En ymmärrä, miten 20 °C huoneenlämpötila ei useimmille riitä.
20 on kyllä maksimi mitä tarvitsee, ellei sitten ole kipeänä tai omista erityisen huonoa verenkiertoa (tupakoitsijat yms.).
Miksi Suomessa asuntoja pidetään yleensä 22-25-asteisina?
Keskieuroopassa ja Britanniassa on talvisin sisällä joku 14-17 °C eikä se ole ongelma kunhan ei oleskele pelkissä kalsareissa.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
No kun se nyt vaan jumankekka on niin, että eri ihmiset tuottaa eri määriä "hukkalämpöä". Tutkimukset joiden mukaan optimaalinen toimistolämpötila on 21 astetta on tehty keski-ikäisillä, puvut päällä olevilla miehillä joskus 80-luvulla.
Myöhemmin on tutkittu siten että on kyselty myös naisilta, ja etenkin nuorilla naisilla (joilla on usein heikko ääreisverenkierto, liittyy kai hormoneihin) optimi lämpötila työpaikalla istumatyössä voi olla helposti se 23 tai joillain jopa 25.
Lämmöntuotantoon vaikuttaa myös se, oletko niitä ihmisiä joilla vaihtuu asento 3 sekunnin välein ja aina joku jalka heiluu tms.
Ja ennen kuin kukaan ehtii "valistaa" että viileään tottuu, niin ei totu. Itse olen poikkeuksellisen viluinen vaikka olen ihan terve, ja meillä oli kotona aina joku 21 ja koulussa vielä viileämpää. Olin sitten kotona aina jonkun viltin alla ja koulussa/lukiossa usein takki päällä. Työpaikalla kaikki on ko tottuneet siihen, että istun työpisteelläkin viltin kanssa, vaikka toimisto ei ole mitenkään poikkeuksellisen kylmä. Jos olisi kylmempi, pitäisi vissiin laittaa pilkkihaalari :D
Jostain syystä ne joista se 20-21 on sopiva, eivät millään tunnu sisäistävän, että meille joillekin se 20 astetta tuntuu samalta kuin heistä 15. Minä taas pärjäilen ihan mukavasti 30 asteessa ja optimi on sisällä n. 25 astetta.
Mitä tarkoitat tuolla "Lämmöntuotantoon vaikuttaa myös se, oletko niitä ihmisiä joilla vaihtuu asento 3 sekunnin välein ja aina joku jalka heiluu tms."?
Itselläni heiluu aina joku jalka ja olen levoton ihminen, mutta se ei kyllä tuota mitään lämpöä, sillä olen jäässä syyskuusta toukokuuhun ja paras sisälämpötila on +25 astetta. Olisi kiva saada vinkkejä, että miten sitä omaa lämmöntuotantoa voisi lisätä, mutta tuskinpa siihen helpotusta on. Villavaatteet käytössä heti syyskuun alusta, joten älkää ehdottako vaatteiden lisäämistä.
Minusta on ainakin vaikea saada ylipäätään alle 20-21 asteen lämötiloja. Talossa on lattialämmitys, koska paljon laattalattiaa. Ja jos sitä kääntää niin pienelle, että huoneilma tippuisi alle 20, niin se lattia tuntuu todella kylmältä jalkojen alla. Ei mielestäni sellaisessa ole mitään järkeä.
Ja muutenkin, mitä se muutaman asteen "ylilämpö" haittaa? Energiaa ei kulu kuin muutama hassu prosentti enemmän (meillä kun on ihan eristeet seinässä ja katossa) ja asuinmukavuus ihan toista luokkaa.
20 astetta on todella vähän kotona, kun suurimman osan ajasta ollaan paikallaan. Suurin osa palelee siinä. Ostin viikko sitten lisälämmittimen, toimii mutta sähkölaskussahan se tulee tuntumaan. Kun lämpöä tuodaan asuntoon lisää, niin termostaatti vähentää asunnon omaa lämmitystä, eli hintaa tulee enemmän kuin mitä parin asteen lämmön lisäys muuten maksaisi.
20 sisällä ja aina alusvaatteissa. Ihmetellytkin miten ulkomailla ihmiset käyttää sisällä niin paksuja vaatteitta. Itse vielä tuuletan 20 asteen pakkasillakin.
En ymmärrä, miten joku ei voi sietää +28 asteen hellejaksoja. Ne harvemmin kestävät monta kuukautta putkeen, toisin kuin pakkasjaksot. Niin ap, meitä on erilaisia ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Nuuka vuokra-asuntosijoittaja siellä kyselee?
- Kesäisin helteen takia +26, keho tottuu lämpimään ja sen jälkeen kylmä talvi tuntuu entistä kylmemmälle. Sisälämpötilan pudotus on huima kun mennään kohti +20 astetta alaspäin. Miksi kesällä ei voisi olla +20 ja talvella +25?
- Keski-Euroopassa ja Britanniassa ei ole niin kylmiä ulkolämpötiloja kuin Suomessa.
Oletko trolli kun heitit ajatusviivoilla kaksi täysin ristiriitaista väittämää?
Eli 1) kohdan pointtisi oli että koska Suomessa on niin kuuma kesä, on talvellakin pakko pitää kämppä kuumana koska lämpötilaerot ovat sietämättömiä
2) kohdan pointtisi on se, että koska muualla talvet ovat lämpimämpiä, ei tarvita sisä-ulkolämpötilan välillä niin isoa eroa
Jos sisä-ulkoilman välillä ei tarvita isoa eroa, miksi Suomessa talvella ei kämppiä pidetä 10-asteisina?
Tuo on muuten totta että tässä ”optimissa” sisälämpötilassa lähdetään taas miesten tarpeista ja miesten maailmasta kuten monessa muussakin asiassa. Miehet yleisesti tarkenevat paremmin viileässä lihasten yms ansiosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ihminen saa edes nukuttua kun on liian lämmintä. parhaimmat unet olen saanut pipo päässä ikkuna auki ja villasukat jalassa 13 noin tuota luokkaaa. Nyt tää asunto on kesäisin jotain 32 astetta lämmintä ja 22 tuntuu jo kylmältä. Ei mahdollista läpituulettaa.
Mitä järkeä nukkua pipo päässä? Lämmitä asuntoa vähän enemmän, niin et tarvitse pipoa. Tai jos mielestäsi kylmässä on kivampaa, jätä pipo pois. Ai tulee kylmä, eikä se olekaan kivaa?
Huomaatko omat ristiriitaisuutesi?
Ehkä olen hiukan hardcore juttujeni suhteen mutta tosiasia on että ainakin itse saan parhaiten nukuttua kun on sopivan viileää. En huomaa ristiriitaisuutta kun viileässä on helppo hengittääkin. Ei nyt missään paukkupakkasissa mutta itse hiihdän ja haluaisin retkiluistella. Kaipaan lapsuuden talvia. Pitää vain pukeutua. Raitis ilma on ehkä mulle se juttu. Olen joskus joutunut olemaan turkissa bussissa 44 asteen helteessä ja oksennus ja 32 astettakin on helvettiä mulle. Niin ja jotkut nukkuu luonnossa kun on hyvä nukkua. Siitäkin on kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ihminen saa edes nukuttua kun on liian lämmintä. parhaimmat unet olen saanut pipo päässä ikkuna auki ja villasukat jalassa 13 noin tuota luokkaaa. Nyt tää asunto on kesäisin jotain 32 astetta lämmintä ja 22 tuntuu jo kylmältä. Ei mahdollista läpituulettaa.
Mitä järkeä nukkua pipo päässä? Lämmitä asuntoa vähän enemmän, niin et tarvitse pipoa. Tai jos mielestäsi kylmässä on kivampaa, jätä pipo pois. Ai tulee kylmä, eikä se olekaan kivaa?
Huomaatko omat ristiriitaisuutesi?
Tai hanki jopa pienempi asunto. Voit nukkua terassilla tai parvekkeella ympäri vuoden.
Ap, on taatusti paljon muutakin mitä et ymmärrä, katsos tyhmyytesi sen tekee. Vajaaälyisenä sinun on vaikeaa hahmottaa asioita.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten joku ei voi sietää +28 asteen hellejaksoja. Ne harvemmin kestävät monta kuukautta putkeen, toisin kuin pakkasjaksot. Niin ap, meitä on erilaisia ihmisiä.
Pakkasia pääsee sisälle pakoon toisin kuin hellettä. Kaikilla ei ole ilmastointia. Itse kestän pitkätkin pakkaskaudet mainiosti, mutta helteellä voin huonosti perussairauteni takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistan miten aikanaan kotisiivousta tehneenä, oli tuskallista siivota asuntoja missä lämmitys oli talvella täysillä. Ero oli selkeä viileämpiin asuntoihin. Jos siivotessa tulee hiki sisällä t-paidassa, on asunnossa liian kuuma. Siinä hommassa se jotenkin korostui.
En minä ainakaan siivoa kotonani 24/7 vaan istun koneella, luen kirjaa tms. Siivoaminenhan in erittäin fyysinen aktiviteetti ja kyllä mullekin tulee hiki kun imuroin kotonani. Parempi hiki puoli tuntia kuin kylmä kaiken lopun aikaa.
Vaatteet on keksitty sitä varten, jos tulee kylmä. Suosittelen kokeilemaan työksi kotisiivousta, niin saattaisit ehkä ymmärtää kommenttini paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Minä palelen herkästi, mihin vaikuttaa varmasti alhainen painoindeksi sekä huono ääreisverenkierto (Raynaydin oire). Olen aina ollut herkkä palelemaan, mulla on kotona 21-22 astetta ja olen aina villasukat jalassa ja useampi pitkähihainen paita päällä. Liikkuminen ei auta kun hetkellisesti, koska sen jälkeen kun puuhailee jotain reippaammin, se paleleminen on kahta pahempaa sen jälkeen eikä mene "ohi" ilman saunaa, kuumaa suihkua tai useamman peiton alla pidempään makaamista.
Ei tämä kivaa ole ja työpaikoilla toimistoissa kun lämpötilat on siinä 19-20 asteen tietämillä, niin olo on aika tuskainen kun se jatkuva paleleminen aiheuttaa lopulta jo fyysistä kivun tunnetta.
Oletko kokeillut 100 % villaa?
Olen kauan sitten saanut lahjaksi norjalaistyyppisen villapaidan ja sen kun laittaa niin pysyy lämpö - yleensä käytän vain Lapin reissuilla ulkoilutakin alla. Alaruumis pysyy lämpimänä, kun on samoin 100 % villaa täyspitkät housut, jotka mahtuvat hameen alle leggareiden päälle ja ovat siistit, mustat, tiiviisti kudotut. Nilkkureiden kanssa (lämmin vuori, käytän sisäkenkinä) tai saapikkaiden kanssa näyttävät paksuilta sukkiksilta.
Vierailija kirjoitti:
Ap, on taatusti paljon muutakin mitä et ymmärrä, katsos tyhmyytesi sen tekee. Vajaaälyisenä sinun on vaikeaa hahmottaa asioita.
Nyt varmaan sait hyvän mielen? Eipä kommenttisi kovin imartelevaa kuvaa sinustakaan anna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä palelen herkästi, mihin vaikuttaa varmasti alhainen painoindeksi sekä huono ääreisverenkierto (Raynaydin oire). Olen aina ollut herkkä palelemaan, mulla on kotona 21-22 astetta ja olen aina villasukat jalassa ja useampi pitkähihainen paita päällä. Liikkuminen ei auta kun hetkellisesti, koska sen jälkeen kun puuhailee jotain reippaammin, se paleleminen on kahta pahempaa sen jälkeen eikä mene "ohi" ilman saunaa, kuumaa suihkua tai useamman peiton alla pidempään makaamista.
Ei tämä kivaa ole ja työpaikoilla toimistoissa kun lämpötilat on siinä 19-20 asteen tietämillä, niin olo on aika tuskainen kun se jatkuva paleleminen aiheuttaa lopulta jo fyysistä kivun tunnetta.
Oletko kokeillut 100 % villaa?
Olen kauan sitten saanut lahjaksi norjalaistyyppisen villapaidan ja sen kun laittaa niin pysyy lämpö - yleensä käytän vain Lapin reissuilla ulkoilutakin alla. Alaruumis pysyy lämpimänä, kun on samoin 100 % villaa täyspitkät housut, jotka mahtuvat hameen alle leggareiden päälle ja ovat siistit, mustat, tiiviisti kudotut. Nilkkureiden kanssa (lämmin vuori, käytän sisäkenkinä) tai saapikkaiden kanssa näyttävät paksuilta sukkiksilta.
Juu olen ja jatkuvasti villaa käytän, ei niistä villa-/akryylisekoitteista ole mihinkään :) löytyy mm. aito islantilaisneule, joka on hyvin aktiivisessa käytössä juuri näin sisätiloissa oleillessa. Hame olisi varmaan lämmin, sitä en epäile, vaan minun käytössäni niin pahuksen epäkäytännöllinen, etten koskaan pidä. Merinovillainen kerrasto ja väljät colleget/verkkarit, joihin jää ilmaa väliin, on lämpimämmäksi todettu. Töissä käytössä on yleensä villakankaiset puvunhousut, maksaa kertainvestointina toki maltaita, mutta on kyllä jokaisen euron arvoisia.
Kerro, että olet lihava, kertomatta, että olet lihava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi se sinua haittaa, jos toiset tuntevat olonsa mukavammaksi lämpöisemmässä huoneessa? Ihmiset eivät ole toistensa klooneja.
Töissä ja vieraissa inhottaa olla pätsissä. Mihin tarvitaan 23-24 astetta?
Ap
No ihmiset eivät ala sun takia lämpötiloja muuttamaan. Et ole niin tärkeä.
Tykkään olla vähissä vaatteissa kotona. Nukkuessa alasti.
Mulle riittää, koska olen niin pihi. En raaski lämmittää enempää... Se maksaa.
Kotona kuljen villasukissa, päällä villaa tai fleece. Sohvalla viltin alla televisiota katsellessa tai lukiessa.
Olen pienikokoinen nainen, ei siihen paljon muuta tarvi. Ei voi olettaa että kokisin oloni hyväksi samassa lämpötilassa kuin mukavan rasvakerroksen omaava 100kg painava mies.