Kun anoppini kuolee, perinkö puolet?
Kysymys voi olla tyhmä, anteeksi. En tunne perintöoikeutta, siksi kiinnostaa. Mieheni äiti sairastui vakavasti, eikä ole varmaa, selviääkö hän. Ikää on siis jo yli 80 vuotta. Appi on jo edesmennyt.
Mieheni vanhemmat ovat varakkaita. Jos anoppi nyt menehtyy, mieheni tietenkin perii hänet veljensä kanssa. Miehen veli on syvästi kehitysvammainen ja asuu palvelutalossa. Hän saa eläkettä, jolla asuminen maksetaan ja hänelle jää myös käyttörahaa vaatteisiin ym. Hänelle on jäänyt myös säästöön rahaa. Onko mahdollista, että vanhempien perinnöstä menee puolet hänelle, vaikka hän ei rahaa tarvitse eikä osaa sitä käyttää?
Jos ja kun anoppi kuolee, mieheni kai sitten perii puolet ja koska olemme naimisissa, minä puolet miehen omaisuudesta? Minulla on lapsi edellisestä suhteesta, periikö hän mieheni aikanaan?
Ja jos joku nyt väittää minua ahneeksi, sitä en ole. Minulla on omiakin säästöjä. Olen vain kiinnostunut. Asiallisia vastauksia kaipaan.
Kommentit (220)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:41"]
Hei, ohiksena kyselen et miten perintö menee kun ollaan miehen kanssa naimisissa, ei avioehtoa. Minulla edellisestä suhteesta lapsi ja toukokuussa syntyy yhteinen lapsi. Jos minulle/meille tapahtuu jotain niin saako tämä minun lapseni minun osuuden ja yhteinen lapsi isän osuuden, meneekö siis 50/50 vai onko tämä yhteinen lapsi jotenkin etusijalla? Täytyskö jotain papereita tehdä?
[/quote]
Sinun omaisuus menee puoliksi lapsillesi, jos testamenttia ei ole ja miehesi osuus teidän yhteiselle lapselle. toinen lapsi saa 25% yhteenlasketusta omaisuudestanne ja toinen 75%, mikäli siis kuolette molemmat miehesi kanssa eikä testamentilla toisin määrätä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:46"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:37"]
Kun anoppi kuolee niin miehesi ja hänen veljensä perivät 50/50. Jos miehen veli on holhouksen alainen niin edunvalvoja päättää rahoista. Jos miehen veli kuolee ennen kuin miehesi niin (olettaen että hänellä ei ole lapsia) miehesi perii hänet.
Jos miehesi kuolee ennen sinua eikä teillä ole yhteisiä lapsia tai mies tehnyt testamenttia muiden hyväksi niin sinä perit hänet. Sinun lapsesi ei peri miestäsi. Jos teillä on yhteisiä lapsia niin he perivät isänsä. Nämä edellyttäen että teillä ei ole avioehtoa.
[/quote]
Puolisohan ei peri puolisoaan vaan ilman avioehtoa puolisolle kuuluu puolet yhteisestä omaisuudesta ja jos ei perillisiä ole eikä testamenttiakaan niin silloin saa pitää koko yhteisen omaisuuden.
[/quote]
No, tuohan on sanoilla saivartelua. Kyllä tällaisella palstalla voi käyttää sanaa periä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:47"]
Ap tässä,
kiitos asiallisista vastauksista. Miehen kanssa ei oel yhteisiä lapsia. Tuo vammainen veli on paljon miestäni nuorempi. Jos käy niin, että mieheni kuolee ennen häntä, saattaako käydä niin, että tuo veli perii sekä anopin että mieheni omaisuuden? Tai edes puolet siitä!? Hän on tosiaan niin sairas, ettei osaa puhua tai tunne omaisiaan. Hänellä on edunvalvoja. Sekö päättää, mitä omaisuudelle tehdään? Nyt olen ihan pihalla.
[/quote]
Kyllä. Koeta keksiä itsellesi työpaikka, sillä sinä et tuosta perinnöstä pääse osalliseksi.
Hei, ohiksena kyselen et miten perintö menee kun ollaan miehen kanssa naimisissa, ei avioehtoa. Minulla edellisestä suhteesta lapsi ja toukokuussa syntyy yhteinen lapsi. Jos minulle/meille tapahtuu jotain niin saako tämä minun lapseni minun osuuden ja yhteinen lapsi isän osuuden, meneekö siis 50/50 vai onko tämä yhteinen lapsi jotenkin etusijalla? Täytyskö jotain papereita tehdä?
[/quote]
Jos kävisi niin, että te molemmat kuolisitte yhtäaikaa esim. onnettomuudessa, niin sinun lapsesi perisi puolet sinun omaisuudestasi. Yhteinen lapsi perisi sen toisen puolen sinun omaisuudestasi JA kokonaan isänsä omaisuuden. Toki tuo sinun lapsesi perii aikanaan oman isänsä omaisuuden.
Kuka on veljen edunvalvoja? Kannattaisi tarkistella sitä että veli pääsee nauttimaan rahoistaan. Jos kunta on nimennyt työntekijän veljen edunvalvojaksi veli ei saa mitään ylimääräistä elämäänsä vaikka rahaa olisi.
Ap tässä,
kiitos asiallisista vastauksista. Miehen kanssa ei oel yhteisiä lapsia. Tuo vammainen veli on paljon miestäni nuorempi. Jos käy niin, että mieheni kuolee ennen häntä, saattaako käydä niin, että tuo veli perii sekä anopin että mieheni omaisuuden? Tai edes puolet siitä!? Hän on tosiaan niin sairas, ettei osaa puhua tai tunne omaisiaan. Hänellä on edunvalvoja. Sekö päättää, mitä omaisuudelle tehdään? Nyt olen ihan pihalla.
[/quote]
Sinä ja miehesi lapsi saatte miehenne rahat, jos miehes kuolee nyt ekana. Sinä avioliiton perusteella, lapsi rintaperillisen aseman oikeuden perusteella.
Sitten jos anoppis heittää lusikan nurkkaan tämän jälkeen, se vammainen poika ja miehesi lapsi jakaa anopin perinnön50/50, sä et saa mitään.
Kyllä kehitysvammaisellakin on rahalle käyttöä, vaikkapa parempien apuvälineiden, yksityisen terapian yms. muodossa. Meidänkin suvussamme on puhumaton kehitysvammainen, mutta kyllä hän pitää hienoista vaatteista ja huonekaluista omassa asunnossaan. On oikein otettu, kun juhliin saa laittaa puvun päälle. Kyllä, veli on ainoa perijä, jos miehesi ja anoppi kuolee ensin. Vammaisuus ei sulje pois perintöoikeutta. Jos anoppi ja miehesi kuolee ensin, kehitysvammaisen veljen perinnöstä ei hänen kuollessaan tule ap:lle mitään, eikä kuulukaan tulla. Se menee sitten hänen tädeilleen/sedilleen, ja jos ei heitäkään ole, valtiolle. Serkut eivät enää peri.
Ap tässä,
[/quote]
Veli ei peri miestäsi, sinä perit miehesi.
Edunvalvoja päättää veljen omaisuudesta kuten on päättänyt tähänkin asti. Jos miehesi kuolee ennen veljeä niin veljen kuollessa sinä et saa mitään, jos teillä yhteisiä lapsia niin he perivät veljen.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:41"]Hei, ohiksena kyselen et miten perintö menee kun ollaan miehen kanssa naimisissa, ei avioehtoa. Minulla edellisestä suhteesta lapsi ja toukokuussa syntyy yhteinen lapsi. Jos minulle/meille tapahtuu jotain niin saako tämä minun lapseni minun osuuden ja yhteinen lapsi isän osuuden, meneekö siis 50/50 vai onko tämä yhteinen lapsi jotenkin etusijalla? Täytyskö jotain papereita tehdä?
[/quote]
Sinun osuutesi jaetaan sinun lapsiesi kesken ja miehesi osuus menee yhteiselle lapselle, jos hänellä ei ole muita lapsia.
Hän on tosiaan niin sairas, ettei osaa puhua tai tunne omaisiaan. Hänellä on edunvalvoja. Sekö päättää, mitä omaisuudelle tehdään? Nyt olen ihan pihalla.
[/quote]
Sairaus tai vamma ei vaikuta perimisoikeuteen mitenkään. Edusnvalvoja päättää siitä mihin veljen varoja on mahdollista käyttää, oli ne varat tulleet hänelle perintönä, eläkkeenä tai jotenkin muuten.
Voi käydä niin että miehesi omaisuuden perii veli. Suosittelisin ehkä häntä tekemään testamentin.
Anteeksi 28:lta jäi huomaamatta, että miehellä on lapsi, eli miehen lapsi saa tosiaan sen miehen puolikkaan. Miehen lapsi perii sitten tuon kehitysvammaisen veljen aikanaan.
Varmaan tuolla et jos ei ole avioehtoa niin miehen perimästä omaisuudesta puolet kuuluu vaimolle tää kirjoittaja meinaa sitä, että avioliitossahan yhteinen omaisuus on aina 50/50 niin sanotusti. Jos ei ole mitään avioehtoa tmv, ollaan naimisissa jne.
Se vaan ei tietenkään tavallaan liity tähän. Mutta tottahan se on, et tavisperheessä jossa on ns.yhteiset rahat niin se miehen perimä summa sulautuu niihin yhteisiin rahoihin. Koska tuskin se mies tällaisessa tilanteessa tekee erillistä tiliä perintörahoilleen. Vaikka toki voisikin tehdä.
mutta totta on kyllä se, että käytännössä miehellä on oikeus ostaa niillä rahoilla vaikka moottoripyörä tmv jne koska se on TÄYSIN hänen omaa. Siitä ei oikeasti kuulu centtiäkään kuulu vaimolle
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:54"]
Anteeksi 28:lta jäi huomaamatta, että miehellä on lapsi, eli miehen lapsi saa tosiaan sen miehen puolikkaan. Miehen lapsi perii sitten tuon kehitysvammaisen veljen aikanaan.
[/quote]
Ap:n miehellä ei ole lasta, ainakaan missään ei ole mainittu. Ap:llä on entinen lapsi.
Hän on tosiaan niin sairas, ettei osaa puhua tai tunne omaisiaan. Hänellä on edunvalvoja. Sekö päättää, mitä omaisuudelle tehdään? Nyt olen ihan pihalla.
[/quote]
Sairaus tai vamma ei vaikuta perimisoikeuteen mitenkään. Edusnvalvoja päättää siitä mihin veljen varoja on mahdollista käyttää, oli ne varat tulleet hänelle perintönä, eläkkeenä tai jotenkin muuten.
Voi käydä niin että miehesi omaisuuden perii veli. Suosittelisin ehkä häntä tekemään testamentin.
[/quote]
jatkaa... Jos miehellä on rintaperillinen/perillisiä hän perii miehen ilman testamenttiakin, muussa tapauksessa suosittelisin sen testamentin tekemistä.
Aika törkeää alkaa jaella perintöä toisen sairastuttua. Kannattaisiko tällaiset asiat pitää sisällään ainakin niin kauan kun kyseinen henkilö on vielä elossa. Nyt tulee vaikutelma, että kuolemaa odotetaan ja toivotaan perinnön himossa.
Ap tarkoittanee kysyä, että koska on veli on vammainen, olisiko mitään keinoa, että hän saisi vammaisen veljen osuuden itselleen. Vastaus: Ei ole.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:32"]
Kysymys voi olla tyhmä, anteeksi. En tunne perintöoikeutta, siksi kiinnostaa. Mieheni äiti sairastui vakavasti, eikä ole varmaa, selviääkö hän. Ikää on siis jo yli 80 vuotta. Appi on jo edesmennyt.
Mieheni vanhemmat ovat varakkaita. Jos anoppi nyt menehtyy, mieheni tietenkin perii hänet veljensä kanssa. Miehen veli on syvästi kehitysvammainen ja asuu palvelutalossa. Hän saa eläkettä, jolla asuminen maksetaan ja hänelle jää myös käyttörahaa vaatteisiin ym. Hänelle on jäänyt myös säästöön rahaa. Onko mahdollista, että vanhempien perinnöstä menee puolet hänelle, vaikka hän ei rahaa tarvitse eikä osaa sitä käyttää?
Jos ja kun anoppi kuolee, mieheni kai sitten perii puolet ja koska olemme naimisissa, minä puolet miehen omaisuudesta? Minulla on lapsi edellisestä suhteesta, periikö hän mieheni aikanaan?
Ja jos joku nyt väittää minua ahneeksi, sitä en ole. Minulla on omiakin säästöjä. Olen vain kiinnostunut. Asiallisia vastauksia kaipaan.
[/quote]
Sinä et peri anoppiasi. Etkä sulla ole osuutta edes miehesi rahoihin. Avioliitossa molemmat omistaa omat omaisuutensa, eikä avioliiton aikana kummallakaan ole mitään puolikkaita toisen omaisuuteen. Tämä kuvitelma siitä että omistaa puolisonsa omasuudesta puolet on yleinen harhaluulo mikä ei pidä paikkaansa alkuunkaan. Jokainen ihminen Suomessa omistaa itse oman omaisuutensa, vaikka olisi aviossakin. Miehesi perintö on siis vain hänen, eikä miehen tarvi antaa niistä sulle lanttiakaan jos ei itse halua. Myös sinun säästösi ovat vain sinun, miehelläsi ei ole niihin mitään sananvaltaa. Avio-oikeus (jos teillä ei ole avioehtoa) toteutuu vasta jos toinen teistä kuolee tai eroatte. Silloin siis lasketaan niitä puolikaita, sitä ennen niitä puolikkaita ei todellakaan ole olemassa.
Miehesi veli perii äitinsä siinä kuin miehesi. Kehitysvamma ei vie hänen oikeuksiaan. Eli hänelle menee puolet anoppisi omaisuudesta, mikäli tällä ei ole testamenttia. Veli saanee maistraatista edunvalvojan joka hoitaa omaisuutta ja katsoo ettei sitä hukata.
Jos ei ole testamentilla muuta määrätty, miehesi perii puolet ja veljensä puolet. Sinä perit miehesi vain, jos hän tekee testamentin ja määrää sinut perijäksi. Jos teillä ei ole avioehtoa, puolet miehen saamasta perinnöstä kuuluu sinulle, ei tarvitse odottaa miehesi kuolemaa ja perintöä, vaan kyseessä on sinulle kuuluva avio-osuus. Lapsesi ei peri miestäsi ilman testamenttia.
[/quote]
Avioliiton aikana kumpikin omistaa oman omaisuutensa ja määrää siitä. Paitsi, jos omaisuus on yhteinen koti, silloin sitä ei saa myydä "perheen alta". Vasta avioliiton päättyessä astuu avio-oikeus voimaan, ja silloinkin oma omaisuus vaikuttaa siihen, kuinka suuri oikeus on puolison omaisuuteen.
Varmaan tuolla et jos ei ole avioehtoa niin miehen perimästä omaisuudesta puolet kuuluu vaimolle tää kirjoittaja meinaa sitä, että avioliitossahan yhteinen omaisuus on aina 50/50 niin sanotusti. Jos ei ole mitään avioehtoa tmv, ollaan naimisissa jne. Se vaan ei tietenkään tavallaan liity tähän. Mutta tottahan se on, et tavisperheessä jossa on ns.yhteiset rahat niin se miehen perimä summa sulautuu niihin yhteisiin rahoihin. Koska tuskin se mies tällaisessa tilanteessa tekee erillistä tiliä perintörahoilleen. Vaikka toki voisikin tehdä. mutta totta on kyllä se, että käytännössä miehellä on oikeus ostaa niillä rahoilla vaikka moottoripyörä tmv jne koska se on TÄYSIN hänen omaa. Siitä ei oikeasti kuulu centtiäkään kuulu vaimolle
[/quote]
Ainakin minä olen rajoittanut vanhemmiltani aikanaan tulevan isohkon perinnön (maatila ym) niin, että siitä ei pääse osalliseksi kuin omat lapseni, eivät edes heidän puolisonsa. Miehestäni puhumattakaan.
Jos ei ole testamentilla muuta määrätty, miehesi perii puolet ja veljensä puolet. Sinä perit miehesi vain, jos hän tekee testamentin ja määrää sinut perijäksi. Jos teillä ei ole avioehtoa, puolet miehen saamasta perinnöstä kuuluu sinulle, ei tarvitse odottaa miehesi kuolemaa ja perintöä, vaan kyseessä on sinulle kuuluva avio-osuus. Lapsesi ei peri miestäsi ilman testamenttia.
[/quote]
Ja tosiaan tästä unohtui tuo, että jos miehelläsi ei ole lapsia, niin siinä tapauksessa perit hänet ilman testamenttiakin, mikäli siis kuolee ennen sinua. Tosin ilman testamenttia et peri miestäsi yksin, vaan perintökaaren mukaan myös muu miehen suku saa osansa.
[/quote]
Tummennettu väärin. Leski perii kaiken ilman erillisiä testamentteja, vaikka elossa olisi muutakin lähisukua. Avioliitto riittää siihen, että puoliso saa kaiken, mikäli kuolleella ei ole lapsia.