80- ja 90-luvun vaihteen tienoilla syntyneet, oliko teillä ruumiillista kurittamista? Katsottiinko sitä tuolloin vielä läpi sormien?
Kuulin vasta vähän aikaa sitten, että kurittaminen kiellettiin lailla jo 1984. Meillä oli ihan ns. tavallinen hyvä ja lainkuuliainen perhe, mutta kyllä minä vielä 90-luvun lopulle asti olen saanut ruumillista kurittamista (vyöllä kuritettiin), enkä tuolloin tosiaan edes tiennyt, että se oli laitonta ja ihmettelen tosiaan sitä nyt, koska muuten oltiin kaikessa kunnollisia ja tunnollisia ja lainkuuliaisia.
Oliko yleinen asenne tuolloin vielä se, että juuri tätä kohtaa laista katsottiin läpi sormien? Millaista teillä oli?
- Nainen vm-88
Kommentit (277)
Kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee, mut sitten saadaan seurata vapaan kasvatuksen tuloksia. Koulussa opettajille haistatellaan, eikä vanhempia ihmisiä kunnioiteta lainkaan. Rakkaudellinen kuritus on hyväksi lapselle.
Ei ole kuritettu, mutta jos olisi niin olisin kyllä myöhemmin kostanut.
Harvoin mitään tukkapöllyjäkään nykyään näkee, mutta en sellaiseen mene puuttumaan tai pidä sitä minään, vaikka rikos onkin.
Olen syntynyt -71 eikä meillä ole ollut ruumiillista kuritusta, en ole koskaan saanut selkääni tai piiskaa tai tukkapöllyä tms.
Vierailija kirjoitti:
Kuka kuritta kasvaa se kunniatta kuolee, mut sitten saadaan seurata vapaan kasvatuksen tuloksia. Koulussa opettajille haistatellaan, eikä vanhempia ihmisiä kunnioiteta lainkaan. Rakkaudellinen kuritus on hyväksi lapselle.
Lässyn läsdy. Kuri ei ole sama asia kuin fyysinen kuritus. Kuria pystyy pitämään ilman väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähipiirissä on monia naisia ja pari miestä joista osaa on pidetty komeroissa, osaa lyöty/tukistettu ja osaa piiskattu esim.nahkavöillä. Tämä siis 80-luvulla. Järkytyin miten yleistä ollut omassa tuttavapiirissä kun kyse ei sijoituslapsista tms. Minua äitini puristi kerrran käsivarresta ja reagoin siihen heittämällä kaulimen lattialle. Sen jälkeen ei kotona koskettu minuun. Koulussa myös eräs opettaja kohdisti kovaa väkivaltaa erästä hieman reppana-koulukaveria kohtaan.
Komerossa pitämistä? Miksi ihmeessä? Onko tuo joku entisajan "jäähy"?
Ilmeisesti ja jonkinlaista alistamista ja moni pelkää lapsena pimeää niin aikamoista henkistä pahounpitelyä pistää lapsi pimeään komeroon tms.
No on kyllä. Ihan sadistista. Remmillä kurittaminenkin tuntuu paljon inhimillisemmältä kuin pimeään komeroon lukitseminen.
Tukkapölly tai muu kevyt fyysinen kuritus on paljon inhilillisempää kuin nykyajan kiinnipitämiset tai muut nöyryytykset joissa pitää seistä jossain rinkulassa tms. Hetkessä ohi, eikä jää psyykkisiä traumoja, kokemusta on molemmista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lässyn läsdy. Kuri ei ole sama asia kuin fyysinen kuritus. Kuria pystyy pitämään ilman väkivaltaa.
Fyysinen kuritus on myös tosielämää koskien hyvä opetus syyn ja seurauksen laista.
Tukkapölly tai muu kevyt fyysinen kuritus on paljon inhilillisempää kuin nykyajan kiinnipitämiset tai muut nöyryytykset joissa pitää seistä jossain rinkulassa tms. Hetkessä ohi, eikä jää psyykkisiä traumoja, kokemusta on molemmista.
Remmiä, potkimista, hiuksista repimistä,arestia, komeroon lukitsemista. Lisänä henkinen väkivalta. Itselleni tämä aiheutti vain sen että vihasin äitiäni ja kapinoin lisää, teininä laitoin vastaan ja kuritus loppui. Aikuisena en ole ollut tekemisissä, omia lapsiani en lyö eivätkä tule ikinä äitiäni tapaamaan.
- yh äidin tytär vm87
Onhan koulukiusaamisessakin fyysisen kurituksen elementtejä. Ihan sama asia. Toinen alistetaan toisen tahtoon väkisin.
Huh, ihan hämmästyttää kuinka montaa ikätoveria on tämänkin ketjun perusteella kuritettu ruumiillisesti lapsena. Meillä oli käytössä vain jäähyt 90-luvun alkupuolella ja muut aiheelliset rangaistukset (esimerkiksi jonkun lelun/etuuden menetys määräajaksi). Joku kaveri kertoi joskus saavansa tukkapöllyä äidiltään, en pikkukoululaisena pystynyt uskomaan asiaa todeksi.
Vierailija kirjoitti:
Remmiä, potkimista, hiuksista repimistä,arestia, komeroon lukitsemista. Lisänä henkinen väkivalta. Itselleni tämä aiheutti vain sen että vihasin äitiäni ja kapinoin lisää, teininä laitoin vastaan ja kuritus loppui. Aikuisena en ole ollut tekemisissä, omia lapsiani en lyö eivätkä tule ikinä äitiäni tapaamaan.
- yh äidin tytär vm87
Ei kannata katkeroitua. Miten olisit itse kurittanut itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
Onhan koulukiusaamisessakin fyysisen kurituksen elementtejä. Ihan sama asia. Toinen alistetaan toisen tahtoon väkisin.
Ja siksi se pitäisikin kriminalisoida mahdollisimman nopeasti, ilman mitään rikosoikeudellinen vastuu -lässytyksiä.
Heh, 90-luvun puolivälissä ala-asteella opettajatkin antoi välillä joillekin tukkapöllyä ja riveleistä nostelu oli ihan normaalia.
Kyllä muutaman kerran sain vyöstä tai risusta, ei se mitään raivoisaa hakkaamista ollut vaan hillitysti läpsäistiin pari kertaa, tuntuihan se mutta ei mitään velttejä jäänyt kuin muutamaksi minuutiksi. Ja ansaitsin, nuo kerrat opettivat olemaan reilu ja rehellinen, ja tottakai semmoista itsetuntoa, että nyt aikuisena jos een jotain väärin tai töpeksin niin kylmästi kohtaan seuraukset, olen ylpeä siitä etten ole 'pelkuri' joka valehtelee päästäkseen pälkähästä.
Eli nuo rangaistukset olivat omasta mielestäni aivan paikallaan, täytyy kuitenkin muistaa ettei se isä tai äiti raivoissaan ruoskinut,vaan kontrolloitu ja hillity olemus, tiesin miksi se rangaistus annettiin, eikä siitä sen jälkeen puhuttu, takaisin pihalle leikkimään.
Luulen että näissäkin on eroja, kun puhutaan piiskaamisesta- jotkut vanhemmat ovat aivan hulluja jotka täysin voimin hakkaa lapsiaan. Sitä en hyväksy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- yh äidin tytär vm87Ei kannata katkeroitua. Miten olisit itse kurittanut itseäsi?
En ole enää ollut pitkään aikaan katkera, mutta en näe myöskään mitään syytä pitää yhteyttä äitiini. Tai altistaa lapsiani hänelle. Olin kiltti ja hyvä koulussa, väkivaltaa ei olisi tarvittu. Aikuisen ihmisen ei tarvitse hakata lasta raivon vallassa ”kasvattaakseen” tätä. Se on vain tekosyy omiin vihanhallinnan ongelmiin.
Vierailija kirjoitti:
Huh, ihan hämmästyttää kuinka montaa ikätoveria on tämänkin ketjun perusteella kuritettu ruumiillisesti lapsena. Meillä oli käytössä vain jäähyt 90-luvun alkupuolella ja muut aiheelliset rangaistukset (esimerkiksi jonkun lelun/etuuden menetys määräajaksi). Joku kaveri kertoi joskus saavansa tukkapöllyä äidiltään, en pikkukoululaisena pystynyt uskomaan asiaa todeksi.
Joo no ei ehkä ole asia, jonka ensimmäisenä ottaa puheeksi muiden kanssa, joten ei moni varmaan tiedä muiden kurittamisista.
90-luku varmaan oli jonkinlainen siirtymävaihe, että osaa lapsista kuritettiin vielä entisen käytännön mukaan ja osaa ei ollenkaan.
Tukkapöllyä, remmiä, risua. Vähättelyä, nolaamista, haukkumista. Epäjohdonmukaista ailahtelevuutta. Niin saatiin kiltistä tytöstä kuorittua kapinallinen teini, jolloin fyysinen kuritus alkoi muistuttaa lähinnä baaritappelua, kun aloin pistää vastaan. Mun mielestä ehkä sairainta oli ne teiniajan tappelut, kun alettiin jo olla enemmän fyysisesti tasavertaisia. Traumat jäi, on vaikuttanut mun ja vanhempien suhteeseen hyvin negatiivisesti. En kunnioita heitä edelleenkään, ja jos tulee sellainen tilanne omien lasten kanssa vastaan, että kokisin yllämainitut keinot tarpeellisiksi, antaisin heidät ennemmin pois. N83
Vierailija kirjoitti:
Tukkapöllyä, remmiä, risua. Vähättelyä, nolaamista, haukkumista. Epäjohdonmukaista ailahtelevuutta. Niin saatiin kiltistä tytöstä kuorittua kapinallinen teini, jolloin fyysinen kuritus alkoi muistuttaa lähinnä baaritappelua, kun aloin pistää vastaan. Mun mielestä ehkä sairainta oli ne teiniajan tappelut, kun alettiin jo olla enemmän fyysisesti tasavertaisia. Traumat jäi, on vaikuttanut mun ja vanhempien suhteeseen hyvin negatiivisesti. En kunnioita heitä edelleenkään, ja jos tulee sellainen tilanne omien lasten kanssa vastaan, että kokisin yllämainitut keinot tarpeellisiksi, antaisin heidät ennemmin pois. N83
Lisään tähän vielä, että ehkä nolointa koskaan oli, kun isä hakkasi remmillä just ennen riparia ja siitä jäi ihan hirveät jäljet. Riparilla sitten moni leiriläinen ne jäljet näki, vaikka koitin piilotella vaatteisiin, kun suihkuhuoneen pukkarissa oli monta tyttöä kerrallaan. En ole ikinä hävennyt niin paljon. N83
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään tähän vielä, että ehkä nolointa koskaan oli, kun isä hakkasi remmillä just ennen riparia ja siitä jäi ihan hirveät jäljet. Riparilla sitten moni leiriläinen ne jäljet näki, vaikka koitin piilotella vaatteisiin, kun suihkuhuoneen pukkarissa oli monta tyttöä kerrallaan. En ole ikinä hävennyt niin paljon. N83
Oli varmasti aiheesta annettu ja huolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oli varmasti aiheesta annettu ja huolella.
Isä epäili mua varkaaksi, kun kotoa oli hävinnyt isän kallis harrastusväline. Myöhemmin selvisi, että äiti oli siirtänyt sen varastoon. Anteeksi ei pyydetty. Ihan niin tyhmä en minäkään ollut, että olisin isän viikottain käytettäviin harrastusvehkeisiin kajonnut, kyllä mulla kuitenkin joku kunnioitus siinä vaiheessa oli.
Sinä puolestasi olet sairas päästäsi.
N83
Olen syntynyt 1984 eikä meillä ollut kotona ruumiillista kuritusta. Kaveripiirissäni tätä oli kyllä vielä omassa lapsuudessani. Tämä on ollut ysärillä ehkä jollain tasolla yhteiskuntaluokkaan liittyvä juttu? Kaveripiirini oli pääsääntöisesti duunareita, itse alemman keskiluokan perheestä.