Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80- ja 90-luvun vaihteen tienoilla syntyneet, oliko teillä ruumiillista kurittamista? Katsottiinko sitä tuolloin vielä läpi sormien?

Vierailija
12.12.2021 |

Kuulin vasta vähän aikaa sitten, että kurittaminen kiellettiin lailla jo 1984. Meillä oli ihan ns. tavallinen hyvä ja lainkuuliainen perhe, mutta kyllä minä vielä 90-luvun lopulle asti olen saanut ruumillista kurittamista (vyöllä kuritettiin), enkä tuolloin tosiaan edes tiennyt, että se oli laitonta ja ihmettelen tosiaan sitä nyt, koska muuten oltiin kaikessa kunnollisia ja tunnollisia ja lainkuuliaisia.

Oliko yleinen asenne tuolloin vielä se, että juuri tätä kohtaa laista katsottiin läpi sormien? Millaista teillä oli?

- Nainen vm-88

Kommentit (277)

Vierailija
81/277 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 80-luvun lapsi ja saanut luunappeja ja tukkapöllyä. On läimitty takaraivolle ja viety huoneeseen miettimään. Mitään traumoja ei ole jäänyt. En pelännyt vanhempiani, mutta kunnioitin ja ymmärsin, että vanhempia kuuluu totella ja ne määrää niin kauan kuin asun niiden nurkissa. Nykypäivänä kaikki lapset on yliherkkiä mielenterveyspotilaita ja kaikki on väkivaltaa. Ja se näkyy missä tilassa nyky yhteiskunta on. Vanhemmilla ei ole mitään otetta lapsiinsa ja lapset määrää ja kontrolloi vanhempia. Lapset ei saa kokea pettymyksiä ja kaikki annetaan periksi. Sitten nämä vapaan kasvatuksen hedelmät aiheuttavat ongelmia päiväkoti ikäisestä varhais aikuisuuteen asti. Onneksi itse olen kasvanut rajoissa ja rakkaudessa. Ystäväpiiriini kokee ihan samoin. Nykyaika on ihan sairasta ja kaikki woke ja lapsia ei saa kurittaa ihmisoletetut on ihan pimeitä.

Vierailija
82/277 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikka tarkoitus olisi omasta mielestään ollut hyvä, en silti tajua, miten vanhempi on pystynyt rakasta lastaan lyömään vyöllä. Tajuaako joku tämän?

Mietipä suomalaisia sanontoja:

"Se joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa."

"Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee."

Lasten väkivallan ihannointi kumpuaa luterilaisuudesta, ja on täten niin syvällä kulttuurissa. Ja kun fyysinen kuritus kiellettiin vasta -84 kun monissa muissa länsimaissa se on ollut kiellettyä jopa 100-200 vuotta.

Silti se ei tarkoita sitä, että kaikissa perheissä kuritettiin lapsia. Olen syntynyt 60-luvulla, eikä meillä harrastettu väkivallalla "kasvattamista".

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/277 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heitin kivellä kotitaloni ikkunan rikki.  Sain tukkapöllyä eikä siinä ollut mitään vikaa, itsepähän kerjäsin.

Vierailija
84/277 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua hakattiin pesismailalla, ja kidutettiin sähköllä joten olen jatkanut sitä "ihanaa" perinnettä omien sekä naapurin kakaroiden kohdalla ;-D :-D :-D :-D

Vierailija
85/277 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei koskaan lyöty tai tukistettu kotona. Olen syntynyt 80-luvulla. Elin aika suojatun lapsuuden, ja vasta aikuisena sain kuulla, että monia ikäisiäni on hakattu lapsina. Eli edes kavereiden kesken näistä ei puhuttu, vaikka sitä monissa kodeissa silloin tapahtuikin. 

Vierailija
86/277 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauhuelokuvien äiti kirjoitti:

Mua hakattiin pesismailalla, ja kidutettiin sähköllä joten olen jatkanut sitä "ihanaa" perinnettä omien sekä naapurin kakaroiden kohdalla ;-D :-D :-D :-D

Taisi se pesismaila tehdä peruuttamattomia vaurioita.

Vierailija
87/277 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei koskaan lyöty tai tukistettu kotona. Olen syntynyt 80-luvulla. Elin aika suojatun lapsuuden, ja vasta aikuisena sain kuulla, että monia ikäisiäni on hakattu lapsina. Eli edes kavereiden kesken näistä ei puhuttu, vaikka sitä monissa kodeissa silloin tapahtuikin. 

Lapsi on vanhemmilleen lojaali. Eikä välttämättä edes koe tulleensa kohdelluksi väärin, vaikka olisikin fyysisesti rankaistu. Tai kokee itse asiasta jonkinlaista häpeää.

Vierailija
88/277 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähipiirissä on monia naisia ja pari miestä joista osaa on pidetty komeroissa, osaa lyöty/tukistettu ja osaa piiskattu esim.nahkavöillä. Tämä siis 80-luvulla. Järkytyin miten yleistä ollut omassa tuttavapiirissä kun kyse ei sijoituslapsista tms. Minua äitini puristi kerrran käsivarresta ja reagoin siihen heittämällä kaulimen lattialle. Sen jälkeen ei kotona koskettu minuun. Koulussa myös eräs opettaja kohdisti kovaa väkivaltaa erästä hieman reppana-koulukaveria kohtaan.

Vierailija
89/277 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähipiirissä on monia naisia ja pari miestä joista osaa on pidetty komeroissa, osaa lyöty/tukistettu ja osaa piiskattu esim.nahkavöillä. Tämä siis 80-luvulla. Järkytyin miten yleistä ollut omassa tuttavapiirissä kun kyse ei sijoituslapsista tms. Minua äitini puristi kerrran käsivarresta ja reagoin siihen heittämällä kaulimen lattialle. Sen jälkeen ei kotona koskettu minuun. Koulussa myös eräs opettaja kohdisti kovaa väkivaltaa erästä hieman reppana-koulukaveria kohtaan.

Siis sijoituslasten kohdallako tuo olisi normaalia? 😟

Vierailija
90/277 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ei ole kuritettu, mutta tämä oli mielenkiintoinen ketju lukea, koska asia oli meillä joitakin vuosia sitten toisella tavalla ajankohtainen ja ehkä nyt ymmärrän jotain vähän paremmin.

Esikoistyttö oli silloin aloittanut 2. luokan ja mies otti silloin puheeksi sen, että tämän ikäistä pitäisi jo voida remmillä kurittaa. Tämä tuli ihan puun takaa, koska kyseessä täysin väkivallaton ihminen, joka ei ole koskaan koskenut minuun tai lapsiin ja rakastaa lapsia vähintäänkin 110 %:sesti. Kyse ei ollut silloin mistään yksittäisestä tapauksesta, josta olisi pitänyt kurittaa, vaan yleisesti, että hänen mielestään se kuuluu kasvatukseen, että voi tarvittaessa kurittaa! Enpä tietenkään suostunut ja pitkän keskustelun jälkeen hänkin uskoi asian. Mutta olihan aika absurdia, että tällaisesta asiasta joutui edes keskustelemaan!

Varmaankin se malli, jonka hän kotoaan oli oppinut. Ei varmaankaan tarkoittanut mitään pahaa lapselle. Ja tavallaan positiivista, että kuitenkin kiinnostunut kasvatukseen liittyvistä asioista.

Mutta aika tynnyrissä elänyt, jos ei ole kuullut, että tuo ei ole enää sopivaa nykypäivänä.

Vierailija
91/277 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen -86 syntynyt ja oli ruumiillista kurittamista silloin kuin tein jotain että sen ansaitsin. En katkeroitunut ja se kasvatti itselle paksumman nahan niin ei tarvi joka mielenpahoittamisesta terapeutille itkeä

No huh, lämminhenkisyys oikein huokuu sinusta.... Empatiaa et ainakaan oppinut.

En ole koskaan antanut tunteille valtaa kun ajattelen mieluummin järjellä. Tunteet aiheuttavat liian paljon ongelmia niin siksi en halua antaa niille minkäänlaista valtaa. Itse asiassa taidan jollain tasolla vihata asioita jossa on suuri tunnelataus mukana

Tässä puhut itsesi pussiin. Viha on tunne. Eli minkä tahansa asian vihaaminen merkitsee sitä, että annat tunteille vallan.

Vierailija
92/277 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komerossa pitämistä? Miksi ihmeessä? Onko tuo joku entisajan "jäähy"?

Vierailija
93/277 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lakimuutos ei käytännössä silloin muuttanut mitään, mikä sen muutti? Nykyään en ainakaan usko, että ketään kuritetaan, ainakaan niin, että sitä perusteltaisiin kasvatuksella. Tietysti muutoin väkivaltaisia vanhempia valitettavasti on nykyäänkin.

Vierailija
94/277 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, mutta katsotaanhan sitä vieläkin läpi sormien.

Vierailija
95/277 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luunapit, tukistaminen ja selkäsaunan antaminen pitäisi laillistaa sekä sallia vanhempien lisäksi myös koulussa ja yleisellä paikalla järjestystä valvoville aikuisille. Saataisiin suomalaisista lapsista taas nöyriä ja hyvin käyttäytyviä.

Vierailija
96/277 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko, että katsotaan läpi sormien. Onhan jopa oikeusjuttujakin ollut. Esim.

"Isä kuritti tytärtään remmillä Jämsässä – sai sakkoja"

https://www.ksml.fi/paikalliset/2853500

Vierailija
97/277 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luunapit, tukistaminen ja selkäsaunan antaminen pitäisi laillistaa sekä sallia vanhempien lisäksi myös koulussa ja yleisellä paikalla järjestystä valvoville aikuisille. Saataisiin suomalaisista lapsista taas nöyriä ja hyvin käyttäytyviä.

No jopas oli idea. Että ihan vieraat aikuiset voisi hakata lapsia miten huvittaa.

Vierailija
98/277 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Enpä usko, että katsotaan läpi sormien. Onhan jopa oikeusjuttujakin ollut. Esim.

"Isä kuritti tytärtään remmillä Jämsässä – sai sakkoja"

https://www.ksml.fi/paikalliset/2853500

Hassua, että siitä, mikä vielä vähän aikaa sitten oli normaalia kasvatusta, joutuukin nyt oikeuteen.

Vierailija
99/277 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komerossa pitämistä? Miksi ihmeessä? Onko tuo joku entisajan "jäähy"?

Ilmeisesti ja jonkinlaista alistamista ja moni pelkää lapsena pimeää niin aikamoista henkistä pahounpitelyä pistää lapsi pimeään komeroon tms.

Vierailija
100/277 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut. Vanhempani eivät olleet noin keinottomia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan seitsemän