Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

80- ja 90-luvun vaihteen tienoilla syntyneet, oliko teillä ruumiillista kurittamista? Katsottiinko sitä tuolloin vielä läpi sormien?

Vierailija
12.12.2021 |

Kuulin vasta vähän aikaa sitten, että kurittaminen kiellettiin lailla jo 1984. Meillä oli ihan ns. tavallinen hyvä ja lainkuuliainen perhe, mutta kyllä minä vielä 90-luvun lopulle asti olen saanut ruumillista kurittamista (vyöllä kuritettiin), enkä tuolloin tosiaan edes tiennyt, että se oli laitonta ja ihmettelen tosiaan sitä nyt, koska muuten oltiin kaikessa kunnollisia ja tunnollisia ja lainkuuliaisia.

Oliko yleinen asenne tuolloin vielä se, että juuri tätä kohtaa laista katsottiin läpi sormien? Millaista teillä oli?

- Nainen vm-88

Kommentit (277)

Vierailija
221/277 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähtiin ulkomailla kun kepillä hakattiin ja somali tyttö hakkasi sisaruksiaan remmillä pihalla ja joku ulkomaalainen isä puoli raiskasi toisen miehen lapset ja sitten yksi pari joka hyppäsi talon katolta koska niiden vanhemmat ei hyväksynyt niiden suhdetta. Sitten sekin kun ulkomaauskonto kohtaa turistin tai tulee jonkun rahoilla Suomeen olisi hiukan varaa kouluttaa väkeä tähän miten kohdellaan ihmisiä jotka ei kuulu heidän uskontoon tai maahan. Tai miten käyttäydyn kun saavun muiden maahan en ole omassa maassani ja vertaa turisti maksaa itse matkansa huijari maksattaa muiden rahoista. Opetuksessa on puutteita.Olet nyt toisessa maassa et voi varastaa et tehdä rikoksia.

Vierailija
222/277 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetetaampa käytöstapoja kirjoitti:

Nähtiin ulkomailla kun kepillä hakattiin ja somali tyttö hakkasi sisaruksiaan remmillä pihalla ja joku ulkomaalainen isä puoli raiskasi toisen miehen lapset ja sitten yksi pari joka hyppäsi talon katolta koska niiden vanhemmat ei hyväksynyt niiden suhdetta. Sitten sekin kun ulkomaauskonto kohtaa turistin tai tulee jonkun rahoilla Suomeen olisi hiukan varaa kouluttaa väkeä tähän miten kohdellaan ihmisiä jotka ei kuulu heidän uskontoon tai maahan. Tai miten käyttäydyn kun saavun muiden maahan en ole omassa maassani ja vertaa turisti maksaa itse matkansa huijari maksattaa muiden rahoista. Opetuksessa on puutteita.Olet nyt toisessa maassa et voi varastaa et tehdä rikoksia.

lääkkeet...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/277 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kuritettiin mutta tosi harvoin. Ihan hyvä vain; olin sen verran villi tapaus pikkupoikana, että ihan aiheesta kuritettiin. 

Vierailija
224/277 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aikuisetkin tekee usein virheitä, miksi monet vanhemmat kuitenkin ovat olettaneet, että lapsen pitäisi aina osata käyttäytyä hyvin ja oikein? Kai lapsellakin voi olla huono päivä? Kai lapsikin voi joskus käyttäytyä huonommin, ilman että tarkoittaa sillä tahallaan pahaa? 

Vierailija
225/277 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saimme todella paljon tukkapöllyä ja ei muuten kasvatettu vaan huudettiin. Olen monta kertaa sanonut vanhemmilleni, että teidän olisi kannattanut jättää lapset hankkimatta.

Vierailija
226/277 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun aikuisetkin tekee usein virheitä, miksi monet vanhemmat kuitenkin ovat olettaneet, että lapsen pitäisi aina osata käyttäytyä hyvin ja oikein? Kai lapsellakin voi olla huono päivä? Kai lapsikin voi joskus käyttäytyä huonommin, ilman että tarkoittaa sillä tahallaan pahaa? 

Kasvatushan on myös sen opettamista, mikä on hyvää ja mikä huonoa käytöstä, ja kurittaminen on ollut yksi tapa opettaa tätä.

Vierailija
227/277 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saimme todella paljon tukkapöllyä ja ei muuten kasvatettu vaan huudettiin. Olen monta kertaa sanonut vanhemmilleni, että teidän olisi kannattanut jättää lapset hankkimatta.

Tuo tukkapölly on jotenkin ihan pöhköltä vaikuttava rangaistus, varsinkin jos on isompi lapsi kyseessä.

Ja mitä siinä tarkalleen edes tehdään? Revitään vaan hiuksista? Sittenkö äidillä on tukko hiuksia kädessä?

Kokeilin itseltäni, niin eihän tuo edes varsinaisesti tunnu miltään muuta kuin mekaaniselta tunteelta, mutta ei kivulta niinkään.

Vierailija
228/277 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tädiltä remmiä pepulle kun jäin kiinni runkkaamisestä, 16v nuorimies silloin

Vierailija
229/277 |
19.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 1980 syntynyt mies, eli hiukan vanhempi mitä aloituksessa kyseltiin. 

Muistikuvani 80-luvulta ja vielä 90-luvun alusta ovat aika väkivaltaisia. Vanhemmat antoi remmiä ( vaikka yleisesti ottaen kunnollisia ihmisiä, sellaisia "yhteiskunnan tukipilareita" ja "lampaita"). Isä saattoi myös retuutta kädestä niin, että tuli mustelmia.

Koulussa oppilaat hakkasivat toisiaan ilman epäröintiä, ja tähän puututtiin opettajien taholta lähinnä siinä vaiheessa, kun jotakuta sattui oikeasti.

Opettajat myös harrastivat väkivaltaista käyttäytymistä ainakin vielä 80-luvun puolella. Eka- ja tokaluokan opettaja tukisti, ja puristi ranteesta niin että tuli mustelma. Oli vieläpä nainen. Samassa koulussa oli myös liikunnanopettaja mies, joka oli heitellyt oppilaita tavaroilla ja uhannut karttakepillä jossain tunnilla, jossa liikunnanopetusta oli luokassa, varmaan jotain ohjeistusta tms. en muista. Toisessa koulussa taas, vielä 1989-90, luokanvalvoja retuutti oppilaita riuhtomalla luokasta ulos, jos joku riehui.

Vierailija
230/277 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo tukkapölly on jotenkin ihan pöhköltä vaikuttava rangaistus, varsinkin jos on isompi lapsi kyseessä.

Ja mitä siinä tarkalleen edes tehdään? Revitään vaan hiuksista? Sittenkö äidillä on tukko hiuksia kädessä?

Kokeilin itseltäni, niin eihän tuo edes varsinaisesti tunnu miltään muuta kuin mekaaniselta tunteelta, mutta ei kivulta niinkään.

Eiks tukistus ole ollutkin pienten juttu ja vyö kouluikäisestä eteenpäin?

Vierailija
231/277 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millaisissa väleissä olette vanhempienne kanssa nyt? Te joita kuritettiin lapsena?

Erittäin hyvissä väleissä, miksi ei oltaisi?

Vierailija
232/277 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Te fyysisen kurittamisen kannattajat: oletteko myös sitä mieltä, että aikuiset saisivat kurittaa toisiaan tarvittaessa? Pomo antaisi paljaalle kunnon selkäsaunan työkaverien edessä kun myöhästyisit tai hidastelisit. Ja välillä syistä, joita et edes tietäisi. Saako puolisolle antaa selkäsaunan, jos se pettää?

Aikuisethan kurittaa toisiaan - ala laittamaan vastaan järjestyksestä vastaavalle henkilölle esim. poliisille ja saat tuta. Olet hölmö.

Vierailija
233/277 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahdottoman lapsen voi sitten saada ruotuun tehokkaammin ja vähemmän traumatisoivasti kuin tukistamalla? Ainakin huutaminen ja muu verbaalinen väkivalta on pahempaa. Minulle ei ole jäänyt tukistamisesta mitään traumoja tai ajatusta, että se olisi ollut jotenkin väärin. Erilaiset piiskaamiset tietenkin ovat väärin. Myös suun peseminen saippualla on jäänyt muistoihin paljon ikävämpänä kuin tukistaminen. Kaikista pelottavimpana muistan kuitenkin huutamisen.

Vierailija
234/277 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kurittaminen on rankaisemista ja kostamista. Sen sijaan se että kun lapsi kymmenettä kertaa tekee jotain mistä on kielletty aina, ihan vain kokeillakseen kuinka pitkälle voi mennä, ja siitä saa pienen niskavilloista nypistyksen, ei ole kurittamista, vaan nisäkkäiden normaali tapa kun muu ei mene perille.

Eli eli, ei ole kuritettu itseäni, olen syntynyt 1978. Eikä ole kuritettu lastani joka on syntynyt 1999. Sen sijaan näpeille on tullut typeryyksistä.

Vierailija
235/277 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten mahdottoman lapsen voi sitten saada ruotuun tehokkaammin ja vähemmän traumatisoivasti kuin tukistamalla? Ainakin huutaminen ja muu verbaalinen väkivalta on pahempaa. Minulle ei ole jäänyt tukistamisesta mitään traumoja tai ajatusta, että se olisi ollut jotenkin väärin. Erilaiset piiskaamiset tietenkin ovat väärin. Myös suun peseminen saippualla on jäänyt muistoihin paljon ikävämpänä kuin tukistaminen. Kaikista pelottavimpana muistan kuitenkin huutamisen.

Millä perustelet sen, että pienen tukistaminen on ok, mutta esim. tottelematton 10-vuotiaan kurittaminen vyöllä ei? Ikään nähden lienee yhtä tuntuva kokemus.

Vierailija
236/277 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millä perustelet sen, että pienen tukistaminen on ok, mutta esim. tottelematton 10-vuotiaan kurittaminen vyöllä ei? Ikään nähden lienee yhtä tuntuva kokemus.

Kysytkö tosissasi? Onpa hyvä että lakiin on kirjattu yksiselitteisesti asiat, ne on siellä juuri kaltaistesi takia, jotka eivät muuten ymmärrä olla hakkaamattalastaan henkiltä

Vierailija
237/277 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysytkö tosissasi? Onpa hyvä että lakiin on kirjattu yksiselitteisesti asiat, ne on siellä juuri kaltaistesi takia, jotka eivät muuten ymmärrä olla hakkaamattalastaan henkiltä

Mä ymmärsin ton vertauksen niin päin, että tukistaminen on  myös paha juttu.

Vierailija
238/277 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan tähän liittyen kurjan yksityiskohdan, ikää tuolloin jotain 9 tai 10, en muista tarkkaan. Olin kahdestaan kummitädin kanssa jossain ja jostain syystä minulla oli silloin känkkäränkkäpäivä ja kun tultiin takaisin kotiin, kummitäti tavallaan kanteli äidille siitä, miten huonosti olin käyttäytynyt, ja äiti lupasi hänelle, että antaa minulle remmiä, minkä myös teki.

Kyllä kummitädin pitäisi olla lapsen puolella, eikä pettää lasta tällä tavalla? Vai?

Miten sitten olisi pitänyt menetellä? Mieti asiaa sen kummitädin näkökulmasta. Hän halusi viettää aikaa kummilapsen kanssa, joka vaan kiukuttelee. Haluaisiko hän viettää uudelleen aikaa kiukuttelevan lapsen kanssa, jos asialle ei tehdä mitään? Kyllä hän toimi ihan oikein kertoessaan äidillesi. Äiti sitten päätti, mitkä on seuraukset.

Vierailija
239/277 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai. Tukistamista ja pepulle lyömistä jos teki tyhmiä. Olin erityisherkkä lapsi ja joskus itkemisestäkin tuli rangaistuksia. En tiedä kuka oikeasti luulee sellaisen auttavan asiaa.

Mitään vitsaa, vyötä tai muuta ylimääräistä ei kukaan käyttänyt ikinä. Ajattelin silloin sen olevan enemmän yleistä mustavalko-leffojen aikoihin.

Vierailija
240/277 |
20.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millaisissa väleissä olette vanhempienne kanssa nyt? Te joita kuritettiin lapsena?

Erittäin hyvissä väleissä, miksi ei oltaisi?

Sama juttu, hyvissä ja kunnioitettavissa väleissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kaksi