Miksi niin moni käyttää kirurgista maskia, kun se ei suojaa koronalta? Tarvitaan FFP2/3
Ihmiset näkyvät käyttävän eniten kirurgisia maskeja tai kangasmaskeja, vaikka ne eivät suojaa henkilöä itseään koronatartunnalta. Korona leviää ilmassa aerosolina ja menee kirurgisesta maskista läpi. Eivätkö ihmiset tiedä tätä? Jos haluaa suojaa, pitää käyttää FFP2/3-maskia.
Kommentit (168)
Vierailija kirjoitti:
FFP1 luokan maskeja myydään FFP2 maskeina ympäri Suomea.
Lähde tukesin takaisinvedot: https://marek.tukes.fi/Tuote.aspx?nettijulkaisuId=10699Kun haet tuon valmistajan nimellä, löydät kaikista kauppa- ja apteekkialan ketjuista kyseistä suojainta edelleem myynnissä.
Ja tuo suojaa siis sahanpurulta ja jauhopölyltä, ei viruksilta.
https://sote.kainuu.fi/uutiset/hengityssuojaimet-ffp1-ffp2-ja-ffp3
Hengityssuojain taso FFP1 suojaa lähinnä näkyviltä hiukkasilta, kuten pölyltä ja muilta isoilta hiukkasilta kuten sahausjätteeltä.
• Hengityssuojain taso FFP2 suojaa käyttäjäänsä oikein käytettynä tehokkaasti pienemmiltäkin hiukkasilta kuten bakteereilta ja viruksilta, esimerkiksi koronavirusta vastaan. Tason FFP2 hengityssuojain suodattaa vähintään 94% ilman epäpuhtauksista.
Miksi tästä ei ole uutisissa ja miksi nuo takaisinvedetyt maskit on vielä kaikkialla myynnissä?? En minä halua suojautua sahanpurulta vaan koronalta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskista on hyötyä lähinnä silloin, jos ollaan kasvokkain toisen ihmisen kanssa. Jossain kaupoissa ja kauppakeskuksissa maskien käyttö on ihan järjen köyhyyttä. Terveet ihmiset kulkevat maski naamalla toisten terveiden kanssa. Maskin, joka ei pysäytä viruksia, eikä vaikuta taudin leviämiseen mitenkään.
Kuinka se voisi vaikuttaa? Eihän se käytännössä tee muuta kuin ohjaa ilman kulkemaan korvien vierestä taaksepäin, kun normaalisti ilma kulkee kasvoista eteenpäin. Samalla tavalla se mahdollisesti viruksia sisältävä hengitysilma jää sinne kaupan käytäville pyörimään - oli maski naamalla tai ei.
FFP2 luokan hengityssuojaimet on testattu suojaamaan myös viruksilta. Niitä käytetään koronapotilaiden hoidossa. Niiden materiaali testataan, tiiveys testataan ja ne suojaa myös aerosoleilta. Sekoitat ne varmaan suunenäsuojaimiin?
Niin siis tarkoitin niitä maskeja, mitä kaikki ihmiset kaupoilla pitää. Semmoset paperilaput kuminauhoilla naaman edessä
https://www.vauva.fi/keskustelu/4421569/ei-kannata-ostaa-hengityssuojai…
Mitä hyötyä jostain yksittäisestä takaisinvedosta on jos EU parlamenttikin on kuukausia sitten julkaissut rahalla hankituista vääristä sertifikaateista, joita on kaupat pullollaan? Miksei kaikkia tuotteita tutkita ja ilmoiteta että CE 2163 on myynyt härskisti sertifikaatit rahalla ja menettänyt siksi oikeudet?
Itse suojaan sillä muita omilta pärskeiltäni. Toivoisin, että muut myös tekisivät näin ja käyttäisivät edes jonkinlaista maskia. Kalliimpia maskeja ei ole rahaa ostaa, sillä olen vähävarainen, vaikka ne suojaisivat sitten jo itseänikin.
Vierailija kirjoitti:
Itse suojaan sillä muita omilta pärskeiltäni. Toivoisin, että muut myös tekisivät näin ja käyttäisivät edes jonkinlaista maskia. Kalliimpia maskeja ei ole rahaa ostaa, sillä olen vähävarainen, vaikka ne suojaisivat sitten jo itseänikin.
Kiitos kun ajattelet muita ❤️ kirurginen suunenäsuojain suojaa käyttäjää paineella tulevilta roiskeilta, eli kyllä ne sinuakin vähän suojaa ❤️
Olen ottanut rokotteet, omasta puolestani se riittää suojaksi. Kirurginmaski taas riittää muiden suojaamiseen. Hengityssuojaimet ovat niin epämiellyttäviä käyttää, että otan mieluummin riskin koronaan sairastumisesta, oli kyseessä sitten mikä variantti vain. Muut tehkööt omat ratkaisunsa.
Valesertifikaatteja liikenteessä. https://www.eu-esf.org/covid-19/4513-covid-19-suspicious-certificates-f…
Miksi näille ei tehdä jotain?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ostaa feikkisertifioidun Ffp2 maskin kun halvemmalla saa kirurgisia suu-nenäsuojaimia jotka on sentään testattu eikä vaan ostettu sertifikaatti kylkeen?
https://www.vauva.fi/keskustelu/4421569/ei-kannata-ostaa-hengityssuojai…
Oletko edes tarkastanut mitä ostit?
En käytä maskia, koska sitä on epämiellyttävä käyttää. En myöskään halua laittaa rahaa maskeihin. Yhden kangasmaskin omistan ja käytin sitä maskipakon aikana junissa
Vierailija kirjoitti:
Koska suomalaiset ostaa aina halvemman. On kyse sitten banaaneista, ravintola-annoksesta, hotellihuoneesta, tai maskeista.
Pakko. säästää, kaikki on niin kallista yksinhuoltajalle...
Olethan tarkistanut ettei suojaimesi ole väärennetyllä sertifikaatilla myyty?
CE 2163 maskit eivät ole läpäisseet mm. bakteerinsuodattavuustestejä. Tuotteita vedetään nyt myynnistä ja 2163 Universal certification on menettänyt sertifiointioikeutensa 6 kk sitten.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4422724/ffp2-vaarennoksia-liikenteessa-…
Vierailija kirjoitti:
Käytän maskia vain sosiaalisista syistä ja FFP2 on raskaampi pitää.
Terveydenhuollon ammattihenkilöillä tehtyjen tutkimusten mukaan vasta P3 suojaa koronalta. Yhdessä tutkimuksessa verrattiin koronapotilaita hoitavan osasten terveydenhuollon ammattihenkilöiden sairastuvuutta koronaan verrattuna tavalliseen osastoon, jossa ei hoideta koronapotilaita. Sairaustuvuus oli P2 maskilla noin 50 kertainen, mutta P3 maskilla sama. Eli vasta P3 maski suojaa oikeastin.
Maskien pitäminen on samanlainen juttu, kuin lentokoneessa kelluntaliivit. Luo turvallisuuden tunnetta ja on tehty jotain.
Oikeasti hyötyä olisi vasta P3 maskin pitämisestä. Itse olen pitänyt nimenomaan P3 maskia, kun maskisuositus on ollut voimassa. Hinta 40e puuilosta, eikä ole kertakäyttöinen, kun suodattaa imuilmaa, eli virusaerosolit jäävät suodattimen ulkopuolelle. Myös äärettömästi paljon mukavampi hengittää, kuin ne kirotut kertakäyttömaskit (joita jouduin pitämään esimerkiksi rokotuksissa, kun terkkarin ohje oli käyttää kirurgista maskia).
Saan maskit ilmaiseksi sekä kankaiset että kertakäyttöiset, joten ruokkivaa emäntää ei kannata koiran purra.
Vierailija kirjoitti:
Paremmin suojaava maski on kalliimpi. Lisäksi on ihmisiä, jotka haluaisivat kulkea maskitta mutta eivät kehtaa, kun ajattelevat että on sitten muiden silmissä vastuuton. Käyttävät siis näön vuoksi halpaa maskia. Luo valheellista turvallisuuden tunnetta.
Minä olen sairastanut koronan ja ottanut kaksi rokotetta joten en voi sairastua ihan heti. Pidän maskia vain sen takia että niin kuuluu tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maskista on hyötyä lähinnä silloin, jos ollaan kasvokkain toisen ihmisen kanssa. Jossain kaupoissa ja kauppakeskuksissa maskien käyttö on ihan järjen köyhyyttä. Terveet ihmiset kulkevat maski naamalla toisten terveiden kanssa. Maskin, joka ei pysäytä viruksia, eikä vaikuta taudin leviämiseen mitenkään.
Kuinka se voisi vaikuttaa? Eihän se käytännössä tee muuta kuin ohjaa ilman kulkemaan korvien vierestä taaksepäin, kun normaalisti ilma kulkee kasvoista eteenpäin. Samalla tavalla se mahdollisesti viruksia sisältävä hengitysilma jää sinne kaupan käytäville pyörimään - oli maski naamalla tai ei.
FFP2 luokan hengityssuojaimet on testattu suojaamaan myös viruksilta. Niitä käytetään koronapotilaiden hoidossa. Niiden materiaali testataan, tiiveys testataan ja ne suojaa myös aerosoleilta. Sekoitat ne varmaan suunenäsuojaimiin?
P3 suojaa testatusti koronalta terveydenhuollon ammattihenkilöitä, P2 (tai huonompi) ei. Suojaintason P3 kanssa sairastuvuus oli koronapotilaita hoitavalla osastolla sama, kuin tavallisilla osastoille, mutta P2 kanssa sairastuvuus oli 50 kertaa suurempi. Numerot eivät tuossa valehtele, ero on selvä.
Jos ei ole P3 käytössä, on lähes sama onko siina naaman edessä P2 vai pitsistä kudottu naamio.
Kerro jollekin ketä kiinnostaa...
Suck my... kirjoitti:
Kerro jollekin ketä kiinnostaa...
Kiviäkin kiinnostaa?
Vierailija kirjoitti:
Olethan tarkistanut ettei suojaimesi ole väärennetyllä sertifikaatilla myyty?
CE 2163 maskit eivät ole läpäisseet mm. bakteerinsuodattavuustestejä. Tuotteita vedetään nyt myynnistä ja 2163 Universal certification on menettänyt sertifiointioikeutensa 6 kk sitten.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4422724/ffp2-vaarennoksia-liikenteessa-…
Yliopiston apteekki myy omalla logollaan tuotteita jossa on CE 2163. Koitin kysellä sieltä missä ne on testattu niin minulle vastattiin laittamalla linkki suunenäsuojaimiin ja kehottamaan ostamaan "CE-merkittyä kirurgista suunenäsuojainta joka on testattu bakteerinsuodattavuudelle". En saanut vastausta miten FFP2 on testattu ja asiakaspalvelija alkoi puhumaan kirurgisista suunenäsuojaimista. Olipa outo juttu.
Tänään laitoinnekan ankannokka ffp 2 maskin naamalle ja olipa ihana.
Ei haissut yrjöltä, istui mun naamaani kuin hansikas käteen. Henki kulki paremmin.
Suosittelen.