Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei päästä sopuun asuinpaikasta, onko ero ainoa vaihtoehto :(

Vierailija
18.03.2015 |

Mies haluaa nopean ja lyhyen työmatkan ja kodin lähelle kauppakeskuksen tuntumaa, itselle tärkeintä on hyvät kulkuyhteydet ja koulut lähellä sekä rauhallinen lähiympäristö (lasten takia, yläkoulu alkaa häämöttää enkä halua noukkia niitä ostarilta dokaamasta jatkossakaan).

Mies voi siis helpostikkin muuttaa kerrostaloon, ja niitä oikeastaan katseleekin, on asunut melkein koko ikänsä kerrostalossa, kolme vuotta elämästään rivarissa. Onhan se toki halvempaakin.

Itse olen asunut kerrostalossa vain n. 1,5 vuotta nuoruusvuosinani,  muun ajan omakotitalossa tai rivarissa. Itse koin kerrostaloasumisen todella ahdistavaksi, enkä senkään vuoksi olisi ensimmäisenä säntäämässä siihen suuntaan.

Mikä neuvoksi?

Asunnon etsintä kuumentaa tunteita entistä kovemmin, ollaan jo hakemassa myös erikseen asuntoja koska me ei päästä sopuun tässä asiassa millään tavalla.

Viimeksi mies ehdotti asuntoa, josta hänellä on 5 minuutin työmatka, mulla työmatka sieltä olisi tunnin, kyseessä kerrostaloasunto ostarilla, lähikouluihin myös noin kilometri siitä. Itse ole koittanut etsiä asuinpaikkaa joka sopisi kaikille, jossa olisi myös se ostari/kauppakeeskus kävelymatkan päässä, molemmilla suurinpiirtein sama matka töihin, koulut lähellä ja koulualue rauhallista eikä mitään sellon, jumbon, itiksen -takapihaa.

Mies ei vaan ihan millään ymmärrä minua, ja minä en sitten taas miestä!

Miten voi edes ehdottaa noin epäreilua vaihtoehtoa ks aiempi jossa vain hänelle itselleen olisi kiva lyhyt työmatka, muille kaikki pelkkää paskaa :(

Antakaa neuvoja! Tiedän että suhtaudun tähän asuntoasiaan jo ihan vereslihalla tunteilla, mutta kun tämä etsiminen on kestänyt NIIN kauan, ja tilanne menee jatkuvasti entistä vaikeammaksi!

Mitä mä teen?

Onko tää kerrostalo ja rivari/omisasujan lopullinen niitti??

:(

Kommentit (108)

Vierailija
21/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kerrostaloasumista pidetään halvempana? Me haaveilemme takaisin kerrostaloon keskustaan, muttei ole varaa. Siksipä asutaan täällä Kehä III:n takana typerässä omakotitalossa. 

Mutta joo. Meistä kumpikin vihaa tätä omakotitaloelämää. Muutettaisiin ihan heti takaisin kerrostaloon, jos olisi varaa. Ei vaan voida (haluta) muttaa mihinkään Kontulaan tai Kannelmäkeen, joista isoja perheasuntoja saisi, joten rahat ei riitä. Tarvittaisiin yli 80 neliötä alle 300 000 eurolla.

Vierailija
22/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo täältä huudella, mutta eikö paras kompromissi olisi kerrostalo lähiössä? Sinä luovut asumismuodosta ja mies kaupunginosasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yläasteen *jälkeen siirrytään kavereiden kotiin

Vierailija
24/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 13:57"]

Molempien pitää olla valmiita kompromisseihin. Ei ole oikein, että toisella on työmatka tunnin, toisella 5 min jos kerta muitakin vaihtoehtoja on. Onko mies valmis ottamaan enemmän vastuuta kodista ja arjen pyörittämisestä, jos itse joudut käyttämään pari tuntia päivässä pelkästään työmatkoihin?

[/quote]

No ei ihan varmasti ole kyllä valmis :D

Mutta eipä se sitä taida ajatella ollenkaan, meinaa vaan että pääsee nopsakammin sohvalle.

Pitääpä kysyä...

Vierailija
25/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 14:04"]

Helppo täältä huudella, mutta eikö paras kompromissi olisi kerrostalo lähiössä? Sinä luovut asumismuodosta ja mies kaupunginosasta.

[/quote]

No mielellään toisin päin :D

Voin luopua asuinalueesta jos saan säilyttää asumismuodon, sen sijaan voin luopua asumismuodosta jos saan säilyttää asuinalueen. Itselle kaksi isoa nounouta yhdessä, eli asuinalueen sekä asumismuodon muuttaminen olisi todennäköisimmin se kaikkein hankalin vaihtoehto jossa olisi lasten ja itseni kannalta pelkkää luopumista.

AP

Vierailija
26/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:28"]Hei meillä on sama ongelma! Tai ei nyt noin suuressa mittakaavassa kun teillä, mutta kuitenkin.

Oon asunut koko lapsuuteni ja nuoruuteni omakotitalossa, mies taas kerrostalossa. En voi sietää kerrostaloasumista sillä olen todella herkkä metelille. Raivostuttaa yläkerran metelöivät lapset ja nukkuminen on vaikeaa muidenkin naapureiden vuoksi. Mies taas ei kuule mitään ääniä ja voisi nukkua vaikka joku poraisi vieressä katuporalla. 
Miehellä on myös auto, mulla ei. Eli mulle yksi suurimmista kriteereistä on, että koti sijaitsee metroradan varrella. Toinen taas ei näkisi ongelmaa siinä, että menisin joka päivä töihin kävellen, bussilla, metrolla ja taas kävellen. Työmatka kestäisi puolitoista tuntia suuntaansa...

Mitäköhän tässä keksisi ratkaisuksi, hitto. 
[/quote]
Helppoa: osta auto.

Vierailija
27/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 13:50"]

En kyllä muutasi yhteen jos asunto ei miellytä kumpaakin. Seurustelkaa ja asukaa erillään sitten aika näyttää tuleeko suhteesta mitään.

[/quote]

Ja tää on siis vähän myöhäistä, ollaan asuttu yhdessä jo neljä vuotta, rivarissa, mies muutti meille muttei nyt enää kestä työmatkaruuhkia ja itselleen liian syrjäistä aluetta. (= mikä tarkoittaa rauhallista seutua lapsille)

AP

Vierailija
28/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:04"]

Sijainti sijainti sijainti on se kaikkei tärkein. En kyllä sinuna lähtisi alueelta kun kaikki noin hyvin. Itse myös valitsimme aikanaan asuinpaikan ja ostimme vanhan talon hyvältä ja rauhalliselta alueelta pk-seudulta, lapsia ja myös itseämme ajatellen. Oma mies osaa sanoa mitä haluaa ja sanookin mutta ei todella valittanut tunnin työmatkasta kun kaikki muuten niin hyvin. Samassa asutaan edelleen eikä varmasti muuteta mihinkään ostarien kulmille eikä kerrostaloon ikinä. Nykyisin kun tuntuu että kerrostaloissakin ihmiset valittavat suunnilleen jos vetää vessan yöllä tai pahempaa päästää paukun. Hyvät asuinalueet ovat harvassa, kun sellaisen löytää ei kannata pois lähteä ties millaisiin taloyhtiöihin.

[/quote]

Olipa hölmö kommentti. Sijaintihan nimenomaan sille miehelle on huono siinä nykyisessä asunnossa?
[/quote]

Ja myös ap:lle. Eihän Espoonlahdesta ole mitenkään erityisen hyvät yhteydet Pasilaan. Meneekö paikallisbussi Kauklahteen ja siitä pari kertaa tunnissa juna?

Jos haluaa rauhallisen asuinalueen, josta hyvät yhteydet Pasilaan ja Itä-Helsinkiin, niin Espoon läntisin kolkka on huono vaihtoehto. Pohjois-Espookin olisi parempi.

Mä ymmärrän kyllä miestä tuossa. Vastaavia alueita ja keskivertoisia kouluja löytyy kyllä pk-seudulta vaikka huru mycket. Eihän Espoonlahdessa ole edes mitenkään erityiset koulut.

Vierailija
29/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 14:03"]

Miksi kerrostaloasumista pidetään halvempana? Me haaveilemme takaisin kerrostaloon keskustaan, muttei ole varaa. Siksipä asutaan täällä Kehä III:n takana typerässä omakotitalossa. 

Mutta joo. Meistä kumpikin vihaa tätä omakotitaloelämää. Muutettaisiin ihan heti takaisin kerrostaloon, jos olisi varaa. Ei vaan voida (haluta) muttaa mihinkään Kontulaan tai Kannelmäkeen, joista isoja perheasuntoja saisi, joten rahat ei riitä. Tarvittaisiin yli 80 neliötä alle 300 000 eurolla.

[/quote]

No riippuu toki mistä sitä kerrostaloasuntoa on hakemassa, meidän alueella, miehen perusteluihiin sisältyen tämä rivari/vs kerrostalokämppä hinnoittelu koituu rivarin kohtaloksi tässä, vaikkakaan hintaero ei niin suuri ole ja joutunee luopumaan omasta saunasta, pihasta ja sen tramboliineista ja ympärillä olevasta rauhasta.

AP

Vierailija
30/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molempien pitää olla valmiita kompromisseihin. Ei ole oikein, että toisella on työmatka tunnin, toisella 5 min jos kerta muitakin vaihtoehtoja on. Onko mies valmis ottamaan enemmän vastuuta kodista ja arjen pyörittämisestä, jos itse joudut käyttämään pari tuntia päivässä pelkästään työmatkoihin?

[/quote]

Meillä näin. Miehen työpaikan perässä muutettiin, itse sain töitä toiselta paikkakunnalta tunnin matkan päästä. Mies hoitaa lasten kaikki lääkärikäynnit, sairastelut ja muut menot sekä tekee enemmän kotitöitä. Hänellä työmatka noin viisi minuuttia. Kyllä tähän on jo tottunut ja hyvin toimii vaikka joskus ajaminen tympiikin.

Vierailija
31/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 14:15"]

[/quote]

Meillä näin. Miehen työpaikan perässä muutettiin, itse sain töitä toiselta paikkakunnalta tunnin matkan päästä. Mies hoitaa lasten kaikki lääkärikäynnit, sairastelut ja muut menot sekä tekee enemmän kotitöitä. Hänellä työmatka noin viisi minuuttia. Kyllä tähän on jo tottunut ja hyvin toimii vaikka joskus ajaminen tympiikin.

[/quote]

No joo, ydinperheessä varmaan toimiikin, tässä tapauksessa epäilen vahvasti olisiko tilanne lainkaan sama kun ruokaa/lekurikäyntejä/muuta ei tehtäisi omien lapsien hyväksi.

AP

Vierailija
32/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea tilanne. Itselläni ei ole lapsia mutta voisin kuvitella, että jos olisi tekisin paljon valintoja heidän mukaan (koulu, asuinalue, harrastukset jne.). Eksäni oli saman tyyppinen velikulta kuin miehesi, eli oli hyvin ehdoton ja ylettömän rakastunut omiin asumisvalintoihinsa (paikka oli tärkeämpi kuin ihmiset). Suhteemme kaatui hänen kyvyttömyyteen ottaa huomioon minun tarpeita, mikään kompromissi ei hänelle kelvannut ja suhde meni pisteeseen, jossa oli kaksi joustamatonta näkemystä. Kyllästyin ikuiseen joustamiseen tai mieheni mökötyksen katsomiseen.

Vierailija
33/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käykää perheneuvojalla niin pääsette ilman riitaa keskustelemaan.

Vierailija
34/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 15:56"]

Täytyy sanoa että aika veemäiseltä kuulostaa, nimittäin miehesi. 20-30 min työmatka pk-seudulla on varsin kohtuullinen.. Tiedän monia joiden työmatka on 50-60 min. Mies vaikuttaa lapselliselta inttäjältä, jolle oma perse on tärkein. Kyllä aikuisen miehen pitäisi pystyä joustamaan, jos lapsille parasta on jäädä nykyiseen kouluun ym.  

[/quote]

Lapset eivät ole miehen, kannattaa pitää se mielessä. Hän varmasti joustaa jo nykyisellään vaikka kuinka paljon elämäntapansa kanssa niiden lasten takia.
[/quote]

Äiti laittaa lapsiensa edun miehen edelle

Vierailija
35/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 14:32"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 14:27"]

Tilannehan olisi nyt se että lapset pitäisi irrottaa kokonaan tutusta ja rauhallisesta ympäristöstä jotta mies pääsisi kotiin aikaisemmin. 

-Tällä hetkellä lapsilla on kouluun nyky rivarista huikeat  25 metriä (yläasteelle 600m)

-koulussa tai asuinalueella ei lainkaan mamuja tai kiusaamista (eivät siis ole tottuneet taistelemaan)

-koulu löytyy suomen parhaimpien koulujen listalta

-rantaan ja satamaan 400 m (satamassa myös satamaravintola/kiska)

-Kauppa on kauempana, lähikauppa ja ostari 1,5 km, ostoskeskus kirjastoineen ym n2km

Yhteistyömatka kestää tällä hetkellä n. tunnin (jos mennään samalla kyydillä), mies pääsee töistä kotiin parhaimmillaan 25 minuutissa, itsellä matka kestää yksinään sen noin 35min-tunnin riippuen ruuhkista.

Ymmärrän että on vituttavaa asua muiden takia jossain tietyssä paikassa, Mut silti!!

AP

[/quote]

Miksi siis muuttaa?
[/quote]

Ap. Sinä olet oikeassa. Miehet eivät osaa käyttää tunneälyä.

Vierailija
36/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilannehan olisi nyt se että lapset pitäisi irrottaa kokonaan tutusta ja rauhallisesta ympäristöstä jotta mies pääsisi kotiin aikaisemmin. 

-Tällä hetkellä lapsilla on kouluun nyky rivarista huikeat  25 metriä (yläasteelle 600m)

-koulussa tai asuinalueella ei lainkaan mamuja tai kiusaamista (eivät siis ole tottuneet taistelemaan)

-koulu löytyy suomen parhaimpien koulujen listalta

-rantaan ja satamaan 400 m (satamassa myös satamaravintola/kiska)

-Kauppa on kauempana, lähikauppa ja ostari 1,5 km, ostoskeskus kirjastoineen ym n2km

Yhteistyömatka kestää tällä hetkellä n. tunnin (jos mennään samalla kyydillä), mies pääsee töistä kotiin parhaimmillaan 25 minuutissa, itsellä matka kestää yksinään sen noin 35min-tunnin riippuen ruuhkista.

Ymmärrän että on vituttavaa asua muiden takia jossain tietyssä paikassa, Mut silti!!

AP

Vierailija
37/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 20:52"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 19:21"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 15:56"] Täytyy sanoa että aika veemäiseltä kuulostaa, nimittäin miehesi. 20-30 min työmatka pk-seudulla on varsin kohtuullinen.. Tiedän monia joiden työmatka on 50-60 min. Mies vaikuttaa lapselliselta inttäjältä, jolle oma perse on tärkein. Kyllä aikuisen miehen pitäisi pystyä joustamaan, jos lapsille parasta on jäädä nykyiseen kouluun ym.   [/quote] Lapset eivät ole miehen, kannattaa pitää se mielessä. Hän varmasti joustaa jo nykyisellään vaikka kuinka paljon elämäntapansa kanssa niiden lasten takia. [/quote] Äiti laittaa lapsiensa edun miehen edelle

[/quote]

Tässä keskustelussa jotenkin oletetaan, että rivitalo Espoonlahdessa olisi jotenkin ylivertainen asumismuoto lapsille. Eiköhän varsinkin teini-ikäisille olisi pihaa tärkeämpää hyvät yhteydet eri puolille kaupunkia.

Vierailija
38/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumman ne lapset siis on? Jos ne ovat sinun, sinä teet ratkaisun oman perheesi puolesta ja valitset itsellesi ja lapsillesi sopivimman asuinalueen. Jos ne ovat miehen, mies valitsee omalle perheellensä sopivan paikan. Puoliso seuraa mukana, jos haluaa jatkaa yhteiselämää.

Vierailija
39/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö voi sopia, että asutte omakotitalossa kauempana keskustasta seuraavat 5-10 vuotta, kunnes lapset ovat lentäneet pesästä, ja muutatte sitten keskustakerrostaloon?

Vierailija
40/108 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattele ensin lapsia. Mihin kouluun, onko mahdolista sama koulu kuin nytkin. lasten harrastukset ym arki.

Mies kuulostaa melko itsekkäältä. Ehkä paras on etsiä eri asunnot?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kaksi