Pesetkö AINA kädet vessan jälkeen?
Jos et, miksi ? Laita vielä ikä ja sukupuoli.
Minä pesen aina M30.
Kommentit (110)
Kyllä pesen aina vessan jälkeen. Pesen kädet myös hyvin huolellisesti aina kun alan laittaa ruokaa, varsinkin jos täytyy vaivata taikinaa käsin. Muuten en sitten käsiä juurikaan pese, elleivät ne ole selkeästi likaiset esim. pihatöiden takia.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:14"]
En ikinä, ellei käsiin tartu jotain eritettä. Kuitenkin vaikka kaupasta tullessa ja ennen ruokailua pesen todella hyvin.
nainen, 48 v, suurtalouskokki
[/quote]
Mitä? Eikö ole hygieniapassia?
Eikö WC käynnin jälkeen pesu ole tärkeintä?
Tottakai pesen, aina. Myös jos käytän lapsen pissalla. N22
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 23:46"]
Esim. Salmonellaan ei pelkkä saippua ole "se juttu" vaan pitkä huuhtelu, joka huuhtoo bakteerit pois käsistä. Ja pesen kyllä aina kädet ainakin pelkällä vedellä. Vessan pinnat eivät kuitenkaan ole ihan putipuhtaita enkä jaksa miettiä, mihin olen milloinkin koskenut. Helpompi vaan pestä ne kädet :)
[/quote]
Tiesitkö, että on parempi jättää kädet pesemättä kuin pestä pelkällä vedellä? Bakteerit eivät lähde käsistä pelkällä vedellä - päinvastoin ne vain lisääntyvät kosteassa.
Ällöttää kun baareissa 3 miestä 10:stä pesee wc:n jälkeen kädet.
-m41
En pese oikeastaan koskaan. Ellei niihin oikeasti jotain osu. Syön myös kynsiä. Moni pitää minua ällöttävänä, mutta olen onnistunut välttämään 15vuotta tauteja. Viimeksi olin 15-vuotiaana oksennustaudissa, siihen aikaan olin hienosto teini joka kavereidensa kanssa leikki niin fiiniä että käsidesiä pruutattiin joka välissä ja joka altaassa pestiin kädet. Kaveripiirin ja tapojen vaihdon jälkeen, en ole kertaakaan sairastanut. Missä lienee syy ;)
N30
[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 21:39"]En ihan aina. Yöllä olen joskus puoliunessa unohtanut, vaikka bakteerikammoinen oonkin.
[/quote]
En usko että olet unohtanut, jos muulloin peset aina. Joko et vain laiskuuttasi pese tai et välitä vaikka et ennen aamua pese tai et kehtaa veden laskemisella häiritä muita.
Minä en jaksa vaivautua. En ole ikinä kipeä. Lapsistani toinen ei viitsi edes paskan jälkeen pyyhkiä, mitäpä sitä siis käsiä pesemäänkään! Toinen hinkkaa joka mutkassa saippualla käsiään ja mulkoilee sekä huomauttelee meille rennommille... Ihme nipottaja jo 12 vuotiaana!
Pesen aina mutta saippualla vain isomman tarpeen jälkeen. N20
En ihan aina. Yöllä olen joskus puoliunessa unohtanut, vaikka bakteerikammoinen oonkin.