Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun anoppini kuolee, perinkö puolet?

Vierailija
18.03.2015 |

Kysymys voi olla tyhmä, anteeksi. En tunne perintöoikeutta, siksi kiinnostaa. Mieheni äiti sairastui vakavasti, eikä ole varmaa, selviääkö hän. Ikää on siis jo yli 80 vuotta. Appi on jo edesmennyt.

Mieheni vanhemmat ovat varakkaita. Jos anoppi nyt menehtyy, mieheni tietenkin perii hänet veljensä kanssa. Miehen veli on syvästi kehitysvammainen ja asuu palvelutalossa. Hän saa eläkettä, jolla asuminen maksetaan ja hänelle jää myös käyttörahaa vaatteisiin ym. Hänelle on jäänyt myös säästöön rahaa. Onko mahdollista, että vanhempien perinnöstä menee puolet hänelle, vaikka hän ei rahaa tarvitse eikä osaa sitä käyttää? 

Jos ja kun anoppi kuolee, mieheni kai sitten perii puolet ja koska olemme naimisissa, minä puolet miehen omaisuudesta? Minulla on lapsi edellisestä suhteesta, periikö hän mieheni aikanaan?

Ja jos joku nyt väittää minua ahneeksi, sitä en ole. Minulla on omiakin säästöjä. Olen vain kiinnostunut. Asiallisia vastauksia kaipaan.

Kommentit (220)

Vierailija
61/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 17:45"]

"Sinuna muotoilisin lauseen näin, että "jos anoppini kuolee ennen minua". Elämällä on tapumus järjestää ylläreitä. "

Aivan. Ystäväni miniä puhui suureen äänen kaikkien rintaperillisten ja ystäväni kuullen, että perinnönjaossa he sitten haluavat nahkasohvan ja se on varattu heille (ilman ystäväni lupaa). Mutta miten sitten kävikään, miniä kuoli yllättäen, nuoresta iästään huolimatta aivoveronvuotoon ja yhä edelleen tuo nahkasohva nököttää ystäväni olohuoneessa. Elämällä on taipumus järjestää ylläreitä, halusimme sitä tai emme.

[/quote]

No voi voi.

Vierailija
62/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et peri. Kehitysvammainen veli saa puolet ja miehesi puolet. Miehesi kuoleman jälkeen saat mahdollisesti avio-oikeuden nojalla jotain. Jos siis kellään ei ole testamenttia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun anoppi kuolee niin miehesi ja hänen veljensä perivät 50/50. Jos miehen veli on holhouksen alainen niin edunvalvoja päättää rahoista. Jos miehen veli kuolee ennen kuin miehesi niin (olettaen että hänellä ei ole lapsia) miehesi perii hänet.

Jos miehesi kuolee ennen sinua eikä teillä ole yhteisiä lapsia tai mies tehnyt testamenttia muiden hyväksi niin sinä perit hänet. Sinun lapsesi ei peri miestäsi. Jos teillä on yhteisiä lapsia niin he perivät isänsä. Nämä edellyttäen että teillä ei ole avioehtoa.

Vierailija
64/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole testamentilla muuta määrätty, miehesi perii puolet ja veljensä puolet. Sinä perit miehesi vain, jos hän tekee testamentin ja määrää sinut perijäksi. Jos teillä ei ole avioehtoa, puolet miehen saamasta perinnöstä kuuluu sinulle, ei tarvitse odottaa miehesi kuolemaa ja perintöä, vaan kyseessä on sinulle kuuluva avio-osuus. Lapsesi ei peri miestäsi ilman testamenttia.

Vierailija
65/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä ja lapsesi jäätte tästä potista ilman.

Vierailija
66/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittääkseni omaisuus menee puoliksi miehellesi ja tälle veljelle. Mies perii veljensä aikanaan jos tällä ei ole jälkeläisiä.
Miehen perintö ei kuulu sinulle ennen kuin aviomiehesi kuolee. Sinun lapsesi joka ei ole miehesi lapsi, perii vain sinut ei tätä miestä. Voi olla että jotain olen käsittänyt väärin mutta luulisin sen menevän jotenkin näin

Vierailija
67/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi perii äitinsä, sä et peri mitään eli olet täysin sivullinen.

Odota nyt ensin että hän kuolee ja saadaan kunnialla haudattua enneku alat perintöjä haaveilla.

Oot ahne ja sivistymätön paskiainen, aletaan perinnöistä uneksia jo ennekuin sairas vanhus on edes kuollut.

Osaatko edes hävetä itseäsi?

Vierailija
68/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:37"]

Jos ei ole testamentilla muuta määrätty, miehesi perii puolet ja veljensä puolet. Sinä perit miehesi vain, jos hän tekee testamentin ja määrää sinut perijäksi. Jos teillä ei ole avioehtoa, puolet miehen saamasta perinnöstä kuuluu sinulle, ei tarvitse odottaa miehesi kuolemaa ja perintöä, vaan kyseessä on sinulle kuuluva avio-osuus. Lapsesi ei peri miestäsi ilman testamenttia.

[/quote]

No ei todellakaan kuulu!

Vierailija
69/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos anoppi ei ole tehnyt testamenttia, jaetaan hänen omaisuutensa puoliksi veljesten kanssa. Näin myös, vaikka miehesi veli onkin kehitysvammainen - hänen raha-asioitaan hoitaa tod. näk. edunvalvoja. Sitten kun/jos miehesi kuolee ennen sinua, et peri häntä mutta sinulla on oikeus avio-osuuteen jos/kun miehesi omaisuus on ollut suurempi kuin sinun.

Jos anopilla on testamentti, hän voi sillä määrätä max. 50% omaisuudestaan jaettavaksi "ihan kenelle vaan", ja toinen 50% menee rintaperillisten (miehesi ja hänen veljensä) kesken tasan, eli kumpikin saa 25% alkuperäisestä omaisuudesta. Testamentilla anoppi voi myös sulkea sinut pois hänen miehellesi jättämästä omaisuudesta.

Vierailija
70/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:36"]

Et peri. Kehitysvammainen veli saa puolet ja miehesi puolet. Miehesi kuoleman jälkeen saat mahdollisesti avio-oikeuden nojalla jotain. Jos siis kellään ei ole testamenttia.

[/quote]

Juuri olin tulossa kirjoittamaan täysin saman vastauksen. Näin se menee. Vaatii miehesi kuoleman tai avioeron hänestä, jotta mahdollisesti saisit avio-oikeuden nojalla jotain. Avio-oikeus on niin sanottu uinuva oikeus. Se konkretisoituu vasta puolison kuoltua tai avioerossa. Sitä ennen miehelläsi on yksin oikeus kaikkeen perimäänsä. Ja jos anoppi on älynnyt kirjoittaa testamenttiinsa, että tämä kuuluu vain pojillensa tämä perintö, et saa mitään mieheltäsi, vaikka eroaisit hänestä tai hän kuolisi.

Lapsesi ei peri miestäsi. Lapsesi perii sinut ja hänen biologisensa isänsä.

Vierailija
71/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, ohiksena kyselen et miten perintö menee kun ollaan miehen kanssa naimisissa, ei avioehtoa. Minulla edellisestä suhteesta lapsi ja toukokuussa syntyy yhteinen lapsi. Jos minulle/meille tapahtuu jotain niin saako tämä minun lapseni minun osuuden ja yhteinen lapsi isän osuuden, meneekö siis 50/50 vai onko tämä yhteinen lapsi jotenkin etusijalla? Täytyskö jotain papereita tehdä?

Vierailija
72/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Ja tosiaan tästä unohtui tuo, että jos miehelläsi ei ole lapsia, niin siinä tapauksessa perit hänet ilman testamenttiakin, mikäli siis kuolee ennen sinua. Tosin ilman testamenttia et peri miestäsi yksin, vaan perintökaaren mukaan myös muu miehen suku saa osansa.

Vierailija
73/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tuo tummennettu ei ole totta. Miehen saama perintö on miehen niin kauan, kunnes mies kuolee tai tulee avioero

Vierailija
74/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herrajestas, kannattaiskohan opiskella noita perusasioita edes sen verran, että et tarvitse av:lla kysellä peritkö anoppisi, koska hänen toinen poikansa on kehitysvammainen!

Vierailija
75/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:39"]

[/quote]

No ei todellakaan kuulu!

No todellakin kuuluu jos sitä avioehtoa ei ole.

[/quote]

Vierailija
76/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:37"]Jos ei ole testamentilla muuta määrätty, miehesi perii puolet ja veljensä puolet. Sinä perit miehesi vain, jos hän tekee testamentin ja määrää sinut perijäksi. Jos teillä ei ole avioehtoa, puolet miehen saamasta perinnöstä kuuluu sinulle, ei tarvitse odottaa miehesi kuolemaa ja perintöä, vaan kyseessä on sinulle kuuluva avio-osuus. Lapsesi ei peri miestäsi ilman testamenttia.
[/quote]

Avio-oikeus toteutuu vasta erotilanteessa tai puolison kuollessa. Mies omistaa perinnön avioliiton aikana.

Vierailija
77/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun anoppi kuolee niin miehesi ja hänen veljensä perivät 50/50. Jos miehen veli on holhouksen alainen niin edunvalvoja päättää rahoista. Jos miehen veli kuolee ennen kuin miehesi niin (olettaen että hänellä ei ole lapsia) miehesi perii hänet.

Jos miehesi kuolee ennen sinua eikä teillä ole yhteisiä lapsia tai mies tehnyt testamenttia muiden hyväksi niin sinä perit hänet. Sinun lapsesi ei peri miestäsi. Jos teillä on yhteisiä lapsia niin he perivät isänsä. Nämä edellyttäen että teillä ei ole avioehtoa.

[/quote]

Puolisohan ei peri puolisoaan vaan ilman avioehtoa puolisolle kuuluu puolet yhteisestä omaisuudesta ja jos ei perillisiä ole eikä testamenttiakaan niin silloin saa pitää koko yhteisen omaisuuden.

Vierailija
78/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:41"]

Hei, ohiksena kyselen et miten perintö menee kun ollaan miehen kanssa naimisissa, ei avioehtoa. Minulla edellisestä suhteesta lapsi ja toukokuussa syntyy yhteinen lapsi. Jos minulle/meille tapahtuu jotain niin saako tämä minun lapseni minun osuuden ja yhteinen lapsi isän osuuden, meneekö siis 50/50 vai onko tämä yhteinen lapsi jotenkin etusijalla? Täytyskö jotain papereita tehdä?

[/quote]

Se menee näin.

Sulla on 100 000 e.

Miehelläsi on 400 000 e.

Te kuolette tasan yhtäaikaa, ei avioehtoa. 

Yhteenlaskettu  potti on 500 000 e. Se jaetaan tasan lasten kesken.

Jos sinä kuolet yksinäs, miehes saa 50 000 e ja sinun oma lapsesi saa 50 000 e.

Vierailija
79/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:41"]

[/quote]

Jos sinä kuolet, saa puolisosi ensin avio-osuutensa jos hän on sinua vähävaraisempi. Sen jälkeen sun varat menee 50/50 lapsille. Jos miehesi kuolee ja hän on sinua varakkaampi, saat myös avio-osuuden, mutta loput menevät vain teidän yhteiselle lapselle (ellei mies ole testamentilla määrännyt osuutta sinun lapsellesi, tämä voi olla max. 50%).

Vierailija
80/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä,

kiitos asiallisista vastauksista. Miehen kanssa ei oel yhteisiä lapsia. Tuo vammainen veli on paljon miestäni nuorempi. Jos käy niin, että mieheni kuolee ennen häntä, saattaako käydä niin, että tuo veli perii sekä anopin että mieheni omaisuuden? Tai edes puolet siitä!? Hän on tosiaan niin sairas, ettei osaa puhua tai tunne omaisiaan. Hänellä on edunvalvoja. Sekö päättää, mitä omaisuudelle tehdään? Nyt olen ihan pihalla.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan