Mikä kirja sinulla on juuru nyt kesken?
Luetko sitä omasta aloitteesta vai jostain muusta syystä (esim. opiskelu, työ)? Suosittelisitko kirjaa toisille?
Mulla on kesken Karl Ove Knausgårdin Taisteluni-sarjan neljäs kirja. Sarja on kuusiosainen omaelämäkerrallinen romaani. Se kertoo kirjailijan elämästä rehellisesti ja kaunistelematta, mutta kummallista on, ettei se aiheestaan ("minä") huolimatta tunnu oman navan ympärillä pyöriskelevältä - ehkä siksi, että niin suoraan kirjoittavaan ihmiseen on niin helppo samastua. Kirjassa on omaelämäkerrallisen kerronnan rinnalla esseistisiä osuuksia.
Kommentit (128)
Työn puolesta:
Reid Hoffman: The Alliance - nykypäivän johtamista LinkedInin perustajalta
Eric Ries: The Lean StartUp - nimensä mukaisesti yrityskulttuuria, tuotteiden hiomista jne.
Englanniksi:
Sarah Waters: The Paying Guests - lesboja, luokkajakoa ja menetyksiä 1920-luvun Lontoossa
Ken Follet: Winter of the World - 2. maailmansodan maininkeja ja perhekohtaloita Euroopassa, Venäjällä ja Jenkeissä
Sophia Kinsella: Shopaholic to the Stars - Himoshoppaaja-sarjan ties monesko kämäinen jatko-osa
Suomeksi:
Thomas Enger: Valekuollut - sairaslomalta palaavan toimittajan tähdittämä murhamysteeri Norjasta
Lena Dunham: Sellainen tyttö - The Girls -sarjan pääosanäyttelijän omaelämänkerta
Johanna Holmström: Itämaa - muslimisiskosten nuoruutta Helsingissä
...ja noin kymmenen muuta kirjaa, jotka jäänevätkin kesken.
Luolakarhun klaani toinen kerta hommasin taannoin kaikki 5 osaa hyllyyn. viimeksi olen lukenut teininä osaan 3 asti. nyt ajattelin saada koko homman luettua lävitte eli kaikki 5 kirjaa. toisena kirjana mulla on menossa tove Janssonin elämäkerta, rakasta ja tee työtä.
Mulla on viime vuosina ollut liikaa lukemista töissä, että olisin jaksanut lukea niin paljon kuin haluaisin muuta. Mutta tällä hetkellä kesken koitan lukea Eimear McBriden A Girl is a Half-Formed Thingiä, mutta eihän tästä nyt ole paljon tullut. Ehkä ensi viikolla...
Minna Lindgren: Kuolema Ehtoolehdossa. Suosittelen, vaikka muuten lukisit mitä. Uskon, että tykkäät.
Itsekin rakastuin tuohon Deborah Spungenin Nancyyn kun äiti antoi joskus varhaisteininä luvan lukea sen, oli itsekin nuorena tykännyt.. Muistan kun nuorempana olin niin kiinnostunut siitä, omasta kirjahyllystä siis löytyy edelleen, mutta oli kuulma aikuisten tekstiä.
Tällä hetkellä suosikkikirja on Pahan Orvot, mitä on parisataa sivua vielä jäljellä kun piti lukea kouluun muutama kirja välissä..Kirjailijaa en nyt muista, mutta kertoo siis nuoreesta tytöstä jolle tarjotaan huimaa summaa jos alkaisi tutkimaan erään vanhemman miehen kanssa josko natsit eivät vielä 2000-luvulla olisikaan haudanneet ideologiaansa.. Todella mukaansatempaava, en tiedä uskallanko enää lukea ettei vaan lopu kesken..
Olisko kellään mitään ehdotuksia tälläselle kuka tykkää noista astetta jännemmistä kirjoista?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:52"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 22:49"]"Juuru nyt"... Hah hah hah! Kun ei ihminen edes otsikkoa osaa kirjoittaa oikein! :D :D :D [/quote] Sulla varmaan Juoppohullun päiväkirja ainoana hyllyssä?
[/quote]
Ehei, en koske saastaan. Parhaita kirjoja ovat ne, joita kirjoitti Stanislaw Jerzy Lec aikoinaan. :D
hehe aika säälittäviä kirjoja mutta mitäpä voi av:lta odottaa
Agatha Christien Murha maalaiskylässä, kirppislöytö :) en yleensä lue salapoliisikirjoja, mutta nyt kun löytyi kirpparilta äidin suosikin neiti Marplen ensiesiintyminen, oli se pakko ostaa äidin muistoksi hänen syntymäpäivänsä lähestyessä.
Leon Leyson: Poika joka pelastui : Schindlerin listan kuopus
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 21:40"]
[quote author="Vierailija" time="06.06.2015 klo 21:30"]
Jussi Valtosen He eivät tiedä, mitä tekevät. Hyvin monella tasolla mielenkiintoinen kirja, vaikka henkilöhahmot sinänsä eivät ole samaistumaan houkuttavia tai edes miellyttäviä. Teemat - pr, eläinkokeet, neurologinen manipulointi, maahanmuutto, yliopistojärjestelmien erot - ovat ajankohtaisia ja mielenkiintoisia. Kirja on vaan sen verran "tiheä" , että kun sitä väsyneenä illalla yrittää lukea, montaa sivua ei jaksa kerralla nukahtamatta. Pitäisi varmaan tässä elämäntilanteessa lukea ennemminkin novelleja, ettei menisi kuukausia yhden kertomuksen haltuunottoon....
[/quote]
Hei, toi ongelma on niin tuttu... Luin just yhtä dekkaria kuukauden. Aika vaikea muistaa henkilöhahmoja ja kokonaisuutta. Seuraavaksi ostin kokoelman vanhoja Haanpään novelleja.
[/quote]
Näinpä. Luen aika hitaasti ajatuksella, ja kun ei päiväaikaan ehdi kirjaan tarttua, iltalukemisena se kestää. Minullakin on Haanpäätä, Vanha voiman mies ja Yhdeksän miehen saappat. Erinomaisia novelleja!
121
Umberto Eco: Ruusun nimi
Aleksandr Solzenitsyn: Vankileirien saaristo
Eino Leino: Laulun lahja
Motoro Mase: IKIGAMI. The ultimate limit
Just sain loppuun Pauliina Rauhalan Taivaslaulu-nimisen kirjan. Oli todella hyvä.
Torey Hayden - Auringonkukkametsä! Suosittelen!
Ruohojumala, teini-ikäinen poikani lainasi kirjastosta. Luemme usein samoja kirjoja.
Valtaistuinpeli, luen toista kertaa kun nyt ajattelin jatkaa sarjaa toista osaa pidemmälle. Hyvä kirja, on vaan ihan liian painava kovakantisena, että vois lukea mukavasti. Pitäis olla sellainen munkkien lukupulpetti...
Dean Koontz - Odd Apocalypse. Ollut kesken varmaan jo vuoden kun niin harvoin on aikaa lukea :( Mä en osaa lukea suomennettuja kirjoja, se tuntuu jotenkin samalta kuin katselis dubattua ohjelmaa.
Tove Janssonin Taikatalvi, niin lapselliselta kuin se vaikuttaakin, luen joskus satuja ihan itselleni.
Jussi Valtoset ennen Finlandiaa, pokkareina. Tykkään tosi paljon molemmista.
Minultakin löytyy Nancy kirjahyllystä. Olen lukenut pari kertaa ja tulen varmasti vielä lukeneeksi.
Karu, koskettava ja elämänmakuinen kirja. Ei helpointa (eli ei välttämättä hyvän mielen kevyttä luettavaa), mutta jokin siinä kiehtoo.