En ymmärrä, miten 20 °C huoneenlämpötila ei useimmille riitä.
20 on kyllä maksimi mitä tarvitsee, ellei sitten ole kipeänä tai omista erityisen huonoa verenkiertoa (tupakoitsijat yms.).
Miksi Suomessa asuntoja pidetään yleensä 22-25-asteisina?
Keskieuroopassa ja Britanniassa on talvisin sisällä joku 14-17 °C eikä se ole ongelma kunhan ei oleskele pelkissä kalsareissa.
Kommentit (76)
Jos korvausilma tulisi lämmitettynä, niin kyllä se 20 astetta riittäisi. Mutta näinhän se ei ole useimmissa taloissa, vaan korvausilma tulee ulkolämpötilaisena ikkunoiden yläreunoista.
"Tuuli lisää pakkasen purevuutta." Lämpötila tuntuu pari astetta viileämmältä kylmässä vedossa ja silloin 20 astetta ei riitä.
No verenkierto heikkenee iän myötä ja eläkeläiset valittaa.. Eivät myöskään ymmärrä miten kerrostalon keskuslämmitys toimii ja että ei ole niin yksinkertaista tarjoilla yhteen asuntoon 25 astetta ilman, että tällä on laajempia vaikutuksia (lämpökustannukset, muiden asuntojen lämpötila).
Työpaikalla lämpötila 28-35 astetta. Jos kotona olisi "vaan" 20, niin kyllä vilu tulis. Nyt 24 villasukat ja paksu huppari käytössä jatkuvasti.
Optimaalinen sisälämpötila:
Oleskelutilat 20°C
Makuuhuone 18°C
Kylpyhuone 22°C
Miksi se sinua haittaa, jos toiset tuntevat olonsa mukavammaksi lämpöisemmässä huoneessa? Ihmiset eivät ole toistensa klooneja.
Minäminäminä. Miksei mun jatkeet oo niin kuin minä ja tee kuten minä haluan. Kumma juttu tosiaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi se sinua haittaa, jos toiset tuntevat olonsa mukavammaksi lämpöisemmässä huoneessa? Ihmiset eivät ole toistensa klooneja.
Töissä ja vieraissa inhottaa olla pätsissä. Mihin tarvitaan 23-24 astetta?
Ap
Ei se mikään yllätys ole, että sinä et ymmärrä.
Meillä on sisällä +24°C ja olen t-paita päällä ja kalsarit jalassa ilman sukkia. Jos ois enemmän päällä, niin tulisi hiki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sulla on jotain vialla kun sopiva ihan normaali huonelämpö on sulle pätsi. Pitäiskö sun laihduttaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulle työpaikan lämpotila oli taas liian kylmä, mutta käytin lämpöpuhallinta pöytäni alla jotta tarkenin. Pyydä pomoltasi pieni tuuletin pöydällesi. Kun menet kylään jonnekin, jossa tiedät olevan hieman lämpöisempää niin kerrospukeudu, ja riisu t-paidalle jos tulee liaan kuuma. Mulla on yhdellä kaverilla aina niin kylmä, että olen aina oppinut ottamaan villasukat mukaan kun menen hänen luokseen.
Eihän ihminen saa edes nukuttua kun on liian lämmintä. parhaimmat unet olen saanut pipo päässä ikkuna auki ja villasukat jalassa 13 noin tuota luokkaaa. Nyt tää asunto on kesäisin jotain 32 astetta lämmintä ja 22 tuntuu jo kylmältä. Ei mahdollista läpituulettaa.
Meillä 20-21 astetta. Oikein sopiva.
Vierailija kirjoitti:
No verenkierto heikkenee iän myötä ja eläkeläiset valittaa.. Eivät myöskään ymmärrä miten kerrostalon keskuslämmitys toimii ja että ei ole niin yksinkertaista tarjoilla yhteen asuntoon 25 astetta ilman, että tällä on laajempia vaikutuksia (lämpökustannukset, muiden asuntojen lämpötila).
Minä olen eläkeiässä, mutta en eläkkeellä.
Meillä on 20 astetta.
Käytössä kerrospukeutuminen, päällimmäisenä villa- tai muu neuletakki, jonka riisun pois kun teen kotitöitä ym. jolloin se on liikaa ja otan taas ylleni kun asetun aloilleni.
Villasukat muiden sukkien päällä.
Kylmä suihku päivittäin. Saa veren kiertämään sekä lisäksi sisäjumppaa ja ulkoliikuntaa.
Puolisoni, joka on eläkkeellä, on aktiiviliikkuja, pukeutuu kuten minä, eikä ole valittanut kylmää.
Palelemiseen sekä ulkona että sisällä tehoaa riittävä määrä tekstiilitavaraa ympärillä ja liikkuminen, tietty.
Mulla on lämpöpeitto niin ei tarvitse saastuttaa koko asunnon edestä.
Heillä verenkierto raajoissa heikko syystä tai toisesta, esim tupakointi. Tai sitten eivät vain suostu pukemaan kuten pikkulapset välillä. Terveelle 20 riittää mainiosti.
Mitä väliä sillä on, jos sinä et ymmärrä miksi toiset tykkää lämpimämmästä. Ihan kuin kirjoittaisit tänne että et tajua miksi toiset tykkää suolaisesta ruuasta tai amerikkalaisista elokuvista tai kissoista tai polkupyöräilystä. Eikö saa itse päättää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mulle työpaikan lämpotila oli taas liian kylmä, mutta käytin lämpöpuhallinta pöytäni alla jotta tarkenin. Pyydä pomoltasi pieni tuuletin pöydällesi. Kun menet kylään jonnekin, jossa tiedät olevan hieman lämpöisempää niin kerrospukeudu, ja riisu t-paidalle jos tulee liaan kuuma. Mulla on yhdellä kaverilla aina niin kylmä, että olen aina oppinut ottamaan villasukat mukaan kun menen hänen luokseen.
Sama täällä, työpisteessäni on aika vilakkaa kovalla pakkasella, mutta olen varustautunut lisävaattein ja villasukin, jotka saa helposti pois kun siirryn lämpimämpiin tiloihin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on sisällä +24°C ja olen t-paita päällä ja kalsarit jalassa ilman sukkia. Jos ois enemmän päällä, niin tulisi hiki.
Minulla on +20,9c sukat, alkkarit ja t-paita. Ei kalsareita.
Nuuka vuokra-asuntosijoittaja siellä kyselee?
- Kesäisin helteen takia +26, keho tottuu lämpimään ja sen jälkeen kylmä talvi tuntuu entistä kylmemmälle. Sisälämpötilan pudotus on huima kun mennään kohti +20 astetta alaspäin. Miksi kesällä ei voisi olla +20 ja talvella +25?
- Keski-Euroopassa ja Britanniassa ei ole niin kylmiä ulkolämpötiloja kuin Suomessa.