Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko vauvalle pakko antaa maitoa?

Vierailija
10.12.2021 |

Jos imettää itse vielä 10kk ikäistä. Mitä lehmänmaitotuotteista saa sellaista mitä minun maidosta ei saa? Neuvola ei osannut vastata, mutta oli silti ehdoton niiden aloittamisen suhteen.

Kommentit (57)

Vierailija
21/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko lapsesi paino ja pituus kunnossa ? Vai saako liian vähän ravintoa ?

Vierailija
22/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska se on suositus. Siksi. Yli yksivuotiaiden suositellaan saavan n. 4 dl maitoa/maitotuotteita päivässä. Tämä perustuu tutkimuksiin ja tieteeseen tällä hetkellä.

Tuskinpa sun lasta sulta ryöstetään, jos et anna sille maitoa.

Äidinmaitokin on maitoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee kuten neuvola sanoo.

Ennemminkin kannattaa käyttää järkeä.

Eli mitä pitää tehdä toisin kuin mitä neuvolassa neuvotaan?

Vierailija
24/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska se on suositus. Siksi. Yli yksivuotiaiden suositellaan saavan n. 4 dl maitoa/maitotuotteita päivässä. Tämä perustuu tutkimuksiin ja tieteeseen tällä hetkellä.

Tuskinpa sun lasta sulta ryöstetään, jos et anna sille maitoa.

Äidinmaitokin on maitoa.

Itse en kahta vuotta enempää itse rintamaidolla ruokkisi.

Vierailija
25/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun lapseni sai 1,5 vuotiaaksi äidinmaitoa ainoana maitona. Söi ja joi toki paljon muutakin, mutta ei lehmänmaitotuotteita lainkaan, koska oli niille allerginen. Ja 15 vuotiaana meni jo pituudessaan isästään ohi. Yhtä hoikka on kuin isänsä tuon ikäisenä, leveämmät hartiat vain. Koulu sujuu hyvin, ei nyt luokan paras, mutta yksi parhaista, ja on terve.

Vierailija
26/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni ei ole eläessään juonut lasiakaan lehmänmaitoa ja ihan hyvin näyttää porskuttavan. Imetyksen jälkeen ei korvike oikein maistunut ja noin 1-vuotiaasta lähtien juonut kauramaitoa, kun totesin ettei maito hänelle sovi. Poika kohta jo teini, eikä ole tullut tarvetta maidon juomista aloittaa, vaikka maito ei enää ongelmia aiheutakaan.

Jos saisin vielä vauvan, en varmaan juottaisi lehmänmaitoa. Muuten maitotuotteet voisi olla käytössä.

Vierailija
27/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päivähoidossa ei ole erikseen imettäjiä eli jos lapsi ei osaa juoda muuta nestettä kuin äidinmaitoa, niin ongelmissa ollaan.

Siis häh, missä ongelmissa? Itse imetän 1,5v lasta ja hän on osa-aikaisesti päivähoidossa. Kotona ruokajuomana on jo 6kk lähtien ollut vesi ja muutoin rintamaito. Päiväkotiin olen antanut ohjeen, että tavallista lehmänmaitoa mukista voi antaa, jos se kelpaa, muutoin vettä. Ihan terveenä ja hyvin ravittuna on elänyt ja maitoa riittää minulla. Kotona sitten imetän useamman kerran. Ei ole lapsellakaan ollut mitään vaikeuksia tuon asian suhteen. Ei kaikesta tarvitse niin monimutkaista tehdä. Eihän taaperoikäinen lapsi edes tarvitse niin tiheästi imetystä kuin vauva.

Vierailija
28/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiinia, kalsiumia, d-vitamiinia. Rintamaito on käytännössä rasvaa ja hiilihydraateja (eli sokeria). Ja mitä kauemmin imettää, sitä vähäisemmäksi kaikki ravintoarvot sieltä menee.  

Oletko miettinyt, että kuinkahan kauan sen lypsylehmän "imetysaika" on kestänyt? Ja miksi toisen nisäkäslajin maito olisi ihmispoikaselle parempaa ravintoa kuin äidinmaito?

Tai toisinpäin: miksi karjankasvatuksen lisääntyminen ja maidonkäytön hoksaaminen aiheuttivat sen, että väki voi entistä paremmin eikä enää tarvittu uutta lasta joka vuosi korvaamaan edellistalvena kuollutta.

Vierailija
29/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnossa on ja hyvin syö. Tää neuvolan ohjeistus siis perustu suositukseen jonka mukaan 10kk ikäiselle pitää aloittaa hapanmaitotuotteet. Neuvola ei osannut perustella miksi pitää, mutta pitää vaikka imettää. Ja jäin nyt miettimään tätä että miksi pitää. Luulis että mun maito on yhtä hyvää (parempaa?) kuin lehmänmaito. Eri asia sitten kun vierottaa, mutta en ihan vielä aikonut.

Vierailija
30/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lehmän maito on lehmä-äidin lehmälapselle eli vasikalle tarkoitettua ravintoa, se ei ole välttämätöntä ihmislapselle.

Toki kalsiumin riittävä saanti on sitten turvattava muilla keinoin. Ja d-vitamiinilisä päivittäin joka on edellytys saadun kalsiumin imeytymiselle.

Ja lehmänmaitojakin on erilaisia, rasvatonta, vähärasvaista ja täysrasvaista, luomua ja ei-luomua.

On muuten tutkittu ja todettu, että runsas lehmänmaidon määrä ravinnossa lisää korvatulehdusriskiä.

Minä tein niin, että omani olivat täysimetyksen jälkeen (eli 6,5kk->) edelleen vain äidinmaitoa saavia kunnes n.10kk->alkoivat saamaan luonnonjogurttia luomuna, siinä marjasilmää tai hedelmäsosetta yms.

Ja 1v1kk-> luomumaitoa vähärasvaisena, mutta edelleen äm mukana kuvioissa.

Nyt ovat jo 18v ja 20v eivätkä käytä maitoa, siis juomana, lainkaan.

Ja mitä nlan sanomisiin, käyräorjallisuuksiin yms tulee niin aina on sallittua, joskus jopa suotavaa käyttää omaakin päätä. Meillekin ruvettiin tuputtamaan iänikuista perunaa (joka suuren tärkkelyspitoisuutensa vuoksi on aika ikävä nakki vauvan vatsalle) ensikiinteäksi ja jo 4-5kk nlassa vaikka lapsi oli kasvanut 9cm/850g pelkällä äidinmaidolla. Ja kolmoisrokotetta tuputettiin vaikka sanoin, että hankimme/maksamme itse ns soluttoman version jossa ei elohopeaa ja se pistetään muutaman kk heidän aikataulussa myöhemmin jotta vauvan oma immuunipuolustus on hieman kehittyneempi, oli jopa lastenlääkäri mielestä fiksua toimintaa (siis hän joka reseptin soluttomille teki).

Aina ei tarvitse kaikkea vain niellä ja hyväksyä, toki se vaatii myös omaa ajattelua ja asioista selvää ottamista ellei tietoa ennestään erityisemmin ole.

N46

Vierailija
31/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee kuten neuvola sanoo.

Ennemminkin kannattaa käyttää järkeä.

Eli mitä pitää tehdä toisin kuin mitä neuvolassa neuvotaan?

Riippuu tilanteesta, ja niistä neuvoista. Jokainen terveydenhoitaja tulkitsee ohjeita omalla tavallaan.

Itselläni vaihtui yhden lapsen aikana terveydenhoitaja tiuhaan tahtiin, ja voin sanoa, että olisi ollut täysi mahdottomuus noudattaa kirjaimellisesti niitä ohjeita, mitä neuvolasta sain. Niin, ja neuvolan lääkäriltä suli vielä omat ohjeensa, jotka saattoivat olla isossakin ristiriidassa terveydenhoitajan ohjeiden kanssa.

Yhden lapsen kanssa päädyttiin sairaalaan lastenosastolle, jossa minulle kerrottiin, että ne sen hetkisen neuvolan terkkarin ohjeet eivät toimineet ko. lapsen kohdalla. Ja siksipä siellä sairaalassa olimmekin. Uusien ohjeiden kanssa kotiuduimme, ja lapsella alkoi paino nousta.

Vierailija
32/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kunnossa on ja hyvin syö. Tää neuvolan ohjeistus siis perustu suositukseen jonka mukaan 10kk ikäiselle pitää aloittaa hapanmaitotuotteet. Neuvola ei osannut perustella miksi pitää, mutta pitää vaikka imettää. Ja jäin nyt miettimään tätä että miksi pitää. Luulis että mun maito on yhtä hyvää (parempaa?) kuin lehmänmaito. Eri asia sitten kun vierottaa, mutta en ihan vielä aikonut.

Huono neuvolantäti, jos ei osannut perustella... luulisi, että moni muukin on tuota kysynyt joskus.

Vierailija
33/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Proteiinia, kalsiumia, d-vitamiinia. Rintamaito on käytännössä rasvaa ja hiilihydraateja (eli sokeria). Ja mitä kauemmin imettää, sitä vähäisemmäksi kaikki ravintoarvot sieltä menee.  

Oletko miettinyt, että kuinkahan kauan sen lypsylehmän "imetysaika" on kestänyt? Ja miksi toisen nisäkäslajin maito olisi ihmispoikaselle parempaa ravintoa kuin äidinmaito?

Tai toisinpäin: miksi karjankasvatuksen lisääntyminen ja maidonkäytön hoksaaminen aiheuttivat sen, että väki voi entistä paremmin eikä enää tarvittu uutta lasta joka vuosi korvaamaan edellistalvena kuollutta.

Maidonkäytön "hoksaaminen" siis tarkoittaa että mutaation takia osa jengistä alkoi sietää maitoa vielä aikuisiällä. Suurin osa maailman väestöstä on laktoosi-intolerantikkoja mutta täällä pohjoismaissa me ollaan mutantteja. Tai no suurin osa on. 10kk suositus johtuu Valion lobbauksesta, ei muualla maailmassa lehmänmaito ole mikään ihmisen ravitsemuksen tärkein kulmakivi et sitä pitäis juoda taaperosta hautaan joka aterialla tai muuten kuolo korjaa. Nythän on maitoa/kermaa/juustoa lisätty jo ihan pikkuvauvojen piltteihin eikä se kuulemma ole vaarallista, vaikka ennen sanottiin että vauvalle ei mitään maitotuotteita. Eikä varmaan olekaan vaarallista, mutta miksi maitoa pitäisi niissä ylipäänsä olla?

https://www.ts.fi/uutiset/3954630

Vierailija
34/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että mikään ravinto ei sovi ihmiselle. Vesi ehkä ainut täysin sopiva.

Vierailija
35/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että mikään ravinto ei sovi ihmiselle. Vesi ehkä ainut täysin sopiva.

Kunhan varoo vesimyrkytystä.

Vierailija
36/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hapanmaitotuotteet ei edes tarkoita samaa asiaa kuin maidon antaminen. Kyllä minä 10-kuiselle antaisin hapanmaitotuotteita (lähinnä jugurttia), mutta ei sen tarvitse rintamaidon lisäksi muuta maitoa juoda.

Vierailija
37/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso vaikka ohjeet siitä, miten vegaanit ruokkivat lapsensa. Todellakaan ei mitään lehmäntissimaitoja tarvita missään muodossa.

Vierailija
38/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille 1v neuvolassa sanottiin ettei ole mikään kiire siirtyä lehmänmaitoon kun lapsi ei ole menossa päiväkotiin vielä.

Ja siis tässä kohtaa lapsi joi korviketta ja olin todella varovasti vasta aloitellut hapanmaitotuotteita.

Vierailija
39/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hapanmaitotuotteet ei edes tarkoita samaa asiaa kuin maidon antaminen. Kyllä minä 10-kuiselle antaisin hapanmaitotuotteita (lähinnä jugurttia), mutta ei sen tarvitse rintamaidon lisäksi muuta maitoa juoda.

Kiva kun jaksoit lukea otsikon lisäksi aloituksen ja vastata siihen :DDD

Vierailija
40/57 |
10.12.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille 1v neuvolassa sanottiin ettei ole mikään kiire siirtyä lehmänmaitoon kun lapsi ei ole menossa päiväkotiin vielä.

Ja siis tässä kohtaa lapsi joi korviketta ja olin todella varovasti vasta aloitellut hapanmaitotuotteita.

Jännä miten neuvoloiden neuvot vaihtelee .

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kaksi