Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysy mitä vain albanialaisesta kultuurista

Vierailija
18.03.2015 |

Jospa saisin jotain negatiivisia ennakkoluuloja poistettua tai edes käännettyä ajatukset siihen suuntaan että myös positiivista löytyy. Vastaan silti rehellisesti myös negatiivisista asioista. 

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, Rita Ora! Onko hän mielestäsi albanialaisen näköinen? Juu juu tiedän ettei ole mitään muottia miltä kaikki suomalaiset näyttää jne, mutta kyllä kansallisuuden monesti kuitenkin näkee. Minä ja varmaan moni muukin on luullut Ritaa ns. mustaksi jolla on todella vaalea ihonsävy. En vaan pääse pois tästä mielikuvasta vaikka tiedänkin totuuden, ei ole minun silmissäni tippaakaan balkanilaisen näköinen :D Entä sinusta?
.
Kiitos linkeistä! :)
.
Mitkä ovat mielestäsi albanialaisen kulttuurin parhaat puolet?
Vihaako albanialaiset jotain naapurikansaa? Tai onko epäluuloisia. Sori, tää on varmaan yleistietoa mutta mä oon ollu lapsi sillon ku Balkanin kahinat on tapahtunu enkä tiedä asiasta kauheesti muuta ku että serbit tappo muita ja ne ja kroaatit ei tykkää toisistaan. Onko sit serbeihin huonot välit kerta Kosovon albaanit ja itsenäistyminen jne?
T.54

Vierailija
82/107 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin italiassa ja yllätyin albaanien suuresta määrästä. Vielä enemmän yllätyin siitä, että monella oli siniset silmät ja suomalaisen näköisiä. Moni oli kristitty. Minullakin oli mielikuva kosovolaisen näköisestä mustatukkaisesta ruskeasilmäisestä rodusta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan havainnut mitään yleistä vihaa tiettyä etnisyyttä kohtaan, korkeintaan kreikkalaisia kohtaan tunnetaan tietynlaista "pikkuvelisyndroomaa" kuten suomalaiset ruotsalaisia kohtaan. (Vitsaillaan kreikkalaismiesten nössöydestä ja homoudesta tai jalkapallo-ottelut Kreikkaa vastaan otetaan tosissaan vaikka hävitään kirkkaasti)

Tunnen todella monen näköisiä albaaneja, ihan blondeja, punapäisiä pisamanaamoja, tummapiirteisiä välimerellisen näköisiä sekä vihreäsilmäisiä ja tummahiuksisia. Jim Belushi on aika tyypillinen keski-ikäisen albaanimiehen prototyyppi, Nooralotta Neziri tai Eliza Dushku ovat myös aika tavisalbaaninaisen näköisiä. Miehet ovat nuorena tosin huomattavasti komeampia kuin Belushi :D 

Vierailija
84/107 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku näköjään kysyikin kulttuurin parasta puolta ja aivan ehdottomasti se on vieraanvaraisuus ja auttavaisuus. Äiti Teresahan onkin ihmisten ihanne siinä suhteessa. Vieraanvaraisuus vaatii tosin sosiaalista luonnetta ja introverteilla albaaneilla voi joskus olla pinna tiukalla...

Vierailija
85/107 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai Eliza Dushku on albanialainen! Okei :)
.
Hyh, aikamoista humppakuraa oli noi laittamas linkit kyllä, katoin minuutin jälkeen että kauanko tää vielä kestää :D Mut Rita Ora on iha hyvä ja muistaakseni Albanialla on joskus ollut kelpo euroviisuja. :D Ehkä kansanmusiikin puolelta löytyy parempaa...
T. 54

Vierailija
86/107 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan järkiporukalta/kulttuurilta , osaisiko albaanit hoitaa noita somaleita fiksummin?

Vierailija
87/107 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 07:18"]

Pohjois-Albanian maaseudulla on vielä sukuja joissa verikosto vallitsee. Eteläisessä Albaniassa sitä ei ole juuri esiintynyt oikeastaan koko itsenäisyyden aikana. Verikosto painottuu katolisiin alueisiin. Hallituksella on kuitenkin turvatalo Tiranassa, mutta on vielä kyliä joissa joiltain pojilta puuttuu koulutus koska eivät uskalla mennä ulos. Muutto ulkomaille tai maan eteläosiin auttaa, mutta maatiloilta on käytännössä vaikea lähteä. 

[/quote]

Verikosto painottuu katolilaisiin alueisiin?

Uskonto: Muslimit 70%, Albanian ortodoksit 20%, katolilaiset 10%

Albaniassa on vain jotain 300.000 katolilaista.

Oletko ihan varma ettei (myös) muslimeilla ole moista, se kun on hyvin yleistä köyhissä muslimimaissa?

41v m

Vierailija
88/107 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 09:58"]

Pohjois-Albanian maaseudulla on vielä sukuja joissa verikosto vallitsee. Eteläisessä Albaniassa sitä ei ole juuri esiintynyt oikeastaan koko itsenäisyyden aikana. Verikosto painottuu katolisiin alueisiin. Hallituksella on kuitenkin turvatalo Tiranassa, mutta on vielä kyliä joissa joiltain pojilta puuttuu koulutus koska eivät uskalla mennä ulos. Muutto ulkomaille tai maan eteläosiin auttaa, mutta maatiloilta on käytännössä vaikea lähteä. 

[/quote]

Verikosto painottuu katolilaisiin alueisiin?

Uskonto: Muslimit 70%, Albanian ortodoksit 20%, katolilaiset 10%

Albaniassa on vain jotain 300.000 katolilaista.

Oletko ihan varma ettei (myös) muslimeilla ole moista, se kun on hyvin yleistä köyhissä muslimimaissa?

41v m

[/quote]

En sanonut että muslimeilla ei ole lainkaan käytössä vaan että se painottuu perinteisesti katolisiin alueisiin, mutta suurin syy on maantieteellinen eikä uskonnollinen. Verikostokulttuuri liittyy ennen ottomaanivalloittajien tuloa vallineisiin perinteisiin ja perinteet elävät vahvimmin vielä pohjoisen syrjäseuduilla jotka sattumalta ovat katolisimpia. Huono asia koko verikoston muttet nyt valitettavasti saa sitä islamin syyksi. 

Vierailija
89/107 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on välillä ikävä mun kahta albanialaista lapsuudentoveria. Muuttivat jonnekin Turkuun yli vuosikymmen sitten. Muistan vielä jotain tuhmia sanoja albaniaksi. Kunhan kerroin.

Vierailija
90/107 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi maa ollut niin suljettu ja onko sitä edelleen. Onko maa köyhä ja jos niin miksi. Onko turismia. Kuuluuko Eurooppaan, entä EUhun tai euroon.

Vierailija
91/107 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 19:37"][quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 19:04"]

Kerran järjestin albaanille tulkkia erääseen tilaisuuteen. Tämä henkilö halusi tietää tulkin sukunimen ennen tilaisuutta, jotta tietäisi voiko saapua tapahtumaan. Liittyykö tämä verikostoihin vai mihin?

[/quote]

Ei verikostoon, mutta uskontoon. Muslimi ei voi käyttää kristittyä tulkkia.

Ap
[/quote]
Miksi ei?

Vierailija
92/107 |
18.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä Albaniassa ajatellaan Äiti Teresasta? Oliko oikein, että hänet kanonisoitiin?

Vierailija
93/107 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho. Itse tietäisin Allbanian sijainnin suunnilleen ja ettei ole muslimivaltio.
Luulin, että siellä on sodittu.
Koulussa oli vaan iso Neuvostolitto, jonka osia ei tarvinnut opetella.
Kysymys: mikä on ap:n kytkös albaniaan ja onko se ollut enne Neuvostoliiton osa, kuten luulen?

Vierailija
94/107 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 06:02"]

[quote author="Vierailija" time="19.03.2015 klo 05:51"]

Minkälaisiin ennakkoluuloihin olet itse törmännyt Suomessa? Siis juurikin albaaneihin kohdistuvia (hyviä tai huonoja).

[/quote]

Kasvotustenhan ei kukaan ennakkoluulojaan myönnä, mutta aika yllätävän yleistä on kuvitella albanialaiset kovin uskonnollisiksi tai sekoittaa heidät arabeihin tai afgaaneihin. Olen myös kuullut joidenkin ajatelleen että Albania on ollut osa Jugoslaviaa tai että Albaniassa on ollut sota 1990-luvulla. 

Negatiiviset ennakkoluulot esitellään vain anonyymeinä nettipalstoilla ja niitä on ihan joka lähtöön. 

[/quote]

Aika uskomatonta, että suomalaisilla on näin huonot tiedot. No joudut varmaan korjailemaan. Hyvä kun täällä esittelet maatasi ja kulttuuria.

Vierailija
95/107 |
19.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totuushan on se, ilman mitaan henkiolkohtaista syyta olla tata mielta, etta albaaneilla oon Euroopassa huono maine, koska aika paljon raakaa rikollisuutta liittyy heidan porukoihin. Ovat esilla uutisissa huumekaupassa (heroiini kauppa heidan kasissaan sinne minne pesiytyvat jne) ja tapoissa, suojelurahoissa, prostituutio jne eli heidan mafiansa on tunnettu ja raaka ja valmis mihin tahansa.

Varastavat kaiken mita ei ole pultattu kiinni, nopeat pankkiryostot ovat heidan alaansa ja muutenkin temppuilu aseiden kanssa.

Ihmettellen suuresti jos Albania sitten itsessaan on lintukoto jossa tama ei arjessa nay, koska sen rajojen ulkopuolella nakyy ja kuuluu.

Ovat myos kovia ja osaavia tyomiehia, mutta heihin ei Euroopassa kulttuurillisen raamin vuoksi luoteta.

Itse tunnen yhden albaanin, todella hyva ja luotettava tyossaan, mutta han ei halunnut kertoa taustaansa. Yrittaa sulautua toisen maahan niin, ettei entinen kotimaa ja sen kansalaiset leimaa.

Jos kuitenkin on niin, etta Albaniassa turvallista niin sehan on matkailumaana mielenkiintoinen, omaleimainen kulttuuri viela vahvempana kuin tasapainen "eurooppalaisuus". 

Itse haluaisin vierailla siela, jos turvattu loman vietto ja olot ovat matkailijalle sopivat? 

Vierailija
96/107 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sun suvussa taaperomorsiamia?

[/quote]

Vierailija
97/107 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni albanialaisista on erittäin negatiivinen. Kulttuuri on naista halventava ja useimmat miehet pettävät vaimojaan. Tiedän tämän, sillä olen vieraillut useasti Albaniassa. Nainen hoitaa lapset, kodin ja passaa miehen sekä tämän sukulaiset. Naisella ei ole mahdollisuutta käydä yöelämässä varsinkaan, jos hänellä on lapsia tai tämä on "bitch". Perheväkivalta ja homofobia on normaalia. Albaanit eivät osaa elää Suomessakaan normaalisti ts. tasa-arvoisesti, vaan kukkoilevat minkä ehtivät ja pitävät naista omaisuutenaan. Uskomatonta takapajuisuutta Euroopassa.

Vierailija
98/107 |
14.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäksi Tiranassa on paljon katulapsia ja lapsityövoiman käyttö on yleistä varsinkin maaseudulla.

Vierailija
99/107 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Albanian kylät ovat kuin Afganistanista. Joihinkin on mahdotonta päästä autolla. Ihmiset eivät pääse lääkäriin, sillä julkinen terveydenhoito on surkea erityisesti pääkaupungin ulkopuolella. Edes puhtaita neuloja ei välttämättä ole. Julkista hammashuoltoa ei ole ollenkaan. Albanialaisen tuttavani sanoin: "Jos sulla ei ole rahaa, kuolet". Monet perheet tarjoavat viimeiset ruokansa vieraille, jotta näyttäisivät varakkailta näiden silmissä. Ja omat lapset näkevät nälkää sillä välin. Myös hieno auto on oltava, vaikka ruokaa ei olisikaan. Kun perhe matkustaa eikä rahaa ole koko perheen matkalippuihin, jäävät naiset kotiin.

Vierailija
100/107 |
15.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="18.03.2015 klo 19:04"]

Kerran järjestin albaanille tulkkia erääseen tilaisuuteen. Tämä henkilö halusi tietää tulkin sukunimen ennen tilaisuutta, jotta tietäisi voiko saapua tapahtumaan. Liittyykö tämä verikostoihin vai mihin?

Ei verikostoon, mutta uskontoon. Muslimi ei voi käyttää kristittyä tulkkia.

Ap

Öö...miksi ei?