Onko täällä muita 540 euron työttömyyskorvauksella. Miten vietätte Joulunne?
Kun korvaus työttömyydestä on 540 euroa kuussa? Onko muita suomen sadoista tuhansista työttömistä palstalla? Hyväksyykö työlliset mukaan jouluakaan viettämään?
Kommentit (347)
Vierailija kirjoitti:
Ap taitaa olla asenteeltaan töitä vieroksuva kranttu - ja kehtaa valittaa kuinka vähän euroja hän kuukausittain nyhtää veronmaksajien kassasta. Hyi sinne asuntolaan.
Ap tässä hei. Olen ilmoittanut joka suuntaan että teen sen 540e edestä töitä, eli Tessin mukaan. Kukaan ei anna töitä edes tollasta pätkää. Ei löydy siivomistakaan. Näin Helsingissä. te työlliset voitte työntää päänne takaisin hanuriin. Luuletteko tosiaan että sadat tuhannet työttömät haluaa olla työttömiä. Sopii kokeilla itse ja toivottavasti osuu kohdallesi. Mitään mahdollisuuksia ei anneta ja koulutusta ja osaamista on.
En ole työtön, mutta nykyinen työnantajani on pienessä firmassa itseäni vanhempi ja suunnittelee jäädä eläkkeelle, on suunnitellut sitä jo pitkään, mutta vielä kuitenkin jatkanut. Olen itsekin 57. Minulla on neljä tutkintoa, kaksi opistotason ja kaksi amk-tutkintoa samoilta aloilta, eli täydennyskoulutuksia aikuispuolella.
On selvää, että jään työttömäksi vuoden parin sisällä, joskin vuosi sitten luulin että jäisin jo tänä vuonna. Mitä vielä opiskelisin? Hoitoalalle ei hajamielinen ja vähän arka luonteeni sovellu, varsinkin kun ei ole kädentaitoja, leikkaan ja ompelen kuin neljävuotias, joten tuskin osaisin pistää ketään tai poistaa tikkejä tms. Olen katsellut ja hakenut paikkoja, sekä alani että muita, mutta ymmärettävästi ei kuulu pihaustakaan mistään. Tosin heseen en ole hakenut, joskin epäilen mahdollisuuksiani. Aina voi ryhtyä yrittäjäksi, olenkin miettinyt pääni puhki, mihin osaamiseni riittäisi niin että saisi nopeasti asiakkaita ja tuloja.
Lapset ovat tämän joulun isällään, mutta itse vietän joulua keittämällä riisipuuron ja ajattelin sen lisäksi käyttää 50e jouluruokiin. Olen ostanut lapsille lahjoja pitkin syksyä, niihin mennyt noin 125e. Jos haluaa selvitä edullisesti joulusta niin kyllä se hieman aikaa ja ajatusta tarvii. Ja työttömänä on aikaa kierrellä kirppareilla ja suunnitella kauppalistaa.
Minä sinkku pärjään ihan hyvin asumistuki, työmarkkinatuki ja osittainen varhaiseläke-systeemillä. Tarvittaessa saan toimeentulotukea esim. silmälaseihin, hammasproteeseihin ja lääkkeisiin.
Joululahjoihin ym. ylimääräiseen ei ole varaa. Haluan kyllä käydä viedä esim. äitini ja veljieni haudalle kynttilät ja sen me teemmekin vaikka vähillä rahoilla. Ex-mieheni on aina mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jonottamalla keskiviikon ruokajakelusta haen kassillisen, eiköhän sillä pärjää joulun yli.
Mistä ihmeen ruokajakelusta? Tarkoitat leipäjonosta josta voi hakea vanhaa leipää. mmm todella hyvää ja terveellistä. Kannattaa työllistenkin kokeilla välillä syödä pelkkää vanhaa leipää.
Kyllä mun sairauseläkkeellä oleva sukulainen puhuu ruokajakelussa käymisestä. Viimeksi käydessä oli saanut kesäkurpitsaa, munakoisoa, jotain kanasuikaleita ym. Hän ei kykene tekemään ruokaa, tein hänelle kanarisottoa ja saamistaan vihanneksista moussakan tapaista pataa, johon kävin ostamassa jauhelihaa. Eu-pussissa saa jauhoja, kauraryynejä makaronia, näkkäriä, hernekeittoa, perunamuusiaineksia ja nötköttiä. Joskus aiemmin siinä oli mysliä, mutta se on ilmeisesti tällä hetkellä noista pois.
Eli kokonaista 10 euron ruuat. Kyllähän niillä köyhän pitää viikon selvitä euroopan pohjoiskoreassa.
Ja kyllä niillä tarvittaessa selviääkin, jos tiukka paikka tulee. Yltäkylläisyydessä kylpevä ei aina tiedä, mitä seinän takana tapahtuu.
Elän yksin. Kynttilä, pienet peruna- ja lanttulaatikko, pieni rosolli. En syö lihaa, joten pieni pala kylmä- ja lämminsavulohta. Pandan konvehtirasia. En anna tai ota vastaan lahjoja.
Vierailija kirjoitti:
Minä sinkku pärjään ihan hyvin asumistuki, työmarkkinatuki ja osittainen varhaiseläke-systeemillä. Tarvittaessa saan toimeentulotukea esim. silmälaseihin, hammasproteeseihin ja lääkkeisiin.
Joululahjoihin ym. ylimääräiseen ei ole varaa. Haluan kyllä käydä viedä esim. äitini ja veljieni haudalle kynttilät ja sen me teemmekin vaikka vähillä rahoilla. Ex-mieheni on aina mukana.
Ei köyhyytesi nyt pärjäämistä ole vaan ankeaa sinnittelyä.
Onneksi ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on useitakin ruoanjakopisteitä, ettei kenenkään tarvitse nälkää nähdä joulunakaan.
Vierailija kirjoitti:
Elän yksin. Kynttilä, pienet peruna- ja lanttulaatikko, pieni rosolli. En syö lihaa, joten pieni pala kylmä- ja lämminsavulohta. Pandan konvehtirasia. En anna tai ota vastaan lahjoja.
Toi on ihan riittävä joulu jokaiselle (aikuiselle) ihmiselle❣️
Niin, yksi hyvä keino on se, että käyt kanittamassa kultakoruja jos sulla sellaisia sattuu olemaan, ostat niillä rahoilla joululahjola. Ensi vuoden puolella sitten haet korut pois kanista.
Tässä keskustelussa on kolmenlaista käsitystä: yksi puhuu 540 euron kokonaistuloista, toinen siitä, että 540 euroa jää käteen asumiskulujen jälkeen, ja kolmas on sekavanlaisesti pihalla, esimerkiksi varakkaan henkilön puoliso, muuten vain miljonääri tai ihminen, joka pystyy panemaan 540 eurosta säästöön 540 euroa ja ruokkimaan sillä kokonaisen perheen.
Minulla on kaksi tuttavaa (en enää sano heitä kavereiksi), jotka kuuluvat kolmanteen tyyppiin. Kumpikin on ollut jo useampia vuosia keskitasoisella eläkkeellä, ja kummaltakin olen kuullut kymmeniä kertoja puuskahduksen, että "eihän tällä eläkkeellä elä".
Toinen on eronnut varakkaasta miehestä yli kolmenkymmenen avioliittovuoden jälkeen, toinen on naimisissa hyväeläkkeisen miehen kanssa. Kummallakin on asunto ja kaksi sijoitusasuntoa Helsingin ydinkeskustassa, kunnollinen osakesalkku, talviasuttava kesähuvila veden äärellä, perinteiset pari kolme pitkää ulkomaanmatkaa vuodessa ja aina alle viisi vuotta vanha auto (toisella nyt upouusi hybridi). Ja nämä rouvat voivottelevat sitä, että heidän eläkkeellään ei elä. En tiedä, miten kurja heidän eläkkeensä on, mutta heidän työurastaan päätellen se varmasti on yli 540 euroa.
Tehkää selväksi, mistä puhutte, ennen kuin ryhdytte riitelemään. Voi olla, ettei edes kannata ryhtyä.
Nro 4
Vierailija kirjoitti:
Onneksi ainakin täällä pääkaupunkiseudulla on useitakin ruoanjakopisteitä, ettei kenenkään tarvitse nälkää nähdä joulunakaan.
Minä en pysty kävelemään tai kantamaan mitään tai seisomaan jonossa, minulla ei ole rahaa ajella taksilla, enkä tunne ihmisiä, joilta saisin kyydin. Hilpeää joulua!
Vierailija kirjoitti:
On ihan semantiikkaa, ettei kalaa kutsuta lihaksi. Se on eläimen lihaa siinä missä kinkku tai naudanfilee.
Vierailija kirjoitti:
Niin, yksi hyvä keino on se, että käyt kanittamassa kultakoruja jos sulla sellaisia sattuu olemaan, ostat niillä rahoilla joululahjola. Ensi vuoden puolella sitten haet korut pois kanista.
Ai että velalla pitäisi juhlia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän tutkimuksen mukaan joka viides lapsiperhe ottaa velkaa joulunviettoon: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4397258
Ajattelin ihan vaan ryypätä jouluaaton ja sitten vielä varpunen jouluaamuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän tutkimuksen mukaan joka viides lapsiperhe ottaa velkaa joulunviettoon: https://www.helsinginuutiset.fi/paikalliset/4397258
Se, että asiasta on tehty tutkimus ei tee siitä järkevää.
Miettikääpäs nyt jos Kimi Räikkönen eroaisi vaimostaan niin joutuisiko tämä hänen rouvansa elämään pelkällä työttömyyspäivärahalla joka on n. 540 e/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä saan lapsikorotusten jälkeen 660e.
Ihan normaalisti vietetään joulua.Niin mutta tuleeko tuohon asumistuke tai toimeentulotukea tai jotain muuta vai tuollako maksat kaikki vuokrat ja ruoat ja kaikki?
En saa asumistukea tai toimeentulotukea. En ole ikinä asunut vuokralla.
Eli voit huoleti juhlia ja elellä toisen rahoilla .
Jos tuo 600€ jää vuokran jälkeen niin mikä ongelma sulla on? Tässä puhuttiin 540€:sta kokonaisuudessaan, ennen asumiskustannuksia. Kyllähän 600€ on ruhtinaallisesti jos siitä ei tarvitse maksaa vuokraa tai asumista.