puhutaan, anteeksi "keskustellaan"?? :D

Onko kovin vaikeaa ymmärtää, että ylipainoinen syö enemmän kuin kuluttaa? Miksi sitä pitää yleensä puida, kun se ei itseä koske?

Ja ei, en ole yhtään alkoholistiketjuakaan nähnyt. Joku on saattanut aloittaa ketjun, jossa kertoo että aikoo erota kun mies juo ja pettää. Ei silti ole ollut juominen pääasiana, vaan ihan joku muu kuitenkin. 

=vastareaktio. Varmaan suurin osa keskusteluista ei koske itseäni vaikka niihin osallistunkin. Ihan vaan yleisestä keskustelun ja asioista oppimisen ilosta. Edelleen en voi mitään jos pääsi on jossain pensaassa, ihme päivä se palstalla jos ei ole vireillä keskusteluja niin painosta, alkoholista kuin huumeistakin.

Mitä ylipainoinen oikein syö? Miksi on antanut itsensä lihoa? Kertokaa, haluan oppia, haluan niiin oppia!!!

Kun kerran tiedät hyvin palstan aloitukset menneiltäkin ajoilta, niin olet varmaan oppimisen janoisena myös lueskellut, kuinka useat kymmenet ylipainoiset ovat selittäneet miksi ovat lihavia? Miten voi olla näin vaikeaa tallentaa mieleensä itseään kiinnostavaa faktaa, kun kerran noin haluaa oppia :D ??

Netti on myös pullollaan tietoa lihomisen mekanismeista ja tutkimustietoa on ihan varmasti tarpeeksi.

Vierailija
149/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Töissä aina ne oikeasti todella ylipainoiset syövät jotain salaatteja ja puhuvat miten söivät viikonloppuna vaikka vain lohisalaatin jne. Jotenkin en voi olla hymyilemättä, sillä kotiin mentyään ahmivat varmaan jotain suklaakakkuja pari kappaletta. Lähinnä ylipaino on mentaalipuolen ongelma, usein ne laihat ja terveellisesti elävät ovat elämässään onnellisia. 

Itse en puhu ruoasta töissä, mutta syön kyllä kevyesti. Siihen on pari syytä. Ensinnäkin, minun ongelma nimenomaan on se, että syön _ruokaa_ liian vähän ja iltapainotteisesti. Toiseksi iso annos töissä aiheuttaisi sen, että työntekeminen olisi tukalaa. (fyysinen työ) Lisäksi minulla on suolisto-ongelmia (yllätys!) ja saisin istua paskalla loppupäivän, jos söisin töissä liikaa. 

Vierailija
150/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä siinä on aina fiilis, ettei se kynä ole penaalin terävimpiä. Esimerkiksi korkeakouluissa en ole hirmuisesti nähnyt lihavia naisia. Heillä on äly ja kyky ymmärtää ruokavalion merkitys terveellisyyteen. 

M35

Hyvä, jos olet löytänyt elämääsi jonkun leijumisen aiheen.

T. läski dosentti

No et ole mikään nuori 20 vee opiskelijamimmi. +50-vuotiaissa ylipaino on normi. 

M35

Meitä on kuitenkin yliopistolla aika monta. Itseasiassa suurin osa tutkimushenkilökunnasta, koska väikkäri tulee usein +10 kilon kanssa.

Tässä ei puhuta pienestä pyöreydestä tai edes noin kymmenen kilon ylipainosta. Kaikki puhuvat nyt lihavista, ketjun otsikko koskee "tosi" lihavia. Aloituksessa annetaan esimerkiksi yli satakiloinen, varmaan jotain 30-40 kg ylipainoa taitaa silloin olla. Eikä 150-kiloinenkaan ole katukuvassa harvinaisuus enää nykyään.

Lisäksi edellinen kommentoija puhui nuorista opiskelijanaisista, jotka toden totta ovat opiskelijoita eivätkä väitöksen tehneitä tutkimusryhmäläisiä. Noin parikymppisillä naisilla lihavuutta esiintyy paljon enemmän amikseen tai peruskouluun opiskelunsa jättäneillä ihmisillä.

Ja kyllä niillä yliopiston työntekijöilläkin se kymmenien kilojen ylipaino on alle 35-vuotiaana hyvin harvinaista, vaikka pientä ylimääräistä olisikin muutama kilo.

Vierailija
151/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika yllättävä ketju. Itse en kyllä rehellisesti sanottuna kiinnitä huomiota. Tietenkin jos on joku 300 kg + niin väkiselläkin sen huomaa, mutta en jää ajattelemaan muiden ihmisten ulkonäköä. Terveysriskit ymmärrän erittäin hyvin, koska itselläni terveysvaivoja on jo ja se on tietenkin tosi huono juttu. Mutta nämä muut yleistykset on vähän hassuja. En koe jääneeni mistään paitsi ylipainon takia. Lentokoneen penkkeihin mahtuu hyvin, huvipuistot nyt ei muutenkaan ole minun juttu. Miehiä on riittänyt ja kengätnauhatkin saa solmittua. Teen fyysistä työtä ja opiskelen amkissa. Tosin opiskelen etänä, joten minua ei pääse kukaan näkemään. Eikä painonnousuun tai sen ylläpitoon tarvita mitään hirveää ahmimista. Itselläni on impulssikontrollin kanssa ongelmia, ADHD. Käytännössä ylipaino johtuu siitä, että syön päivisin ihan liian vähän ja iltaisin sitten liikaa. Esimerkiksi tänään olen syönyt 2 tortillaa ja aamulla puolikkaan leivän, MUTTA sen lisäksi olen syönyt puoli pussia toffeeta. Tämä toistuu todella usein. 

Ja siis itse olen 162/96

Vierailija
152/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin ehkä säälinsekaisin tuntein ajattelin yhtä todella lihavaa naista työpaikalla. Hänen liikkumisensa näyttää niin vaivalloiselta ja kivuliaalta. Hän jotenkin vaappuu puolelta toiselle, vähän kuin pistäisi painoa enemmän toiselle puolen kehoa, että jaksaisi heilauttaa toisen jalan eteenpäin ja sitten taas toiselle jalalle ja toisen jalan heilautus… pää liikkuu sivusuunnassa puolisen metriä puolelta toiselle joka askeleella. Näyttää hyvin työläältä ja voimiavievältä koko liikkuminen. Jotenkin ajattelin, että hän on ehkä sairas tai jotain? Sitten näin hänen perheensä työn ulkopuolella ja kaikki lapsetkin olivat sairaalloisen lihavia. Ei kai koko perheellä voi olla sama sairaus joka lihottaa teinitkin muodottomiksi? Nyt tunnen enemmänkin vastenmielisyyttä tätä henkilöä kohtaan. Kai jossain vaiheessa pitäisi alkaa hälytyskellojen soida, kun oma liikkuminen on noin vaikeaa mutta silti antaa omien lastensa lihoa kohti samaa tulevaisuutta. Jotain on pahasti pielessä ruokatottumuksissa, ei geenit tai sairaus voi selittää tuota.

Vierailija
153/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtävätköhän ylipainoiset olevansa ylipainoisia? Jos välttelevät vaakaa ja ottavat vain edustavia kuvia itsestään jostain kierosta kuvakulmasta. Todella vastenmielisen näköisiä hikisiä lyllertäjiä kaikki yök!

Vierailija
154/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ylipainoinen oikein syö? Miksi on antanut itsensä lihoa? Kertokaa, haluan oppia, haluan niiin oppia!!!

Kun kerran tiedät hyvin palstan aloitukset menneiltäkin ajoilta, niin olet varmaan oppimisen janoisena myös lueskellut, kuinka useat kymmenet ylipainoiset ovat selittäneet miksi ovat lihavia? Miten voi olla näin vaikeaa tallentaa mieleensä itseään kiinnostavaa faktaa, kun kerran noin haluaa oppia :D ??

Netti on myös pullollaan tietoa lihomisen mekanismeista ja tutkimustietoa on ihan varmasti tarpeeksi.

Lue hyvä ihminen vastauksia jos sinuakin kiinnostaa, äläkä siinä kiukkua :D koko ajanhan sitä tietoa sataa keskustelun edetessä. Nettirage polttaa yllättävän huonosti kaloreita.

Vierailija
155/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huisii kirjoitti:

Että mitähän traumoja sen taustalla mahtaa olla. Ei normaali ihminen ahmi ellei jotain ole vialla.

Kaikki lihavat eivät suinkaan ahmi.

Niin ilmaa vaan haukkovat ja ihmettelevät kun paino se vaan nousee :D

Myös miinuskaloreilla voi lihoa jos sokeriaineenvaihdunta sakkaa. Ihminen ei ole suljettu järjestelmä.

Näitä kyllä sitten riittää kun yli puolet suomalaisista on jo ylipainoisia :D älkää viitsikö aina tarjota syyksi jotain uniikkeja lillukanvarsia kun lihavuusepidemian pääsyyllinen on kuitenkin ihan vaan perinteinen väärin ja liikaa syöminen.

Lihavat ihmiset itsessään eivät herätä minussa oikeastaan minkäänlaisia tunteita, mutta nämä harhaiset selittelyt ärsyttävät. Että ihan tosi terveellisesti syön ja vain vihersmoothieita juon ja päivittäin jumppaan mutta kuin itsestään vaan kertyy nämä kilot!

Miksi ei vaan voi myöntää, että syön päin persettä, se on mun haasteeni tässä elämässä? 99 % lihavista on nimittäin lihavia juuri tästä syystä. Sen takia lihavia on enimmäkseen korkean elintason länsimaissa eikä esim Aftikassa.

Tämä. Mullakin on muutama liikakilo tällä hetkellä. Enimmillään ollut kymmenen kiloa ylipainoa ja tasan tarkkaan syömisistä ja elämäntavoista johtuu joka ikinen kilo. Se on sitten toinen juttu antaako armoa itselleen jos on kiireinen elämäntilanne ja kestääkö elämää kilojensa kanssa. Se mitä pistää suuhunsa ja paljonko liikkuu on kuitenkin 99% vaikuttavat tekijät siihenkin, miksi suurin osa suomalaisista on ylipainoisia. Nytkin jouluna syödään pipareita ja torttuja kaksin käsin ja tammikuussa ihmetellään, että mitä tuliko lisäkiloja vaikka pelkkää vihersmoothia join (ai niin se joulu..).

Vierailija
156/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi tietää mitä siinä takana on joten ei kannattaisi olla niin kapea katseinen

Vierailija
157/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi lihavia ihmetellään, säälitään, pidetään huonoina, mutta ulospäin hyvältä näyttäviä luonnevikaisia, taikka alkoholisteja hyssytellään, ikinä et saa sanoa heistä mitään pahaa koska eiväthän he voi mitään luonnevioille, tai alkoholisti ei voi mitään sille että juo liikaa???????

Vierailija
158/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen 10kg ylipainoinen ja huomaan, että mahaläskit vaivaavat töissä. On hankalaa kumartua ahtaissa tiloissa. Olen lähihoitaja. Kai tässä on ruvettava laihduttamaan.

Vierailija
159/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli syy mikä tahansa niin tälläkin hetkellä siellä mussutetaan suklaata sohvan pohjalla ja selataan nettiä prööt prööt

Vierailija
160/316 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä pistää suuhunsa ja paljonko liikkuu on kuitenkin 99% vaikuttavat tekijät siihenkin, miksi suurin osa suomalaisista on ylipainoisia

-Miksei alkoholisteista ajatella "Se mitä ihminen juo ja paljonko, kertoo onko ihminen alkoholisti!!!!!!!"

99% vaikuttavat tekijät alkoholismissa on ALKOHOLI!!!!!!!!!!!!!!!! Herätkää, alkoholistit!!!!!!!!!!! miksei noin ikinä sanota, mutta ylipainoisista saa sanoa noin?