Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni käyttää kirurgista maskia, kun se ei suojaa koronalta? Tarvitaan FFP2/3

Vierailija
12.12.2021 |

Ihmiset näkyvät käyttävän eniten kirurgisia maskeja tai kangasmaskeja, vaikka ne eivät suojaa henkilöä itseään koronatartunnalta. Korona leviää ilmassa aerosolina ja menee kirurgisesta maskista läpi. Eivätkö ihmiset tiedä tätä? Jos haluaa suojaa, pitää käyttää FFP2/3-maskia.

Kommentit (168)

Vierailija
41/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme rokotusta. Kirurginen maski töissä koko päivän (sairaala). Kaupassa, kampaajalla ym. kirurginen maski. Käsiä desinfioin mutta en todellakana enää niin hysteerisesti, koska korona tarttuu koskestustartuntana huonosti, leviää nimenomaan hengitysilman pisaroina. Toki nyt käsien kautta leviää sitten norot sun muut, mutta käsidesi ei taas ole kovin hyvä noroa vastaan, saippuapesu parempi.

Vierailija
42/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ffp2/3 on venttiilillinen niin hups, sepäs ei suojaakaan enää muita kun hengitysilma menee venttilistä ulos viruksineen. Ilman venttiiliä se maski taas on raskas pitää esim koko päivän, kuten monilla työpaikoilla täytyy pitää. Lisäksi suuri osa niistä halvoista ffp2 maskeista falskaa sivuilta ihan kuten peruskirurgisetkin. Jos esim. FFP3 puetaan niin kuin se pitää pukea, se on niin tiukka, että sivuilta ei kulje yhtään ilmaa ja naamaan jää syvät rannut maskin reunojen kohdalle. Nämä kaupassa ihmisillä nähdyt tavis ffp2 ei todella ole tällaisia....😂

Ja juuri on tullut suuri väestötutkimus, jossa kiistattomasti osoitetaan kirurgisen maskin teho koronan ehkäisyssä.

https://med.stanford.edu/news/all-news/2021/09/surgical-masks-covid-19…

Kyllä, kirurgin maski tehoaa väestötasolla koronan ehkäisyssä. Se ei kuitenkaan suodata viruksia niin tehokkaasti, että siitä olisi kunnolla hyötyä, jos haluaa itse välttää tartunnan. Ffp2/3 on tässä tehokkaampi, vaikkei se olisikaan täysin tiiviisti kasvoilla. On myös vähän eri asia, oletko esim. töissä koronaosastolla vai lyhyen aikaa julkisessa liikenteessä tms. FFp2-maskien on tutkitusti todettu säilyttävän suojaustehonsa hyvänä, vaikka niitä keitettäisiin useita kertoja, niitä voi siis myös uudelleenkäyttää. Kokeilemalla löytää itselleen sopivan mallin. Eräs vika, jonka olen monilla huomannut, on että todella usein näkee sitä, että ffp-maski on kiinnitetty vain korvien taakse kuten kirurginen maski, vaikka oikeaoppisesti se pitäisi laittaa niillä koukuilla takaraivon taakse kiinni, jos haluaa että se on tiivis. Monissa marketeissa myytävissä ffp-maskeissa ei edes ole näitä koukkuja mukana!

Itse olen pienikasvoinen nainen, ja olen löytänyt itselleni sopivia ffp2-maskeja, jotka saan niin tiiviisti päälle, että ainakin nenän ylle jää ne rannut. Kyllä se minua (ja muita) suojaa paremmin kuin lörpsöttävä kirurgin maski, jonka sivuille jää isot reiät laittoi sen päälle miten tahansa. Olen myös tehnyt 12 tunnin työpäiviä tällainen naamalla, mikä ei toki ole kovin kivaa, mutta ei aiheuta minulle niin suurta epämukavuutta, ettenkö voisi niin tehdä.

Nimenomaan sillä ei ole mitään merkitystä väestötasolla käytettynä totesi STM  kun vertasi aiheesta tehtyjä tutkimuksia keväällä 2020.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se ffp-maski on niin raskas hengittää, että tunnen tukehtuvani. Minulla on niitä myös, olen käyttänyt esim. kulttuuritapahtuman katsomassa kun ei ole turvavälejä, matkalla koronatestiin jne. Mutta jos yhtään pystyn pitämään turvavälejä, en kyllä laita sitä kuonokoppaa.

Tämä. Itse pystyn käyttämään ffp-maskia lähinnä paikoillani istuessani esimerkiksi junassa tai linja-autossa, mutta vaikkapa kaupassa, missä liikutaan paikasta toiseen, koen sen liian ahdistavaksi. Mutta juuri niissä tilanteissahan, missä samat ihmiset istuvat pitkän aikaa toistensa läheisyydessä pienessä suljetussa tilassa, tehokas maski onkin tarpeellisin tartuntojen välttämiseksi.

Vierailija
44/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirurginen maski ei estä virusta menemästä sen läpi, viruksen hiukkaset ovat niin pieniä + kirurginen maski vuotaa sivuista koko ajan.

Ainoa minkä kirurginen maski estää on pisaroiden leviäminen joko nenästä tai suusta, mutta oireisenahan pysytään kotona.

Vierailija
45/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän ffp2- maskia, koska jotkut eivät käytä maskia ollenkaan. Töissä meillä löytyy yksi tällainen kuspää, jonka mielestä hänen ei tule suojata työkavereitaan.

Mutta jos työkavereilla on ffp-suojain, mitä väliä hänen maskittomuudellaan sitten on? Sinähän suojaat jo itsesi omalla maskillasi, et sinä enää hänen antamaansa "suojausta" tarvitse.

Vierailija
46/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ffp2/3 on venttiilillinen niin hups, sepäs ei suojaakaan enää muita kun hengitysilma menee venttilistä ulos viruksineen. Ilman venttiiliä se maski taas on raskas pitää esim koko päivän, kuten monilla työpaikoilla täytyy pitää. Lisäksi suuri osa niistä halvoista ffp2 maskeista falskaa sivuilta ihan kuten peruskirurgisetkin. Jos esim. FFP3 puetaan niin kuin se pitää pukea, se on niin tiukka, että sivuilta ei kulje yhtään ilmaa ja naamaan jää syvät rannut maskin reunojen kohdalle. Nämä kaupassa ihmisillä nähdyt tavis ffp2 ei todella ole tällaisia....😂

Ja juuri on tullut suuri väestötutkimus, jossa kiistattomasti osoitetaan kirurgisen maskin teho koronan ehkäisyssä.

https://med.stanford.edu/news/all-news/2021/09/surgical-masks-covid-19…

Ei se venttiili ole mikään suora reikä ulos. Siinä on eräänlainen "kalvo", joka suojaa muita kuin käyttäjäänsä ihan yhtä hyvin kuin jos käyttäisi kirurginmaskia. Mutta käyttäjäänsä se taas suojaa paremmin kuin kirurgimaski, koska venttiili päästää virukset ulos, mutta ei sisään. 

Mä käytän venttiilillä varustettuja ffp3-hengityssuojaimia. Ja tosi on, että malleja ja kokoja on erilaisia eli suojaimen pitää istua tiiviisti kasvoilla. Suojain ei saa falskata. Koronapotilaita hoitavat ihmiset käyttävät tällaisia ja jokainen tavallinen kansalainenkin voi käyttää, jos oikeasti haluaa suojautua koronatartunnalta. Mutta kuten ketjussa monet jo todenneet, suurin osa käyttää maskeja ihan vaan "sosiaalisen paineen" vuoksi. Ja samaa maskia useita kertoja. 

Vierailija
47/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä maskia kun siitä ei ole mitään hyötyä. Olen kolmoisrokotettu joten suojaa riittää koronaa vastaan vaikka muille jakaa. Ei ole koronaa lähipiirissä näkynyt.

Vierailija
48/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska työnantaja tarjoaa sen.

Vierailija
49/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän ffp2- maskia, koska jotkut eivät käytä maskia ollenkaan. Töissä meillä löytyy yksi tällainen kuspää, jonka mielestä hänen ei tule suojata työkavereitaan.

Mutta jos työkavereilla on ffp-suojain, mitä väliä hänen maskittomuudellaan sitten on? Sinähän suojaat jo itsesi omalla maskillasi, et sinä enää hänen antamaansa "suojausta" tarvitse.

Kuten jo aiemminkin tässä ketjussa on todettu, eivät ffp2-maskitkaan käytännössä taviskäyttäjillä useinkaan täydellisesti maskin käyttäjää suojaa, kun nekin monesti falskaavat reunoista. Muutenkin ainut maski, mikä suoja käyttäjäänsä oikein käytettynä lähes täydellisesti, on ffp3. Ffp2:n viruksen kokoluokkaa olevien partikkelien suodatustehokkuus on vähintään 94 %, kun taas ffp3:lla se on vähintään 99 %.

Vierailija
50/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ffp3 en ole ikinä kokeillut.. ffp2 käytössä. Niissäkin hurjia eroja.

Niitä ohjaa standardi, joten suodatuskyky on kyllä ihan standardien määrittämä.

Vierailija
51/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän FFP2-maskia, mutta se näyttää samalta kuin kirurginmaski. Miten sinä erotat vastaantulijoista, kenen maski on kirurginmaski ja kenen FFP2?

Ovathan nuo nyt hyvinkin erinäköiset. Kirurginmaski on se laskostettu kangaslappu, ja ffp-suojain kuppimallinen "ankannokka".

Vierailija
52/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maskisuositukset poistui jo monta kuukautta sitten, ei niitä enää tarvitse käyttää.

Vierailija
53/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse käytän FFP3-maskia ja hyvä etten ole joutunut jo kolkatuksi, kun yksikin ulkomaalainen nainen alkoi haukkumaan. Itse oli ilman maskia. Tämä maskiviha pitäisi saada loppumaan.

Vierailija
54/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta niiden laboratorio-olosuhteissa testattu suodatuskyky onkin standardien mukainen kaikilla luotettavasti testatuilla ja hyväksytyillä malleilla, mutta niiden tiiviys ei-ammattimaisilla käyttäjillä on käytännössä vähän toinen juttu. Kaikki mallit eivät yksinkertaisesti edes sovi kaikille käyttäjille kunnollisesti, vaikka niitä yrittäisikin käyttää huolellisesti. Aivan sama pätee käytännössä esim. kuulosuojaimien suojaustehokkuuteen.

Vierailija
55/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän FFP2-maskia, mutta se näyttää samalta kuin kirurginmaski. Miten sinä erotat vastaantulijoista, kenen maski on kirurginmaski ja kenen FFP2?

Ovathan nuo nyt hyvinkin erinäköiset. Kirurginmaski on se laskostettu kangaslappu, ja ffp-suojain kuppimallinen "ankannokka".

Ffp-suojaimia on montaa eri mallia. On "nakannokkaa", kuppimallista, varsin saman mallista kuin kirurginmaski, mutta istuu tiiviimmin kasvoilla (linkissä yksi malli) ja muita erilaisia malleja.

https://www.sttinfo.fi/tiedote/s-ryhma-lanseeraa-uusia-ffp2-maskeja-hin…

Vierailija
56/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen asiakaspalveluhommissa ja työnantaja tarjoaa vain kirurgista maskia. Käytän työpäivän aikana useampia maskeja, joten pitäydyn niissä, jotka saa talon puolesta. Vapaa-ajalla käytän jämerämpiä maskeja, jos käyn esimerkiksi kaupassa tai liikun julkisilla.

Vierailija
57/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän maskia vain sosiaalisista syistä ja FFP2 on raskaampi pitää.

Eli suomennettuna: en välitä paskaakaan muiden terveydestä, mutta pidän maskia, jotta muut luulisivat minun kykenevän empatiaan muita ihmisiä kohtaan. Osuiko oikeaan?

No se joka uskoo näihin maskijuttuihin voi hankkia itselleen vaikka minkälaisen maskin. En halua maskittomuudella erottua joukosta, joten näillä mennään sitten. 

Uskoo? Ei tämä ole mikään uskon asia vaan tiedon! Luepa tuoretta tieteellistä vertaisarvoitua dataa kansainvälisistä tieteen arvostamista julkaisuista, kuten esimerkiksi The Lancetista.

Vierailija
58/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ffp-suojaimia on montaa eri mallia. On "nakannokkaa", kuppimallista, varsin saman mallista kuin kirurginmaski, mutta istuu tiiviimmin kasvoilla (linkissä yksi malli) ja muita erilaisia malleja.

Ffp-suojaimiinhan on merkitty jokaiseen yksittäiseen suojaimeen sen ulkopuolelle suojausluokka ja standardi, jonka mukaan ne on hyväksytty. Niitä merkintöjä nyt ei tietenkään kovin kaukaa erota.

Vierailija
59/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilman muuta niiden laboratorio-olosuhteissa testattu suodatuskyky onkin standardien mukainen kaikilla luotettavasti testatuilla ja hyväksytyillä malleilla, mutta niiden tiiviys ei-ammattimaisilla käyttäjillä on käytännössä vähän toinen juttu. Kaikki mallit eivät yksinkertaisesti edes sovi kaikille käyttäjille kunnollisesti, vaikka niitä yrittäisikin käyttää huolellisesti. Aivan sama pätee käytännössä esim. kuulosuojaimien suojaustehokkuuteen.

Tämä pitää paikkansa. Pitää löytää itselleen sopiva malli. Hengityssuojainten hankaluutena on, ettei niitä voi ennen ostopäätöstä sovittaa. Mä olen pandemian aikana hankkinut yli 10:ntä erimallista hengityssuojainta, joista sitten löytänyt just itselleni sopivat. Yli jääneistä on kuitenkin löytynyt sopivia lähipiirilleni, esim pienikokoiselle 94v äidille ei käy kuin 3M Auran yksi tiettu malli, kaikki muut hengityssuojaimet ovat aivan  liian isoja. Mutta olen lahjoittanut itselleni tarpeettomia hengitysusojaimia sellaisille, joilla juuri ko malli on ollut sopiva. 

Vierailija
60/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ffp-suojaimiinhan on merkitty jokaiseen yksittäiseen suojaimeen sen ulkopuolelle suojausluokka ja standardi, jonka mukaan ne on hyväksytty. Niitä merkintöjä nyt ei tietenkään kovin kaukaa erota.

Juuri näin. Hengityssuojaimia on montaa eri mallia ja sen vuoksi väärin kuvitella, että kaikki ffp2-hengityssuojaimet olisivat niitä nokan mallisia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi