Mikä kirja sinulla on juuru nyt kesken?
Luetko sitä omasta aloitteesta vai jostain muusta syystä (esim. opiskelu, työ)? Suosittelisitko kirjaa toisille?
Mulla on kesken Karl Ove Knausgårdin Taisteluni-sarjan neljäs kirja. Sarja on kuusiosainen omaelämäkerrallinen romaani. Se kertoo kirjailijan elämästä rehellisesti ja kaunistelematta, mutta kummallista on, ettei se aiheestaan ("minä") huolimatta tunnu oman navan ympärillä pyöriskelevältä - ehkä siksi, että niin suoraan kirjoittavaan ihmiseen on niin helppo samastua. Kirjassa on omaelämäkerrallisen kerronnan rinnalla esseistisiä osuuksia.
Kommentit (128)
Sinuhe täälläkin, vikat 70 sivua jäljellä ja suosittelen ihan kaikille. Välillä on tahmeaa luettavaa mutta täysin sen arvoista.
Thomas Bernhard Hakkuu - muuan mielenkuohu
ah
Philip Roth - Ihmisen tahra
Ap
Ps. Mä oon aina tähän aikaan täällä, kun nukutan vauvaa :) Nyt nukkuu jo.
Antonio Hill: Kauniit kuolemat. Hyvältä vaikuttaa, vaikka vasta eka luku takana. Ja huvin vuoksi dekkaria luen.
Torey Haydenin Auringonkukkametsä. Suosittelisin ja luen täysin vapaaehtoisesti. Suosittelen koko Torey Haydenin tuotantoa.
Mitä mieltä Suomessa saa olla,suvaitsevaisto vs.arvokonservatiivit.
Jussi Valtosen He eivät tiedä, mitä tekevät. Hyvin monella tasolla mielenkiintoinen kirja, vaikka henkilöhahmot sinänsä eivät ole samaistumaan houkuttavia tai edes miellyttäviä. Teemat - pr, eläinkokeet, neurologinen manipulointi, maahanmuutto, yliopistojärjestelmien erot - ovat ajankohtaisia ja mielenkiintoisia. Kirja on vaan sen verran "tiheä" , että kun sitä väsyneenä illalla yrittää lukea, montaa sivua ei jaksa kerralla nukahtamatta. Pitäisi varmaan tässä elämäntilanteessa lukea ennemminkin novelleja, ettei menisi kuukausia yhden kertomuksen haltuunottoon....
Anni Kytömäen Kultarinta. Varovainen suosittelu. Itselläni on iso sietokyky esim.maisemakuvaukselle, mutta silloin kerronnan täytyy olla aivan briljanttia. Tässä melkein on, mutta ei ihan. Kaunista luontokuvausta, ja aihepiirissä myös Suomen sisällissota. Mutta vaikka haluaisin rakastaa tätä kirjaa, joku tässä nyt ei ihan lähde lentoon.
Lokki Joonatan, ollut pitkään aikomuksena lukea..
Mulla on montakin kirjaa kesken samaanaikaan, taitaa olla nyt ainakin kolme. Aktiivisimmin luen nyt Marja Korhosen "Häivähdyksiä".
Jo Nesbø - punarinta
en oikeen tykkää dekkareista mut olosuhteiden pakosta jollain on aikaa tapettava ja tuo on viimenen suomenkielinen kirja joka talosta löytyy.. loput oliski espanjaks..
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 21:30"]
Jussi Valtosen He eivät tiedä, mitä tekevät. Hyvin monella tasolla mielenkiintoinen kirja, vaikka henkilöhahmot sinänsä eivät ole samaistumaan houkuttavia tai edes miellyttäviä. Teemat - pr, eläinkokeet, neurologinen manipulointi, maahanmuutto, yliopistojärjestelmien erot - ovat ajankohtaisia ja mielenkiintoisia. Kirja on vaan sen verran "tiheä" , että kun sitä väsyneenä illalla yrittää lukea, montaa sivua ei jaksa kerralla nukahtamatta. Pitäisi varmaan tässä elämäntilanteessa lukea ennemminkin novelleja, ettei menisi kuukausia yhden kertomuksen haltuunottoon....
[/quote]
Hei, toi ongelma on niin tuttu... Luin just yhtä dekkaria kuukauden. Aika vaikea muistaa henkilöhahmoja ja kokonaisuutta. Seuraavaksi ostin kokoelman vanhoja Haanpään novelleja.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:36"]
Miksen koskaan muista kirjojen nimiä tai kirjailijoita? Luen jatkuvasti, mutta en pane merkille nimeä - en kirjailijan, enkä kirjan. Uppoudun vaan niihin tarinoihin. Pakoa arjesta, kun telkkari ei tarjoa mitään. :)
[/quote]
Mä teen niin, että kirjoitan semmoiseen pieneen vihkoon kaikkien lukemieni kirjojen nimet. Tein yhtenä vuonna semmoisen uudenvuodenlupauksen, että alan pitää kirjaa kaikesta lukemastani. Sen vihkon avulla on tosi hyvä antaa ystäville suosituksia kirjoista, ei tule enää semmoista tilannetta, jossa mieleen muistuu, että luin yhden tosi hyvän kirjan joskus, mutta mikä hemmetti se nyt olikaan... Luulen myös, että vanhempana on kiva muistella niitä luettuja kirjoja. Toisessa päässä vihkoa on sitten lukemattomien kirjojen lista, sinne päätyvät tästäkin ketjusta saadut vinkit. Otan usein vihkon kirjastoon mukaan, siitä on helppo katsoa ja tehdä täsmäisku hyllyille. Mulla ei ole useinkaan aikaa palloilla tuntikausia kirjastossa!
Ap
Ps. Jos sinä libhober fun jidish luet vielä tätä ketjua, niin in emes ruosteessa on munkin loshn :)
Kun kirjaihmisiä nyt tässä ketjussa pyörii, voinkin kysyä muistaako kukaan parin scifi-kirjan nimeä. Oon joskus av:n suositusten mukaan ne lukenut ja tykkäsinkin, mutta unohdin tietty nimet ja kirjailijat.
Eka oli suomalaisen lääkärin? kirjoittama kirja, jossa neandertalilaisen DNA:sta oli kasvatettu mies, jonka elämästä kirja kertoi.
Tokassa oli joitain nuoria, jotka elivät sisäoppilaitoksessa ja myöhemmin niitä käytettiin elinten luovuttajina tai jotain. Päähenkilö oli nainen.
Silta yli surujeni- Christina noble
Todella hyvä kirja! Suosittelen ehdottomasti!
Nesbøn Isänsä poika. Jonotin kirjastosta varmaan kolme kuukautta.
Sinuhe.yli puolet luettu ja tökkii pahasti.En tiiä mikä on mutta en ole pystynyt lukemaan sitä viikkoon...