Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä, miten 20 °C huoneenlämpötila ei useimmille riitä.

Vierailija
11.12.2021 |

20 on kyllä maksimi mitä tarvitsee, ellei sitten ole kipeänä tai omista erityisen huonoa verenkiertoa (tupakoitsijat yms.).

Miksi Suomessa asuntoja pidetään yleensä 22-25-asteisina?
Keskieuroopassa ja Britanniassa on talvisin sisällä joku 14-17 °C eikä se ole ongelma kunhan ei oleskele pelkissä kalsareissa.

Kommentit (76)

Vierailija
21/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edim kilpparin vajaatoiminta voi aiheuttaa jatkuvaa palelua. Haluavatko nämä ”20 astetta on paras lämpötila” - ihmiset jonkun sulan hattuunsa? Ihmisiä on erilaisia. Mulle 23 on hyvä oleskelutiloissa. 20 liian vähän, jolloin nenänpää kylmä ja sormet palelee.

Vierailija
22/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä palelen herkästi, mihin vaikuttaa varmasti alhainen painoindeksi sekä huono ääreisverenkierto (Raynaydin oire). Olen aina ollut herkkä palelemaan, mulla on kotona 21-22 astetta ja olen aina villasukat jalassa ja useampi pitkähihainen paita päällä. Liikkuminen ei auta kun hetkellisesti, koska sen jälkeen kun puuhailee jotain reippaammin, se paleleminen on kahta pahempaa sen jälkeen eikä mene "ohi" ilman saunaa, kuumaa suihkua tai useamman peiton alla pidempään makaamista.

Ei tämä kivaa ole ja työpaikoilla toimistoissa kun lämpötilat on siinä 19-20 asteen tietämillä, niin olo on aika tuskainen kun se jatkuva paleleminen aiheuttaa lopulta jo fyysistä kivun tunnetta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heillä verenkierto raajoissa heikko syystä tai toisesta, esim tupakointi. Tai sitten eivät vain suostu pukemaan kuten pikkulapset välillä. Terveelle 20 riittää mainiosti.

Miksi aina viitataan tupakointiin? Huono verenkierto voi olla muutenkin.

Vierailija
24/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä vetoa, että ap valittaa hellettä ennen kuin lämpömittari näyttää edes +20 astetta?

Vierailija
25/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen paleltunut lapsena tarpeeksi - 40 luvulla tehdyssä talossa. Nyt on lattialämmitys ja takka +24 astetta ihanaa lämpöä.

Vierailija
26/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kun säät lauhtui, ei vissiin kerrostalon lämmitys pysy perässä ja tein vielä uuniruokaa, niin oleskelutilan mittari näytti 26 astetta. On tosin lämpöputken lähellä, mutta oli täällä kyllä liian kuuma. Vääsin patterit pienemmälle ja pikku hiljaa lämpötila tippuu. Mutta t-paidalla on ihan hyvä.

Vierailija
27/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi se sinua haittaa, jos toiset tuntevat olonsa mukavammaksi lämpöisemmässä huoneessa? Ihmiset eivät ole toistensa klooneja. 

Töissä ja vieraissa inhottaa olla pätsissä. Mihin tarvitaan 23-24 astetta?

Ap

Töissä ja vieraissa inhottaa olla kylmässä.

Vierailija
28/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli omakotitalossa nyt kovilla pakkasilla 15-17 astetta. Ja kylmä. Ei voinut syyttää kerskalämmityksestä. Olin villavaatteet päällä huovan alla, silloin kun en tehnyt mitään.

Vierailija
29/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla 18 ja tarkenee oikein hyvin.

Vierailija
30/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 17 astetta ja 1 ikkuna vetää. Kylmä täällä on.. onnellisena ottaisin ikkunan tiivistyksen sekä 20 astetta vastaan

Vierailija
31/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eihän ihminen saa edes nukuttua kun on liian lämmintä. parhaimmat unet olen saanut pipo päässä ikkuna auki ja villasukat jalassa 13 noin tuota luokkaaa. Nyt tää asunto on kesäisin jotain 32 astetta lämmintä ja 22 tuntuu jo kylmältä. Ei mahdollista läpituulettaa.

Mitä järkeä nukkua pipo päässä? Lämmitä asuntoa vähän enemmän, niin et tarvitse pipoa. Tai jos mielestäsi kylmässä on kivampaa, jätä pipo pois. Ai tulee kylmä, eikä se olekaan kivaa?

Huomaatko omat ristiriitaisuutesi?

Vierailija
32/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänään on ensimmäinen päivä kolmeen viikkoon kun olen voinut olla kotona ilman sukkia ja villatakkia. Sisällä on koko ajan ollut 20,5 astetta, joten olisiko tuo ulkolämpötilan nouseminen kovista pakkasista nollaan vaikuttanut siihen että sisälläkin on taas siedettävää.

Vierailija
33/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset on erilaisia, toiset palelee helpommin. Itsellä +23 astetta sisällä ja hyvin tarkenee. Mielestäni kotona pitää pystyä olemaan mukavasti, eikä niin että on kerrospukeutunut ja viltti niskassa aina kun istuu vähänkin pidemmäksi aikaa aloilleen.

Vierailija
34/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan miten aikanaan kotisiivousta tehneenä, oli tuskallista siivota asuntoja missä lämmitys oli talvella täysillä. Ero oli selkeä viileämpiin asuntoihin. Jos siivotessa tulee hiki sisällä t-paidassa, on asunnossa liian kuuma. Siinä hommassa se jotenkin korostui.

Vierailija
35/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huvittaa kun jotkut valittaa kylmyyttä asunnossaan, kun sen voi korjata ihan lämpöpatterilla😂 ja ei ole oikeasti edes kallista.

Vierailija
36/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle 24c on minimi. Sen alle jos mennään niin sormenpäät ja nenänpää on kylmänä. Kotona pitää olla sen verran lämmintä että tarkenee olla alasti sukat jalassa.

Vierailija
37/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos et hikoile +25°C helteillä ja palelet +20°C lämpötilassa, niin elimistösi ei ole kunnossa.

Vierailija
38/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kun se nyt vaan jumankekka on niin, että eri ihmiset tuottaa eri määriä "hukkalämpöä". Tutkimukset joiden mukaan optimaalinen toimistolämpötila on 21 astetta on tehty keski-ikäisillä, puvut päällä olevilla miehillä joskus 80-luvulla.

Myöhemmin on tutkittu siten että on kyselty myös naisilta, ja etenkin nuorilla naisilla (joilla on usein heikko ääreisverenkierto, liittyy kai hormoneihin) optimi lämpötila työpaikalla istumatyössä voi olla helposti se 23 tai joillain jopa 25.

Lämmöntuotantoon vaikuttaa myös se, oletko niitä ihmisiä joilla vaihtuu asento 3 sekunnin välein ja aina joku jalka heiluu tms.

Ja ennen kuin kukaan ehtii "valistaa" että viileään tottuu, niin ei totu. Itse olen poikkeuksellisen viluinen vaikka olen ihan terve, ja meillä oli kotona aina joku 21 ja koulussa vielä viileämpää. Olin sitten kotona aina jonkun viltin alla ja koulussa/lukiossa usein takki päällä. Työpaikalla kaikki on ko tottuneet siihen, että istun työpisteelläkin viltin kanssa, vaikka toimisto ei ole mitenkään poikkeuksellisen kylmä. Jos olisi kylmempi, pitäisi vissiin laittaa pilkkihaalari :D

Jostain syystä ne joista se 20-21 on sopiva, eivät millään tunnu sisäistävän, että meille joillekin se 20 astetta tuntuu samalta kuin heistä 15. Minä taas pärjäilen ihan mukavasti 30 asteessa ja optimi on sisällä n. 25 astetta.

Vierailija
39/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on sisällä +24 ja palelen silti. :D Nukun paksun peiton alla kesähelteilläkin, vaikka asunnon lämpötila on silloin +28. Joo joo, olen viallinen.

Vierailija
40/76 |
11.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan miten aikanaan kotisiivousta tehneenä, oli tuskallista siivota asuntoja missä lämmitys oli talvella täysillä. Ero oli selkeä viileämpiin asuntoihin. Jos siivotessa tulee hiki sisällä t-paidassa, on asunnossa liian kuuma. Siinä hommassa se jotenkin korostui.

En minä ainakaan siivoa kotonani 24/7 vaan istun koneella, luen kirjaa tms. Siivoaminenhan in erittäin fyysinen aktiviteetti ja kyllä mullekin tulee hiki kun imuroin kotonani. Parempi hiki puoli tuntia kuin kylmä kaiken lopun aikaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kahdeksan