Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni käyttää kirurgista maskia, kun se ei suojaa koronalta? Tarvitaan FFP2/3

Vierailija
12.12.2021 |

Ihmiset näkyvät käyttävän eniten kirurgisia maskeja tai kangasmaskeja, vaikka ne eivät suojaa henkilöä itseään koronatartunnalta. Korona leviää ilmassa aerosolina ja menee kirurgisesta maskista läpi. Eivätkö ihmiset tiedä tätä? Jos haluaa suojaa, pitää käyttää FFP2/3-maskia.

Kommentit (168)

Vierailija
21/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olen kahdesti rokotettu, mutta voi silti olla koronan kantaja ja tietämättäni tartuttaa muita, ja haluan suojella muita siltä mahdollisuudelta että itse lievänä koronaa kantaisi ja tartuttaisin! En siis suojatakseni itseäni vaan muita, ja tämän takia toivoisin muidenkin maskia pitävän.

Vierailija
22/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en halua hysterisoida asiaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään viimeisintä tietoa siitä, kuinka pitkän immuniteetin sairastettu korona antaa, vakavissani kyselen?

Vierailija
24/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän ffp2- maskia, koska jotkut eivät käytä maskia ollenkaan. Töissä meillä löytyy yksi tällainen kuspää, jonka mielestä hänen ei tule suojata työkavereitaan.

Vierailija
25/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki käyttää kirurginmaskia, niin virusta ei pääse ilmaan. Aerosolitartuntahan tapahtuu ilmasta ja virus levittäytyy ilmaan ihmisen hengityksestä. Vika on siinä, että osa ei edelleenkään tajua miksi maskien käyttö on tärkeää.

Ei. Viruspartikkelit pääsevät kyllä läpi kirurginmaskista molempiin suuntiin, lisäksi ne ovat vain harvoilla oikeasti tiiviisti kasvoilla, useimmilla falskaa sivuista ihan selkeästi. Kirurginmaski suojaa pärskeiltä ja suodattaa pienen osan viruksista, mutta kyllä se korona sieltä läpi pääsee silti. Varsinkin uusien varianttien kohdalla, joissa virusta eritetään todella suuria määriä, on kirurginmaskin teho kyseenalainen.

Vierailija
26/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kellään viimeisintä tietoa siitä, kuinka pitkän immuniteetin sairastettu korona antaa, vakavissani kyselen?

Lue vertaisarvoituja kansainvälisiä tutkimuksia asiasta, niin saat oikeaa tietoa. Vai luotatko tämän palstan amiskapohjaisiin virologeihin mielummin?😂

Vierailija
27/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä käytän ffp2- maskia, koska jotkut eivät käytä maskia ollenkaan. Töissä meillä löytyy yksi tällainen kuspää, jonka mielestä hänen ei tule suojata työkavereitaan.

Meillä ei käytetä töissä maskia eikä ole käytetty. Puolet porukasta rokottamattomia. Ei voi mitään, harmi.

28/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

BLAA BLAA BLAA BLAA BLAA BLAA BLAA

Jos Sijaltainen nousisi.

Vierailija
29/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en pysty hengittämään niillä ffp2-maskeilla joita olen kokeillut

Vierailija
30/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, hyvin yksilöllistä lienee.

Vierailija
31/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Seuraavaan varianttiin saakka. Huomasivat Etelä-Afrikassa omikronin olemassaolon siitä, kun aiemmin koronan sairastaneiden uusintainfektioiden määrä lähti oudosti kasvamaan.

COVID-19 reinfection study from South Africa yields ominous data about Omicron

In October  while overall rates of infection were quite low, they noticed something odd: The risk of first infections was decreasing—possibly due to a pickup in vaccinations—whereas the risk of reinfections seemed to increase sharply. “I thought something was wrong” with the data or the programming, she says. “Then about 2 weeks ago, we started seeing other signals” that SARS-CoV-2 was gaining ground again. “Wastewater sampling started showing increases, labs started showing significant increases in positive cases, and other bells started going off.”

https://www.science.org/content/article/covid-19-reinfection-study-sout…

Laajan väestötutkimuksen mukaan aiemmin koronan sairastaneen riski saada omikron-tartunta on 2.4- kertainen muuhun väestöön verrattuna

Increased risk of SARS-CoV-2 reinfection associated with emergence of the Omicron variant in South Africa

https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2021.11.11.21266068v2

Vierailija
32/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ffp2/3 on venttiilillinen niin hups, sepäs ei suojaakaan enää muita kun hengitysilma menee venttilistä ulos viruksineen. Ilman venttiiliä se maski taas on raskas pitää esim koko päivän, kuten monilla työpaikoilla täytyy pitää. Lisäksi suuri osa niistä halvoista ffp2 maskeista falskaa sivuilta ihan kuten peruskirurgisetkin. Jos esim. FFP3 puetaan niin kuin se pitää pukea, se on niin tiukka, että sivuilta ei kulje yhtään ilmaa ja naamaan jää syvät rannut maskin reunojen kohdalle. Nämä kaupassa ihmisillä nähdyt tavis ffp2 ei todella ole tällaisia....😂

Ja juuri on tullut suuri väestötutkimus, jossa kiistattomasti osoitetaan kirurgisen maskin teho koronan ehkäisyssä.

https://med.stanford.edu/news/all-news/2021/09/surgical-masks-covid-19…

Vierailija
33/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska käytän sitä vain näön vuoksi siellä missä vaaditaan. Minulla on 3 rokotusta, enkä 3. jälkeen ole enää käyttänyt. Kuitenkin pysyn mahdollisimman kaukana muista ihmisistä kun jossain liikun. Jos oikeasti haluan maskilla suojautua, käytän parempaa maskia.

Vierailija
34/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ffp2/3 on venttiilillinen niin hups, sepäs ei suojaakaan enää muita kun hengitysilma menee venttilistä ulos viruksineen. Ilman venttiiliä se maski taas on raskas pitää esim koko päivän, kuten monilla työpaikoilla täytyy pitää. Lisäksi suuri osa niistä halvoista ffp2 maskeista falskaa sivuilta ihan kuten peruskirurgisetkin. Jos esim. FFP3 puetaan niin kuin se pitää pukea, se on niin tiukka, että sivuilta ei kulje yhtään ilmaa ja naamaan jää syvät rannut maskin reunojen kohdalle. Nämä kaupassa ihmisillä nähdyt tavis ffp2 ei todella ole tällaisia....😂

Ja juuri on tullut suuri väestötutkimus, jossa kiistattomasti osoitetaan kirurgisen maskin teho koronan ehkäisyssä.

https://med.stanford.edu/news/all-news/2021/09/surgical-masks-covid-19…

Kyllä, kirurgin maski tehoaa väestötasolla koronan ehkäisyssä. Se ei kuitenkaan suodata viruksia niin tehokkaasti, että siitä olisi kunnolla hyötyä, jos haluaa itse välttää tartunnan. Ffp2/3 on tässä tehokkaampi, vaikkei se olisikaan täysin tiiviisti kasvoilla. On myös vähän eri asia, oletko esim. töissä koronaosastolla vai lyhyen aikaa julkisessa liikenteessä tms. FFp2-maskien on tutkitusti todettu säilyttävän suojaustehonsa hyvänä, vaikka niitä keitettäisiin useita kertoja, niitä voi siis myös uudelleenkäyttää. Kokeilemalla löytää itselleen sopivan mallin. Eräs vika, jonka olen monilla huomannut, on että todella usein näkee sitä, että ffp-maski on kiinnitetty vain korvien taakse kuten kirurginen maski, vaikka oikeaoppisesti se pitäisi laittaa niillä koukuilla takaraivon taakse kiinni, jos haluaa että se on tiivis. Monissa marketeissa myytävissä ffp-maskeissa ei edes ole näitä koukkuja mukana!

Itse olen pienikasvoinen nainen, ja olen löytänyt itselleni sopivia ffp2-maskeja, jotka saan niin tiiviisti päälle, että ainakin nenän ylle jää ne rannut. Kyllä se minua (ja muita) suojaa paremmin kuin lörpsöttävä kirurgin maski, jonka sivuille jää isot reiät laittoi sen päälle miten tahansa. Olen myös tehnyt 12 tunnin työpäiviä tällainen naamalla, mikä ei toki ole kovin kivaa, mutta ei aiheuta minulle niin suurta epämukavuutta, ettenkö voisi niin tehdä.

Vierailija
35/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

FFP2 maskin läpi ei ilma kulje - se toinen on helpompi hengittää.

Maski saattaa suojata, kun etäisyys on alle 2 metriä - rokote suojaa sairaalalta, ehkä.

Mitä siis valitset? Rokote, etäisyys ja maski. Desiä aina ennen kauppaa ja kaupan jälkeen.

Ei koronaa kahteen vuoteen, joten jatkan näin.

Vierailija
36/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maski naamalla kirjoitti:

Koska olen kahdesti rokotettu, mutta voi silti olla koronan kantaja ja tietämättäni tartuttaa muita, ja haluan suojella muita siltä mahdollisuudelta että itse lievänä koronaa kantaisi ja tartuttaisin! En siis suojatakseni itseäni vaan muita, ja tämän takia toivoisin muidenkin maskia pitävän.

No, se ffp suojelisi sinuakin kas, kun rokotteesi teho laskee. Mutta mitäpä ajattelusta kun energiansa voi käyttää hyvesignalointiin.

Vierailija
37/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kaikki käyttää kirurginmaskia, niin virusta ei pääse ilmaan. Aerosolitartuntahan tapahtuu ilmasta ja virus levittäytyy ilmaan ihmisen hengityksestä. Vika on siinä, että osa ei edelleenkään tajua miksi maskien käyttö on tärkeää.

Niin se virus menee heittämällä läpi siitä kirurgin maskista, koska se ei ole tehty kuin roiskeilta suojautumista varten ja suunnattu bakteerien torjuntaan.

Itseasiassa suurin heikkous noissa kirurginmaskeissa on ohivuodot maskin reunoista. Niissä käytetty materiaali on kyllä suodatustehokkuudeltaan ainakin merkittävästi kangasmaskeja parempaa eikä periaatteessa merkittävästi eroa varsinaisten hengityssuojainten suodatinmateriaalista.

Vierailija
38/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun käyttää kirurginmaskia, näyttää kirurgilta. Kun käyttää ffp2/ffp3-hengityssuojainta, näyttää lunnilta tai apinalta. 

Vierailija
39/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin se virus menee heittämällä läpi siitä kirurgin maskista, koska se ei ole tehty kuin roiskeilta suojautumista varten ja suunnattu bakteerien torjuntaan.

Itseasiassa suurin heikkous noissa kirurginmaskeissa on ohivuodot maskin reunoista. Niissä käytetty materiaali on kyllä suodatustehokkuudeltaan ainakin merkittävästi kangasmaskeja parempaa eikä periaatteessa merkittävästi eroa varsinaisten hengityssuojainten suodatinmateriaalista.

Eroaapas. Kirurginmaskin tarkoitus on estää leikkaussalihenkilökunnan suussa ja nenässä olevia bakteereita pääsemästä potilaan avohaavaan, koska bakteerit aiheuttavat haavatulehduksia. Bakteerit ovat kooltaan suurempia ja virukset läpäisevät kirurginmaskin , mutta virukset eivät aiheutakaan haavainfektioita.  Sen sijaan hengityssuojainten tarkoitus on suojata käyttäjäänsä niin bakteereilta kuin viruksiltakin.

Vierailija
40/168 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytän maskia vain sosiaalisista syistä ja FFP2 on raskaampi pitää.

Eli suomennettuna: en välitä paskaakaan muiden terveydestä, mutta pidän maskia, jotta muut luulisivat minun kykenevän empatiaan muita ihmisiä kohtaan. Osuiko oikeaan?

Minä pidän joskus maskia, joskus en. Sen verran välitän ihmisten terveydestä, että jos epäilisin sairastavani koronaa - olisi flunssan oireita - niin en tietenkään lähtisi tahallani tartuttamaan muita. Mitään flunssaan viittaavia oireita ei kuitenkaan ole ollut kolmeen vuoteen, joten en pidä maskin käyttöä välttämättömänä. Rokotteet olen ottanut.

Ja ei, en tunne mitään erityistä empatiaa vieraita ihmisiä kohtaan. Kuten sanoin, tahallani en halua tartuttaa, mutta niin kauan kun en usko minussa olevan mitään tartutettavaa, elän kuten parhaaksi katson. Minua ei oikeastaan kiinnosta, pitääkö joku minua empaattisena vai ei. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän