Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En oikeasti tiedä mitä teen jos en taaskaan pääse opiskelemaan.

Vierailija
18.03.2015 |

Viimesyksynä kärsin masennuksesta, kun ei silloinkaan tärpännyt. Luen kuin vimmattu pääsykokeisiin, ja ajatuskin hylykirjeestä saa pakokauhun aikaan ja mahan kipristelemään.
Pelkään, että jos nyt en pääse, en enää jaksa. En jaksa yrittää, en jaksa enää paskaduuneja, en jaksa katsoa miten kaikki muut pääsevät elämässä eteenpäin.
Tää murehtiminen ja panikointi vie hirveeti paukkuja itse lukemiselta.
Auttakaa. :(

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas edellä paljon kysymyksiä (20/23) joten ohessa hieman vastausta. Avoimet yliopisto-opinnot ovat opiskelijalle maksullisia. Opintomaksut perustuvat yliopistolakiin (24.7.2009/558) ja Valtioneuvoston asetukseen yliopistojen toiminnassa perittävistä maksuista (1082/2009). mukaan opetuksen järjestelyistä voidaan periä opiskelijalta enintään kymmenen euroa opinto-oikeuteen kuuluvaa opintopistettä kohden. Tämän lisäksi voidaan periä mahdollisista oppimateriaaleista maksu omakustannusarvon mukaan. Valtion takaamaa opintolainaa et saa, koska avoimen yliopiston opiskelu ei ole ns. päätoimista ja tutkintoon johtavaa. Eli vaikka opiskelisit hyvinkin laajasti, niin avoimen yliopiston kautta ei ole mahdollista valmistua / saada tutkintoa. - Sinänsä avoimen puolen opinnot ovat aivan samoja kuin, mitä päätoimisesti opintoja suorittavat tekevät. - Toisinaan tai paremmin hyvin usein luennot ja mahd. harjoitukset ovat samaan aikaan kuin tutkinto-opiskelijoilla. - Kukaan ei välttättä edes erota sinun olevan ns. avoimen puolen opiskelija, yliopistoon kun mahtuu kaiken ikäistä ja kokoista opiskelijaa. Vaikka et voi tutkintoa suorittaa avoimen puolella niin jos suoritat kursseja riittävän hyvin arvosanoin voit päästä suoraa -ilman pääsykoetta- niiden avulla sisälle tdk:n varsinaiseksi opiskelijaksi. Tai jos pääset "tavallista tietä" pääsykokeiden kautta niin voit hyväksi lukea avoimessa suorittamasi opinnot osaksi tutkintoasi. - Toki tässä kannattaa muistaa, että ne ovat pääsääntöisesti yliopisto kohtaisia. Tämä takoittaa sitä, että jos vaikka keksitte muuttaa Turkuun ja tai hakeutumaan opiskelemaan Turun yliopistoon niin et välttämättä voi siirtää Helsingin avoimessa yliopistossa suoritettuja kurssseja osaksi Turussa suoritettavaa tutkinta. - - Niin ja sellaien "pikku juttu" vielä, että aika moni on joutunut muuttamaan unelmiensa perässä vähän kauemmaksi, vaikka on ollut se asunto yhdessä kumppanin kanssa. - Toki se ei aina ole helppoa. Mutta jos kyse on -yhtään aliarvioimatta tai helveksumatta- "tavallisesta" vuokrakämpästä, niin voi oikeasti kannattaa miettiä, että voisiko "hetkeksi" muuttaa jonnekin muualle, koska opiskeluun menevä aika on kuitenkin verraten lyhyt ihmis-elossa. - Niin eikä sekään ole aivan tavatonta, että viikot asutaan eriosoitteissa, mutta toki tällä kaikella on hintansa. Kyse on paljon siitä, että mitä on valmis uhraamaan unelmiensa eteen. - Ei esim solukämppä Turussa tai vaikka Tampereella ihan kamalasti maksa, vaikka hintaan laskisi matkaliput, niin että käy ja elää viiikonloput Helsingissäi  jos tai kun ajattelee, mihin muuhun reilut muutaman sata euroa saa tai voi kuluttaa. Mutta ei - ei en sanonut, että asia olisi helposti ratkaistavissa. Mutta mieti ja harkitse. Nyt kuitenkin onnea tuleviin pääsykokeisiin!    

Vierailija
2/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 19:13"]Hei kaikki avoimessa olevat tai sitä käyneet! Olen ajatellut että jos en pääse oikikseen niin menisin avoimeen opiskelemaan ja ensi keväänä uudelleen pääsykokeisiin. Pääsykokeet on toukokuussa ja heinäkuussa saa tietää. Elokuun lopussa pitää hakea viim. avoimeen jos sinne mielii. Eli paljon se n. maksaa? Saako valtion takaaman opintolainan opintojen maksua varten? Mietin myös että onko suoritetut avoimen opinnot tasavertaisia niiden opintojen kanssa, joita oikeat oikis opiskelijat suorittaa yliopistossa? Ja onko mahdollista jos en vaikka koskaan pääsisi yliopistoon sisään, suorittaa esim. koko tutkinto avoimessa? Toki joutuu itse maksamaan, mutta onko ne ihan saman arvoisia kuin itse yliopisto opiskelijan suorittamat? Kiitos jos joku tietää ja vastaa :)
[/quote]

Nostan vähän jos joku tietäisi..
[/quote] Osaat ottaa asiasta selvää ihan itse jos osaat nettiä kerran käyttää.
[/quote]

Jep, yritinkin ottaa itse selvää, mutta konkreettista ja täsmällistä käytännön asioista en tietoa löytänyt. Täällä av:lla ei vissiin saakkaan kysyä mitään? Hah, kaikkiin kysymyksiin mitä täällä kysytään löytyy netistä tietoa, joten miksi minä en saisi kysyä myös?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:27"]Tulipas edellä paljon kysymyksiä (20/23) joten ohessa hieman vastausta. Avoimet yliopisto-opinnot ovat opiskelijalle maksullisia. Opintomaksut perustuvat yliopistolakiin (24.7.2009/558) ja Valtioneuvoston asetukseen yliopistojen toiminnassa perittävistä maksuista (1082/2009). mukaan opetuksen järjestelyistä voidaan periä opiskelijalta enintään kymmenen euroa opinto-oikeuteen kuuluvaa opintopistettä kohden. Tämän lisäksi voidaan periä mahdollisista oppimateriaaleista maksu omakustannusarvon mukaan. Valtion takaamaa opintolainaa et saa, koska avoimen yliopiston opiskelu ei ole ns. päätoimista ja tutkintoon johtavaa. Eli vaikka opiskelisit hyvinkin laajasti, niin avoimen yliopiston kautta ei ole mahdollista valmistua / saada tutkintoa. - Sinänsä avoimen puolen opinnot ovat aivan samoja kuin, mitä päätoimisesti opintoja suorittavat tekevät. - Toisinaan tai paremmin hyvin usein luennot ja mahd. harjoitukset ovat samaan aikaan kuin tutkinto-opiskelijoilla. - Kukaan ei välttättä edes erota sinun olevan ns. avoimen puolen opiskelija, yliopistoon kun mahtuu kaiken ikäistä ja kokoista opiskelijaa. Vaikka et voi tutkintoa suorittaa avoimen puolella niin jos suoritat kursseja riittävän hyvin arvosanoin voit päästä suoraa -ilman pääsykoetta- niiden avulla sisälle tdk:n varsinaiseksi opiskelijaksi. Tai jos pääset "tavallista tietä" pääsykokeiden kautta niin voit hyväksi lukea avoimessa suorittamasi opinnot osaksi tutkintoasi. - Toki tässä kannattaa muistaa, että ne ovat pääsääntöisesti yliopisto kohtaisia. Tämä takoittaa sitä, että jos vaikka keksitte muuttaa Turkuun ja tai hakeutumaan opiskelemaan Turun yliopistoon niin et välttämättä voi siirtää Helsingin avoimessa yliopistossa suoritettuja kurssseja osaksi Turussa suoritettavaa tutkinta. - - Niin ja sellaien "pikku juttu" vielä, että aika moni on joutunut muuttamaan unelmiensa perässä vähän kauemmaksi, vaikka on ollut se asunto yhdessä kumppanin kanssa. - Toki se ei aina ole helppoa. Mutta jos kyse on -yhtään aliarvioimatta tai helveksumatta- "tavallisesta" vuokrakämpästä, niin voi oikeasti kannattaa miettiä, että voisiko "hetkeksi" muuttaa jonnekin muualle, koska opiskeluun menevä aika on kuitenkin verraten lyhyt ihmis-elossa. - Niin eikä sekään ole aivan tavatonta, että viikot asutaan eriosoitteissa, mutta toki tällä kaikella on hintansa. Kyse on paljon siitä, että mitä on valmis uhraamaan unelmiensa eteen. - Ei esim solukämppä Turussa tai vaikka Tampereella ihan kamalasti maksa, vaikka hintaan laskisi matkaliput, niin että käy ja elää viiikonloput Helsingissäi  jos tai kun ajattelee, mihin muuhun reilut muutaman sata euroa saa tai voi kuluttaa. Mutta ei - ei en sanonut, että asia olisi helposti ratkaistavissa. Mutta mieti ja harkitse. Nyt kuitenkin onnea tuleviin pääsykokeisiin!    

[/quote]

Ihan yksin olen muuttamassa toiselle puolelle suomea ja sinne haluaisin opiskelemaan. Toki haen ensisijaisesti ja yritän päästä oikeaksi opiskelijaksi, mutta jos se ei onnistu, haluaisin kuitenkin muuttaa sinne (käy IHAN mikä vain kämppä) ja opiskella avoimessa ja yrittää juurikin niiden avulla ja tietty pääsykokeella sisään uudestaan. Ongelma onkin että, en saa opintolainaa ja se ei ole "oikea" opiskelupaikka, joten saanko kelan kautta kämppääkään jonka vuokraan ja elämiseen tarvitsisin tietysti tukia. En tiedä onko mitenkään minun mahdollista muuttaa sinne.. :( ennen kuin saan oikean opiskelupaikan. Kysyin siksi, koska en tiedä miten edetä asiassa. Onko minun mitenkään mahdollista saada kämppää sieltä vai yritänkö löytää ensin töitä ko. alueelta, että maksaisin itse, mutta työllisyystilanne on huono. Vai ilmottaudunko työnhakijaksi ko. kaupunkiin vai mitä teen. Pitää varmaan sossuun soittaa ensi viikolla kun ylppärit on loppu... Opintolainaa ne ymmärrä miksi en saa, koska sehän pitää kuitenkin maksaa takaisin. Mutta joo näin on asiat.

Vierailija
4/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:46"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 19:31"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 19:13"]Hei kaikki avoimessa olevat tai sitä käyneet! Olen ajatellut että jos en pääse oikikseen niin menisin avoimeen opiskelemaan ja ensi keväänä uudelleen pääsykokeisiin. Pääsykokeet on toukokuussa ja heinäkuussa saa tietää. Elokuun lopussa pitää hakea viim. avoimeen jos sinne mielii. Eli paljon se n. maksaa? Saako valtion takaaman opintolainan opintojen maksua varten? Mietin myös että onko suoritetut avoimen opinnot tasavertaisia niiden opintojen kanssa, joita oikeat oikis opiskelijat suorittaa yliopistossa? Ja onko mahdollista jos en vaikka koskaan pääsisi yliopistoon sisään, suorittaa esim. koko tutkinto avoimessa? Toki joutuu itse maksamaan, mutta onko ne ihan saman arvoisia kuin itse yliopisto opiskelijan suorittamat? Kiitos jos joku tietää ja vastaa :)
[/quote]

Nostan vähän jos joku tietäisi..
[/quote] Osaat ottaa asiasta selvää ihan itse jos osaat nettiä kerran käyttää.
[/quote]

Jep, yritinkin ottaa itse selvää, mutta konkreettista ja täsmällistä käytännön asioista en tietoa löytänyt. Täällä av:lla ei vissiin saakkaan kysyä mitään? Hah, kaikkiin kysymyksiin mitä täällä kysytään löytyy netistä tietoa, joten miksi minä en saisi kysyä myös?
[/quote] Joo saat saat. Sori töksäyttely, mullon ihan vitun huono päivä.

Vierailija
5/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:27"]Tulipas edellä paljon kysymyksiä (20/23) joten ohessa hieman vastausta. Avoimet yliopisto-opinnot ovat opiskelijalle maksullisia. Opintomaksut perustuvat yliopistolakiin (24.7.2009/558) ja Valtioneuvoston asetukseen yliopistojen toiminnassa perittävistä maksuista (1082/2009). mukaan opetuksen järjestelyistä voidaan periä opiskelijalta enintään kymmenen euroa opinto-oikeuteen kuuluvaa opintopistettä kohden. Tämän lisäksi voidaan periä mahdollisista oppimateriaaleista maksu omakustannusarvon mukaan. Valtion takaamaa opintolainaa et saa, koska avoimen yliopiston opiskelu ei ole ns. päätoimista ja tutkintoon johtavaa. Eli vaikka opiskelisit hyvinkin laajasti, niin avoimen yliopiston kautta ei ole mahdollista valmistua / saada tutkintoa. - Sinänsä avoimen puolen opinnot ovat aivan samoja kuin, mitä päätoimisesti opintoja suorittavat tekevät. - Toisinaan tai paremmin hyvin usein luennot ja mahd. harjoitukset ovat samaan aikaan kuin tutkinto-opiskelijoilla. - Kukaan ei välttättä edes erota sinun olevan ns. avoimen puolen opiskelija, yliopistoon kun mahtuu kaiken ikäistä ja kokoista opiskelijaa. Vaikka et voi tutkintoa suorittaa avoimen puolella niin jos suoritat kursseja riittävän hyvin arvosanoin voit päästä suoraa -ilman pääsykoetta- niiden avulla sisälle tdk:n varsinaiseksi opiskelijaksi. Tai jos pääset "tavallista tietä" pääsykokeiden kautta niin voit hyväksi lukea avoimessa suorittamasi opinnot osaksi tutkintoasi. - Toki tässä kannattaa muistaa, että ne ovat pääsääntöisesti yliopisto kohtaisia. Tämä takoittaa sitä, että jos vaikka keksitte muuttaa Turkuun ja tai hakeutumaan opiskelemaan Turun yliopistoon niin et välttämättä voi siirtää Helsingin avoimessa yliopistossa suoritettuja kurssseja osaksi Turussa suoritettavaa tutkinta. - - Niin ja sellaien "pikku juttu" vielä, että aika moni on joutunut muuttamaan unelmiensa perässä vähän kauemmaksi, vaikka on ollut se asunto yhdessä kumppanin kanssa. - Toki se ei aina ole helppoa. Mutta jos kyse on -yhtään aliarvioimatta tai helveksumatta- "tavallisesta" vuokrakämpästä, niin voi oikeasti kannattaa miettiä, että voisiko "hetkeksi" muuttaa jonnekin muualle, koska opiskeluun menevä aika on kuitenkin verraten lyhyt ihmis-elossa. - Niin eikä sekään ole aivan tavatonta, että viikot asutaan eriosoitteissa, mutta toki tällä kaikella on hintansa. Kyse on paljon siitä, että mitä on valmis uhraamaan unelmiensa eteen. - Ei esim solukämppä Turussa tai vaikka Tampereella ihan kamalasti maksa, vaikka hintaan laskisi matkaliput, niin että käy ja elää viiikonloput Helsingissäi  jos tai kun ajattelee, mihin muuhun reilut muutaman sata euroa saa tai voi kuluttaa. Mutta ei - ei en sanonut, että asia olisi helposti ratkaistavissa. Mutta mieti ja harkitse. Nyt kuitenkin onnea tuleviin pääsykokeisiin!    

[/quote]

Ihan yksin olen muuttamassa toiselle puolelle suomea ja sinne haluaisin opiskelemaan. Toki haen ensisijaisesti ja yritän päästä oikeaksi opiskelijaksi, mutta jos se ei onnistu, haluaisin kuitenkin muuttaa sinne (käy IHAN mikä vain kämppä) ja opiskella avoimessa ja yrittää juurikin niiden avulla ja tietty pääsykokeella sisään uudestaan. Ongelma onkin että, en saa opintolainaa ja se ei ole "oikea" opiskelupaikka, joten saanko kelan kautta kämppääkään jonka vuokraan ja elämiseen tarvitsisin tietysti tukia. En tiedä onko mitenkään minun mahdollista muuttaa sinne.. :( ennen kuin saan oikean opiskelupaikan. Kysyin siksi, koska en tiedä miten edetä asiassa. Onko minun mitenkään mahdollista saada kämppää sieltä vai yritänkö löytää ensin töitä ko. alueelta, että maksaisin itse, mutta työllisyystilanne on huono. Vai ilmottaudunko työnhakijaksi ko. kaupunkiin vai mitä teen. Pitää varmaan sossuun soittaa ensi viikolla kun ylppärit on loppu... Opintolainaa ne ymmärrä miksi en saa, koska sehän pitää kuitenkin maksaa takaisin. Mutta joo näin on asiat.
[/quote]

Itse sain automaationa karenssia lukion takia, en muista monesta kuukaudesta oli kyse. Sain silloin tukea sossusta ja siellä oltiin ymmärtäväisiä avoimen opintoihin, työkkäri ei ollutkaan niin myötämielinen vaan siellä opiskelu nähtiin päätoimisena opiskeluna, joka oli este työttömyyskorvaukselle. Ihan naurettava systeemi, yleistä asumistukea olet oikeutettu saamaan joka tapauksessa. Avoimen opintoja saa suorittaa jonkun verran oliko joku 5 op, en muista niin että saat myös työttömyyskorvauksen. Näin siis n. 4 vuotta sitten.

Vierailija
6/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta elä luonnistu, itsellä täysin samat fiilikset silloin 4 vuotta sitten! Nyt elämä hymyilee koulutuksessa mitä en olisi uskonut silloin opiskelevani. Elämä kantaa, tsemppiä!
-28

Vierailija
7/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan yksin olen muuttamassa toiselle puolelle suomea ja sinne haluaisin opiskelemaan. Toki haen ensisijaisesti ja yritän päästä oikeaksi opiskelijaksi, mutta jos se ei onnistu, haluaisin kuitenkin muuttaa sinne (käy IHAN mikä vain kämppä) ja opiskella avoimessa ja yrittää juurikin niiden avulla ja tietty pääsykokeella sisään uudestaan. Ongelma onkin että, en saa opintolainaa ja se ei ole "oikea" opiskelupaikka, joten saanko kelan kautta kämppääkään jonka vuokraan ja elämiseen tarvitsisin tietysti tukia. En tiedä onko mitenkään minun mahdollista muuttaa sinne.. :( ennen kuin saan oikean opiskelupaikan. Kysyin siksi, koska en tiedä miten edetä asiassa. Onko minun mitenkään mahdollista saada kämppää sieltä vai yritänkö löytää ensin töitä ko. alueelta, että maksaisin itse, mutta työllisyystilanne on huono. Vai ilmottaudunko työnhakijaksi ko. kaupunkiin vai mitä teen. Pitää varmaan sossuun soittaa ensi viikolla kun ylppärit on loppu... Opintolainaa ne ymmärrä miksi en saa, koska sehän pitää kuitenkin maksaa takaisin. Mutta joo näin on asiat."

Itse varmaankin aloittaisin töiden hausta, tai jatkaisin töiden hausta (Sossua pitäisi, että sinne vain viime hädässä. korjaan jatkaisin töiden hausta, jos ja kun pääsykokeet ovat ohi. Asumiseen voit tod. näköisesti saada yleistä asumistukea. Ja usein, ellei ole merkittäviä säästöjä, joiden varassa elää niin avoimen puolella opiskelu on silloin enempi vähempi harrastus luonteista. Toisaalta millä elät nyt? Voitko kesän ajalta säästää pesä munaa sen varalta, että esim. kesältä säästöillä eläisit vaikka tulevan (2016) kevään jos, vaikka olisit avoimen puolella syksyn enempi ja kevät -lukukauden keskittyisit enempi pääsykokeisiin lukemiseen? 

Vierailija
8/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole päässyt opiskelemaan haluamaani alaa. Kerran tosin vain yritin. Tästä jo (fiksuna) ymmärsin, että en edes välttämättä pärjäisi alalla, jos en edes opiskelupaikkaa saa. Niin ja M:n paperit sain kirjoituksista eli en ihan huonokaan koulussa ole ollut.

Opiskelin toisen tutkinnon ja pätkätöillä mennään. On menty aina. Nyt työttömänä kohta vuoden.

Sekin jo mielestäni kertoo jotain, jos olet täysillä panostanut ja yrittänyt, etkä ole päässyt. Ei siis ole sinun alasi, vaikka kuinka haluaisitkin. Tervetuloa todellisuuteen, mutta toivon kuitenkin, että onnistuisit. Elämä ei ole mennyt niin kuin haaveilin ja suunnittelin. Niin käy myös monille muille.

N37

Vierailija
9/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka AP,

ja nyt isoimmat masentumiset ja ahdistumiset pois. Olen itse tällä hetkellä Helsingin yliopistossa opintojani päättävä nainen. Opiskelen alaa jota rakastan yli kaiken ja jonka jatko-opiskelijaksikin aion vielä hakea. Yritin hakea opiskelemaan kolme kertaa hakukokeiden kautta, ensimmäisenä vuonna sijoituin varasijalle kaksi ja seuraavina sijoille kolme. Opiskelemalleni alalle oli todella vaikea päästä sisälle varsinaisten hakukokoiden kautta; hakijoita oli aina noin 150 ja sisäänpäässeitä kymmenen. Olin ihan loputtoman tuskastunut noihin ainaisiin hakuprosesseihin ja päätinkin hakea sisälle yliopistoon avoimen hakuväylää pitkin.

Tein siis oman alani perusopinnot valmiiksi avoimessa yliopistossa ja sen lisäksi tarvittavan määrän muita opintoja, tämä onnistui kohdallani vuodessa sillä avoimessa tuo opinto tahti voi olla hyvinkin ripeä. Sain opiskelupaikan seuraavana keväänä. Tämän jälkeen olen menestynyt alani opinnoissa erittäin hyvin (pakko nyt ehkä vähän kehua itseään ja todeta, että usein paremmin kuin varsinaisen hakukokeen kautta sisälle päässeet). Neuvoisinkin nyt ihan ensimmäisenä punnitsemaan sitä olisiko tämän avoimen väylä sinulle mahdollinen, tai edes ajatus siitä, että jos et sattuisikaan pääsemään tänä keväänä kouluun voisit suorittaa avoimessa opintojasi valmiiksi. Toiseksi kehoittaisin miettimään oppiainetta, johon olet hakeamassa. Olen nyt näin jälkikäteen harmitellut sitä, miksi ihmeessä hain siihen aineeseen johon on melkein hankalinta päästä sisään. Sinuna siis kävisin läpi yliopiston hakutilastoja ja hakisin aineeseen, jonka sisäänpääsy prosentit ovat hyvät. Sitten kun olet päässyt sisälle yliopistoon voit melko helposti vaihtaa pääainettasi. 

Vierailija
10/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 19:04"]

Olen hakenut 10v opiskelemaan enkä päässyt vieläkään. En edes ammattikouluun. T.Lukihäiriöinen

[/quote]Minulla on lukihäiriöinen tuttava, joka opiskeli itsensä hammaslääkäriksi, pääsi kouluunkin ensi yrittämällä. 

Vierailija
11/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama täällä.

Vierailija
12/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse olen harkinnut itsemurhaa todella pitkään. olen hakenut kouluihin 5vuotta, enkä pääse haluamaani. ainoa mikä estää tekemästä itsemurhaa on perhe ja ystävät, en halua satuttaa heitä. jos nyt kuitenkin taas jää koulupaikka saamatta niin enää en jaksa vuotta istua kaupan kassalla, vaan sitten on aika ajatella itseäni ja päästä täältä pois.

Vierailija
13/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uo

Vierailija
14/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa-a pitää jaksaa vaan. Mä yritin lukion jälkeen 10 vuotta. 17 paikkaan kävin pääsykokeis+muut haut. En päässyt. Työkkärin kurssilla sit opiskelin laitoshuoltajaksi. Mikä onkin paras duuni ikinä. Siis olla sairaalassa laitoshuoltaja.

Vierailija
15/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä teen itsarin jos en pääse haluamaani opiskelupaikkaan.

Vierailija
16/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa hakea eri paikkoihin.

Vierailija
17/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:06"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:56"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:27"]Tulipas edellä paljon kysymyksiä (20/23) joten ohessa hieman vastausta. Avoimet yliopisto-opinnot ovat opiskelijalle maksullisia. Opintomaksut perustuvat yliopistolakiin (24.7.2009/558) ja Valtioneuvoston asetukseen yliopistojen toiminnassa perittävistä maksuista (1082/2009). mukaan opetuksen järjestelyistä voidaan periä opiskelijalta enintään kymmenen euroa opinto-oikeuteen kuuluvaa opintopistettä kohden. Tämän lisäksi voidaan periä mahdollisista oppimateriaaleista maksu omakustannusarvon mukaan. Valtion takaamaa opintolainaa et saa, koska avoimen yliopiston opiskelu ei ole ns. päätoimista ja tutkintoon johtavaa. Eli vaikka opiskelisit hyvinkin laajasti, niin avoimen yliopiston kautta ei ole mahdollista valmistua / saada tutkintoa. - Sinänsä avoimen puolen opinnot ovat aivan samoja kuin, mitä päätoimisesti opintoja suorittavat tekevät. - Toisinaan tai paremmin hyvin usein luennot ja mahd. harjoitukset ovat samaan aikaan kuin tutkinto-opiskelijoilla. - Kukaan ei välttättä edes erota sinun olevan ns. avoimen puolen opiskelija, yliopistoon kun mahtuu kaiken ikäistä ja kokoista opiskelijaa. Vaikka et voi tutkintoa suorittaa avoimen puolella niin jos suoritat kursseja riittävän hyvin arvosanoin voit päästä suoraa -ilman pääsykoetta- niiden avulla sisälle tdk:n varsinaiseksi opiskelijaksi. Tai jos pääset "tavallista tietä" pääsykokeiden kautta niin voit hyväksi lukea avoimessa suorittamasi opinnot osaksi tutkintoasi. - Toki tässä kannattaa muistaa, että ne ovat pääsääntöisesti yliopisto kohtaisia. Tämä takoittaa sitä, että jos vaikka keksitte muuttaa Turkuun ja tai hakeutumaan opiskelemaan Turun yliopistoon niin et välttämättä voi siirtää Helsingin avoimessa yliopistossa suoritettuja kurssseja osaksi Turussa suoritettavaa tutkinta. - - Niin ja sellaien "pikku juttu" vielä, että aika moni on joutunut muuttamaan unelmiensa perässä vähän kauemmaksi, vaikka on ollut se asunto yhdessä kumppanin kanssa. - Toki se ei aina ole helppoa. Mutta jos kyse on -yhtään aliarvioimatta tai helveksumatta- "tavallisesta" vuokrakämpästä, niin voi oikeasti kannattaa miettiä, että voisiko "hetkeksi" muuttaa jonnekin muualle, koska opiskeluun menevä aika on kuitenkin verraten lyhyt ihmis-elossa. - Niin eikä sekään ole aivan tavatonta, että viikot asutaan eriosoitteissa, mutta toki tällä kaikella on hintansa. Kyse on paljon siitä, että mitä on valmis uhraamaan unelmiensa eteen. - Ei esim solukämppä Turussa tai vaikka Tampereella ihan kamalasti maksa, vaikka hintaan laskisi matkaliput, niin että käy ja elää viiikonloput Helsingissäi  jos tai kun ajattelee, mihin muuhun reilut muutaman sata euroa saa tai voi kuluttaa. Mutta ei - ei en sanonut, että asia olisi helposti ratkaistavissa. Mutta mieti ja harkitse. Nyt kuitenkin onnea tuleviin pääsykokeisiin!    

[/quote]

[/quote]

Itse sain automaationa karenssia lukion takia, en muista monesta kuukaudesta oli kyse. Sain silloin tukea sossusta ja siellä oltiin ymmärtäväisiä avoimen opintoihin, työkkäri ei ollutkaan niin myötämielinen vaan siellä opiskelu nähtiin päätoimisena opiskeluna, joka oli este työttömyyskorvaukselle. Ihan naurettava systeemi, yleistä asumistukea olet oikeutettu saamaan joka tapauksessa. Avoimen opintoja saa suorittaa jonkun verran oliko joku 5 op, en muista niin että saat myös työttömyyskorvauksen. Näin siis n. 4 vuotta sitten.
[/quote]

Jep kiitos! Siis ei mulle se työttömyyskorvaus mitenkään tärkeä ole, tarvitsisin vain asunnon ja joitakin tukia että saisin vuokran maksettua ja jotain puuroa vaikka naamaan. Mietin millä kriteereillä saan asunnon, vaativatko työnhakijaksi vai onko avoimessa opiskelu ok jos sanon hakevani ensi keväänä uudestaan. Avoimen opintojen kanssa kun on hieman helpompaa päästä sisään :) mutta yritän nyt täysillä päästä eka oikeaksi opiskelijaksi, tämä avoin on vähän ns. Back up plan ettei tarvitsisi pitää välivuotta..

Vierailija
18/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hain kirjoitusvuotena vain yhteen paikkaan. En päässyt, mutta en pitänyt välivuotta vaan opiskelin avoimessa yliopistossa mieluista alaa läheisessä yksityisessä opistossa (minulla etelä-Pohjanmaan opisto, mutta myös alkio-opistoa on kehuttu. Eka on ilmajoella toinen Muuramessa Jyväskylän lähellä. Seuraavana vuonna hain moneen paikkaan ja pääsin mieluiseen. Valmistuin äskettäin.

Vierailija
19/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kannattaisi varmaan lukea.

Vierailija
20/38 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tuntuu siltä, että muut pääsevät eteenpäin, vaikka todellisuudessa todella moni esim. vaihtaa paikkaa ja on samassa pisteessä taas kuin sinä, kun aloitat. Sinulla vain on opintotukikuukausia jäljellä. Itse en päässyt myöskään 1. yrittämällä ja toisella kerralla pääsin toiseen vaihtoehtooni. Vasta neljäntenä vuonna pääsin sinne, minne oikeasti halusin. Olisin varmaan aiemmin päässyt jo, jos en olisi tyhmänä mennyt muutamaksi vuodeksi väärään paikkaan.

Loppujen lopuksi vuosi tai muutama sinne tänne lukion jälkeen ei merkitse mitään. Toivon, että olisin itse ymmärtänyt saman silloin, enkä stressannut itseäni melkein hengiltä. Muista nauttia elämästä.