Onko täällä muita 540 euron työttömyyskorvauksella. Miten vietätte Joulunne?
Kun korvaus työttömyydestä on 540 euroa kuussa? Onko muita suomen sadoista tuhansista työttömistä palstalla? Hyväksyykö työlliset mukaan jouluakaan viettämään?
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viidennes tuosta summasta menee asuntolapaikan maksamiseen, ja koska minulla ei käytännössä ole oikein mitään käyttötavaroita (tämän tietokoneen ja puhelimen lisäksi), rahaa menee pikkuhiljaa mutta vääjäämättä sellaisiin ostoksiin, jotka "normaali-ihmisellä" jo on. Tässä kuussa odottamattomien ostosten listalla on muun muassa kännykän akku.
En onnekseni piittaa joulusta, ja koska vietän sata prosenttia ajasta yksin, ei joulu erotu muista päivistä mitenkään. Vähän tietysti harmittaa se, että minullakin olisi voinut olla oma koti, työpaikka, rahaa ja vaikka oma kultakin, mutta kyllä tähänkin tottuu.
Uudenvuodenaatto taas on aika ikävä päivä. Siihen ladataan odotuksia tulevalle vuodelle, ja on kurjaa tietää, että oma elämä ei muutu paremmaksi koskaan, mutta hivenen huonommaksi se vielä voi muuttua.
Mikä asuntola?
Eipä se taida sinulle kuulua.
Vierailija kirjoitti:
Annan joululahjaksi jotain vanhoja romuja ja saatuja viinipulloja.
Saan 630e työttömyyskorvaus, 94e lapsilisä, palkka 460e, ”elarit” 1400e.
Laitan rahat säästöön. Joulu on typerä keksintö.
Itsekin ajattelin noin, että joulu on turha. Tajusin että se johtuu vaan siitä että työttömyyteni myötä kukaan sukulaiseni ei minua halua nähdä ja kaverit kaikkosivat. Niin voimakkaan leiman lyö työttömyys, paljon voimakkaamman kuin esim. vakava rikollisuus joka on suomessa ainakin median mukaan ihailtavaa. Esimerkkinä huumekauppaan ja narkkaamiseen osallistunut Sofia Beldorf ja huumekaupasta ja pedofiliastakin kiinni jäänyt Metamfetamiini käyttäjä Jari Sillanpää. Oikeuskin katsoo huumeiden salakuljettamisen läpisormien jos on julkkis. Joulu kuuluu kaikille, erityisesti työttömille, vaikkei parempi osaiset sitä halua suoda työttömille. Sairas maa.
Saakeli että ottaa päähän valehtelva pääministerimme. Olisi kertonut Elon muskille että suomessa on 600 000 työtöntä ja syrjittyä. Härski akka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan lapsikorotusten jälkeen 660e.
Ihan normaalisti vietetään joulua.Mikä on tämä normaali. Eli ei lahjoja, ei jouluruokia?
Lahjoja noin 40kpl, käytin jotain 1000e.
Kinkkuja 3kpl, kaikenmaailman laatikot, sillit, rosollit,lohet sun muut löytyy.En n ihan normaalina pidä jos pelkkä uusi pleikka maksaa sen 600euroa. MItä ne muut lahjat oli, tennissukkia koko perheelle? Mistä hankit kinkut, kirkon ruoka-avusta? Ei se ole normaalia kuin köyhille.
Ei maksa koska sitä ei saa mistään. Sitä ei saa edes hyvätuloinen tänä jouluna.
Miten vietätte joulunne. No, kotona ja pääasiassa jouluruuista nauttien. Ei tässä mihinkään Lapin-lomille lähdetä revontulia katselemaan tai hankita lasteittan viinejä ja glögejä ja ostella lahjoja... Kotona, ruuat ja tv, ehkä jokin kirja... Onneksi on ihan normaali viikonloppu tätä joulua vaan... Ettei ole mitään viiden pyhäpäivän putkea.
Just laskeskelen että missä vaiheessa pääsis toisella paikkakunnalla olevalle hautausmaalle omaisten haudalle käymään, vai pääsekö ollenkaan... taitaa mennä joulun jälkeiselle ajalle... Toivottavasti ei tule sitten mitään hirmupakkasia tai vesisateita, ettei matkaliput mene hukkaan, tai no, jos ne ostaa niin kyllähän sinne sitten lähtee kelillä kuin kelillä, mut olis nyt sitte kuitenkin kuivaa että saa sen kynttilän sytytettyä.
Kato, näin se menee, kun toisille ei sitte niin kun kuulukaan se oikeus toimeentuloon ja työhön, se on vaan eräitten oikeus.... niin kuin nyt esim. ne rokotteista kieltäytyvät hoitajat, joita lomautukset uhkaaaaaaa.... oikeus toimeentuloon....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan mukavasti, mies tienaa yli 7.000 e/kk netto.
Oletko kotirouva? Työttömyyskorvausken varastaminen on asemassasi varastamista. MUtta tuskin se tuossa tuloluokassa muutenkaan moraali on mukana.
Kävin työssä kaupan kassana viimeksi vuonna 2008, sitten syntyivät lapset vuosina 2009 ja 2011. Ilmoittauduin työttömäksi vuonna 2015. Koulutuksena ylioppilas, joten hirveesti ei ole tarjolla. En etsi aktiivisesti töitä, sen aina teen, mitä TE-toimisto pyytää, että tuki juoksee. Puolen tusinaa kurssia olen käynyt. Yhden kerran tukea on leikattu aktiivimallin aikana.
Työmarkkinatuki on minun käyttörahaa, kun mies maksaa kaikki kulut. Sillä maksan kampaajat, hieronnat, salikortin ja omat herkkuhetket kahviloissa.
Ja mies juoksee vieraissa minkä kerkiää, mutta sä et oo huomaavinasi, kun sulla ei ole varaa erota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko kotirouva? Työttömyyskorvausken varastaminen on asemassasi varastamista. MUtta tuskin se tuossa tuloluokassa muutenkaan moraali on mukana.
Kävin työssä kaupan kassana viimeksi vuonna 2008, sitten syntyivät lapset vuosina 2009 ja 2011. Ilmoittauduin työttömäksi vuonna 2015. Koulutuksena ylioppilas, joten hirveesti ei ole tarjolla. En etsi aktiivisesti töitä, sen aina teen, mitä TE-toimisto pyytää, että tuki juoksee. Puolen tusinaa kurssia olen käynyt. Yhden kerran tukea on leikattu aktiivimallin aikana.
Työmarkkinatuki on minun käyttörahaa, kun mies maksaa kaikki kulut. Sillä maksan kampaajat, hieronnat, salikortin ja omat herkkuhetket kahviloissa.Ja mies juoksee vieraissa minkä kerkiää, mutta sä et oo huomaavinasi, kun sulla ei ole varaa erota.
Mulla tuli ihan sama mieleen kun on noin ihmeellinen ja pinnallinen asetelma. Joku kotiorja.
Syön arnoldsin donitseja ja katson lumiukon sekä kuuntelen tunein-radiosta eri maiden jouluradioita. Uutena vuotena lämmitän saunan ja laitan pihalle parit ulkotulet ja katson prisman 24/7 hihnaa.
Ostan joululahjoja aina ympäri vuoden, koska tiedän muuten köyhtyväni joulukuussa liikaa.
Onneksi inhoan jouluruokia, niin niihin ei tarvitse kuluttaa. Saatan tuhlata hyvän amarone-punkkuun ja pariin juustoon vielä pyhinä 🤔
Arkena vedetäänkin kasviskeittoa, kaalilaatikkoa, rokkaa ja puuroa ynnä näkkäreitä.
Kynttilöihin menee harmillisen paljon rahaa talvikuukausina.
Mä oon yksin yksiössäni, pelaan pleikka kolmosta ja syön varmaan pizzaa. M30
Asun isossa taloyhtiössä. Perustin kierrätyshyllyn ja käyn päivittäin hakemassa sieltä muiden lahjoituksia.
Tänä vuonna oon ottanut 5 kty kirppispaikan. Myös kotoa olen laittanut jotain, valtaosa noita muiden poisantamia.
Rahaa tuli 720 euroa.
Lapsille kerroin 300 e saa toivoa ja loput menevät ruokaan. Itselleni ostin suklaata ja pörrösukat.
No, miettikääs työttömät tätä - tositarina.
Helsingistä Pohjois-Suomeen töiden perässä vuoden 2021 alussa, muutot ja muut kulut omaan piikkiin. Puolen vuoden koeaika, jonka jälkeen työsopimuksen irtisanominen. Kolme kuukautta ihmettelyä ja eikun takaisin Helsinkiin töihin. Arvatkaa, mitä maksoi muuttoineen, vuokravakuuksineen ja osittain päällekkäisine vuokrineen (plus muut kulut)?
No, noin 7 000 euroa. Eli maksoin tuon summan siitä ilosta, että saan taas ruveta tekemään koulutuksen mukaisia töitä. En edes viitsi miettiä, mitä tuo vuoden ensimmäinen muutto maksoi, mutta minkäs teet - sinne menet, missä töitä on.
Eli ei se meillä töissäkäyvilläkään aina ola kovin hohdokasta. Itse pääsen plussalle eli tienaamaan ehkä toukokuussa -22, että repikää siitä.
Työttömyyskorvauksen ja alimman eläkkeen pitäisi olla 1200 euroa.
Tämä työmarkkinatuki on aivan mitätön.
Vierailija kirjoitti:
No, miettikääs työttömät tätä - tositarina.
Helsingistä Pohjois-Suomeen töiden perässä vuoden 2021 alussa, muutot ja muut kulut omaan piikkiin. Puolen vuoden koeaika, jonka jälkeen työsopimuksen irtisanominen. Kolme kuukautta ihmettelyä ja eikun takaisin Helsinkiin töihin. Arvatkaa, mitä maksoi muuttoineen, vuokravakuuksineen ja osittain päällekkäisine vuokrineen (plus muut kulut)?
No, noin 7 000 euroa. Eli maksoin tuon summan siitä ilosta, että saan taas ruveta tekemään koulutuksen mukaisia töitä. En edes viitsi miettiä, mitä tuo vuoden ensimmäinen muutto maksoi, mutta minkäs teet - sinne menet, missä töitä on.
Eli ei se meillä töissäkäyvilläkään aina ola kovin hohdokasta. Itse pääsen plussalle eli tienaamaan ehkä toukokuussa -22, että repikää siitä.
Et sitten pysähtynyt miettimään onko kannattavaa ja jääkö mitään viivan alle. Kyllä työtä voi tehdä työn ilosta, harmi vaan ettei sillä ilolla osteta ruokakupasta ruokaa eikä makseta kaikenmaaillman laskuja ja veroja. On itselläkin mennyt työnhakuun tonneja enkä edes saanut töitä. Revi siitä.
No koetapa sinä puolestasi ajatella parin-kolmen vuoden säteellä - kyllä se työnteko siinä vaiheessa kannattaa. Vai olisiko minun pitänyt jäädä pohjoiseen istumaan ansiosidonnaisen päällä niin kauan, että se loppuu ja tipun työmarkkinatuelle? Nih.
Ja joo, en vietä joulua, mutta ihan sama - ehkä sitten ensi vuonna siitäkin edestä.
Vierailija kirjoitti:
No koetapa sinä puolestasi ajatella parin-kolmen vuoden säteellä - kyllä se työnteko siinä vaiheessa kannattaa. Vai olisiko minun pitänyt jäädä pohjoiseen istumaan ansiosidonnaisen päällä niin kauan, että se loppuu ja tipun työmarkkinatuelle? Nih.
Ja joo, en vietä joulua, mutta ihan sama - ehkä sitten ensi vuonna siitäkin edestä.
Ei kukaan tiedä mitä tapahtuu 2-3 vuoden säteellä, tuskin sinäkään. Voi suunnitella ja unelmoida.
Työtön rouva kirjoitti:
Lähdetään etelään, kun mies on hyväpalkkainen.
Sama, paitsi että emme lähde etelään koronan takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatuki on minun käyttörahaa, kun mies maksaa kaikki kulut. Sillä maksan kampaajat, hieronnat, salikortin ja omat herkkuhetket kahviloissa.Ja mies juoksee vieraissa minkä kerkiää, mutta sä et oo huomaavinasi, kun sulla ei ole varaa erota.
Häh, Miksi ei mukamas työttömyyskorvauksella naisella olisi varaa erota ja muuttaa omilleen?
Tuethan vaan tuplaantuisivat. Ja yhteisestä omaisuudestahan saisi puolet, jos ei avioehtoa ole tehty. Mikä ongelma tuo nyt olisi? Naisena ainakin helpottuisi vaan kotityöt, kun ei tarvitsisi enää kahden edestä pitää järjestystä yllä. Ruokaa kuluisi vähemmän jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä olet hölmö ja kade tuolle naiselle, joka on työtön ja taatusti paremmin koulutettu ja työkokemushistoriaa omaava kuin sinä tietämätön toisen ihmisen asioista. Kyllähän jokaiselle suomalaiselle kuuluu henkilökohtainen työttömyyskorvaus, jos ja kun valtakunnalla ei ole tarjota työpaikkaa, jossa normaalipalkka!!! Jos näin ei ole, niin tasapuolisuuden vuoksi ja tiedoksesi, et itsekkään työttömäksi jääneenä hyväksyisi elää ilman työttömyysturvaa, joka kuuluu kaikille työttömille henkilökohtaisesti! Sitä paitsi esimerkkitapauksessa työttömän naisen puolisomies kyllä maksaa moninkertaisesti verojakin valtiolle ja kunnalle ja hyvässä lykyssä ev-lut.srk:llekin bruttotuloistaan tuon 7tonnin nettotulon miehensä saadessaan käteen. Revi siitä senkin pösilö! Tuon työttömän naisen mies maksaa kevyesti veroja myös jonkun muunkin työttömän jopa toimeentulotukiaisia repivän työttömän yh:n puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
540e neljän viikon välein eli keskimäärin 580e kuukaudessa. Jostain syystä tämä unohtuu todella monelta peruspäivärahan tai työmarkkinatuen saajalta.
Kyllä se on ihan vaan se 540euroa kuussa. Usein vähemmän, kun työttömyystoimisto päättää lakkauttaa itsevaltaisesti ja hankkii karenssin. Kota tämä saada vinoutuneeseen päähäsi. Asiallinen korvaus olisi edes köyhyysraja 1500euroa kuussa.
Asiallisuus on määrittelykysymys mutta oikeudenmukaisuus ei. Oikeudenmukaista olisi, että jokainen maksaa omat menonsa eikä kenelläkään anneta almuja, joita myös työmarkkinatueksi kutsutaan.
Oikeudenmukaista olisi, että sinä kerjäisit katuojassa. Tämä on se, miten me rehdit veronmaksajat ajatellaan. Sinä olet järjestelmän hyväksikäyttäjä.
Ei kaikki ole pelkästään yksilön vastuulla. Sinäkään et ole saavuttanut yhtään mitään pelkästään itse, vaan seisot vuosituhantisilla portailla.
Oikeudenmukaista on se, että tukea maksetaan niille, joille yhteiskunta ei ole pystynyt tarjoamaan töitä. Tämä yhteiskuntahan nimittäin syrjäyttää väkisinkin osan ihmisistä. Toisin olisi metsästäjä-keräilijäyhteisössä, joka on se ihmisen luonnollinen elintila. Siellä kaikkia tarvitaan.
Suomessa on opiskelu ilmaista esikoulusta tohtorin tutkintoon. Ettet vain olisi laiska.
Ai opiskeluko mukamas ilmaista Suomessa???? Ammattiin valmistuttamissa korkeakouluissa ei ainakaan ole ilmaista, itseni ainakin piti aikoinaan ottaa pankista opintolaina muutamaksi vuodeksi ennen valmistumistani, ja niin on osan aikuisista lapsistanikin pitänyt ottaa aikoinaan tällä vuosituhannella ottaa opintoihinsa pankkilaina, koska kelan opintotuki on niin pieni asumistukineen. Onneksi kaikki aikuiset lapset saanneet vakituiset ammattiaan vastaavat työpaikat, ja normityöaika palkkoineen, niin saavat lainansa maksettua pikkuhiljaa.
Mikä asuntola?