Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kun anoppini kuolee, perinkö puolet?

Vierailija
18.03.2015 |

Kysymys voi olla tyhmä, anteeksi. En tunne perintöoikeutta, siksi kiinnostaa. Mieheni äiti sairastui vakavasti, eikä ole varmaa, selviääkö hän. Ikää on siis jo yli 80 vuotta. Appi on jo edesmennyt.

Mieheni vanhemmat ovat varakkaita. Jos anoppi nyt menehtyy, mieheni tietenkin perii hänet veljensä kanssa. Miehen veli on syvästi kehitysvammainen ja asuu palvelutalossa. Hän saa eläkettä, jolla asuminen maksetaan ja hänelle jää myös käyttörahaa vaatteisiin ym. Hänelle on jäänyt myös säästöön rahaa. Onko mahdollista, että vanhempien perinnöstä menee puolet hänelle, vaikka hän ei rahaa tarvitse eikä osaa sitä käyttää? 

Jos ja kun anoppi kuolee, mieheni kai sitten perii puolet ja koska olemme naimisissa, minä puolet miehen omaisuudesta? Minulla on lapsi edellisestä suhteesta, periikö hän mieheni aikanaan?

Ja jos joku nyt väittää minua ahneeksi, sitä en ole. Minulla on omiakin säästöjä. Olen vain kiinnostunut. Asiallisia vastauksia kaipaan.

Kommentit (220)

Vierailija
201/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:09"]

Minä perin vanhemmiltani ihanan arvoasunnon, joka on lapsuudenkotini, ison kaupungin keskustasta. Olisin halunnut itse muuttaa siihen asumaan, mutta jouduin myymään sen saadakseni perintöverot maksettua. Ja jatkan yksiössä kituuttamista.

[/quote]

No onneksi kuitenkin perintöveron suuruus I-veroluokassa, johon sinäkin rintaperillisenä kuuluit, on Suomessa sen verran pieni, että sinulle jäi varmasti ihan mukava summa.

Ja nyt vuoden alustahan perintöverot laskivat entisestään.

Vierailija
202/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:10"]

"Ja yllätys, yllätys, veljen olemassa olevaa omaisuutta käytetään jatkuvasti jo nyt kaikkeen tuohon, samoin niihin "kauniisiin huonekaluihin" ynnä muuhun virkistykseen. Hän ei todellakaan ole mikään laitokseen unohdettu vihannes, kuten joku vihjaisi. ap"

Joo, jos on yksityisessä hoitolaitoksessa, jota Kela ei tue, mutta näitä on todella Suomessa vain muutamia.

Suurin osa vammaisista on julkisen sektorin ylläpitämissä laitoksissa, josta potilas maksaa vain murto-osan, sillä todelliset hoitokustannukset laitoksessa on n. 4500-8000 euroa/kk.

Perushoidon lisäksi vammaiset, vanhukset tarvitsevat kipeästi rahaa esim. kuntoutukseen, fysioterapiapalveluihin, jalkahoitoihin, parturiin, virkistystoimintaan, apuvälineisiin, kuljetuksiin jne. lista on loputtoman pitkä. joita ei suinkaan laitoksessa tarjota, vaan se on lähiomaisen tehtävä.

[/quote]

Ap:n langolle riittää varmaan ihan yksi hoitolaitos.

[/quote]

Langolle! :D

Miehen veli EI ole lanko! :D

[/quote]

Vaan lanko on?

"

lanko

puolison (puoliso kai voi olla mies tai nainen) veli
sisaren aviomies
puolison sisaren aviomies

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:39"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:37"]

Jos ei ole testamentilla muuta määrätty, miehesi perii puolet ja veljensä puolet. Sinä perit miehesi vain, jos hän tekee testamentin ja määrää sinut perijäksi. Jos teillä ei ole avioehtoa, puolet miehen saamasta perinnöstä kuuluu sinulle, ei tarvitse odottaa miehesi kuolemaa ja perintöä, vaan kyseessä on sinulle kuuluva avio-osuus. Lapsesi ei peri miestäsi ilman testamenttia.

[/quote]

No ei todellakaan kuulu!

[/quote]

Jos ap ottaa eron, eikö puolet miehen omaisuudesta, mukaanlukien puolet anopin perinnöstä, kuulukaan hänelle? Jos siis avioehtoa ei ole.

Vierailija
204/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:19"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:14"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:12"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:10"]

"Ja yllätys, yllätys, veljen olemassa olevaa omaisuutta käytetään jatkuvasti jo nyt kaikkeen tuohon, samoin niihin "kauniisiin huonekaluihin" ynnä muuhun virkistykseen. Hän ei todellakaan ole mikään laitokseen unohdettu vihannes, kuten joku vihjaisi. ap"

Joo, jos on yksityisessä hoitolaitoksessa, jota Kela ei tue, mutta näitä on todella Suomessa vain muutamia.

Suurin osa vammaisista on julkisen sektorin ylläpitämissä laitoksissa, josta potilas maksaa vain murto-osan, sillä todelliset hoitokustannukset laitoksessa on n. 4500-8000 euroa/kk.

Perushoidon lisäksi vammaiset, vanhukset tarvitsevat kipeästi rahaa esim. kuntoutukseen, fysioterapiapalveluihin, jalkahoitoihin, parturiin, virkistystoimintaan, apuvälineisiin, kuljetuksiin jne. lista on loputtoman pitkä. joita ei suinkaan laitoksessa tarjota, vaan se on lähiomaisen tehtävä.

[/quote]

Ap:n langolle riittää varmaan ihan yksi hoitolaitos.

[/quote]

Langolle! :D

Miehen veli EI ole lanko! :D

[/quote]

lanko 

puolison veli sisaren aviomies puolison sisaren aviomies [/quote]

Siis 

lanko on:

1. puolison veli

2. sisaren aviomies

3. puolison sisaren aviomies

Eli kyllä, tämä vammainen veli on ap:n lanko. Hän on ap:n puolison veli.

Vierailija
205/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:06"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:03"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:27"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:18"]

Kehitysvamma tai vammattomuus ei vaikuta perintöjärjestykseen mitenkään! Miten voi tällaisia ajatuksia olla ilmassa vielä nykypäivänä?! Törkeää!!

[/quote]

En ole ap, mutta minustakin on käsittämätöntä, että joku vuoteeseen sidottu vihannes perisi miljoonaomaisuuden joka lopulta menisi johonkin hyväntekeväisyyteen tai pahimmassa tapauksessa kirkolle.

Ja suvussa olisi tarvitsevia ihmisiä.

[/quote]

No se on tietysti sen anopin asia testamentilla ottaa huomioon ne suvun muut tarvitsijat. Voihan tietysti olla että anoppi ihan silkkaa kettumaisuuttaan laittaa mahdollisimman suuren osan sille vihannekselle, kun huomaa että muu suku vain silmät kiiluen odottelee kuolinvuoteen ympärillä perintöä.

Ei kukaan oikeasti tarvitse tai edes ansaitse mitään perintöä, ne on sen anopin rahoja ja jokaisella muulla mahdollisuus ja velvollisuus elättää itse itsensä.

[/quote]

Kaikki eivät odota "silmät kiiluen". Minä pelkään vamhempieni kuolemaa, koska silloin perin valtavan maa- ja metsätilan, jolla en tee mitään. Suku ei anna myydä sitä, mutta minulla ei ole varaa maksaa perintöveroja, jos en myy. Myynnistä saatavat rahat toki osaisin sijoittaa, mutta silti veroihin menee valtava määrä rahaa.

[/quote]

Suku ei voi määrätä myynnistä. Ja perinnöstä voi toki luopua, jos kokee, että siitä on enemmän haittaa kuin hyötyä tai jos muuten vaan ei halua ottaa sitä vastaan.

Valtava määrä rahaa perintöveroihin menee vain, jos itse perintö on valtava, rintaperillisellähän maksimiprosentti taitaa olla 20% kieppeissä, huomattavasti pienempi joka tapauksessa, kuin jos kyseessä olisi työnteolla ansaittu raha.

Vierailija
206/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:03"]

Av:llä on yllättävän paljon oikeusoppineita. Sen huomaa aina perintöasioista keskustellessa. :D

[/quote]

Ei siihen tartte muuta kuin että on itse jossain perikunnassa joutunut asioita selvittelemään. Lisäksi perintöoikeuden perusteet tulevat monessa muussakin koulutuksessa, mihin kuuluu jakso tai muutama oikeusoppia, se kun on yleissivistävää tietoa. 

Vierailija
207/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:20"]

Jos ei ole testamentilla muuta määrätty, miehesi perii puolet ja veljensä puolet. Sinä perit miehesi vain, jos hän tekee testamentin ja määrää sinut perijäksi. Jos teillä ei ole avioehtoa, puolet miehen saamasta perinnöstä kuuluu sinulle, ei tarvitse odottaa miehesi kuolemaa ja perintöä, vaan kyseessä on sinulle kuuluva avio-osuus. Lapsesi ei peri miestäsi ilman testamenttia.

[/quote]

No ei todellakaan kuulu!

[/quote]

Jos ap ottaa eron, eikö puolet miehen omaisuudesta, mukaanlukien puolet anopin perinnöstä, kuulukaan hänelle? Jos siis avioehtoa ei ole.

[/quote]

Jos ap ottaa eron ja avioehtoa ei ole, niin puolet ap:n ja miehen yhteenlasketusta omaisuudesta, mukaanlukien perintö, jos sitä ei ole testamentissa rajattu pois, kuuluu ap:lle. Käsittääkseni ap ei kuitenkaan ole eroamassa, joten hän ei ole myöskään saamassa mitään osuuksia miehen omaisuudesta. 

Vierailija
208/220 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 12:20"]

[/quote]

No ei todellakaan kuulu!

[/quote]

[/quote]

Ei, ap:lle kuuluu puolet hänen ja miehensä yhteenlasketusta omaisuudesta. Mukaan lasketaan siis myös ap:n oma omaisuus, ei vain miehen omaisuus. Miehellä kun on tasan sama oikeus ap:n omaisuuteen eron tullessa kuin ap:lla miehen omaisuuteen. 

Vierailija
209/220 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun anoppi kuolee, miehesi perii, et sinä. Senkin haaska.

Vierailija
210/220 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 10:51"]

Kun anoppi kuolee, miehesi perii, et sinä. Senkin haaska.

[/quote] Paitsi jos mieskin delaa.

Vierailija
211/220 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

0%

Vierailija
212/220 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mielenkiintoista tietää näin 6 vuoden jälkeen, miten perinnön kanssa kävi, kupsahtiko anoppi ja onnistuiko ap keplottelemaan kehitysvammaisen veljen osuuden itselleen.

Vierailija
213/220 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et peri. Kehitysvammainen veli saa puolet ja miehesi puolet. Miehesi kuoleman jälkeen saat mahdollisesti avio-oikeuden nojalla jotain. Jos siis kellään ei ole testamenttia.

Vain siinä tapauksessa että ei ole avioehtoa ja ap eroaa, hän saattaa saada jotain.

Vierailija
214/220 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei, ohiksena kyselen et miten perintö menee kun ollaan miehen kanssa naimisissa, ei avioehtoa. Minulla edellisestä suhteesta lapsi ja toukokuussa syntyy yhteinen lapsi. Jos minulle/meille tapahtuu jotain niin saako tämä minun lapseni minun osuuden ja yhteinen lapsi isän osuuden, meneekö siis 50/50 vai onko tämä yhteinen lapsi jotenkin etusijalla? Täytyskö jotain papereita tehdä?

ei vaan miehen lapsi perii miehen kokonaan. Sinun lapsesi (siis yhteinen miehen kanssa ja tämä entisestä suhteesta) sinut taas. Ts. yhteinen lapsenne saa teidän varallisuudesta 75% ja sinun lapsesi 25%.

Vierailija
215/220 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju, mutta me olemme testamentilla sulkeneet kaikki miniät, vävyt ja kaikki mahdolliset ”ulkopuoliset” pois perinnön saannista.

Vierailija
216/220 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se menee niinkuin kirjoitit. Miehesi ja hänen veli saa kumpikin puolet ja jos miehesi kuolee ettekä eroa enen sitä niin sinä saat avio-oikeuden kautta, ellei anoppisi ole testamenttiin laittanut että miehesi puolisolla ei ole avio-oikeutta, silloin et sa mitään.

Vierailija
217/220 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuta sanottavaa tähän ei ole, kuin että ihmisen terveydentila ei poista hänen oikeuttaan periä vanhempansa. Eikä sekään että hän terveydentilansa vuoksi olisi edunvalvonnassa/holhouksessa tms. Eikä sekään, että jonkun toisen mielestä hänellä on itellään niin paljon varallisuutta ettei enää lisää tarvitse.

Ou mai gaad, millaisia kysymyksiä...

Vierailija
218/220 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 10:07"]

Mutta eikö vaimo peri kokonaan miehensä jos ei yhteisiä lapsia ole? Ei kai miehen veli miehen kuolessa mitään peri (jos ei ole testamenttia)??

Kyllä näin ja ap:n kuollessa myös hänen lapsensa perii äitinsä eli sitä kautta mieheltä tulleen perinnön vaikka täällä muuta väitetään. Saattaa jopa mennä lapsen isälle jos ap:kin kuolee ja sen jälkeen lapsi.

Ei, perintö palautuu miehen sukuun. Lukekaa nyt vähän lakia ennen kuin selitätte. Lapsipuoli ei ikinä peri puolivanhempaansa edes vanhempansa jälkeen ellei hänelle ole testamentattu jotain puolivanhemman toimesta. 

Vierailija
219/220 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä elän edelleen ja olen erinomaisessa kunnossa. Miniä ja pojat on tuoni korjannut. Omaisuuteni olen testamentannut kodittomien kissojen kannatusyhdistyksellle.

Vierailija
220/220 |
26.11.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanha ketju, mutta me olemme testamentilla sulkeneet kaikki miniät, vävyt ja kaikki mahdolliset ”ulkopuoliset” pois perinnön saannista.

Fiksua, näin omatkin vanhempani ovat tehneet ja meillä on vielä avioehtokin erotapausten varalta. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi