Onko vauvalle pakko antaa maitoa?
Jos imettää itse vielä 10kk ikäistä. Mitä lehmänmaitotuotteista saa sellaista mitä minun maidosta ei saa? Neuvola ei osannut vastata, mutta oli silti ehdoton niiden aloittamisen suhteen.
Kommentit (57)
Vierailija kirjoitti:
Tee kuten neuvola sanoo.
Miksi?
Itse noudatin neuvolan tädin neuvoja. t.1
Jos se on sen porkkanan jo järsinyt niin sitten mielellään vähän nestettä.
Vierailija kirjoitti:
Tee kuten neuvola sanoo.
Urpo
maidon sekaan vähän konjakkia niin nukkuu hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Tee kuten neuvola sanoo.
Ennemminkin kannattaa käyttää järkeä.
Voit aivan hyvin antaa vain omaa maitoasi lapselle. Kiinteitä voi syöttää lisäksi, mutta ei ole mikään pakko siirtyä lehmänmaitoon.
Eikö se suositus johdu siitä että suurin osa ei imetä 10kk ikäistä ja tossa vaiheessa voi korvikkeista alkaa siirtyä lehmänmaitoa kohti. Parempi lehmänmaito kuin ei maitoa ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
maidon sekaan vähän konjakkia niin nukkuu hyvin.
Ja itselle kans!
Proteiinia, kalsiumia, d-vitamiinia. Rintamaito on käytännössä rasvaa ja hiilihydraateja (eli sokeria). Ja mitä kauemmin imettää, sitä vähäisemmäksi kaikki ravintoarvot sieltä menee.
Erikoista, meillä neuvolassa neuvottiin aloittamaan lehmänmaitotuotteet aikaisintaan vuoden iässä...
Vauva siis täytti juuri vuoden eli on vielä tuoreessa muistissa.
No hapanmaitotuotteita voi antaa 10kk ikäiselle, mutta eihän sitä varmaan hirveä pakko ole niitä syöttää? Ja 1-vuotiaalle sitten ruokajuomaksi maitoa, jos haluaa. Meillä olen antanut maistella maitotuotteita ja käyttänyt maitoa ruoanlaitossa myös lapselle jo 10kk iästä, mutta on nyt reilu 1v eikä ole kuin pari kertaa maistanut maitoa sellaisenaan. Itsekin imetän, niin en ole viitsinyt tuputtaa, jos ei ole suun mukaista. Ehtii kyllä opetella sitä juomaan ja jos ei koskaan opi maidosta tykkäämään ruokajuomana, niin mitä se haittaa? Itse olen kunnon maidonlipittäjä, mutta en saa hepulia, vaikka lapsi ei tykkäisi. Voi käyttää muita maitotuotteita. Muutenkin meillä juodaan luomumaitoa, niin siitä ei saa edes niitä D-vitamiinia ja lisättyä kalsiumia, minkä takia maidon juomista suositellaan :D
Kai se on hyvä totuttaa siihen lehmänmaitoon, ennen kuin oma ehyy.
Vierailija kirjoitti:
Proteiinia, kalsiumia, d-vitamiinia. Rintamaito on käytännössä rasvaa ja hiilihydraateja (eli sokeria). Ja mitä kauemmin imettää, sitä vähäisemmäksi kaikki ravintoarvot sieltä menee.
No nyt on boomerivastaus. Tää ei oo ollut totta vuosikymmeniin enää.
Koska se on suositus. Siksi. Yli yksivuotiaiden suositellaan saavan n. 4 dl maitoa/maitotuotteita päivässä. Tämä perustuu tutkimuksiin ja tieteeseen tällä hetkellä.
Tuskinpa sun lasta sulta ryöstetään, jos et anna sille maitoa.
Päivähoidossa ei ole erikseen imettäjiä eli jos lapsi ei osaa juoda muuta nestettä kuin äidinmaitoa, niin ongelmissa ollaan.
Vierailija kirjoitti:
No hapanmaitotuotteita voi antaa 10kk ikäiselle, mutta eihän sitä varmaan hirveä pakko ole niitä syöttää? Ja 1-vuotiaalle sitten ruokajuomaksi maitoa, jos haluaa. Meillä olen antanut maistella maitotuotteita ja käyttänyt maitoa ruoanlaitossa myös lapselle jo 10kk iästä, mutta on nyt reilu 1v eikä ole kuin pari kertaa maistanut maitoa sellaisenaan. Itsekin imetän, niin en ole viitsinyt tuputtaa, jos ei ole suun mukaista. Ehtii kyllä opetella sitä juomaan ja jos ei koskaan opi maidosta tykkäämään ruokajuomana, niin mitä se haittaa? Itse olen kunnon maidonlipittäjä, mutta en saa hepulia, vaikka lapsi ei tykkäisi. Voi käyttää muita maitotuotteita. Muutenkin meillä juodaan luomumaitoa, niin siitä ei saa edes niitä D-vitamiinia ja lisättyä kalsiumia, minkä takia maidon juomista suositellaan :D
Kyllä maito ihan luontaisesti sisältää kalsiumia.
Vierailija kirjoitti:
Erikoista, meillä neuvolassa neuvottiin aloittamaan lehmänmaitotuotteet aikaisintaan vuoden iässä...
Vauva siis täytti juuri vuoden eli on vielä tuoreessa muistissa.
Ehkäpä kyse onkin äidinmaidonkorvikkeesta ? Suositeltu lisäravinnoksi rintamaidon oheen tai jotain.
Vierailija kirjoitti:
Oletko miettinyt, että kuinkahan kauan sen lypsylehmän "imetysaika" on kestänyt? Ja miksi toisen nisäkäslajin maito olisi ihmispoikaselle parempaa ravintoa kuin äidinmaito?
Tee kuten neuvola sanoo.