Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä, miten 20 °C huoneenlämpötila ei useimmille riitä.

Vierailija
11.12.2021 |

20 on kyllä maksimi mitä tarvitsee, ellei sitten ole kipeänä tai omista erityisen huonoa verenkiertoa (tupakoitsijat yms.).

Miksi Suomessa asuntoja pidetään yleensä 22-25-asteisina?
Keskieuroopassa ja Britanniassa on talvisin sisällä joku 14-17 °C eikä se ole ongelma kunhan ei oleskele pelkissä kalsareissa.

Kommentit (76)

Vierailija
61/76 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näillä himolämmittäjillä ainakaan ympäristöasiat mieltä paina. 20-21C on normaali huonelämpötila, jokainen aste sen päälle on turhaa kuormitusta ympäristölle. Lämpötilan laskeminen pudottaa lämmityskuluja reilusti. Nyrkkisäännön mukaan sähkölämmitteisessä talossa yhden asteen sisälämpötilan pudottaminen laskee lämmityskuluja keskimäärin 5 prosenttia. Korkeat sisälämpötilat tarkoittavat kuivaa huoneilmaa ja hengitystieongelmia. Liian lämmin koti vaikuttaa keskittymiskykyyn ja lisää väsymyksen tunnetta. Ilma tuntuu tunkkaiselta. Ja tietysti energiahukka on mittava.

Vierailija
62/76 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työpaikalla lämpötila 28-35 astetta. Jos kotona olisi "vaan" 20, niin kyllä vilu tulis. Nyt 24 villasukat ja paksu huppari käytössä jatkuvasti.

Olet töissä kasvitieteellisesssä puutarhassa? En keksi muuta syytä, miksi työpaikalla olisi tuollainen lämpötila.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/76 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mä asun ikivanhassa puutalossa, jossa on välillä (kun en ole ehtinyt lämmittää) 14-17 astetta ja kyllä silloin kylmä tulee. Jos liikkuu ja puuhailee jotain niin se on ihan ok, mutta kun on vähänkään pidemmän ajan paikoillaan niin tulee todella kylmä. Ei siellä lämmittäessäkään kovin lämmin tule, sisälämpötila varmaan 20 astetta tai alle, mutta sellaiseen vielä tottuu kerrospukeutumalla.

Vierailija
64/76 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän ihminen saa edes nukuttua kun on liian lämmintä. parhaimmat unet olen saanut pipo päässä ikkuna auki ja villasukat jalassa 13 noin tuota luokkaaa. Nyt tää asunto on kesäisin jotain 32 astetta lämmintä ja 22 tuntuu jo kylmältä. Ei mahdollista läpituulettaa.

Mitä järkeä nukkua pipo päässä? Lämmitä asuntoa vähän enemmän, niin et tarvitse pipoa. Tai jos mielestäsi kylmässä on kivampaa, jätä pipo pois. Ai tulee kylmä, eikä se olekaan kivaa?

Huomaatko omat ristiriitaisuutesi?

Olen joskus joutunut olemaan turkissa bussissa 44 asteen helteessä ja oksennus ja 32 astettakin on helvettiä mulle.

Olisit nyt herranjestas ottanut sen turkin pois päältä, jos bussissa on noin kuuma!

Vierailija
65/76 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viileä huoneilma vastaan vetoisuus. Ilmanvaihto pukkaa piha-ilmaa ja ikkunat vetää. Lattiat ovat aina kylmät. Siinä ei paljoa sisäilman lämpötila auta. Joten sellainen 20-21 passais mulle. Tuntuu että lämpö karkaa harakoille vedon vuoksi. Mieluummin avaisin ikkunan tuuletuksen vuoksi ja kämpässä olisi siedettävää. Mutta koneellista ilmavirtaa pukkaa ympäri vuorokauden.

Vierailija
66/76 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viileä huoneilma vastaan vetoisuus. Ilmanvaihto pukkaa piha-ilmaa ja ikkunat vetää. Lattiat ovat aina kylmät. Siinä ei paljoa sisäilman lämpötila auta. Joten sellainen 20-21 passais mulle. Tuntuu että lämpö karkaa harakoille vedon vuoksi. Mieluummin avaisin ikkunan tuuletuksen vuoksi ja kämpässä olisi siedettävää. Mutta koneellista ilmavirtaa pukkaa ympäri vuorokauden.

Jos kyseessä on vanha omakotitalo, niin kuka muistaa, että ennen vanhaan ikkunat oli tapana tilkitä talveksi ikkunapaperilla? Sellainen vedellä ikkunanrakojen päälle liimattava paperiliuska? Jätettiin vain pieni aukko korvausilmalle. Lämmön talteenottojärjestelmät taas ovat uudemmissa taloissa jo arkipäivää. Sisään tuleva ilma on aina vähintään 15 asteista.

Se, että joku hataraa taloaan hiillostaa 25 asteeseen ja kylmä ulkoilma pukkaa sisään ja lämmin ilma harakoille, on kyllä aivan järjetöntä. Paljonko teillä on tuollaisissa lämmityslaskut kuussa?

Vierailija
67/76 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on vanha omakotitalo, niin kuka muistaa, että ennen vanhaan ikkunat oli tapana tilkitä talveksi ikkunapaperilla? Sellainen vedellä ikkunanrakojen päälle liimattava paperiliuska? Jätettiin vain pieni aukko korvausilmalle. Lämmön talteenottojärjestelmät taas ovat uudemmissa taloissa jo arkipäivää. Sisään tuleva ilma on aina vähintään 15 asteista.

Se, että joku hataraa taloaan hiillostaa 25 asteeseen ja kylmä ulkoilma pukkaa sisään ja lämmin ilma harakoille, on kyllä aivan järjetöntä. Paljonko teillä on tuollaisissa lämmityslaskut kuussa?

Ihan vaatimattomasti kerrostaloyksiö.

Vierailija
68/76 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen lämpötilan kokemukseen vaikuttaa myös ilmavirta, siis ilmastoinnista johtuva ilmavirta... Mittari voi näyttää ihan hyväksyttävää lukemaa, mutta kun "tuuletus" toimii niin se ilmavirta vaikuttaa lämpötilan kokemukseen omalla tavallaan... Onhan kesäpäivätkin lämpimiä, mutta jos tuulee niin heti tuntuu vilkammalta vaikkei mittarissa lukema yhtään muuttuisikaan.

Vierailija
69/76 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rakastan tarpeeksi lämmintä kotia talvella, koska olen hoikka ja minulla on huono ääreisverenkierto.

Asun kerrostalossa, jossa sisälämpötila on talvella 21-22 astetta, joka on omasta mielestäni aivan liian vähän. Joten sitten olen sisätiloissa kunnolla pukeutuneena: tyyliin neljä merinovillapaitaa ja kahdet merinovillahousut sekä kahdet paksut merinovillasukat jalassa. Plus välillä ihan sellaiset kunnon villatöppöset jalassa jos on oikein kylmä. Ja siltikin saattaa olla että joudun heittämään vielä paksun villapaidan päälle jos tuntuu vilpoiselta.

Kesällä on niin luksusta kun sisälämpötila lähentelee kolmeakymmentä ja voi olla alasti kotonansa ja siltikään ei ole kylmä. Minulla vielä suurin osa ikkunoista lounaaseen, pidän todellakin kaikki verhot kesäisin auki että saan kaiken lämmön sisään asuntooni.

Vierailija
70/76 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siihen lämpötilan kokemukseen vaikuttaa myös ilmavirta, siis ilmastoinnista johtuva ilmavirta... Mittari voi näyttää ihan hyväksyttävää lukemaa, mutta kun "tuuletus" toimii niin se ilmavirta vaikuttaa lämpötilan kokemukseen omalla tavallaan... Onhan kesäpäivätkin lämpimiä, mutta jos tuulee niin heti tuntuu vilkammalta vaikkei mittarissa lukema yhtään muuttuisikaan.

Tulee mieleen se yksi TYKS homesairaalarakennus, jossa viima kävi, mutta kun mittari näytti hyväksyttävää huonelämpötilaa niin se oli siinä.... Täällä on ihan hyvä lämpötila... Ja kyseinen osastonhoitaja tai mikä lie apulaisosastonhoitaja ei sitten ollenkaan tiennyt sitä, että työsuojelukin tuntee ilmavirtojen vaikutuksen lämpötilan kokemiseen... Eikä sille hoitajalle tullut sanottua, että itse asiassa se on toi sinun oma alaisesi joka täällä on monen viikon ajan jankuttanut, että eiks o kylmä, onks sulla kylmä, alakerrassa on jo patterit lämpimät, onks sulla patteri lämmin, eiks o kylmä....

Siinähän mesosi mittareitaan ja hyväksyttäviä lämpötilojaan, oikein osastonhoitajan suurella auktoriteetilla. Tuliko hyvä mieli! Ja home haisi!

Vierailija
71/76 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on sisällä +24°C ja olen t-paita päällä ja kalsarit jalassa ilman sukkia. Jos ois enemmän päällä, niin tulisi hiki.

Meillä suunnilleen sama. Ihan yhtälailla jotkut inisevät kesällä kuumuutta. Jos kesällä tulee kuuma niin säädän ilmalämpöpumppua tasan siihen mihin haluan.

Vierailija
72/76 |
12.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa oleskella mahdollisimman viileässä niin karaistuu ja ruskea rasva aktivoituu jolloin kalorit alkavat palaa.

Vierailija
73/76 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Optimaalinen sisälämpötila:

Oleskelutilat 20°C

Makuuhuone 18°C

Kylpyhuone 22°C

jos ei ole vetoa.

Vierailija
74/76 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ymmärrä, koska et palele. Mutta jos palelisit, ymmärtäisit.

Vierailija
75/76 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei näillä himolämmittäjillä ainakaan ympäristöasiat mieltä paina. 20-21C on normaali huonelämpötila, jokainen aste sen päälle on turhaa kuormitusta ympäristölle. Lämpötilan laskeminen pudottaa lämmityskuluja reilusti. Nyrkkisäännön mukaan sähkölämmitteisessä talossa yhden asteen sisälämpötilan pudottaminen laskee lämmityskuluja keskimäärin 5 prosenttia. Korkeat sisälämpötilat tarkoittavat kuivaa huoneilmaa ja hengitystieongelmia. Liian lämmin koti vaikuttaa keskittymiskykyyn ja lisää väsymyksen tunnetta. Ilma tuntuu tunkkaiselta. Ja tietysti energiahukka on mittava.

Kenellä on sähkölämmitteinen asunto 2021?

Vierailija
76/76 |
13.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa oleskella mahdollisimman viileässä niin karaistuu ja ruskea rasva aktivoituu jolloin kalorit alkavat palaa.

Ei tuossa ole järkeä, kun lämpötilan pitää olla silloin epämiellyttävän viileä ja tulee ajateltua vuorokauden ympäri, että olisipa lämpöisempi. Fiksumpaa on käydä vaikka kylmässä suihkussa tai avannossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kaksi