80- ja 90-luvun vaihteen tienoilla syntyneet, oliko teillä ruumiillista kurittamista? Katsottiinko sitä tuolloin vielä läpi sormien?
Kuulin vasta vähän aikaa sitten, että kurittaminen kiellettiin lailla jo 1984. Meillä oli ihan ns. tavallinen hyvä ja lainkuuliainen perhe, mutta kyllä minä vielä 90-luvun lopulle asti olen saanut ruumillista kurittamista (vyöllä kuritettiin), enkä tuolloin tosiaan edes tiennyt, että se oli laitonta ja ihmettelen tosiaan sitä nyt, koska muuten oltiin kaikessa kunnollisia ja tunnollisia ja lainkuuliaisia.
Oliko yleinen asenne tuolloin vielä se, että juuri tätä kohtaa laista katsottiin läpi sormien? Millaista teillä oli?
- Nainen vm-88
Kommentit (277)
Te joita kuritettiin vuoden 1984 jälkeen, otitteko asiaa koskaan puheeksi jonkun toisen aikuisen kanssa? Esim. opettajan, kouluterkkarin, sukulaisen? Miten he reagoivat asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tarkoitus olisi omasta mielestään ollut hyvä, en silti tajua, miten vanhempi on pystynyt rakasta lastaan lyömään vyöllä. Tajuaako joku tämän?
Mietipä suomalaisia sanontoja:
"Se joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa."
"Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee."Lasten väkivallan ihannointi kumpuaa luterilaisuudesta, ja on täten niin syvällä kulttuurissa. Ja kun fyysinen kuritus kiellettiin vasta -84 kun monissa muissa länsimaissa se on ollut kiellettyä jopa 100-200 vuotta.
No nyt on taas niin paksua potaskaa, että yläpeukuttajista taas näkee hyvin tämän palstan kävijöiden keskimääräinen sivistystaso.
Yhdessäkään länsimaassa ei ole ollut lasten fyysinen kurittaminen kiellettyä 100-200 vuotta, ei edes 50 vuotta. Suomi on tässä asiassa todellakin edelläkävijävaltio, ja esim eteläisen Euroopan maissa lasten fyysinen kurittaminen on täysin arkipäivää, samoin esim.jenkeissä.Tämä oli itse asiassa omille lapsillekin aika herättävä juttu, kun oltiin jokunen vuosi sitten espanjassa, ja asia tuli puheeksi. Että siellä mun olisi ihan ok vaikka ruokakaupassa heitä tukistaa, se olisi täysin sallittua.
Olen kuullut, että USA:aan menneet aupairit ovat olleet hieman ihmeissään, kun perheissä on edelleen käytetty remmikuritusta.
On kyllä järkkyttävää, miten ristiriitainen maa usa on. Monessa asiassa se on maailman johtava maan, mutta sitten aikuisia rangaistaan telottamalla ja lapsia remmillä.
Kuritusasiassa amerikkalainen ideologia lähtenee siitä, että valtio puuttuu mahdollisimman vähän ihmisten asioihin ja kurittamisen katsotaan olevan perheen sisäinen asia.
Mutta ei Usassakaan silti lapsia voi miten tahansa kohdella eli siellä on jonkinlainen raja siinä, mikä on "normaalia" kurittamista ja mikä väkivaltaa.
Mutta ymmärtääkseni vyön käyttäminen on kuitenkin edelleen sallittua, mikä suomalaisesta näkökulmasta vaikuttaa aika karulta.
Osavaltiokohtaista kai? Osassa osavaltioita eletään keskiaikaa.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikka tarkoitus olisi omasta mielestään ollut hyvä, en silti tajua, miten vanhempi on pystynyt rakasta lastaan lyömään vyöllä. Tajuaako joku tämän?
"Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee."Lasten väkivallan ihannointi kumpuaa luterilaisuudesta, ja on täten niin syvällä kulttuurissa. Ja kun fyysinen kuritus kiellettiin vasta -84 kun monissa muissa länsimaissa se on ollut kiellettyä jopa 100-200 vuotta.
No nyt on taas niin paksua potaskaa, että yläpeukuttajista taas näkee hyvin tämän palstan kävijöiden keskimääräinen sivistystaso.
Yhdessäkään länsimaassa ei ole ollut lasten fyysinen kurittaminen kiellettyä 100-200 vuotta, ei edes 50 vuotta. Suomi on tässä asiassa todellakin edelläkävijävaltio, ja esim eteläisen Euroopan maissa lasten fyysinen kurittaminen on täysin arkipäivää, samoin esim.jenkeissä.Tämä oli itse asiassa omille lapsillekin aika herättävä juttu, kun oltiin jokunen vuosi sitten espanjassa, ja asia tuli puheeksi. Että siellä mun olisi ihan ok vaikka ruokakaupassa heitä tukistaa, se olisi täysin sallittua.
Olen kuullut, että USA:aan menneet aupairit ovat olleet hieman ihmeissään, kun perheissä on edelleen käytetty remmikuritusta.
On kyllä järkkyttävää, miten ristiriitainen maa usa on. Monessa asiassa se on maailman johtava maan, mutta sitten aikuisia rangaistaan telottamalla ja lapsia remmillä.
😲
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei näytä toimivan kovat rangaistukset ennaltaehkäisevästi, sillä siellähän on suhteessa iso osa väestä vankilassa.
Vierailija kirjoitti:
Tosi mielenkiintoista lukea muiden kokemuksia. Tällaisia ei omien kavereiden kanssa yleensä tule puhuttua. Olen 1986 nainen ja kurittamiset alkoivat kun olin 9-vuotias äidin uuden miehen muutettua meille. Hän oli kyllä ihan mukava, mutta oli kasvastusasioissa vanhanaikaisempi, mikä tarkoitti ruumillista kurittamista. Tai minä sen ainakin yhdistin tähän, vaikka äiti selitti asian niin, että olen jo iso tyttö ja isoja tyttöjä rangaistaan tällä tavalla eli vyöllä kurittamalla. Isäpuoli kuritti, mutta äiti oli paikalla ja jäi sen jälkeen juttelemaan ja lohduttamaan. Kurittamisen aiheet liittyi tavanomaisiin asioihin, käyttäytymiseen yms.
Voi liittyä perhekuvioiden muutokseen, mutta voi oikeasti se olla noinkin, että olit tuolloin juuri sen ikäinen, että olit äidinkin mielestä riittävän vanha kurittamiseen. Tarkoitan vaan, että ei se "paha isäpuoli" välttämättä ollut jutun pahis, varsinkin jos koit, että hän oli muuten hyvä sinulle.
Meillä oli risu ovenpielessä pelotteena. Tuntuu absurdilta että laittaisi jonkun oksan tuohon ovelle pelottamaan lapsia :D
Meillä kävi vielä perhepäivähoitaja kahvilla tutustumassa meihin lapsiin ja hänelle kerroimme risusta ja kahvinjuonti jatkui. Nykyisin perhepäivähoitaja tekisi lasun.
Meitä ei kyllä koskaan lyöty tuolla risulla. Tukkapöllyä saimme usein.
Serkkuja lyötiin vyöllä jostain ihme asioista, esim jos oli rikkonut jonkun lelun. Heitä pakotettiin myös syömään kaikki lautaselta. Muistan nuo ruokailut tosi ahdistavina.
89
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli risu ovenpielessä pelotteena. Tuntuu absurdilta että laittaisi jonkun oksan tuohon ovelle pelottamaan lapsia :D
Meillä kävi vielä perhepäivähoitaja kahvilla tutustumassa meihin lapsiin ja hänelle kerroimme risusta ja kahvinjuonti jatkui. Nykyisin perhepäivähoitaja tekisi lasun.
Serkkuja lyötiin vyöllä jostain ihme asioista, esim jos oli rikkonut jonkun lelun. Heitä pakotettiin myös syömään kaikki lautaselta. Muistan nuo ruokailut tosi ahdistavina.89
Toi risu-juttu on kyllä ihan mieletön! Se siinä möllöttää ovenpielessä ja olemassaolollaan pelottaa lapsia käyttäytymään hyvin.
Muistan tähän liittyen kurjan yksityiskohdan, ikää tuolloin jotain 9 tai 10, en muista tarkkaan. Olin kahdestaan kummitädin kanssa jossain ja jostain syystä minulla oli silloin känkkäränkkäpäivä ja kun tultiin takaisin kotiin, kummitäti tavallaan kanteli äidille siitä, miten huonosti olin käyttäytynyt, ja äiti lupasi hänelle, että antaa minulle remmiä, minkä myös teki.
Kyllä kummitädin pitäisi olla lapsen puolella, eikä pettää lasta tällä tavalla? Vai?
Vierailija kirjoitti:
Muistan tähän liittyen kurjan yksityiskohdan, ikää tuolloin jotain 9 tai 10, en muista tarkkaan. Olin kahdestaan kummitädin kanssa jossain ja jostain syystä minulla oli silloin känkkäränkkäpäivä ja kun tultiin takaisin kotiin, kummitäti tavallaan kanteli äidille siitä, miten huonosti olin käyttäytynyt, ja äiti lupasi hänelle, että antaa minulle remmiä, minkä myös teki.
Kyllä kummitädin pitäisi olla lapsen puolella, eikä pettää lasta tällä tavalla? Vai?
Ei tainnut olla kyse mistään pikkukiukuttelusta? Kyllä mielestäni oikeasti huonosta käytöksestä on syytä kertoa äidille. Pikkukiukutteluista ei.
Vierailija kirjoitti:
jos rangaistus oli perheenne normaalin käytännön mukainen, ei se silloin kummitädin vika ollut
Vierailija kirjoitti:
Serkkuja lyötiin vyöllä jostain ihme asioista, esim jos oli rikkonut jonkun lelun. Heitä pakotettiin myös syömään kaikki lautaselta. Muistan nuo ruokailut tosi ahdistavina.89
Meitä uhkailtiin sillä, että joulupukki tuo risuja, jos ei olla kiltisti. Mutta ei se koskaan tuonut risuja, vaikka en aina niin kiltti ollutkaan.
Kyllä meillä isä tukista ja oli ihan normaali rangaistus. Samon veljeltä sai tukkapöllyä jos häntä häirtisi. Olen -90 syntynyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meitä uhkailtiin sillä, että joulupukki tuo risuja, jos ei olla kiltisti. Mutta ei se koskaan tuonut risuja, vaikka en aina niin kiltti ollutkaan.
Onkohan mukaan oikeasti saanut joulupukilta risuja tai vastaavaa tai peräti jäänyt ilman lahjoja? Vai oliko nämä aina tyhjiä uhkauksia?
Tukkapöllyä tuli eikä siinä mitään kummallista ole/ollut. Ei meitä aiheettomasti komennettu. Opittiin käyttäytymään hyvin ja osataan käyttäytyä vieläkin. Eikä mitään traumoja tai kaunoja jäänyt. Nykymeno on kummallista kun penskat saa tehdä mitä lystää ja haistattelevat vaan opettajillekin.
T. 80-luvulla syntynyt
Tämä ei liity kurittamiseen suoraan, mutta kuinka paljon teidän mielipiteitä yleisesti ottaen kuunneltiin vai oliko se aina niin, että vanhemmat päätti kaiken? Esim. en muista, että koskaan olisi minulta kysytty mielipidettä siitä, että mitä vaikka jonain viikonloppuna tehdään tai mihin mennään lomamatkalle. Ja ei lapsi tietenkään sitä päätäkään, mutta näppituntuma on se, että kyllä nykyään lapset otetaan mukaan miettimään sitä, että mitä tehdään tai minne mennään.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on puolensa ja puolensa. Toisaalta ymmärrän, että ei tunnu kivalta jos itselle rakas kummitäti teki noin. Toisaalta ymmärrän, että sinulle haluttiin opettaa, että vieraan seurassa pitää käyttäytyä yhtä hyvin kuin perheen kanssakin ja ei ole lupa ruveta riehumaan.
Vierailija kirjoitti:
Jos kurittaminen olisi laillista, luulisitko että käyttäisit sitä? Voi sanoa rehellisesti, ip-osoitteita ei ilmoiteta poliisille...
Jos kurittamisesta tulisi nyt hyväksyttyä, todennäköisesti ottaisin sen keinon käyttöön.
Millaisissa väleissä olette vanhempienne kanssa nyt? Te joita kuritettiin lapsena?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kurittaminen olisi laillista, luulisitko että käyttäisit sitä? Voi sanoa rehellisesti, ip-osoitteita ei ilmoiteta poliisille...
Jos kurittamisesta tulisi nyt hyväksyttyä, todennäköisesti ottaisin sen keinon käyttöön.
Onko mitään perusteluita tähän? Ja millaista kurittamista käyttäisit?
Mutta ei Usassakaan silti lapsia voi miten tahansa kohdella eli siellä on jonkinlainen raja siinä, mikä on "normaalia" kurittamista ja mikä väkivaltaa.
Mutta ymmärtääkseni vyön käyttäminen on kuitenkin edelleen sallittua, mikä suomalaisesta näkökulmasta vaikuttaa aika karulta.