Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni kuvittelee, että korkeakoulutus takaa hyvän elintason?

Vierailija
28.12.2022 |

Olen kahden yliopistotutkinnon opiskellut KTM-DI ja työttömyysjaksot ovat tulleet tutuiksi. Palkatonta harjoittelua, työllistämistuella alipalkkausta ja lyhyitä pätkätöitä on tarjolla vartijana ja muissa nk. hanttihommissa, mutta ei mitään koulutusta vastaavaa työtä. Koulutus ei kannata tämän päivän Suomessa.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu varmaan aika hirveästi siitä itse koulutuksesta. Ihan mikä vaan tuskin työllistää.

Vierailija
2/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sinä tiedät mistä se johtuu. Siitä että AINA koulussa sanottiin että korkeasti kouluttautuminen (etenkin maisteri & tohtori) on tie onneen ja huolettomaan elämään. Siis ala-asteelta abivuoteen asti tätä jauhoi jokainen opettaja, vanhempia ja opo.

Sitten yliopistossa kävi ilmi, että amiksena olisi saanut paremman palkan ja töissä kävi ilmi miten huonoja ne palkat oikeasti ovat.

Lapsia pitäisi kannustaa amikseen, jos on mitään hajua mitä haluaa isona tehdä. Korkeakoulutus, etenkin yo, on suuri kusetus.

Ja olen siis itse FM usealla pätevyydellä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan aika hirveästi siitä itse koulutuksesta. Ihan mikä vaan tuskin työllistää.

No kerrohan mikä tutkinto kannattaisi opiskella? Kun aloittelin opiskeluja 7 vuotta sitten, ekonomi ja diplomi-insinööri olivat vielä parhaimpia vaihtoehtoja työllisyyden ja palkan osalta. Nyt ei ole kummoisesti töitä lakimiehilläkään. Ainoastaan lääkärikaverillani on töitä, mutta eihän kaikki voi haluta lääkäreiksi. Hoitajilla on ilmeisesti töitä, mutta palkkataso on heikko.

Vierailija
4/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kerrohan mikä tutkinto kannattaisi opiskella? Kun aloittelin opiskeluja 7 vuotta sitten, ekonomi ja diplomi-insinööri olivat vielä parhaimpia vaihtoehtoja työllisyyden ja palkan osalta. Nyt ei ole kummoisesti töitä lakimiehilläkään. Ainoastaan lääkärikaverillani on töitä, mutta eihän kaikki voi haluta lääkäreiksi. Hoitajilla on ilmeisesti töitä, mutta palkkataso on heikko.

Ei mitään hajua, mä olen itse perusduunari.

Vierailija
5/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höhöö.

Mä olen ihan tavallinen insinööri ja päällikön paikkoja tarjotaan monestakin paikasta.

Palkkaa ihan riittävästi, hirveesti en viitti duunia tehdä, silti firmat maksavat ns tyhjästä.

Terveisiä Suomen ylimmästä palkkadesiilistä.

Vierailija
6/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan nyt oikeasti kuvittele että mitkään elämänvalinnat automaattisesti takaa yhtään mitään, mutta todennäköisyyksiä niillä voi parantaa huomattavasti.

Vierailija
7/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kai kukaan nyt oikeasti kuvittele että mitkään elämänvalinnat automaattisesti takaa yhtään mitään, mutta todennäköisyyksiä niillä voi parantaa huomattavasti.

Ei tietenkään. Mutta korkeakoulun piti kyllä taata varma työpaikka ja hyvä palkka. Tämä oli siis se narratiivi. Mutta lopulta kaikki taistelee niistä samoista projektitöistä, jossa palkka alkaa kakkosella. Eikä ole viisinumeroinen.

Vierailija
8/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisi, että koulutettu ihminen ymmärtäisi jotain tilastojen ja todennäköisyyksien päälle. Fakta kuitenkin on, että tilastollisesti korkeastikoulutetut tienaavat enemmän elävät terveempinä pidempään, saavat enemmän lapsia, eroavat harvemmin jne. Joo, aina on poikkeuksia, mutta se on eri asia. Kai sen nyt jokainen kuitenkin ymmärtää, ettei mikään takaa mitään. Aina löytyy esimerkiksi keuhkosyövän saanut tupakoimaton ihminen jne.

Vierailija
9/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höhöö.

Mä olen ihan tavallinen insinööri ja päällikön paikkoja tarjotaan monestakin paikasta.

Palkkaa ihan riittävästi, hirveesti en viitti duunia tehdä, silti firmat maksavat ns tyhjästä.

Höpöhöpö. Ei vapaamatkustuspaikkoja enää ole.

Vaikka työ ei ole raskasta niin joutuu sitä silti tekemään.

T. Toinen ylimmästä desiilistä

Vierailija
10/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään takaa mitään yksistään, pitää se alavalintakin osata tehdä oikein. Ei kannata opiskella mitään turhaa, ja kyllä se palkkataso suunnilleen on tiedossa eri aloilla.

Vierailija
11/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tietenkään. Mutta korkeakoulun piti kyllä taata varma työpaikka ja hyvä palkka. Tämä oli siis se narratiivi. Mutta lopulta kaikki taistelee niistä samoista projektitöistä, jossa palkka alkaa kakkosella. Eikä ole viisinumeroinen.

Ongelma ei välttämättä ole koulutuksessa, vaan siinä jos sinulla ei niiden tutkintojen lisäksi ole mitään merkille pantavaa työkokemusta.

Vierailija
12/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkeakoulutasoinen koulutus on yhä edelleen paras tie työllisyyteen. Yliopistotasoisen koulutuksen saaneiden työllisyysaste on noin 90%, pelkän peruskoulun varassa olevien noin 40%.

Mutta yliopistotason koulutus ei kuitenkaan ole tae hyvästä ansiotasosta.

Vierailija
13/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulisi, että koulutettu ihminen ymmärtäisi jotain tilastojen ja todennäköisyyksien päälle. Fakta kuitenkin on, että tilastollisesti korkeastikoulutetut tienaavat enemmän elävät terveempinä pidempään, saavat enemmän lapsia, eroavat harvemmin jne. Joo, aina on poikkeuksia, mutta se on eri asia. Kai sen nyt jokainen kuitenkin ymmärtää, ettei mikään takaa mitään. Aina löytyy esimerkiksi keuhkosyövän saanut tupakoimaton ihminen jne.

Ymmärrän kyllä, että kaikista ei voi tulla johtajia. Koulutuksestani aiheutuu silti yhteiskunnalle valtava kustannus ja hyvinvointitappio, kun koulutuksen tuoma osaaminen valuu hukkaan.

Vierailija
14/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen AMK koulutettu, sosiaaliohjaaja. Mies tienaa duunarina saman, on siis käynyt vain amiksen. Eikä ole edes töissä sillä alalla minne on sen käynyt, eli periaatteessa on töissä ilman mitään koulutusta. Ollut itseasiassa jo kuluneen 20v aikana 4 eri alan duunariammatissa autonasentajan papereilla, eikä mikään työ liity autoihin. Lvi-hommissa, hitsaajana, porarina, pinnoittajana.

Joten - lapseni saa täyden siunauksen mennä amikseen, vaikka lukioonkin arvosanat riittäisi. Ei ehkä lääkäriksi tai lakimieheksi kuitenkaan, ei oo niin opiskeluorientoitunut.

Vierailija
15/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeakoulutasoinen koulutus on yhä edelleen paras tie työllisyyteen. Yliopistotasoisen koulutuksen saaneiden työllisyysaste on noin 90%, pelkän peruskoulun varassa olevien noin 40%.

Mutta yliopistotason koulutus ei kuitenkaan ole tae hyvästä ansiotasosta.

Pelkän peruskoulun varaan jääneillä on usein muitakin haasteita elämässä, terveydessä tai kyvyissä. Eihän työkyvyttömyyseläkkeelläkään olevat kuulu työvoimaan. Vertaat omenoita päärynöihin.

Vierailija
16/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sossu, meillä on työllisyysaste 100% palkka voisi toki olla parempikin.

Vierailija
17/17 |
28.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Höhöö.

Höpöhöpö. Ei vapaamatkustuspaikkoja enää ole.

Vaikka työ ei ole raskasta niin joutuu sitä silti tekemään.

T. Toinen ylimmästä desiilistä

Tuntuuko hyvältä maksaa marginaaliveroa hukkaan menevistä resursseista, kun Suomi korkeakouluttaa siivoojaksi?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä seitsemän