Mitä ajattelette jos joku on tosi lihava?
Joskus kadulla näkee selvästi yli 100kg naisia. En tuomitse mutta mietin mikä siihen on johtanut ja millaista hänen elämä on. Varsinkin jos on nuori.. Elämä menee hukkaan.. Mitä ajatuksia teillä? Mitä uskotte että siinä on taustalla?
Kommentit (316)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä on aina fiilis, ettei se kynä ole penaalin terävimpiä. Esimerkiksi korkeakouluissa en ole hirmuisesti nähnyt lihavia naisia. Heillä on äly ja kyky ymmärtää ruokavalion merkitys terveellisyyteen.
M35
Hyvä, jos olet löytänyt elämääsi jonkun leijumisen aiheen.
T. läski dosentti
No et ole mikään nuori 20 vee opiskelijamimmi. +50-vuotiaissa ylipaino on normi.
M35
Meitä on kuitenkin yliopistolla aika monta. Itseasiassa suurin osa tutkimushenkilökunnasta, koska väikkäri tulee usein +10 kilon kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huisii kirjoitti:
Että mitähän traumoja sen taustalla mahtaa olla. Ei normaali ihminen ahmi ellei jotain ole vialla.
Kaikki lihavat eivät suinkaan ahmi.
Niin ilmaa vaan haukkovat ja ihmettelevät kun paino se vaan nousee :D
Myös miinuskaloreilla voi lihoa jos sokeriaineenvaihdunta sakkaa. Ihminen ei ole suljettu järjestelmä.
Näitä kyllä sitten riittää kun yli puolet suomalaisista on jo ylipainoisia :D älkää viitsikö aina tarjota syyksi jotain uniikkeja lillukanvarsia kun lihavuusepidemian pääsyyllinen on kuitenkin ihan vaan perinteinen väärin ja liikaa syöminen.
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmiset oikeasti näin hirveitä, vai onko tänne nyt vain kokoontunut jotain hyvin matalamielistä sakkia?
Siis mitä oikein kuvittelit, ihan realistisesti? Ihmisten ajatukset ei yleensäkään ole kauhean korrekteja. Siksi on hyvä, että ne ovat äänettömiä ja yksityisiä. Merkitystä on sillä, miten muita ihmistä kohtelet.
Kyllä minä mietin tosi lihavan ihmisen nähdessäni, että huhhuh, miten toi on antanut tilanteen mennä tuohon. Jos päädymme jollain tavalla tekemisiin, kohtelen häntä ihan yhtä ystävällisesti kuin muita. Ihan yhtä lailla voisin miettiä jostakusta hoikasta ihmisestä, että onpa tolla hirvee tukka - ei se silti alenna hänen ihmisarvoaan silmissäni.
Ei se elämä mene pilalle :D Paitsi ehkä sinunlaisiesi vuoksi, toivottavasti et katso säälivästi saati tölväise jotain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huisii kirjoitti:
Että mitähän traumoja sen taustalla mahtaa olla. Ei normaali ihminen ahmi ellei jotain ole vialla.
Myös miinuskaloreilla voi lihoa jos sokeriaineenvaihdunta sakkaa. Ihminen ei ole suljettu järjestelmä.
Näitä kyllä sitten riittää kun yli puolet suomalaisista on jo ylipainoisia :D älkää viitsikö aina tarjota syyksi jotain uniikkeja lillukanvarsia kun lihavuusepidemian pääsyyllinen on kuitenkin ihan vaan perinteinen väärin ja liikaa syöminen.
Lihavat ihmiset itsessään eivät herätä minussa oikeastaan minkäänlaisia tunteita, mutta nämä harhaiset selittelyt ärsyttävät. Että ihan tosi terveellisesti syön ja vain vihersmoothieita juon ja päivittäin jumppaan mutta kuin itsestään vaan kertyy nämä kilot!
Miksi ei vaan voi myöntää, että syön päin persettä, se on mun haasteeni tässä elämässä? 99 % lihavista on nimittäin lihavia juuri tästä syystä. Sen takia lihavia on enimmäkseen korkean elintason länsimaissa eikä esim Aftikassa.
Nuoret lihavat minua vähän säälittää. He tulevat kuitenkin asiasta kärsimään monella elämän osa-aluella, ei vähiten parisuhdemarkkinoilla. Toisaalta ihmetyttää, mikseivät he tee asialle mitään? Mutta mikä minä olen huutelemaan.
Vanhemmat lihavat ei niinkään ihmetytä.
Vierailija kirjoitti:
Nuoret lihavat minua vähän säälittää. He tulevat kuitenkin asiasta kärsimään monella elämän osa-aluella, ei vähiten parisuhdemarkkinoilla. Toisaalta ihmetyttää, mikseivät he tee asialle mitään? Mutta mikä minä olen huutelemaan.
Tätä samaa olen itsekin ihmetellyt varsinkin kun en muista omasta ysärin nuoruudestani 400 oppilaan koulusta ainuttakaan reilusti ylipainoista joita nykyään tulee vähän väliä vastaan. Iän myötä toki sittemmin moni pakannut kiloja.
Vierailija kirjoitti:
No miksi alkoholisti ei halua muuttua? Miksi laiska ei vaan pääse lenkille? Miksi tupakoivat yrittävät jyystää nikotiinipurkkaa, kunnes taas rööki palaa? Miksi nisti piikittää? Kerro! Ei ihmetytä??
Mikä kumma tämä lihavien ihmisten jatkuva "ihmettely" oikein on?
Lihavuus voi juontaa juurensa masennuksesta, joka yksinkertaisesti vie ihmisen täysin mennessään, eikä edes pesulle jaksa mennä. Suuhun työnnetään sitten kaikkea rasvaista ja saadaan lohtutila, kuin trippi.
Joku kerran täällä väänsi lapsellisesti, kuinka ei voi johtua masennuksesta, vaan syömisistä. No niin tietenkin liiasta energiasta, mutta ei tasapainoinen ja onnellinen syö itseään sairaalloisen lihavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huisii kirjoitti:
Lihavat ihmiset itsessään eivät herätä minussa oikeastaan minkäänlaisia tunteita, mutta nämä harhaiset selittelyt ärsyttävät. Että ihan tosi terveellisesti syön ja vain vihersmoothieita juon ja päivittäin jumppaan mutta kuin itsestään vaan kertyy nämä kilot!
Miksi ei vaan voi myöntää, että syön päin persettä, se on mun haasteeni tässä elämässä? 99 % lihavista on nimittäin lihavia juuri tästä syystä. Sen takia lihavia on enimmäkseen korkean elintason länsimaissa eikä esim Aftikassa.
Jep, narkomaanitkin vaikuttavat huijaavansa itseään ja muita vähemmän kuin nämä ylipainoiset selittelijät! En keksi muuta kuin että ovat todella pihalla kuinka vähän loppupelissä ruuassa on se oikea normaali ja koska ylipainoa on vaikea peitellä moneen muuhun ongelmaan verrattuna niin kuulevat asiasta niin paljon että vastareaktio on siksi lähtökohtaisesti voimakas.
Vierailija kirjoitti:
No miksi alkoholisti ei halua muuttua? Miksi laiska ei vaan pääse lenkille? Miksi tupakoivat yrittävät jyystää nikotiinipurkkaa, kunnes taas rööki palaa? Miksi nisti piikittää? Kerro! Ei ihmetytä??
Minua ainakin ihmetyttää kaikki nuo luettelemasi asiat ihan yhtä lailla, mutta tässä ketjussa ei kysytty, että ”mitä ajattelet nistin nähdessäsi”.
Vähän off topic, mutta en ole koskaan nähnyt sairaalloisen ylipainoista lääkäriä. Mistä johtunee? Muita terveydenhuollon työntekijöitä tiedän, jotka ovat sairaalloisen ylipainoisia. Ja siis en puhu nyt mistään normipullukoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko ihmiset oikeasti näin hirveitä, vai onko tänne nyt vain kokoontunut jotain hyvin matalamielistä sakkia?
Siis mitä oikein kuvittelit, ihan realistisesti? Ihmisten ajatukset ei yleensäkään ole kauhean korrekteja. Siksi on hyvä, että ne ovat äänettömiä ja yksityisiä. Merkitystä on sillä, miten muita ihmistä kohtelet.
Kyllä minä mietin tosi lihavan ihmisen nähdessäni, että huhhuh, miten toi on antanut tilanteen mennä tuohon. Jos päädymme jollain tavalla tekemisiin, kohtelen häntä ihan yhtä ystävällisesti kuin muita. Ihan yhtä lailla voisin miettiä jostakusta hoikasta ihmisestä, että onpa tolla hirvee tukka - ei se silti alenna hänen ihmisarvoaan silmissäni.
Ihan realistisesti olen yllättynyt. Siis tiedän kyllä, että näin ajattelevia ihmisiä on, mutta että näin paljon! Oma havainnointini on sellaista, että jos huomaan vaikka tuttavan lihoneen reilusti, niin koen enemmänkin myötätuntoa ja ajattelen, että hänellä on saattanut olla stressiä tai muuten raskasta viime aikoina. On itselleni ihan vieras ajatus tuo "huhhuh miten toi on päästänyt itsensä tuohon kuntoon!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ainakin ihmetyttää kaikki nuo luettelemasi asiat ihan yhtä lailla, mutta tässä ketjussa ei kysytty, että ”mitä ajattelet nistin nähdessäsi”.
Miksi noista muista ei ainuttakaan ketjua ole palstalla näkynyt, jos kerran ihmetyttää? Voisiko olla, että näillä ryhmillä on eräällä lailla samanlaiset syyt? Miksi lihavan elämää pitää jatkuvasti ihmetellä? Mikä siinä niin kiinnostaa, miksi ei alkoholistin toimet ja motiivit kiinnosta?
Minua taas tämä jatkuva vainoaminen ihmetyttää. Miksi ei voi keskittyä siihen omaan elämäänsä, lihavat kun ei ihmettelemällä laihdu. Kova jankkaaminen joka päivä, vaikka lopputulema on aina sama, huudellaan kuorossa läskiä, kuin jotkut alakoulun kiusaajat. Miksi haluatte kiusata? Sekin ihmetyttää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi noista muista ei ainuttakaan ketjua ole palstalla näkynyt, jos kerran ihmetyttää? Voisiko olla, että näillä ryhmillä on eräällä lailla samanlaiset syyt? Miksi lihavan elämää pitää jatkuvasti ihmetellä? Mikä siinä niin kiinnostaa, miksi ei alkoholistin toimet ja motiivit kiinnosta?
Minua taas tämä jatkuva vainoaminen ihmetyttää. Miksi ei voi keskittyä siihen omaan elämäänsä, lihavat kun ei ihmettelemällä laihdu. Kova jankkaaminen joka päivä, vaikka lopputulema on aina sama, huudellaan kuorossa läskiä, kuin jotkut alakoulun kiusaajat. Miksi haluatte kiusata? Sekin ihmetyttää.
Minä olen kyllä nähnyt lähes tasaisesti ketjuja kaikkia noita aiheita koskien. Ehkä huomaat vain ne jotka koskevat itseä jollain tavalla. Jotain kertoo tuokin että pelkkä aiheesta keskusteleminenkin on ”vainoamista, jankkaamista ja kiusaamista”, noilla kriteereillä jokainen keskustelu tällä kärkkäänäkin tunnetulla palstalla on.
Vierailija kirjoitti:
Vähän off topic, mutta en ole koskaan nähnyt sairaalloisen ylipainoista lääkäriä. Mistä johtunee? Muita terveydenhuollon työntekijöitä tiedän, jotka ovat sairaalloisen ylipainoisia. Ja siis en puhu nyt mistään normipullukoista.
Mulle on osunut useita. Ja kun äsken kävin kolmosrokotteella, käveli edestakaisin toinen toistaan muhkeampia sairaanhoitajia/hoitohenkilökuntaa. Terveyskeskuksessa on myös näkynyt aika pulleapeppuista porukkaa.
Olin myös aikoinaan vanhainkodilla töissä. Pomomme oli n. 150 kiloinen ja pari hoitsua reilusti sadan päälle.
Tunnen myös lihavia kokkeja, joiden nyt luulisi tietävän jotain terveellisestä ruokavaliosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen kyllä nähnyt lähes tasaisesti ketjuja kaikkia noita aiheita koskien. Ehkä huomaat vain ne jotka koskevat itseä jollain tavalla. Jotain kertoo tuokin että pelkkä aiheesta keskusteleminenkin on ”vainoamista, jankkaamista ja kiusaamista”, noilla kriteereillä jokainen keskustelu tällä kärkkäänäkin tunnetulla palstalla on.
No näytithän sinä luontosi "koskee itseä jollain tavalla" eli olen siis lihava, joka suuttui kun lihavista puhutaan, anteeksi "keskustellaan"?? :D
Onko kovin vaikeaa ymmärtää, että ylipainoinen syö enemmän kuin kuluttaa? Miksi sitä pitää yleensä puida, kun se ei itseä koske?
Ja ei, en ole yhtään alkoholistiketjuakaan nähnyt. Joku on saattanut aloittaa ketjun, jossa kertoo että aikoo erota kun mies juo ja pettää. Ei silti ole ollut juominen pääasiana, vaan ihan joku muu kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan realistisesti olen yllättynyt. Siis tiedän kyllä, että näin ajattelevia ihmisiä on, mutta että näin paljon! Oma havainnointini on sellaista, että jos huomaan vaikka tuttavan lihoneen reilusti, niin koen enemmänkin myötätuntoa ja ajattelen, että hänellä on saattanut olla stressiä tai muuten raskasta viime aikoina. On itselleni ihan vieras ajatus tuo "huhhuh miten toi on päästänyt itsensä tuohon kuntoon!?
Totta kai minäkin huolestuisin tuttavastani, jonka yhtäkkiä huomaisin lihonneen reilusti, ja varmasti miettisin että onkohan jokin vialla, mutta ei tässä nyt maalailtu sellaista tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pari tuttua jotka ovat ihmisinä kivoja, mutta ihan sairaan ylipainoisia. Ja siis tarkoitan todella että aivan sairaalloisen ylipainoisia. Molempien ulkomuoto iljettää mua. Kuitenkin hengaan heidän kanssaan ihan mielelläni, eikä mua mitenkään hävetä näyttäytyä heidän seurassaan. Mutta se läskin määrä on jotain todella oksettavaa.
Mua taasen ei okseta kenenkään makkarat vaan ainoastaan ärsyttää se jatkuva huokailu, ähkäminen ja puhkaminen. Ja valitus kun mihinkään ei mahdu. Ei vaatteisiin eikä normituoleihin..
Ja se ihmetyttää, että eikö sekään saa korjaamaan omia elämäntapoja kun pelkkä hengittäminenkin on raskasta ja sellaista huohottavaa.
Rehellisesti, hieman ällöttää se läskin määrä. Lisäksi saatan pohtia miltähän siitä ihmisestä oikeasti tunuu olla todella lihava. Itse kun olin 30kg ylipainoinen niin olo oli surkea. Toki esitin itsevarmaa ja että kaikki on hyvin, mutta tunsin kyllä kuinka kehossa ei ollut asiat hyvin.
Käy kateeksi. Haluaisin painaa vaikka 200kg mutta ei pysty syömään tarpeeksi.