Ei päästä sopuun asuinpaikasta, onko ero ainoa vaihtoehto :(
Mies haluaa nopean ja lyhyen työmatkan ja kodin lähelle kauppakeskuksen tuntumaa, itselle tärkeintä on hyvät kulkuyhteydet ja koulut lähellä sekä rauhallinen lähiympäristö (lasten takia, yläkoulu alkaa häämöttää enkä halua noukkia niitä ostarilta dokaamasta jatkossakaan).
Mies voi siis helpostikkin muuttaa kerrostaloon, ja niitä oikeastaan katseleekin, on asunut melkein koko ikänsä kerrostalossa, kolme vuotta elämästään rivarissa. Onhan se toki halvempaakin.
Itse olen asunut kerrostalossa vain n. 1,5 vuotta nuoruusvuosinani, muun ajan omakotitalossa tai rivarissa. Itse koin kerrostaloasumisen todella ahdistavaksi, enkä senkään vuoksi olisi ensimmäisenä säntäämässä siihen suuntaan.
Mikä neuvoksi?
Asunnon etsintä kuumentaa tunteita entistä kovemmin, ollaan jo hakemassa myös erikseen asuntoja koska me ei päästä sopuun tässä asiassa millään tavalla.
Viimeksi mies ehdotti asuntoa, josta hänellä on 5 minuutin työmatka, mulla työmatka sieltä olisi tunnin, kyseessä kerrostaloasunto ostarilla, lähikouluihin myös noin kilometri siitä. Itse ole koittanut etsiä asuinpaikkaa joka sopisi kaikille, jossa olisi myös se ostari/kauppakeeskus kävelymatkan päässä, molemmilla suurinpiirtein sama matka töihin, koulut lähellä ja koulualue rauhallista eikä mitään sellon, jumbon, itiksen -takapihaa.
Mies ei vaan ihan millään ymmärrä minua, ja minä en sitten taas miestä!
Miten voi edes ehdottaa noin epäreilua vaihtoehtoa ks aiempi jossa vain hänelle itselleen olisi kiva lyhyt työmatka, muille kaikki pelkkää paskaa :(
Antakaa neuvoja! Tiedän että suhtaudun tähän asuntoasiaan jo ihan vereslihalla tunteilla, mutta kun tämä etsiminen on kestänyt NIIN kauan, ja tilanne menee jatkuvasti entistä vaikeammaksi!
Mitä mä teen?
Onko tää kerrostalo ja rivari/omisasujan lopullinen niitti??
:(
Kommentit (108)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 14:58"]
Sivusta näitä kommentteja lukien Teillä ei ole kovin paljon yhteistä, eikä yhdessä elämisen eväitä oikein taida olla. Molemmin puolin tuntuu olevan kaikki muu tärkeämpää, kuin se oman puolison mielipide. Se ero on jo tosiasia, jos jo kysymyksen otsikossa se on olemassa yhtenä vaihtoehtona. "mörkö tulee kun möröstä puhutaan" ... jos siis ymmärrät mitä tarkoitan.
Näyttää siltä, ettei kumpikaan Teistä halua ottaa edes huomioon sen toisen mielipidettä.
Eikö se silloin ole jo sama myös erotakin ?
[/quote]
Tosiaan tilanne on nyt pari vuotta jatkuneena siinä tilanteessa että ihan tosissaan mietitään vakavasti sitä että voidaanko tämän ongelman takia enää jatkaa suhdetta.
Olet siis varmasti täysin oikeassa.
Mies on erittäin ahdistunut nykytilanteesta, ja minä sitten taas siitä että joutuisin opiskelemaan uuden elinympäristön vain toisen muuttohalun vuoksi.
Se on kai vähän niin, että molempien täytyy haluta edes vähän samaa, jotta voi onnistua kompromississa.
Nyt tuntuu ettei vastaan olla tultu lainkaan, edelleen hänelle on tärkeintä oman työmatkan lyhentäminen, välittämättä lainkaan siitä että kolmen ihmisen elinympäritö muuttuu heille vieraaksi ja miehelle tutuksi, asuinmuoto muuttuu muille vieraaksi, miehelle tutuksi, ym.
Eli hän haluaa vain muuttaa, välillä työmatkakulujen, välillä pituuden, välillä asunnon hintatason, välillä oman viihtyvyytensä vuoksi.
Me ollaan etsitty ja etsitty, mutta mikään muu ei hanelle näytä käyvän kuin se että me kaikki muutetaan hänen työpaikkansa viereen.
Ni ei se nyt ihan oikealta sekään tunnu.
AP
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:22"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:28"]Hei meillä on sama ongelma! Tai ei nyt noin suuressa mittakaavassa kun teillä, mutta kuitenkin.
Oon asunut koko lapsuuteni ja nuoruuteni omakotitalossa, mies taas kerrostalossa. En voi sietää kerrostaloasumista sillä olen todella herkkä metelille. Raivostuttaa yläkerran metelöivät lapset ja nukkuminen on vaikeaa muidenkin naapureiden vuoksi. Mies taas ei kuule mitään ääniä ja voisi nukkua vaikka joku poraisi vieressä katuporalla.
Miehellä on myös auto, mulla ei. Eli mulle yksi suurimmista kriteereistä on, että koti sijaitsee metroradan varrella. Toinen taas ei näkisi ongelmaa siinä, että menisin joka päivä töihin kävellen, bussilla, metrolla ja taas kävellen. Työmatka kestäisi puolitoista tuntia suuntaansa...
Mitäköhän tässä keksisi ratkaisuksi, hitto. [/quote] Helppoa: osta auto.
[/quote]
Eikä ole helppoa. Mulla ei ole korttia. Eikä ole kyllä varaakaan hankkia korttia ja autoa vakuutuksineen/bensoineen.
Eikä se auto ratkaisisi kerrostalo/omakotitalo-ongelmaa.
[/quote]
Haluat asua omakotitalossa, mutta et ole hankkinut ajokorttia etkä tienaa tarpeeksi hommataksesi auton? Millä rahalla sinä sen omakotitalon sitten ajattelit hommata, ja etkö tosiaan tajua, että omakotitalot ovat yleensä vähän kauempana?
[/quote]
Tiedoksi, että Helsingissä on kyllä omakotitaloja metroradan varrella.
Ja joo korttiin/autoon/bensoihin olisi kyllä varaa, mutta ei silloin jos hankittaisiin se omakotitalo.
[/quote]
Tiedoksi, että hyvät joukkoliikenneyhteydet kyllä näkyvät sen omakotitalon hinnassa.
[/quote]
Tiedoksi, että olen varsin tietoinen tästä seikasta. Oikotietä on tullut selailtua.
ei yllätä, että kyseessä on nimenomaan uusperhe, jossa tämä ongelma on. ydinperheessä mies miettisi enemmän kaikkien etua.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:07"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:57"]Tätä ongelmaa ei olisi, jos ap ei olisi muuttanut lapsien kanssa asumaan itselle liian kalliiseen asuntoon, luottaen miehen haluun jakaa asuinkustannuksia. Koska lapset eivät ole yhteisiä, on ap:llä velvollisuus ajatella omien lastensa parasta, sitä ei kukaan muu tee. Ratkaisu on yrittää löytää nykyiseltä alueelta asunto johon ap:llä itsellään on varaa. Miehen kanssa voi deittailla jos vielä haluaa. [/quote] Totta , ei olisikaan. Olisi pitänyt ajatella tarkemmin, se on vaan kun ei ennustaa pysty ja kun tilanne on uusi, luovii siinä taitojensa mukaan. Epä tässä, se on varmaan pakko etsiä oma luukku sitten. Ihan paskaa :( Pääsee mies sitten sinne tikkurilaansa, tiedä mikä muu siinä vetänee, mutta epåilen baaritarjontaa, siellä koko nuoruusikänsä viettänyt niin varmaan tekemistä riittää tollai riippumattomalle mieshenkilölle :P vtu! AP
[/quote]
Nyt joudut päättämään kumman manetys olisi kauheampi: miehen vai asuinalueen kouluineen ja muine sinua miellyttävine juttuineen. Kumpikaan ratkaisu ei ole täydellinen mutta molemmissa saat jotain mitä haluat (ja toisaalta menetät jotain). Mutta ainakin pattitilanne raukeaa.
Ilman miestä edullisempi asunto nykyiseltä alueelta vai miehen kanssa Tiksiin?
Jos mies ei välitä pätkääkään joustaa tuota "5 minuuttia töihin" jutustaan ei hän teistä (tai sinustakaan) välitä yhtään. Toisaalta, jos hän ei kestä nykyistä asuinpaikkaa ettekä te voi sinne jäädä ilman miestä, kannattaa sinunkin yrittää vielä enemmän joustaa (kohtuuden nmissä kuitenkin) asuinpaikan suhteen. Olettaen siis että itse edes välität miehestä? Muuttohan teillä on edessä kävi miten kävi.
Tietämättä koulujen, työpaikkojen, ostoskeskusten ym. sijoittumista nykyiseen kotiinne ja toisiinsa nähden on äärettömän vaikea antaa ohjeita. Oletteko siis töissä aivan vastakkaisilla suunnilla nykyisestä kodistanne katsoen? Vai olisiko mahdollista muuttaa vaikka vartin matkan päähän miehen työpaikasta, ja sinullekin jäisi silti kohtuumatka?
Täytyy sanoa että aika veemäiseltä kuulostaa, nimittäin miehesi. 20-30 min työmatka pk-seudulla on varsin kohtuullinen.. Tiedän monia joiden työmatka on 50-60 min. Mies vaikuttaa lapselliselta inttäjältä, jolle oma perse on tärkein. Kyllä aikuisen miehen pitäisi pystyä joustamaan, jos lapsille parasta on jäädä nykyiseen kouluun ym.
Missä se työpaikka (suunnilleen) on ja mikä on budjettinne? Etsin teille hyvän alueen ja asunnon. Oon seurannut Helsingin asuinalueita hintoineen 15 vuotta.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:57"]Tätä ongelmaa ei olisi, jos ap ei olisi muuttanut lapsien kanssa asumaan itselle liian kalliiseen asuntoon, luottaen miehen haluun jakaa asuinkustannuksia. Koska lapset eivät ole yhteisiä, on ap:llä velvollisuus ajatella omien lastensa parasta, sitä ei kukaan muu tee. Ratkaisu on yrittää löytää nykyiseltä alueelta asunto johon ap:llä itsellään on varaa. Miehen kanssa voi deittailla jos vielä haluaa.
[/quote]
Totta , ei olisikaan.
Olisi pitänyt ajatella tarkemmin, se on vaan kun ei ennustaa pysty ja kun tilanne on uusi, luovii siinä taitojensa mukaan.
Epä tässä, se on varmaan pakko etsiä oma luukku sitten. Ihan paskaa :(
Pääsee mies sitten sinne tikkurilaansa, tiedä mikä muu siinä vetänee, mutta epåilen baaritarjontaa, siellä koko nuoruusikänsä viettänyt niin varmaan tekemistä riittää tollai riippumattomalle mieshenkilölle :P
vtu!
AP
[/quote]
Ei ollut tarkoitus millään pahalla, tilanteesi on v -mäinen. Mutta noin yleisesti naisten olisi hyvä aina miettiä elämänsä ratkaisut että mitä sitten, jos miestä ei enää ole, varsinkin jos on lapsia. Kaikkea voi sattua. Ja jos nainen ajautuu tilanteeseen, missä on taloudellisesti riippuvainen miehen tuloista, siinä yleensä myös joutuu tietyllä tapaa toisen vallan alle. Niin kuin säkin nyt koet että mies "kiristää".
Kuka täällä on Helsingistä puhunut? Asuuko ap edes pk-seudulla?
Joo on puhuttu pk seudulta itis jumbo jne
Ihan kauheeta. Älä vaan muuta sinne. Tossahan ei oo sulla ku menetettävää! Aika iso repäisy lapsillekin kiskasta yläkoulun kynnyksellä olevat irti kavereistaan.
Jos on pakko muuttaa niin sitten pysyt tutulla alueella pienemmässä asunnossa lasten kanssa.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 18:25"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 15:57"]Missä se työpaikka (suunnilleen) on ja mikä on budjettinne? Etsin teille hyvän alueen ja asunnon. Oon seurannut Helsingin asuinalueita hintoineen 15 vuotta. [/quote] Joo, mies siis haluaa muuttaa Espoonlahden rannalta Tikkurilan keskustaan kerrostaloon. Espoolais/Vantaalainen ristiriita siis meneillään. Miehen työpaikka on siis autolla 5min ajomatkan päästä tiksistä, oma duuni pasilan kulmilla. Budjetti on heikko kuten myös parisuhde tän ikuisuuksia kestäneen asuinpaikkadilemman vuoksi, joten ollaan päädytty katsomaan asoja. AP
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:57"]Tätä ongelmaa ei olisi, jos ap ei olisi muuttanut lapsien kanssa asumaan itselle liian kalliiseen asuntoon, luottaen miehen haluun jakaa asuinkustannuksia. Koska lapset eivät ole yhteisiä, on ap:llä velvollisuus ajatella omien lastensa parasta, sitä ei kukaan muu tee. Ratkaisu on yrittää löytää nykyiseltä alueelta asunto johon ap:llä itsellään on varaa. Miehen kanssa voi deittailla jos vielä haluaa. [/quote] Totta , ei olisikaan. Olisi pitänyt ajatella tarkemmin, se on vaan kun ei ennustaa pysty ja kun tilanne on uusi, luovii siinä taitojensa mukaan. Epä tässä, se on varmaan pakko etsiä oma luukku sitten. Ihan paskaa :( Pääsee mies sitten sinne tikkurilaansa, tiedä mikä muu siinä vetänee, mutta epåilen baaritarjontaa, siellä koko nuoruusikänsä viettänyt niin varmaan tekemistä riittää tollai riippumattomalle mieshenkilölle :P vtu! AP [/quote] Ei ollut tarkoitus millään pahalla, tilanteesi on v -mäinen. Mutta noin yleisesti naisten olisi hyvä aina miettiä elämänsä ratkaisut että mitä sitten, jos miestä ei enää ole, varsinkin jos on lapsia. Kaikkea voi sattua. Ja jos nainen ajautuu tilanteeseen, missä on taloudellisesti riippuvainen miehen tuloista, siinä yleensä myös joutuu tietyllä tapaa toisen vallan alle. Niin kuin säkin nyt koet että mies "kiristää".
[/quote]
Ei sitä elämää voi myöskään elää niin että tuo mies tuossa muuttuu varmasti paskaksi jossain vaiheessa, joten en koskaa muuta yhteen, hanki lapsia tai hanki omaisuutta johon ei ole yksin varaa. Elämässä on pakko uskaltaa ja välillä tulee paskaa tuulettimeen.
Näyttää siltä että eri asuntoihin varmaan nyt sitten muutetaan.
Valitettavasti tää asuinpaikan valinta ei ole ainoa ongelma olemassa, suurin ehkä, mutta tähän korreloituu kaikki uusperheen tunteet ja patoutumat, riittämättömyyden tunteet lapsia kohtaan ja muut sisäiset ongelmat, kuten itsekkyys ja siihen liitetty äärimmäisen huono itsetunto.
Sille autojankkaajalle tiedoksi että mulla on kyllä auto, mies käyttää sitä työmatkoihin ja silti valittaa. Auto on maksettu ym, eli bensat maksetaan puoliksi. Tässä nyt vaan alkaa itsekkyys näyttäytymään niin voimakkaana että epäilen jatkon olevan paljon epämukavampaa seurattavaa.
Mies juo n.3 krt viikossa kotona, jos muutto baarien yläkertaan olisi tiedossa, mahdollistaisi se sillä 5minuutin qutoilutyömatkalla myös pyöräilyvaihtoehdon ja lopputulos olisi pahimmassa tapauksessa jumi bunkkerissa hallitsevan alkoholistin kanssa, kakarat karrella ja oma mieli riekaleina.
Koska tää vaihtehto ei nyt ole millään tavalla viisas siirto, ei jää jäljelle muuta kuin aloittaa final count down. Todennäköisesti se on lopulta kaikille parasta. Mieskin tuossa tunteitaan jurrilla purkaneena totesi hänen elämänsä helpottuvan kummasti kun pääsee irti tästä asunnosta ja muiden elämän sponssaamisesta, että tais tulla se oikea ongelma sieltä lopulta..
AP
Vaikuttaa siltä, että parempi on ap:n todellakin asustella omillaan. Juopottelu kolmisen kertaa viikossa ei kuulosta hyvältä ollenkaan. Toivon tsemppiä ap:lle ja usko pois, kun olet omillasi jonkin aikaa ollut, niin tulet varmasti huomaamaan miten paljon helpompaa henkisesti sulla on.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 15:57"]Missä se työpaikka (suunnilleen) on ja mikä on budjettinne? Etsin teille hyvän alueen ja asunnon. Oon seurannut Helsingin asuinalueita hintoineen 15 vuotta.
[/quote]
Joo, mies siis haluaa muuttaa Espoonlahden rannalta Tikkurilan keskustaan kerrostaloon.
Espoolais/Vantaalainen ristiriita siis meneillään.
Miehen työpaikka on siis autolla 5min ajomatkan päästä tiksistä, oma duuni pasilan kulmilla.
Budjetti on heikko kuten myös parisuhde tän ikuisuuksia kestäneen asuinpaikkadilemman vuoksi, joten ollaan päädytty katsomaan asoja.
AP
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:29"]ei yllätä, että kyseessä on nimenomaan uusperhe, jossa tämä ongelma on. ydinperheessä mies miettisi enemmän kaikkien etua.
[/quote]
No ei kai minkään lapsiperheen etu ole pitkät työmatkat. Tuossa perheessä kummallakin menee päivässä 1.5-2 h työmatkoihin. Miten se on kenenkään etu?
Aina ei voi valita, on asuttava siellä missä on varaa. Tai työ on niin epävarmaa ja luonteeltaan vaihtuvaa että työpaikka voi olla missä vaan.
Toki asiallisesti olen samaa mieltä ap:n kanssa, lapsille on hyvä luoda stabiilt olosuhteet. Nyt on ollut paljon muutoksia jos on pariin vuoteen ollut jo muutto ja isäpuoli. Ja lisää on tulossa. Jos ero on tulossa, niin varmaan parhain ratkaisu on halvempi asunto lähiseudulta, vaikka pitkä työmatka onkin lapsilta pois.
Entäs sit kun mies vaihtaa työtä tai saa kenkää yt:den päätteetksi niin taas pitää muuttaa 5min päähän työkkäristä
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 18:49"]Entäs sit kun mies vaihtaa työtä tai saa kenkää yt:den päätteetksi niin taas pitää muuttaa 5min päähän työkkäristä
[/quote]
haha, ihan loistava!!
Tätä oon myös sanonut, miehen firmassa mennyt huonosti jo pitkään...
Sepä ja tämä, hän on nyt vaan päättänyt jatkaa vantaalaisuuttaan vaikka parisuhteen kustannuksella.
En vaan tuu koskaan tajuamaan miksi joku haluaa mern ääreltä tiksin keskustaan, ei mee jakeluun.
AP
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:12"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:06"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 21:00"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:45"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:28"]Hei meillä on sama ongelma! Tai ei nyt noin suuressa mittakaavassa kun teillä, mutta kuitenkin.
Oon asunut koko lapsuuteni ja nuoruuteni omakotitalossa, mies taas kerrostalossa. En voi sietää kerrostaloasumista sillä olen todella herkkä metelille. Raivostuttaa yläkerran metelöivät lapset ja nukkuminen on vaikeaa muidenkin naapureiden vuoksi. Mies taas ei kuule mitään ääniä ja voisi nukkua vaikka joku poraisi vieressä katuporalla.
Miehellä on myös auto, mulla ei. Eli mulle yksi suurimmista kriteereistä on, että koti sijaitsee metroradan varrella. Toinen taas ei näkisi ongelmaa siinä, että menisin joka päivä töihin kävellen, bussilla, metrolla ja taas kävellen. Työmatka kestäisi puolitoista tuntia suuntaansa...
Mitäköhän tässä keksisi ratkaisuksi, hitto. [/quote] Helppoa: osta auto.
[/quote]
Eikä ole helppoa. Mulla ei ole korttia. Eikä ole kyllä varaakaan hankkia korttia ja autoa vakuutuksineen/bensoineen.
Eikä se auto ratkaisisi kerrostalo/omakotitalo-ongelmaa.
[/quote]
Haluat asua omakotitalossa, mutta et ole hankkinut ajokorttia etkä tienaa tarpeeksi hommataksesi auton? Millä rahalla sinä sen omakotitalon sitten ajattelit hommata, ja etkö tosiaan tajua, että omakotitalot ovat yleensä vähän kauempana?
[/quote]
Tiedoksi, että Helsingissä on kyllä omakotitaloja metroradan varrella.
Ja joo korttiin/autoon/bensoihin olisi kyllä varaa, mutta ei silloin jos hankittaisiin se omakotitalo.
[/quote]
Tiedoksi, että hyvät joukkoliikenneyhteydet kyllä näkyvät sen omakotitalon hinnassa.