Miksi niin moni käyttää kirurgista maskia, kun se ei suojaa koronalta? Tarvitaan FFP2/3
Ihmiset näkyvät käyttävän eniten kirurgisia maskeja tai kangasmaskeja, vaikka ne eivät suojaa henkilöä itseään koronatartunnalta. Korona leviää ilmassa aerosolina ja menee kirurgisesta maskista läpi. Eivätkö ihmiset tiedä tätä? Jos haluaa suojaa, pitää käyttää FFP2/3-maskia.
Kommentit (168)
https://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Infektioiden_torjunta/Mikrobikohtaiset…
FFP2 venttiilillä ei suojaa muita maskin kantajan infektiolta. Pitäisi käyttää sellaisen päällä myös kirurgista maskia tai käyttää venttilitöntä maskia.
Vierailija kirjoitti:
https://www.tays.fi/fi-FI/Ohjeet/Infektioiden_torjunta/Mikrobikohtaiset…
FFP2 venttiilillä ei suojaa muita maskin kantajan infektiolta. Pitäisi käyttää sellaisen päällä myös kirurgista maskia tai käyttää venttilitöntä maskia.
Ei tarvitsekaan suojata, koska jokainen voi halutessaan suojata itsensä ffp2 -hengityssuojaimella. Suurinta osaa ei itsensä suojaaminen kiinnosta lainkaan ja koko maskiakin käytetään vain annetun suosituksen vuoksi.
Miten saatte ffp2 pysymään? Minulla se on sellainen kuppi joka jättää nenäkaareen suuren aukon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän FFP2-maskia, mutta se näyttää samalta kuin kirurginmaski. Miten sinä erotat vastaantulijoista, kenen maski on kirurginmaski ja kenen FFP2?
Ovathan nuo nyt hyvinkin erinäköiset. Kirurginmaski on se laskostettu kangaslappu, ja ffp-suojain kuppimallinen "ankannokka".
Ffp-suojaimia on montaa eri mallia. On "nakannokkaa", kuppimallista, varsin saman mallista kuin kirurginmaski, mutta istuu tiiviimmin kasvoilla (linkissä yksi malli) ja muita erilaisia malleja.
https://www.sttinfo.fi/tiedote/s-ryhma-lanseeraa-uusia-ffp2-maskeja-hin…
Tämä on minulle täydellinen. Saan sen niin tiiviiksi, ettei silmälasitkaan höyrysty pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän FFP2-maskia, mutta se näyttää samalta kuin kirurginmaski. Miten sinä erotat vastaantulijoista, kenen maski on kirurginmaski ja kenen FFP2?
Ovathan nuo nyt hyvinkin erinäköiset. Kirurginmaski on se laskostettu kangaslappu, ja ffp-suojain kuppimallinen "ankannokka".
Ffp-suojaimia on montaa eri mallia. On "nakannokkaa", kuppimallista, varsin saman mallista kuin kirurginmaski, mutta istuu tiiviimmin kasvoilla (linkissä yksi malli) ja muita erilaisia malleja.
Tämä on minulle täydellinen. Saan sen niin tiiviiksi, ettei silmälasitkaan höyrysty pakkasessa.
Silloin se onkin juuri sulle oikean kokoinen ja oikean mallinen :)
Vierailija kirjoitti:
Minä käytän ffp2- maskia, koska jotkut eivät käytä maskia ollenkaan. Töissä meillä löytyy yksi tällainen kuspää, jonka mielestä hänen ei tule suojata työkavereitaan.
Mistä tiedät, ettei sillä kusipäällä ole terveydellistä syytä olla pitämättä sitä maskia?
Vierailija kirjoitti:
Miten saatte ffp2 pysymään? Minulla se on sellainen kuppi joka jättää nenäkaareen suuren aukon.
Eikö siinä ole sellaista metalliliuskaa, jolla saa suojaimen muotoiluta nenän kohdalta sopivaksi?
Käytän vain näön vuoksi. Sillä pystyy parhaiten hengittämään , tuolla suojaavalla ei pysty. Hengittäminen kiinnostaa eniten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö siinä ole sellaista metalliliuskaa, jolla saa suojaimen muotoiluta nenän kohdalta sopivaksi?
Ei, vaan se on sellainen ankannokka niin kuin ylempänä on näemmä kuvailtu. Siinä on terävä se yläosa, ja sellaista en itse ainakaan saa mitenkään pysymään tiiviisti. Sen mallisista tuskin on hyötyä kenellekään. Mutta nyt luin tätä keskustelua ja huomasin että ffp2 on nähtävästi muunkin mallisia. Pitää testata jos olisivat parempia. Juuri tuollainen metalliluiska muotoilua varten olisi tarpeen olla nenän kohdalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan se on sellainen ankannokka niin kuin ylempänä on näemmä kuvailtu. Siinä on terävä se yläosa, ja sellaista en itse ainakaan saa mitenkään pysymään tiiviisti. Sen mallisista tuskin on hyötyä kenellekään. Mutta nyt luin tätä keskustelua ja huomasin että ffp2 on nähtävästi muunkin mallisia. Pitää testata jos olisivat parempia. Juuri tuollainen metalliluiska muotoilua varten olisi tarpeen olla nenän kohdalla.
Mullekaan ei ne ankannokat käy vaan sellaiset, joissa on se metalliliuska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ffp2/3 on venttiilillinen niin hups, sepäs ei suojaakaan enää muita kun hengitysilma menee venttilistä ulos viruksineen. Ilman venttiiliä se maski taas on raskas pitää esim koko päivän, kuten monilla työpaikoilla täytyy pitää. Lisäksi suuri osa niistä halvoista ffp2 maskeista falskaa sivuilta ihan kuten peruskirurgisetkin. Jos esim. FFP3 puetaan niin kuin se pitää pukea, se on niin tiukka, että sivuilta ei kulje yhtään ilmaa ja naamaan jää syvät rannut maskin reunojen kohdalle. Nämä kaupassa ihmisillä nähdyt tavis ffp2 ei todella ole tällaisia....😂
Ja juuri on tullut suuri väestötutkimus, jossa kiistattomasti osoitetaan kirurgisen maskin teho koronan ehkäisyssä.
https://med.stanford.edu/news/all-news/2021/09/surgical-masks-covid-19…Kyllä, kirurgin maski tehoaa väestötasolla koronan ehkäisyssä. Se ei kuitenkaan suodata viruksia niin tehokkaasti, että siitä olisi kunnolla hyötyä, jos haluaa itse välttää tartunnan. Ffp2/3 on tässä tehokkaampi, vaikkei se olisikaan täysin tiiviisti kasvoilla. On myös vähän eri asia, oletko esim. töissä koronaosastolla vai lyhyen aikaa julkisessa liikenteessä tms. FFp2-maskien on tutkitusti todettu säilyttävän suojaustehonsa hyvänä, vaikka niitä keitettäisiin useita kertoja, niitä voi siis myös uudelleenkäyttää. Kokeilemalla löytää itselleen sopivan mallin. Eräs vika, jonka olen monilla huomannut, on että todella usein näkee sitä, että ffp-maski on kiinnitetty vain korvien taakse kuten kirurginen maski, vaikka oikeaoppisesti se pitäisi laittaa niillä koukuilla takaraivon taakse kiinni, jos haluaa että se on tiivis. Monissa marketeissa myytävissä ffp-maskeissa ei edes ole näitä koukkuja mukana!
Itse olen pienikasvoinen nainen, ja olen löytänyt itselleni sopivia ffp2-maskeja, jotka saan niin tiiviisti päälle, että ainakin nenän ylle jää ne rannut. Kyllä se minua (ja muita) suojaa paremmin kuin lörpsöttävä kirurgin maski, jonka sivuille jää isot reiät laittoi sen päälle miten tahansa. Olen myös tehnyt 12 tunnin työpäiviä tällainen naamalla, mikä ei toki ole kovin kivaa, mutta ei aiheuta minulle niin suurta epämukavuutta, ettenkö voisi niin tehdä.
Nimenomaan sillä ei ole mitään merkitystä väestötasolla käytettynä totesi STM kun vertasi aiheesta tehtyjä tutkimuksia keväällä 2020.
Niin, tuo on vanha tutkimus. Myöhemmin on tehty isoja, uusia tutkimuksia maailmalla, jotka ovat todenneet, että asia ei ole näin. Joku oli linkannutkin edelliselle sivulle jonkin tällaisen tutkimuksen. Ainakin Intiassa on tehty iso vertailututkimus aiheesta, en ole varma onko se juuri tuo aiemmin linkitetty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kokeilin noita, mutta mulle oli aivan liian iso. Tosi kevyen tuntuinen, varmaan hyvä niille, joille ffp2-maskit on olleet liian vaikeita hengittää. Jotenkin vaikea edes uskoa, että tuolla on sama suojausteho, kun se tuntui yhtä kevyeltä lärpäkkeeltä kuin kirurgin maskit, mutta samat standardit noissakin varmasti on.
Vierailija kirjoitti:
Onko sulla niitä kiinnikkeitä, joilla nauhat kiinnitetään pään taakse? Jos niitä ei ole, niin ei se pysykään. En tiedä saako niitä jostain yksittäin ostettuna, ihan älytöntä ettei kaikissa paketeissa ole niitä mukana. Jos ei pysy niiden kanssa, niin todennäköisesti on vain sulle huono tai liian iso malli ja kannattaa kokeilla jotain muuta.
Miksi ap ostaa feikkisertifioidun Ffp2 maskin kun halvemmalla saa kirurgisia suu-nenäsuojaimia jotka on sentään testattu eikä vaan ostettu sertifikaatti kylkeen?
https://www.vauva.fi/keskustelu/4421569/ei-kannata-ostaa-hengityssuojai…
Oletko edes tarkastanut mitä ostit?
Tampereella juntit eivät paljoa mitään maskia käytä. Nyssellä (paikallinen HSL) olevinaan maskipakko, kuskeja ei vähempää voisi kiinnostaa. Kertoo paljon paikallisista.
Jos kaikki käyttäisi, olisi kirurginmaski ihan jees. Hidaste, hyvä sellainen. Kun ei, niin minäkin kyllä käytän vähintään ffp2 tai 3, ellen sitten ole aivan pikaisesti käymässä kaupassa tms, silloin maski kuin maski käy mulle. Ffp2/3 on vähän raskaampi käyttää ja istuvat yleensä huonommin. Ja erityisesti hinta vähän kirpaisee kyllä. Siksi kirurginen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Ffp2 ollut käytössä keväästä 2020 alkaen.
Sama juttu. Nyt pari viikkoa sitten vaihdoin ffp3-maskeihin.
Vierailija kirjoitti:
Tampereella juntit eivät paljoa mitään maskia käytä. Nyssellä (paikallinen HSL) olevinaan maskipakko, kuskeja ei vähempää voisi kiinnostaa. Kertoo paljon paikallisista.
Onko siellä muka kuskit paikallisia?
Vierailija kirjoitti:
Itse käytän FFP3-maskia ja hyvä etten ole joutunut jo kolkatuksi, kun yksikin ulkomaalainen nainen alkoi haukkumaan. Itse oli ilman maskia. Tämä maskiviha pitäisi saada loppumaan.
Lopetetaanko samalla maskittomien viha? 99% Suomessa asuvista ei tule ikinä käyttämään ffp3-maskia ja muiden läpi korona menee nauraen.
Ei nyt yhden pahvitötterön takia jaksa noin suurta vaivaa nähdä.